Kirjoittaja Aihe: Lutkamarssi järjestetään 6.8 Helsingissä  (Luettu 16903 kertaa)

telle

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1896
  • Ehkä jonkunlainen switch. Näillä kilsoilla asiat..
  • Galleria
Vs: Lutkamarssi järjestetään 6.8 Helsingissä
« Vastaus #15 : 02.08.2011, 20:28 »
Minusta tämä on kerrankin täysin oikean asian puolesta marssimista. Raiskaus ei koskaan, toistan, EI KOSKAAN ole raiskauksen uhrin oma syy >:D  Tänne oli aikomus mennä, mutta tänä vuonna jää perhesyistä väliin. Harmittavaa...

Smooth

  • Vieras
Vs: Lutkamarssi järjestetään 6.8 Helsingissä
« Vastaus #16 : 02.08.2011, 23:00 »
Minusta tämä on kerrankin täysin oikean asian puolesta marssimista. Raiskaus ei koskaan, toistan, EI KOSKAAN ole raiskauksen uhrin oma syy >:D 

Sama mieltä. Mutta tuo sana LUTKAmarssi jotenkin etäännyttää alkuperäisestä ideasta...

my whim is your

  • Vieras
Vs: Lutkamarssi järjestetään 6.8 Helsingissä
« Vastaus #17 : 03.08.2011, 15:23 »
--- Sen takia jokaisen pitäisi käyttää tervettä järkeä. Toki lutkamaisesti voi pukeutua, jos huomiota haluaa, mutta kyllä silloin kannattaa huolehtia siitä turvallisuudesta vaikkapa kontrolloimalla juomistaan, olemalla lähtemättä vieraan miesjoukon mukaan---


Eikö tämä terveen järjen käytön kehoitus sitten koske yhtä lailla raiskaajiakin? Kuinka tervettä tai järkiperäistä on hyökätä pimeässä puistossa yksin kävelevän naisen kimppuun ja riistää häneltä oikeus henkilökohtaiseen koskemattomuuteen? Entä onko se terveempää tai järkiperäisempää käytöstä raiskaajalta, jos hänen valitsemansa uhri on humalassa tai iskenyt tälle silmää aikaisemmin illalla lähibaarissa? Kuinka paljon tervettä järkeä käytetään omaa tyttöystävää tai vaimoa raiskatessa?

On äärimmäisen problemaattista, että naisille annetuilla "näin vältyt raiskaukselta"-ohjeilla ennaltaehkäisevä vastuu syydetään mahdollisille uhreille, kun taas miehille ei missään opeteta, miten välttää tilanteita, joissa heistä voi kuoriutua raiskaaja. Terveen järjen käyttö ei voi olla vain uhrin vastuu. Sitä paitsi tällainen naisten käytöstä (pukeutumista, itseilmaisua, liikkumisvapautta) kontrolloiva mentaliteetti on suoraan sukua sille samalle vallankäytölle ja alistamiselle, mistä raiskauksessakin on kyse. Lutkaliikkeen sanoma on nimenomaan herättää ihmiset tarkkailemaan vahingollisia asenteitaan naisia kohtaan.


Minä marssin lauantaina ja juhlistan hienoa, tärkeän sanoman päivää vielä iloisella jatkoklubilla. Tervetuloa mukaan! :)

Marssi: https://www.facebook.com/event.php?eid=152792324791440

Iltaklubi: https://www.facebook.com/event.php?eid=173031432766384

Oranssilyhty

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 614
  • Galleria
Vs: Lutkamarssi järjestetään 6.8 Helsingissä
« Vastaus #18 : 03.08.2011, 16:05 »
Sama mieltä. Mutta tuo sana LUTKAmarssi jotenkin etäännyttää alkuperäisestä ideasta...

