Kirjoittaja Aihe: Asuvatko vahva tahto ja toisen tarpeista välittäminen aina eri ihmisissä?  (Luettu 8255 kertaa)

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
No, ei kai vahvan ihmisen tarvitse aina hallita kaikkea, siis kontrollimielessä...itsensä vain.

Ei tietenkään, itsensä vain. Ja D/s-suhteensa ja subinsa jne jne.

Ihmisiä on monenlaisia.
Myös se mistä kerron mielipiteeni voi olla mahdollista. Hyvinkin.
Ihmiset ottava erilaisia rooleja. Lisäävät kuoria oikean persoonan päälle, ovat erilaisia erilaisten ihmisten seurassa.
Kinkymaailmassa on vielä ns D:n.stigma. Hänelle ei saa sanoa vastaan.
Vai onko se enemmän subin stigma. Riittävä nöyryys ja oikea asenne. Silloin olet hyväksytty.

Ansku

  • Vieras
Hmmm. Ehkä kyse ei ole ihmisten jaottelusta, vaan siitä, että ihmisellä on taipumuksena houkutella/ ihastua samantyyppisiin ihmisiin uudestaan ja uudestaan. Tavallaan ne "virheet" toistaa niin monta kertaa, kunnes oppii muuttamaan kaavojaan.. tai sitten oppii tyytymään. Tällä en tarkoita, että alottaja olisi "tyhmä", vaan, että alottajan täytyisi oppia tunnistamaan tarvitsemiaan asioita ja pyrkiä niitä kohti aktiivisesti ja täten rikkoa epäterve kehä. Ei ole helppoa, voin kokemuksesta sanoa. :) Tsemppiä vaan! :)

Lily

Erittäin mielenkiintoinen keskustelu..
Tosin aloitus vaatisi omasta mielestäni enemmän avaamista, koska "vahva tahto" jo sinällään on monitulkintainen, mutta varsinkin "toisen tarpeista välittäminen".

Itse koen olevani hyvinkin vahvatahtoinen, tiedän mitä haluan, ja yleensä sen myös otan. Se, että se tarkoittaisi sitä, etten ottaisi toisen/toisten tarpeita huomioon, ei mielestäni ole automaatio, eikä laisinkaan pidä paikkaansa kohdallani.
Tosiaan siltikin edelleen ilman tarkennusta vahvasta/tarpeista, vastaukseni perustuu omiin tulkintoihin aiheen sisällöstä/ lauseiden merkityksestä.

Toisen tarpeista välittäminen tulee luonnostaan, niin oikean elämän puolella, kuin Dommena, liekö se osa luonnetta, tai kotikasvatusta, vaiko molempia.
Toki ääripäänä pitää mainita, että jos vastassa on henkilö, joka ottaa 90% enemmän, kuin antaa, niin ei mene kauaakaan kun minusta löytyy se kylmä ja kyyninen persoona.

Olen ehdottomasti se antaja, jos nyt näistä "ottaja/antaja" nimikkeistä lähdettiin puhumaan. Olen sitä siis myös irl puolella, tykkään pitää huolta läheisistäni, ja varsinkin hemmotella, tosin tie on kaksisuuntainen.
Dominoivanakin lähes poikkeuksetta olen se antaja, eniten nautin toisen nautinnosta, ja reaktioista. Tosin vallantunteesta, ehdottomasti, eli onko se sitten sitä ottamista vai antamista, jos vastakappalekin siitä nauttii.. hmm..

yhtäkaikki, "lyhyehkö" vastaukseni oli tarkoitettu selventämään kantaani: vahva tahto ja toisen tarpeista välittäminen ei asu mielestäni aina eri ihmisissä

poisongrrrll

  • Vieras

yhtäkaikki, "lyhyehkö" vastaukseni oli tarkoitettu selventämään kantaani: vahva tahto ja toisen tarpeista välittäminen ei asu mielestäni aina eri ihmisissä
Vahva tahto näyttäytyy minulle ensisijaisesti luonteenpiirteenä tai temperamenttina. Toisen tarpeista välittäminen tai huomioiminen taas on käytöstapoja, joita aikuinen ihminen on kykenevä opettelemaan, hienosäätämään ja muuttamaan tarvittaessa.

Lily


yhtäkaikki, "lyhyehkö" vastaukseni oli tarkoitettu selventämään kantaani: vahva tahto ja toisen tarpeista välittäminen ei asu mielestäni aina eri ihmisissä
Vahva tahto näyttäytyy minulle ensisijaisesti luonteenpiirteenä tai temperamenttina. Toisen tarpeista välittäminen tai huomioiminen taas on käytöstapoja, joita aikuinen ihminen on kykenevä opettelemaan, hienosäätämään ja muuttamaan tarvittaessa.
amen tälle :love:

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2963
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vahva tahto.

