Kirjoittaja Aihe: Kahdenlaisia subeja?  (Luettu 28212 kertaa)

PinkCat

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1012
  • nylkky
  • Galleria
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #30 : 06.02.2012, 22:09 »
Mun kommenttini aiheuttivat nyt selkeästi närää, pahoittelen sitä!
Ei ollut tarkoitukseni. Kirjoitin nopeasti asiaa sen enempää ajattelematta. Jatkakaa toki analysointianne, jokainen tyylillään :) 

Piiskazion

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 417
  • Galleria
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #31 : 06.02.2012, 22:10 »
Tuleekohan kukaan täällä tunnustamaan olevansa ns. tosisubeja. Silloinhan melkein myöntäisi olevansa täysin lapanen aivan kaikessa, kaikkien pompoteltavana ja vietävänä. Itse en pidä tuosta kategoroinnista, ihmiset ei ole noin mustavalkoisia. Komppaankin vinoa Kettua:

Taitaa olla niin, että et tunne yhtään tosisubia. Ihminen voi olla mm. aloitekykyinen, idearikas ja tietää mitä tahtoo - ja silti olla persoonaltaan aidosti alistuva.

Ja sitten on niitä, jotka eivät ole aidosti alistuvia mutta haluavat välillä leikkiä alistuvaa. Miksi et pidä tämän ääneensanomisesta?

Nuppuorja

  • Vieras
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #32 : 06.02.2012, 22:12 »
Erilaiset luokittelut myös auttavat löytämään yhdistäviä tekijöitä ja usein niitä käytetäänkin niin, ei vain erottelemiseen.
Ai niin, koen olevani todella syvästi alistuva mutta en lapanen, ne ovat ihan eri asioita.

Piiskazion

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 417
  • Galleria
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #33 : 06.02.2012, 22:15 »
Kumpa ihmiset kiinnitttäisivät enemmän huomiota heitä yhdistäviin asioihin kuin heitä erottaviin asioihin.

Voi pientä :)

Queena

  • Vieras
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #34 : 06.02.2012, 22:16 »
Näistä lokeroista valitsen omaani lähimmäksi sen, jossa alistutaan leikisti

Levodonna

  • Vieras
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #35 : 06.02.2012, 22:29 »
Tuleekohan kukaan täällä tunnustamaan olevansa ns. tosisubeja. Silloinhan melkein myöntäisi olevansa täysin lapanen aivan kaikessa, kaikkien pompoteltavana ja vietävänä. Itse en pidä tuosta kategoroinnista, ihmiset ei ole noin mustavalkoisia. Komppaankin vinoa Kettua

Taitaa olla niin, että et tunne yhtään tosisubia. Ihminen voi olla mm. aloitekykyinen, idearikas ja tietää mitä tahtoo - ja silti olla persoonaltaan aidosti alistuva.

Ja sitten on niitä, jotka eivät ole aidosti alistuvia mutta haluavat välillä leikkiä alistuvaa. Miksi et pidä tämän ääneensanomisesta?

Tai ehkä aidosti alistuvana tuota on vaikeaa myöntää edes itselleen välillä. :)

Lucrezia

  • Vieras
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #36 : 07.02.2012, 00:13 »
Noinhan se jako karkeasti tehtynä menee. Aloituksesta käy hyvin selville, ettei asiaa olla tarjoilemassa ehdottomana totuutena vaan tehtynä havaintona.

Tuosta voidaan sitten lähteä jaottelemaan subeja eri alalahkoihin, jos niin halutaan. Naispuolisista subeista minulla ei ole kokemusta, mutta tuntemieni miesten kohdalla jako toimii pitkälti noin. Ehkä sitä voisi muotoilla niinkin, että roolisubeille alistuminen on enemmän rentoutumista ja stressin purkua sekä usein hyvinkin seksuaalista. Tosisubeilla taas on aito halu miellyttää ja palvella, palvoakin. Arkielämässä kumpikin tyyppi voi olla hyvin määrätietoinen ja jonkinasteisessa valta-asemassa.

Kyky analysoida kertoo älykkyydestä. Kivahan näistä on keskustella. Hauskaa vaan huomata taas, että se koira älähtää, johon...no joo,  kukin tyylillään - kunhan jotain tyyliä on  8)

Terv. dominoiva masokisti

KidBionic

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 93
  • Member of DNGN
  • Galleria
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #37 : 07.02.2012, 00:24 »
Opin jotain uutta itsestäni... olen siis roolisubi  ;D (tosin ois varmaan hankalaa olla tosisubi, kun on switchi...)

hiz

  • Vieras
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #38 : 07.02.2012, 00:26 »
Melko uusi oivallus minulle (ja muille ehkä itsestäänselvyys) on se, että subeja on karkeasti ottaen kahdenlaisia: roolisubeja ja tosisubeja.