Millä tavalla Lutkamarssi etäännyttää alkuperäisestä ideasta? Alkuperäisen marssin nimihän on juuri slutwalk. Ideana on kyseenalaistaa sitä että syyllistetään naisia lutkamaisesta pukeutumisesta, ja kärjistämällä tämä asia saadaan tuotua esiin.

Eräällä toisella foorumilla keskusteltiin slutwalkin yhteydessä miten todellinen uhka on tulla raiskatuksi satunnaisen ihmisen toimesta, ts. onko merkittävää syytä edes hermoilla siitä.

Asiasta löytyy kiintoisaa infoa: http://www.haaste.om.fi/10558.htm

Joka neljäs ilmoitettu raiskaus on tuntemattoman ihmisen tekemä, eli vain pieni osa raiskauksista.

Miten todennäköistä sitten on ylipäätään tulla raiskatuksi suomessa?

Poliisille esitutkintaan 2009 tullu

Raiskauksia 69, yrityksiä 14
Törkeitä raiskauksia 15,
Pakottaminen sukupuoliyhteyteen 18,  yritys 3
seksuaaliseen tekoon 15, yritys 2.

Yhteensä siis 117 eritasoista raiskaustyylistä rikosta, 19 yritystä. huomioitaa tilastoissa on että Puskaraiskaajat todennäköisemmin ilmoitetaan kuin muut raiskaukset, joten niiden osalta ns. tietoon tulemattomia raiskauksia on vähemmän, vaikka sovittaisiin että raiskauksista vain 1/4 ilmoitetaan poliisille voimme silti verrata sitä seuraavaan tilastoon.

Saman vuonna 2009
Tappo 50, yritys 103
Murha 21, yritys 9
Surma 2, yritys 2

73 kuolemaan johtanutta väkivallantekoa, yrityksiä 114, eli on todennäköisempää moisen yrityksen/teon uhriksi joutua kuin seksuaalirikoksen. Tähän päälle 78 kuolemantuottamusta ja 21 törkeää kuolemantuottamusta niin kyllä se kuolemanpelon pitäisi olla paljon suurempi kuin pelko siitä että satunnainen ihminen raiskaa.

Glori

  • Vieras
Vs: Lutkamarssi järjestetään 6.8 Helsingissä
« Vastaus #19 : 03.08.2011, 16:40 »

Miten todennäköistä sitten on ylipäätään tulla raiskatuksi suomessa?

Yhteensä siis 117 eritasoista raiskaustyylistä rikosta, 19 yritystä. huomioitaa tilastoissa on että Puskaraiskaajat todennäköisemmin ilmoitetaan kuin muut raiskaukset, joten niiden osalta ns. tietoon tulemattomia raiskauksia on vähemmän, vaikka sovittaisiin että raiskauksista vain 1/4 ilmoitetaan poliisille voimme silti verrata sitä seuraavaan tilastoon.

Saman vuonna 2009
Tappo 50, yritys 103
Murha 21, yritys 9
Surma 2, yritys 2

73 kuolemaan johtanutta väkivallantekoa, yrityksiä 114, eli on todennäköisempää moisen yrityksen/teon uhriksi joutua kuin seksuaalirikoksen. Tähän päälle 78 kuolemantuottamusta ja 21 törkeää kuolemantuottamusta niin kyllä se kuolemanpelon pitäisi olla paljon suurempi kuin pelko siitä että satunnainen ihminen raiskaa.

Vähentääkö se että on murhia, tappoja tms. sitä, että naisella (myös miehellä) on oikeus koskemattomuuteen? Miksi näitä asioita verrataan?

"Yhteensä siis 117 eritasoista raiskaustyylistä rikosta, 19 yritystä."
Vain 117 rikosta? Kuinka monta niitä pitäisi olla että olisi huomioitava? Varmaankaan kirjoittaja ei tarkoittanut niin, että tuntuu vähättelyltä tuo määrä?
Ehkäpä taas luin liian hätäisesti enkä ymmärtänyt vertailun pointtia...