Joo, mitäs helvettiä se sitten o?

Jos se on että on vahva tahto saada omat kiksinsä, ni joo, selvä, ei siinä sillon varmasti toisen tarpeet paina.
Jos se on että "asia on nyt näin", ni ei sillä oo mitää tekemistä toisen tarpeiden välittämisen kanssa.
Jos se on että "nyt tolta ämmältä lähtee taju orkkujen määrällä" ni sitten se varmaan on niitä toisen tarpeista välittämistä.
Jos se on että "nyt tolta ämmältä lähtee taju orkkujen määrällä" ja se on mistä saa kiksinsä mutta sen ämmän tarpeilla ei oo väliä ja "asiahan on nyt näin että sulta lähtee taju" ni menee sen verran sekaseks että ei voi enää tietää!   :o

Olen siis hyvin vahvasti sitä mieltä että ei tähän ole oikeaa vastausta, kyse on asetelmasta, tai ainakin tahdon että se on niin.  ;D

Ihanne tilannehan on sitten se, että omia ja toisen tarpeita ei täydy huomioida ollenkaan, ne tyydyttyvät itsestään.






cassandra82

Itse olen törmännyt aiemmassa ihmissuhteessani tilanteisiin, joissa toinen osapuoli on taipuvaisempi uhrautumaan, ja siten sivuuttamaan omat tarpeensa, sysäämään ne helpommin syrjään, vaikka en ikinä ole tahtonut sitä. Minulla on ollut käsitys, että päätös esimerkiksi jostakin asiasta on ollut täysin yhteinen, mutta jälkeenpäin onkin käynyt ilmi, että toinen on kokenut minun tehneen päätöksen. Voimakastahtoisena ja itsepäisenä seison helposti omien näkemysteni, periaatteideni, arvojeni ja tarpeideni takana - ja tuon ne vaivatta esille, varsinkin, jos koen ne itselleni erityisen tärkeinä. Sitten ihmiselle, joka uhraa helpommin omat tarpeensa, tämmöinen periksiantamattomuus voi tuntua helposti käsittämättömältä itsekkyydeltä. Minä taas oletan, että toinen tuo selkeästi esille omat toiveensa ja tarpeensa ilman, että asiaa pitää arvailla. Eli molempien osapuolien erilainen tapa reagoida ja toimia voi johtaa tilanteisiin, joissa toinen kokee antavansa enemmän kuin toinen, vaikka molemmat ajattelevat toisen parasta ja haluavat toiselle vain hyvää, välittävät toistensa hyvinvoinnista ja tarpeista. Tämmöinen ajatus tuli mieleen, mutta en tietenkään voi tietää tarkemmin viestiketjun aloittajan parisuhteista. Kuten moni on tässä jo todennut, se, mitä vahvalla tahdolla tarkoitetaan, on aika monitulkintainen käsite.

Niksu

  • Vieras
... Voimakastahtoisena ja itsepäisenä seison helposti omien näkemysteni, periaatteideni, arvojeni ja tarpeideni takana - ja tuon ne vaivatta esille, varsinkin, jos koen ne itselleni erityisen tärkeinä. Sitten ihmiselle, joka uhraa helpommin omat tarpeensa, tämmöinen periksiantamattomuus voi tuntua helposti käsittämättömältä itsekkyydeltä. Minä taas oletan, että toinen tuo selkeästi esille omat toiveensa ja tarpeensa ilman, että asiaa pitää arvailla...

Onko väärin sanoa, että voimakkaammilla ihmisillä olisi velvollisuus kuunnella vähemmän voimakastahtoisia, jotta heikommat eivät jää jalkoihin? Voimakastahtoisten ihmistenhän on helppo kuitenkin jyrätä aremmat, hiljaisemmat, uhrautuvat jne. alleen.

Ajattelisin, että tässäkin suhteessa omaa voimaansa tulee käyttää vastuullisesti.

poisongrrrll

  • Vieras
... Voimakastahtoisena ja itsepäisenä seison helposti omien näkemysteni, periaatteideni, arvojeni ja tarpeideni takana - ja tuon ne vaivatta esille, varsinkin, jos koen ne itselleni erityisen tärkeinä. Sitten ihmiselle, joka uhraa helpommin omat tarpeensa, tämmöinen periksiantamattomuus voi tuntua helposti käsittämättömältä itsekkyydeltä. Minä taas oletan, että toinen tuo selkeästi esille omat toiveensa ja tarpeensa ilman, että asiaa pitää arvailla...

Onko väärin sanoa, että voimakkaammilla ihmisillä olisi velvollisuus kuunnella vähemmän voimakastahtoisia, jotta heikommat eivät jää jalkoihin? Voimakastahtoisten ihmistenhän on helppo kuitenkin jyrätä aremmat, hiljaisemmat, uhrautuvat jne. alleen.