Roolisubille alistuminen on roolileikkiä. Session ulkopuolella hän ei alistu. Sessiossakin alistuminen tapahtuu ehkä vain hänen tarkkojen toiveidensa puitteissa. Alistumisen edellytyksenä voi olla jokin fetisistinen rooli, jota ilmennetään esim. pukeutumisella. Tästä joukosta löytyvät myös pahamaineiset topping from bottom -tapaukset, joskaan kaikki roolisubit eivät varmaankaan ole sellaisia.

Tosisubille alistuminen on luontainen persoonallisuuden ominaisuus. Se ei ole rooli. Pikemminkin tosisubi sessiossa vapautuu arjen, työelämän tai yleisen ihanteen vaatimasta tasa-arvoisesta tai jopa dominoivasta roolistaan - ellei sitten elä alistuvaa elämää 24/7-pohjalta. Tosisubi saa tyydytyksen siitä, että hänelle osoitetaan paikkansa - oli se sitten vain makuuhuoneessa tai kaikessa elämässä yleensä.

Olen tästä aiheesta aika paljonkin mieltä, aloitetaanpa vaikka siitä roolileikki-asiasta. Se, että roolileikeissä ehkä harvoin on varsinaista alistumista ei tarkoita sitä että ne aina olisi jotenkin "kevyitä leikkejä". Roolileikki - vaikkapa kidutusasetelma tai lääkärileikki - voi olla S&M mielessä kovinkin hardcore sessio. Pääpaino siinä ei vaan ole alistumisessa vaan muissa asioissa. Roolileikki voi myöskin olla 24/7 tai ainakin melkein, esimerkkinä vaikkapa "subi-koira", joka on pitkiä aikoja koiraroolissa, nukkuu yönsä häkissä, saa ruokansa kulhosta ja isäntä/emäntä vie "koiran" ulos kun sillä on pissahätä jne.

Ja sitten siitä "tosisub"-sanasta. Aina kun sitä "true" sanaa käytetään niin ihmiset hermostuu, minäkin. :) Itse sanoisin yksinkertaisesti näin, että jos nauttii alistumisesta niin on sub. Itse alistumisen jano on kaikille subeille suurinpiirtein sama, jotkut vaan sitten käytännössä nauttii siitä isommissa annoksissa tai useammin kun muut. Tuo alistumisesta nautintatapa on usein enemmänkin käytännön asioista kiinni eikä välttämättä korreloi mitenkään alistumisen "aitouden" kanssa. Jos esimerkiksi on sessiosuhteessa eikä asu saman katon alla on käytännön syistä mahdotonta olla 24/7, vaikka kuinka haluaisi. Ja vaikka asuisikin yhdessä, niin subi voi alistua "täysin" makuuhuoneessa, mutta voi kuitenkin haluta elää arjen ja muun elämänsä kumppaninsa kanssa tasavertaisina.

Muutenkin on paljon kumppanista kiinni miten oman subiutensa pääsee toteuttamaan, tai pääseekö sitä toteuttamaan ollenkaan. Subi ei voi alistua enemmän kun mitä oma Dom pyytää, se ei olisi silloin alistumista vaan juuri sitä topping-from-bottom:ia. Siis tarkoitan että jos D:lle riittää roolileikit tai alistuminen makkarissa, niin silloin suhteesta ei tule 24/7 vaikka miten subi siitä unelmoisi. Se, että palvelee pyytämättä on varmaan joidenkin mielestä mukavaa, mutta ei mielestäni samaa kun alistuminen, ja voi olla jopa ärsyttävää jos sub arvaa Domin mieltymykset väärin, tai jos D:lle tuntuu raskaalta olla jatkuvasti "roolissa".

Ja nyt jos olet lokeroinnille allerginen, klikkaa itsesi pois tästä, nyt nimittäin seuraa hc-lokerointia. :)

Tästä ketjusta tuli nimittäin mieleen se "The Nine Degrees of Submission" teksti, johon linkitin yhdessä aiemmassa ketjussa noin vuosi sitten, se ketju löytyy täältä:
http://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=241.0

Siinä listassa on juuri nuo kaksi Piiskazionin mainitsemaa subityyppiä ja niistä vielä eri aika-akselivariaatiot mukana, ja se, alistuuko täysin ainoastaan seksiin liittyvissä asioissa vaiko myös esim kotiaskareissa. Linkki englanninkieliseen alkuperäistekstiin (ei siis minun kirjoittama) tässä:
http://www.officerwes.com/nine_degrees_of_submission.htm

Ne tekstin 9 alistumisen astetta pikaisesti suomennettuna (ja omat kommenttini) tässä:
 