En tiedä todennäköisyydestä Suomessa joutua moisen rikoksen uhriksi. Itsellä on vain yksi läheltäpiti tilanne "satunnaisen, tuntemattoman ihmisen" toimesta kotiin kävellessä. Selvisin sillä että päätä lyötiin muutaman kerran kiviseinään. En ilmoittanut poliisille, tuskin se taksikuskikaan joka minua auttoi.

Kokemuksestani huolimatta pelkään liikenneonnettomuutta ja muita väkivallantekoja enemmän kuin raiskatuksi tulemista.
En silti halua tulla raiskatuksi, en edes joutua yrityksen kohteeksi. Olin puettu miten hyvänsä.

Hieno kirjoitus my whim is your.

Smooth

  • Vieras
Vs: Lutkamarssi järjestetään 6.8 Helsingissä
« Vastaus #20 : 03.08.2011, 16:58 »
Sama mieltä. Mutta tuo sana LUTKAmarssi jotenkin etäännyttää alkuperäisestä ideasta...

Millä tavalla Lutkamarssi etäännyttää alkuperäisestä ideasta?

Siksi, että jää kuva ikäänkuin vain lutkia raiskattaisi. Ja lutka olet jos pukeudut naisellisesti. Tällä foorumilla ja meidän maastossa sana lutka on ihan hyvä mutta normikorvissa sillä on kielteinen kaiku.
Minusta se voisi olla vaikka TosiNaisenMarssi tai Naisellisen Naisen Marssi tai peräti Narttumarssi.

Olen enimmäkseen pukeutunut kuin nainen ylipäätä, en kuitenkaan halua olla lutkana luokiteltu. Liian vanha siihen. Vanha lutka on aika paha olla.



Oranssilyhty

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 614
  • Galleria
Vs: Lutkamarssi järjestetään 6.8 Helsingissä
« Vastaus #21 : 03.08.2011, 17:13 »
Vähentääkö se että on murhia, tappoja tms. sitä, että naisella (myös miehellä) on oikeus koskemattomuuteen? Miksi näitä asioita verrataan?
Vain 117 rikosta? Kuinka monta niitä pitäisi olla että olisi huomioitava? Varmaankaan kirjoittaja ei tarkoittanut niin, että tuntuu vähättelyltä tuo määrä?
Ehkäpä taas luin liian hätäisesti enkä ymmärtänyt vertailun pointtia...

Vertailun ja linkin pointti oli se, että raiskatuksi tuleminen ei ole tilastollisesti iso uhka. En tarkoittanut ettei ihmisellä olisi oikeutta koskemattomuuteen, vaan että ihmiset voisivat hieman miettiä onko raiskatuksi tulemisen pelko tuntemattoman toimesta miten todellisuuspohjainen ilmiö, ja miten paljon siihen omakka käytöksellään saati pukeutumisellaan kannattaisi edes varautua.

Thea

  • Vieras
Vs: Lutkamarssi järjestetään 6.8 Helsingissä
« Vastaus #22 : 03.08.2011, 17:17 »
http://www.usu.edu/saavi/docs/myths_realities.pdf

myyttejä ja faktoja raiskauksista

swan

  • Vieras
Vs: Lutkamarssi järjestetään 6.8 Helsingissä
« Vastaus #23 : 03.08.2011, 17:35 »
Sama mieltä. Mutta tuo sana LUTKAmarssi jotenkin etäännyttää alkuperäisestä ideasta...

Millä tavalla Lutkamarssi etäännyttää alkuperäisestä ideasta?

Siksi, että jää kuva ikäänkuin vain lutkia raiskattaisi. Ja lutka olet jos pukeudut naisellisesti. Tällä foorumilla ja meidän maastossa sana lutka on ihan hyvä mutta normikorvissa sillä on kielteinen kaiku.
Minusta se voisi olla vaikka TosiNaisenMarssi tai Naisellisen Naisen Marssi tai peräti Narttumarssi.