Ajattelisin, että tässäkin suhteessa omaa voimaansa tulee käyttää vastuullisesti.
Aikuisella ihmisellä on velvollisuus huolehtia omista tunteistaan ja rajoistaan sekä omasta kommunikoinnistaan. Tietysti omaa voimakasta temperamenttiaan tulee ilmaista huomaavaisesti eikä tieten tahtoen jyrätä yli, mutta kellekään ei voi langettaa velvollisuutta huolehtia henkilökohtaisista rajoista. Ei edes truumääster ole ajatustenlukija.  :)

Lily

Miten on mahdollista että poisongrrrll kirjoitus taas on kuin omani :o
Pitää varmaan laittaa foliohattu päähän..

Niksu

  • Vieras
... Voimakastahtoisena ja itsepäisenä seison helposti omien näkemysteni, periaatteideni, arvojeni ja tarpeideni takana - ja tuon ne vaivatta esille, varsinkin, jos koen ne itselleni erityisen tärkeinä. Sitten ihmiselle, joka uhraa helpommin omat tarpeensa, tämmöinen periksiantamattomuus voi tuntua helposti käsittämättömältä itsekkyydeltä. Minä taas oletan, että toinen tuo selkeästi esille omat toiveensa ja tarpeensa ilman, että asiaa pitää arvailla...

Onko väärin sanoa, että voimakkaammilla ihmisillä olisi velvollisuus kuunnella vähemmän voimakastahtoisia, jotta heikommat eivät jää jalkoihin? Voimakastahtoisten ihmistenhän on helppo kuitenkin jyrätä aremmat, hiljaisemmat, uhrautuvat jne. alleen.

Ajattelisin, että tässäkin suhteessa omaa voimaansa tulee käyttää vastuullisesti.
Aikuisella ihmisellä on velvollisuus huolehtia omista tunteistaan ja rajoistaan sekä omasta kommunikoinnistaan. Tietysti omaa voimakasta temperamenttiaan tulee ilmaista huomaavaisesti eikä tieten tahtoen jyrätä yli, mutta kellekään ei voi langettaa velvollisuutta huolehtia henkilökohtaisista rajoista. Ei edes truumääster ole ajatustenlukija.  :)

Ehdottomasti samaa mieltä. Ajatuksia ei kukaan voi lukea eikä kenelläkään ole velvollisuutta arvailla mitä toinen ajattelee. Tarkoitinkin tuossa tilanteita, joissa molemmat jo ovat kertoneet mielipiteensä ja vahvempi jyrää omansa aina lopulliseksi, koska vain voi tai ei suostu näkemään asioita toisen näkökulmasta tai kokonaisuuden kannalta tai...

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2788
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
... Voimakastahtoisena ja itsepäisenä seison helposti omien näkemysteni, periaatteideni, arvojeni ja tarpeideni takana - ja tuon ne vaivatta esille, varsinkin, jos koen ne itselleni erityisen tärkeinä. Sitten ihmiselle, joka uhraa helpommin omat tarpeensa, tämmöinen periksiantamattomuus voi tuntua helposti käsittämättömältä itsekkyydeltä. Minä taas oletan, että toinen tuo selkeästi esille omat toiveensa ja tarpeensa ilman, että asiaa pitää arvailla...

Onko väärin sanoa, että voimakkaammilla ihmisillä olisi velvollisuus kuunnella vähemmän voimakastahtoisia, jotta heikommat eivät jää jalkoihin? Voimakastahtoisten ihmistenhän on helppo kuitenkin jyrätä aremmat, hiljaisemmat, uhrautuvat jne. alleen.

Ajattelisin, että tässäkin suhteessa omaa voimaansa tulee käyttää vastuullisesti.
Aikuisella ihmisellä on velvollisuus huolehtia omista tunteistaan ja rajoistaan sekä omasta kommunikoinnistaan. Tietysti omaa voimakasta temperamenttiaan tulee ilmaista huomaavaisesti eikä tieten tahtoen jyrätä yli, mutta kellekään ei voi langettaa velvollisuutta huolehtia henkilökohtaisista rajoista. Ei edes truumääster ole ajatustenlukija.  :)

Ehdottomasti samaa mieltä. Ajatuksia ei kukaan voi lukea eikä kenelläkään ole velvollisuutta arvailla mitä toinen ajattelee. Tarkoitinkin tuossa tilanteita, joissa molemmat jo ovat kertoneet mielipiteensä ja vahvempi jyrää omansa aina lopulliseksi, koska vain voi tai ei suostu näkemään asioita toisen näkökulmasta tai kokonaisuuden kannalta tai...
tai ei vaan jaksa iänikuista vatvomista ja fundeeramista? Asioille on hyvä saada jonkinsortin päätelmä, joka noilta hiljaisilta jää monesti sinne seuraavaan vuoteen kun vielä tuumaillaan.
Ainahan ihmisten ollessa kyseessä na vahvemmat jyrää, silloin kun asialla on jotain oikeaa merkitystä itselle taikka on tärkeää päästä eteenpäin.