1. Seksi/fetissi/S&M/kinky leikit ilman alistumista ollenkaan

(Kaikissa seuraavissakin "luokissakin" voi olla fetissi/s&m-elementtejä, muttei tarvitse olla. Tästä listasta ei näy sessioiden "kovuutta" noin s&m mielessä ollenkaan, tämän listan pääpaino kun on alistumisen eri asteissa, ja monet subit alistuu ilman minkäänlaista pakottamista. Suhteen kovuus riippuu enemmänkin D:n sadistisuudesta kun mistään muusta. Tässä 1. ryhmässä voi siis olla kovaakin kipua muttei varsinaista alistumista, kun taas 9. luokassa paljon alistumista mutta ei  välttämättä kivuntuottamista ollenkaan. Mutta voi hyvinkin olla sitäkin, kuten kaikissa muissakin "luokissa".)

2. Roolileikit joissa kumpikaan rooleista ei välttämättä alistu, leikeissä on yleensä enemmän nöyryyttämisen kun palvelemisen piirteitä, esim lääkärileikit, koulutyttöleikit, pakotettu transvetismi. Roolipeli voi pitkälti olla subin itse keksimä.

(Roolileikkejä voi tottakai myös leikkiä "syvemmillä" alistumisen asteilla, esim osana 24/7 suhdetta, jos se D:tä huvittaa.)

3. Roolileikit jossa leikitään alistuvaa tai orjaa, subi halua tuntea olevansa alistettu ja käytetty mutta ainoastaan sellaisin tavoin joista hän itse nauttii, siis sub määrää aika pitkälti miten hän haluaa että häntä alistetaan ja "D/top" antaa hänelle tämän kokemuksen.

4. Antaa vallan toiselle hetkellisesti ja ennalta sovittujen rajojen sisällä. Nauttii vallan antamisesta toiselle ja siitä että hänen ei tarvitse määrätä asioista, vastuuvapaudesta, mutta saa valtaosan nautinnostaan kuitenkin "suorasti", siis omista tuntemuksistaan, eikä siitä että saa palvella D:tä.

5. Alistuu toiselle hetkellisesti ja ennalta sovittujen rajojen puitteissa, mutta vain seksiin liittyvissä asioissa. Voi myös nauttia kivusta "epäsuorasti", siis nauttia siitä että sadistiD satuttaa häntä koska nauttii siitä että D nauttii, eikä niinkään itse kivusta. Saa siis nautintoa siitä että saa palvella D:tä, vaikka subi itse ei juuri silloin suoranaisesti nauttisi.

Kaikki tähänastiset alistumisen asteet 1-5 rajoittuvat useimmiten lyhyempiin sessiohin ja/tai "makuuhuoneeseen". Seuraavissa asteissa 6-9 mukaan tulee D:n palveleminen ja oman tahtonsa taivuttaminen myös kotiaskareissa ja arjen asioissa.

6. Alistuu myös muissa kun seksiin liittyvissä asioissa (esim siivous), mutta ainoastaan kun hän on sillä tuulella. Voi siis olla lyhyempiä tai pidempiä aikoja täysin 24/7 orja, mutta subi saa itse päättää milloin sellainen aikajakso alkaa ja päättyy. Kyseessä voi olla pitkä sessio (esim viikonloppu), tai saman katon alla asuva pari joiden suhteessa bdsm on välillä enemmän "päällä" ja välillä taas muiden kiireiden takia tauolla.

7. Alistuu täysin (siis sekä seksissä että koti-askareissa) mutta käytännön syistä osa-aikaisesti, subi voi siis käydä töissä ja siellä totella työkavereita ja pomoa (tai ehkä jopa itse olla pomo?), mutta heti kun tulee kotiin niin D päättää kaikissa vapaa-aikaan liittyvissä asioissa.

8. Alistuu täysin (sekä seksissä että kotiaskareissa). Ei käy töissä vaan ainoa päämäärä elämässä on D:n hyvinvointi ja hänen palveleminen. Siis 50-luvun kotirouva tyyliin, mutta vapaa-ehtoisesti (ja "kotirouva" voi yhtä hyvin olla mies-orja). Tällaiseen suhteeseen sitoudutaan yleensä avioliiton tapaisesti orjasopimuksella jonka sisällöstä D ja sub keskustelee kunnolla ennen sellaiseen sitoutumista.

9. Orja, kirjaimellisesti, ei minkäänlaista sananvaltaa missään, ei sopimusta, eikä mitään rajoja, oikeuksia eikä omaa elämää, omaa omaisuutta eikä omaa tahtoa. Reaalimaailmassa jonkin verran utopinen vaihtoehto, käytännössä käytössä ehkä joissakin uskonnollisissa lahkoissa tai tilanteissa jossa alistuvaa osapuolta käytetään hyväksi, esim ulkomailta tuotu vaimo joka on täysin riippuvainen uudesta puolisostaan koska hänellä ei ole omaa rahaa eikä puhu uuden kotimaansa kieltä.