Olen enimmäkseen pukeutunut kuin nainen ylipäätä, en kuitenkaan halua olla lutkana luokiteltu. Liian vanha siihen. Vanha lutka on aika paha olla.

Aivan. Me ymmärämme termin aika eri tavalla. Lutka ja huora on yleinen nainen ja kaikkien saatavilla, jos ei muuten niin rahalla.

En ole marssien asiantuntija, vaikka olenkin tosiaan osallistunut sellaisiin aikoinani. Mielenilmaus on onneksi täällä kuitenkin sallittua lähes asiasta kuin asiasta ja varmasti niillä vaikutusta voi olla asenteisiin vaikkapa muutaman ihmisen kohdalla.

En itse usko, vaikka en myöskään raiskaajien päänsisukseen ole tutustunut lähemmin, että tällä marsilla heihin vaikutetaan myönteisesti. Voihan olla että päinvastoin ja toisaalta taas naiset haluavat osoittaa, etteivät he ole alistettavissa rikoksiin pukeutumisen vuoksi.

Mahtaakohan olla olemassa naisia, jotka haluavat provosoida muita väkivaltaiseen käytökseen? Eli ikääkuin kaivaa verta nenästään ja kun kaikki eivät hallitse itseän, vaan vastaavat " tuleen tulella". Saattaa olla että on. Itse en halua provosoida ainakaan ketään, enkä esim. marssisi maassa, jossa minut vietäisiin putkaan tai rangaistaisin vaikkapa raipaniskuin siitä, että erehdyin juttelemaan tuntemattoman miehen kanssa.

Meillähän on myös Suomessa henkilöitä, jotka tulevat jokseenkin erilaisista kulttuureista eli maahanmuuttajia ja joista osa pitää jo minihametta esim. hieman huonon naisen merkkinä. Osa varmasti ymmärtää, että maassa maan tavalla, mutta en esim. pikkuvaatteissa lähtisi iskemään silmää sellaiselle henkilölle, joka tulee maasta jossa naiset on hunnutettu päästä varpaisiin. Katsoisin sellaisen käytöksen provosoivaksi, vaikka en Suomen lain ja kulttuurin mukaan tekisi mitään väärää.

Vankimielisairaalan johtaja Hannu Lauerma on varmaankin perehtynyt esim. toistuvasti raiskaavien miesten sielunmaisemaan, joten jospa kaivaisi joskus esille hänen kertomaansa. Ainakin psykopatiasta löytyy häneltä tekstiä netistä.
Omasta mielestäni raiskaaja on sairas henkilö ja kyseessä on ennemminkin väkivalta kuin seksuaaliset paineet eli että kun panettaa, eikä pääse pukille.

Toisaalta arabimaissa vaimon ja naisen saa kai ottaa väkisin tai ihan miten vaan ja jos panettaa. Naisella on aika paljon huonommat oikeudet, mutta paljon vastuuta, jos raiskauksesta tuomitaankin hänet itsensä,vaikka kyseessä olisi alaikäinen tyttö.

Me halutaan olla suvaitsevaisia, mutta missä ne rajat menee? Vähän vaikea sanoa -
« Viimeksi muokattu: 03.08.2011, 19:03 kirjoittanut swan »


chilinen

  • Vieras
Vs: Lutkamarssi järjestetään 6.8 Helsingissä
« Vastaus #25 : 03.08.2011, 23:11 »
Se *lutka* tullee siitä alkuperäisestä lausunnosta, joka sai koko liikkeen aikaan.  Eli ei saisi pukeutua kuin lutka, jos ei halua tulla raiskatuksi. Ei sen kummemmasta. Enkä ala sen enempiä hiuksia halkomaan, kakshaaraisia löytyy ihan riittävästi omasta takaa :D

gaselli

Vs: Lutkamarssi järjestetään 6.8 Helsingissä
« Vastaus #26 : 04.08.2011, 03:53 »
Minulle on aivan sama mistäpäin maailmaa kukin on, pukeudun juuri niin provosoivasti kuin haluan. Jos joku sen käsittää siksi että olen esim huora ei se oikeita raiskaamaan / koskemaan ilman minun suostumustani. Oli ihmisen ammatti mikä tahansa, prostituoitu tai muu ei se anna kenellekään yhtään suurempaa oikeutta raiskata hänet.