poisongrrrll

  • Vieras
... Voimakastahtoisena ja itsepäisenä seison helposti omien näkemysteni, periaatteideni, arvojeni ja tarpeideni takana - ja tuon ne vaivatta esille, varsinkin, jos koen ne itselleni erityisen tärkeinä. Sitten ihmiselle, joka uhraa helpommin omat tarpeensa, tämmöinen periksiantamattomuus voi tuntua helposti käsittämättömältä itsekkyydeltä. Minä taas oletan, että toinen tuo selkeästi esille omat toiveensa ja tarpeensa ilman, että asiaa pitää arvailla...

Onko väärin sanoa, että voimakkaammilla ihmisillä olisi velvollisuus kuunnella vähemmän voimakastahtoisia, jotta heikommat eivät jää jalkoihin? Voimakastahtoisten ihmistenhän on helppo kuitenkin jyrätä aremmat, hiljaisemmat, uhrautuvat jne. alleen.

Ajattelisin, että tässäkin suhteessa omaa voimaansa tulee käyttää vastuullisesti.
Aikuisella ihmisellä on velvollisuus huolehtia omista tunteistaan ja rajoistaan sekä omasta kommunikoinnistaan. Tietysti omaa voimakasta temperamenttiaan tulee ilmaista huomaavaisesti eikä tieten tahtoen jyrätä yli, mutta kellekään ei voi langettaa velvollisuutta huolehtia henkilökohtaisista rajoista. Ei edes truumääster ole ajatustenlukija.  :)

Ehdottomasti samaa mieltä. Ajatuksia ei kukaan voi lukea eikä kenelläkään ole velvollisuutta arvailla mitä toinen ajattelee. Tarkoitinkin tuossa tilanteita, joissa molemmat jo ovat kertoneet mielipiteensä ja vahvempi jyrää omansa aina lopulliseksi, koska vain voi tai ei suostu näkemään asioita toisen näkökulmasta tai kokonaisuuden kannalta tai...
tai ei vaan jaksa iänikuista vatvomista ja fundeeramista? Asioille on hyvä saada jonkinsortin päätelmä, joka noilta hiljaisilta jää monesti sinne seuraavaan vuoteen kun vielä tuumaillaan.
Ainahan ihmisten ollessa kyseessä na vahvemmat jyrää, silloin kun asialla on jotain oikeaa merkitystä itselle taikka on tärkeää päästä eteenpäin.
Meneekö tässä jotenkin sekaisin päättämättömyys ja vitkastelu hiljaisuuden ja toisten huomioon ottamisen kanssa? En näe tässä mitään yhtymäkohtia pompottamiseen, despotismiin ja/tai truumäästerismiin, mikäli "vahvemmat jyrää kun asialla on oikeaa merkitystä".

armadillo

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Vehkeilyyn taipuvainen sieluseksuaali.
  • Galleria
Määritelmä kysymys. Jos sekoitetaan käsitteet niin että vahva tahto = itsekkyys, niin ei asu. Silloin vahva tahto huolehtia toisen tarpeista osoittaa varmaankin ulospäin jonkinlaista luonteen heikkoutta, tossun alla tai ovimattona olemista, tai tukahduttavaa holhoamista.

Al Capone sen itse jo hienosti asetteli aikoinaan jotensakin tyyliin: "don't mistake my kindness for weakness", jne.

LadyHera

  • Vieras
Mielestäni eivät asu. Olen henkisesti tolkuttoman vahva ihminen, mutta oikeasti välitän ihmisistä, heidän mielipiteistään ja tarpeistaan. Jos subi ei tykkää anaalijutuista niin teen niiden sijaan jotain muuta. Olen vahva, määrätietoinen ja dominoiva, mutta vaadin subilta ehdotuksia jostain, mitä hän esim haluaisi kokeilla. Olen vahva, mutta ei egoni naarmuunnu kun määrään subin takapuoleni päällä istuen antamaan niskahieronnan (tasainen ote molemmille hartioille)  ::)
Mitkään edellä mainituista eivät tee minusta heikkoa. Kukaan ei kävele ylitseni ja jos käännän selkäni ja poistun paikalta, se ei tarkoita että toinen olisi voittanut, vaan hän ei ole aikani arvoinen.

Vahva tahto joillain on vain oman egon pönkitystä. Keltaista nestettä korvien välissä.