Kirjoittaja Aihe: Asuvatko vahva tahto ja toisen tarpeista välittäminen aina eri ihmisissä?  (Luettu 8255 kertaa)

Niksu

  • Vieras
Tuollaiseksi tuo kysymys sitten muodostui, kun pohdin entisiä parisuhteitani. Aina olen tykännyt vahvoista naisista, mutta liian usein suhteeni päättyvät aloituskysymyksen sisältämään problematiikkaan. Vaikka siis rakastan naisissa vahvaa luonnetta, niin parisuhteissani tulee aina piste, jolloin en vain enää kykene nielemään omien tarpeiden huomioimattomuutta. Tässä on siis kaava, löydän hyvin usein vahvoja naisia, jotka laittavat omat tarpeensa aina minun tarpeideni edelle. Onko siis niin, että vahva tahto ja toisen tarpeista välittäminen eivät vain voi asua samassa ihmisessa. Onko niin, että tällaisen ihmisen kanssa ei auta muu kuin täydellinen omien tarpeiden unohtaminen? Vai pitääkö muuttaa luonnettaan ja etsiä pehmeämpiä naisia (jep, tätä odotellessa... ihanku)?

Ihan vaan nimimerkillä:
"Vahvuus kiihottaa ja huomioiminen syventää tunteita."  :)

momoi36

  • Vieras
Vahva luontoinen nainen vaatii kaverikseen vahva luontoisen tyypin. Jos olet helposti poljettavissa niin omat tarpeesi jäävät huomioimatta, jos pusket takaisin ja vaadit sitä huomiota niin sen myös saat ja  vieläkin enemmän. Näin se ainakin mulla toimii, aika monella muullakin leijonanaaraalla jotka tiedän lähipiirissäni.

Niksu

  • Vieras
... Jos olet helposti poljettavissa niin omat tarpeesi jäävät huomioimatta, jos pusket takaisin ja vaadit sitä huomiota niin sen myös saat ja  vieläkin enemmän ...

Itsellä takaisin puskeminen tai asioiden esiin tuominen on johtanut vain mahdottomiin umpisolmuihin ja eroihin.

mauje

  • Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1464
  • Siitä ei ole lainkaan vaivaa...
  • Galleria
Hmm...vaikuttaa hiukan epäselvältä puhutaanko nyt vahvasta ihmisestä, vahvasta tahdosta vai vahvasta luonteesta/luonteenpiirteestä...

Minusta se että on vahva henkisesti ei tarkoita että olisi kykenemätön ottamaan muita huomioon, pikemminkin kai päinvastoin.

Ja jos se vahva tahto rajoittuu vain itsekkääseen minäminään niin en sanoisi että kokonaisuutena on välttämättä kyseessä "vahva" ihminen.

Tietenkin on aina mahdollista että ihminen on vahva henkisesti ja tottunut pärjäämään omillaan ja olettaa muiden tekevän samoin ja sanovan jos on murheita jolloin sitä sympatiaa/empatiaa on tarjolla liki rajaton määrä.

En tiedä, olettaisin että pitäisi avata aina itsekin sitten suutaan jos ja kun jokin hiertää.

Niksu

  • Vieras
...

Tietenkin on aina mahdollista että ihminen on vahva henkisesti ja tottunut pärjäämään omillaan ja olettaa muiden tekevän samoin ja sanovan jos on murheita jolloin sitä sympatiaa/empatiaa on tarjolla liki rajaton määrä.

En tiedä, olettaisin että pitäisi avata aina itsekin sitten suutaan jos ja kun jokin hiertää.

Tämä on ehkä lähimpänä omia tilanteitani. Tuo tottunut pärjäämään omillaan kuvaa hyvin monia entisiä naisystäviäni. Enkä muuten uskalla väittää etteikö itsessä olisi koskaan mitään vikaa. Kyllä oman jännityksn tuo ettei välttämättä osaa tuoda omia asioitaa oikealla tavalla esille, mikä voi kärjistää lisää entisestään tulehtuneita tunteita.

momoi36

  • Vieras
... Jos olet helposti poljettavissa niin omat tarpeesi jäävät huomioimatta, jos pusket takaisin ja vaadit sitä huomiota niin sen myös saat ja  vieläkin enemmän ...