Ja juu toisaalta olen itse narttu ja lunttu/lutka mutta vain ihminen jolle annan lahjana itseni saa minuun koskea vapaasti
« Viimeksi muokattu: 04.08.2011, 07:24 kirjoittanut gaselli »

candyflip

  • Vieras
Vs: Lutkamarssi järjestetään 6.8 Helsingissä
« Vastaus #27 : 04.08.2011, 07:21 »
Minä olen menossa! Tervetuloa meidän fifth element -blokkiin, iskulauseena "ecto gammat". Itse ajattelin askarrella leeloon valkosien nauha-asun =)

"Korben Dallas: [Leans down and kisses Leeloo. Leeloo swipes his gun and holds it to his head]
Korben Dallas: You're right, you're right, I shouldn't have done that. I'm sorry.
Leeloo: Senno ecto gammat!
Korben Dallas: I'm sorry, I'm sorry!
Leeloo: ecto gammat!
Korben Dallas: [In a later scene] When she woke up, she said a bunch a stuff. I didn't understand any of it but... what does 'ecto gammat' mean?
Priest Vito Cornelius: Uh... never again, without my permission.
Korben Dallas: That's what I thought."

samea

  • Vieras
Vs: Lutkamarssi järjestetään 6.8 Helsingissä
« Vastaus #28 : 05.08.2011, 22:15 »
Vähentääkö se että on murhia, tappoja tms. sitä, että naisella (myös miehellä) on oikeus koskemattomuuteen? Miksi näitä asioita verrataan?
Vain 117 rikosta? Kuinka monta niitä pitäisi olla että olisi huomioitava? Varmaankaan kirjoittaja ei tarkoittanut niin, että tuntuu vähättelyltä tuo määrä?
Ehkäpä taas luin liian hätäisesti enkä ymmärtänyt vertailun pointtia...

Vertailun ja linkin pointti oli se, että raiskatuksi tuleminen ei ole tilastollisesti iso uhka. En tarkoittanut ettei ihmisellä olisi oikeutta koskemattomuuteen, vaan että ihmiset voisivat hieman miettiä onko raiskatuksi tulemisen pelko tuntemattoman toimesta miten todellisuuspohjainen ilmiö, ja miten paljon siihen omakka käytöksellään saati pukeutumisellaan kannattaisi edes varautua.

Muuten hyvä pointti MUTTA tilastoilla ei voida mitata eikä viedä pois sitä tosiasiaa, että naiset opetetaan jo pikkutytöistä asti pelkäämään namusetää ja niitä kaikkia muita pelottavia miesolioita, jotka lymyävät mitä mielenkiintoisemminssa paikoissa kuten asimerkiksi KOTONA. On todettu jo monessa artikkelissa ja keskustelussa se tosiasia, että useimmiten raiskaaja on naisen tuttu, mies, työkaveri, naapuri yms. ja suurin osa näistä tuttujen ihmisten tekemistä raiskauksista jätetään ilmoittamatta häpeän pelossa ja siinä uskossa, että itse on jotenkin syyllinen raiskatuksi tullessa, KOSKA naiset opetetaan pelkäämään! Minä myönnän, että minä pelkään MUTTA jos saan mahdollisuuden paiskata raiskaajan nenän takaraivoon teen sen RIEMULLA!

MINÄ EN ALISTU! Käytän minihametta, koska haluan ja se on minun oikeus! Osallistun marssiin ja olen ylpeä siitä että olen lutka!