--

Minusta ei ole niin väliä mihin lokeroon/lokeroihin itse kukin sopii tai sopiiko ollenkaan, mutta mielestäni on tärkeää löytää kumppani joka on Dom-tavaltaan aika lähellä sitä alistumisen astetta jota itse kokee nautinnollisimpana. Oma parisuhde ja käytännön asiat kuitenkin loppujen lopuksi aika pitkälti määräävät millä asteella kukakin harrastaa. Ja kannattaa muistaa että kaikki eivät unelmoi niistä "ylemmistä" alistumisen asteista. Itse hiihtelen jossain siinä listan keskivaiheilla, vitosen nurkilla, ja viihdyn siinä.  Useille (sekä D:lle että subeille) riittää ihan hyvin että alistuminen keskittyy seksileikkeihin makuuhuoneessa, eivätkä kaikki D:t välitä tuleeko subin nautinto heidän palvelemisesta vaiko subin omasta nautinnosta, kunhan he itse nauttivat ja kumppani myös.

Minulle D/s on juuri SE asia joka minua eniten kiihottaa, ja seuraan siksi tosi tarkkaan kaikkea mitä siitä kirjoitetaan. Olen siksi myös pannut merkille että baarilaisista kinkytestin perusteella aika harvalla täällä on korkeat scoret ainoastaan Dominant / Submissive kohdalla. Täällä Baarissa on siis määrällisesti paljon enemmän fettareita, masokisteja, sadisteja, kokeilunhaluisia, nöyryytyksestä kiinnostuneita, exhibbareita, sidontafaneja, näiden yhdistelmiä ja muita kinkyjä kun pelkästään D/s:stä kiinnostuneita. Ei siis ihme jos ei ne subi-määritelmät tunnu omilta jos omaan kinkyilyyn ei edes kuulu alistumista/alistamista olennaisena osana ollenkaan :) eikä siis tarvitsekaan kuulua.

Ja tämä teksti nyt siis ei pakota ketään lokeroitumaan, eikä ole ohje että miten pitää harrastaa jne. Tämä on ihan vaan teksti jonka löysin netistä vahingossa aikoja sitten ja joka silloin auttoi minua paremmin ymmärtämään mitä "subi" sana voi pitää sisällään, ja että se voi tarkoittaa niin monta asiaa.

Meeri

  • tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 4503
  • Galleria
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #39 : 07.02.2012, 00:54 »
Aika pitkälti samaa mieltä ylläolevan kanssa, ja tuo 9 alistumisen astetta-lokerointi  on huomattavasti joustavampikin kun pelkkä jyrkkä jako truu-ja not-so-truu subeihin. Löysinpä minä tuolta itsellenikin sopivan lokeron, joka sattuu tuohon vitosen ja kutosen välille.

KalvinK

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 639
  • Tykkää sitoa nättejä nakuja naisia.
  • Galleria
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #40 : 07.02.2012, 00:55 »
On vain kahdenlaisia subeja: Niitä, jotka alistuvat sinulle, ja niitä jotka eivät.

hiz

  • Vieras
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #41 : 07.02.2012, 01:07 »
On vain kahdenlaisia subeja: Niitä, jotka alistuvat sinulle, ja niitä jotka eivät.

Niin, tuo onkin loppujen lopuksi käytännössä melkeinpä se ainoa oleellinen asia. :)

swan

  • Vieras
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #42 : 07.02.2012, 01:10 »
Jee,meitsi on tuo ysi. Ainoa hankaluus siinä se, että mulla on oma tahto  :-*

RigoriRasputin

  • TörkyTeatteri
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1204
  • Ihan perseestä.
  • Galleria
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #43 : 07.02.2012, 02:08 »
Masokistina Hiz:n jaottelusta 1. kohta sopii hyvin itselle. Kun haetaan kehon aistinautintoja ei tarvita D/S asetelmia. Sadisti ei saa kiksejä
alistamisesta vaan toisen satuttamisesta. Masokisti nauttii puhtaasta kivusta ilman alistumista. Vaikka parhaimmat kiksit saa sidottuna ollessaan
se ei tule alistumisesta vaan siintä, että silloin ei itse enää voi vaikuttaa siihen mitä toinen tekee. Mitkään turvasanat tai muut ei auta
siinä vaiheessa jos sadisti oikeasti vaikka sattuu sekoamaan.

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #44 : 07.02.2012, 06:08 »
hizin asteikolla 8-9 8)