Itsellä takaisin puskeminen tai asioiden esiin tuominen on johtanut vain mahdottomiin umpisolmuihin ja eroihin.

Hankaluudella ei ole tekemistä vahvuuden kanssa, se että jos on itsekäs ja joustamaton mulkku niin semmosen kanssa yhteiselo on mahdotonta. Ehkä sinun pitäisi kiinnittää huomiota ihmistyyppiin mihin viehätyt, sama logiikka miksi aina lähisuhdeväkivaltaa kokeneet ihmiset päätyvät uuteen sellaiseen suhteeseen on kun he hakeutuvat samantyyppisten ihmisten kanssa suhteeseen. Tutkiskele omia haluja ja tarpeita ja kiinnitä huomiota minkälaisista tyypeistä viehätyt. Itse olen narsistimagneetti ja kantapään kautta joutunut opettelemaan siltä mallista pois etten aina hakeudu suhteeseen saman tyyppisten kanssa.

Isrika

  • Baariruusu
  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2687
  • Read the fucking manual.
  • Galleria
Mä kuulemma olen hyvinkin vahvatahtoinen ja -luonteinen ja joillekin näiden piirteiden vuoksi hankala, koska eivät pärjää vahvojen ihmisten kanssa. Ventovieraita kohtaan tuossa saattaa olla mukana itsekkyyttäkin, koska en näe pointtia esim lähteä jonkun vieraan kanssa kahville tai sessioimaan vain sen vuoksi, että toinen haluaa.  Tai tee muutenkaan mitä joku ventovieras haluaa.
Tunteet ja välittäminen muuttavat asioita.
Kyllä itse välitän myös toisen tarpeista, jos suhde muodostuu ja tunteet heräävät. Vastapuolen on kuitenkin oltava itse todella vahvatahtoinen ja -luonteinen itsekin, että homma voisi toimia, ja no, edes kiinnostun. Näin se vaikuttaa olevan muutamalla muullakin tuntemallani vastaavan luonteisella ihmisellä.
Sitten tiedän muutaman jotka vaikuttavat ulospäin vahvoilta, heillä on "lapatossut" miehenä ja siinä sitten kyllä näkyy välillä hyväksikäytön merkkejä ja arvostuksen puutetta. Heidän suhteensa on yleensä päättänyt vastapuoli ja suurin ongelma näilla "vahvoilla" ihmisillä siinä kohtaa on ollut, että miten hän nyt hoitaa jonkun asian, ku mies ei ole enää kuvoissa asiaa tekemässä.
Myös naisissa on narsistisia ihmisiä.

Niksu

  • Vieras
...
Vastapuolen on kuitenkin oltava itse todella vahvatahtoinen ja -luonteinen itsekin, että homma voisi toimia, ja no, edes kiinnostun. Näin se vaikuttaa olevan muutamalla muullakin tuntemallani vastaavan luonteisella ihmisellä.
...

Luulen, että itselläni on tullut osittain ongelmia juuri tämän takia. Vaikutan ulospäin paljon kovemmalta ja vahvemmalta mitä oikeasti olen. Ei ole kerta tai kaksi, kun minun on sanottu vaikuttavan hyvin vahvatahtoiselta ja kovaltakin. Eli minusta saa helposti väärän vaikutelman, mikä johtaa myöhemmin pettymyksiin ja tottahan toki vääriin olettamuksiin.

Eli oma vika :) Pitää pehmentää omaa käyttäytymistään väärän markkinoinnin vähentämiseksi.

RedCatherine

  • Vieras
Tässä(kin) kulttuurissa "vahvaksi" kutsutaan usein myös ihmisiä joilla on itse asiassa oma itsetunto aika heikoissa kantimissa, ja kompensoivat tätä päsmäröinnillä tai muulla "vahvan" tahdon osoituksilla. Voiman ja kovuuden fetisointi on valtavirtaa, se ajaa monet feikkaamaan. Miehistä näitä löytyy muuten vielä paljon enemmän kuin naisista.

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria

Tietenkin on aina mahdollista että ihminen on vahva henkisesti ja tottunut pärjäämään omillaan ja olettaa muiden tekevän samoin ja sanovan jos on murheita jolloin sitä sympatiaa/empatiaa on tarjolla liki rajaton määrä.


Tätä komppaan.

Ylipäätään, elämä opettaa kompromisseihin.

Joskus mietin miten laajan alueen ihmisen itsesuojeluvaisto käsittää.
Siihen voi liittyä myös vahvuus. Ei pysty antamaan periksi/luovuttamaan/olemaan pehmeä pelkäämättä menettävänsä tilanteen hallinnan. Tai pelkää hajoavansa.

Niksu

  • Vieras
Tässä(kin) kulttuurissa "vahvaksi" kutsutaan usein myös ihmisiä joilla on itse asiassa oma itsetunto aika heikoissa kantimissa, ja kompensoivat tätä päsmäröinnillä tai muulla "vahvan" tahdon osoituksilla. Voiman ja kovuuden fetisointi on valtavirtaa, se ajaa monet feikkaamaan. Miehistä näitä löytyy muuten vielä paljon enemmän kuin naisista.

Allekirjoitan tämän, mutta onko kyse feikkaamisesta vai opitusta toimintamallista tai jostain muusta, en tiedä. Omalla kohdallani en myönnä olevani päällepäsmäri enkä koe tarvetta päteä. Olen kuitenkin työympäristöni muokkaama ja esiinnyn erilaisissa tilanteissa tarvittaessa vakuuttavasti (feikkaan/esitän/jne. tai miten sen nyt haluaa ilmaista), mikä antaa minusta ihmisille tietyn kuvan. Esiintymiskyky luonnollisesti kulkee mukana myös töiden ulkopuolisiin piireihin, kun haluan antaa itsestäni hyvän kuvan.

Niksu

  • Vieras

Tietenkin on aina mahdollista että ihminen on vahva henkisesti ja tottunut pärjäämään omillaan ja olettaa muiden tekevän samoin ja sanovan jos on murheita jolloin sitä sympatiaa/empatiaa on tarjolla liki rajaton määrä.


... Ei pysty antamaan periksi/luovuttamaan/olemaan pehmeä pelkäämättä menettävänsä tilanteen hallinnan. Tai pelkää hajoavansa.

Pelko hallinnan menettämisestä. Tuota näkökulmaa on pakko  :peukku:

mauje

  • Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1464
  • Siitä ei ole lainkaan vaivaa...
  • Galleria
No, ei kai vahvan ihmisen tarvitse aina hallita kaikkea, siis kontrollimielessä...itsensä vain. Hetkellinen takaisku ei ole hajoamista vaikka "rivit" joutuisi kokoamaan uudelleen. Muut asiathan hoituvat sitten vain sillä tahdolla että eteenpäin jollakin tavoin, usein eri tavalla kuin toivoisi mutta kuitenkin. Se voi olla sitä kuuluisaa sisua.

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Mielenkiintoinen keskustelu. Lisäisin tähän vielä näkökulman, että (hyvin kärjistetysti) ihmiset voi jakaa ns. ottajiin ja antajiin. Se tuosta aloitusviestistä tuli mieleen. Itse koen olevani mallia ottaja, ja aika tarkasti pitää yrittää huomioida antamisen puolta, ettei vallan pääse unohtumaan.  :-\

Niksu

  • Vieras
Mielenkiintoinen keskustelu. Lisäisin tähän vielä näkökulman, että (hyvin kärjistetysti) ihmiset voi jakaa ns. ottajiin ja antajiin. Se tuosta aloitusviestistä tuli mieleen. Itse koen olevani mallia ottaja, ja aika tarkasti pitää yrittää huomioida antamisen puolta, ettei vallan pääse unohtumaan.  :-\

Osaan olla huomionkipeä, mikä on aika paska piirre jos lähtee käsistä. Eli tuo ottaja ja antaja analogia toimii hyvin mielestäni.