Kirjoittaja Aihe: miten aloittaa sessio mitä siihen voisi sisällyttää?  (Luettu 12042 kertaa)

switcher

  • Vieras
miten kannattaisi aloittaa session toteutus suhteessa entä uuden tuttavuuden kanssa?? Mitä siihen kannattaisi sisällyttää? Tahtoisin toteuttaa session mut sit kun tarkemmin mietin asiaa mun oma mielikuvitus jotenkin loppuu kesken vaikka siihen en uskonut törmääväni. Tahtoisin oppia hyväksi alistajaksi tiemutta kun ei löydy kirjastosta tuota alistajan abc:tä tai alistajan käsikirjaa:D hyviä neuvoja otetaan vastaan ja siitä millä tavoin ihmiset ovat itse aloittaaneet niiden toteutamisen?

Tiedän kyllä että tämä on varsin hölmö kysymys enkä odota mitään et joku kertoisi mitä mun pitää tehdä ehkä ennemmin et saisin jotain ideoita mistä voisi aloittaa.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2011, 22:22 kirjoittanut switcher »

n4103xxl

  • Vieras
Hmm... ompa vaikee kysymys... kun aloin miettiä, ni tyylejä on niin monta kun on alistajaakin. Jos on suhteessa, ni varmaan ihan kiva tyyli, on napata kiinni jostain "niskuroivasta" lauseesta, ja alottaa sessio sillä että rankasee... tai sit vaan käskee toisen osapuolen pukeutua, jos se on yleensä tapana sessioihin, tai ohimennessä napata vaikka hiuksista kiinni ja todeta "Minä vien nyt, sinä vikiset" ;)
Sellaset kokeneet Masterit, mun kokemuksien mukaan, osaa sit ottaa tilanteen haltuun, vaikka kesken kahvin juonnin, mut kokemattoman kans olen huomannu, että he mielellään käskee nartun tulla jo avaamaan oven nöyränä, ja vaikka polvillaan toivottaa Masterin tervetulleeks, siitä on sit helppo alottaa muu toiminta. Mut nämä on vaan mun kokemuksia, miten Masterit on mun kohdalla toiminu, tähän kysymykseen varmaan tarviis kommentteja tuolta alistaja puolelta.

Smooth

  • Vieras
"SM for Dummies" olisi varmaan ihan hyvä kirja, enkä tarkoita tätä nyt ollenkaan pahalla.

Niin monta kun on erilaisia ihmisiä, on varmaan myös erilaisia aloituksia. Uuden tuttavuuden kanssa kannattaisi kyllä ehkä tutustua paremmin ihmisenä etukäteen. Muistan kun kerran masterehdokas (olimme jutelleet vaan puhelimessa) oli sitä mieltä, että asetelma olisi oikea jos odotan häntä melko julkisessa paikassa silmälaput silmillä. No siitä ei tullut mitään...

Mutta olenpa odottanut silmälappuineen eteisen nurkassa myttynä tuttuja askeleita. Ja miten se kuulo terävöitykin siinä puolessa tunnissa ja ajatus laukkasi... Ei siis huono aloitus ollenkaan.

Liiallista teatraalisuutta ehkä välttäisin. Se saattaa olla vaan huvittava :). Mutta ehkä se just toimiikin kyseisessä sessiossa. Kyllä sinun kannattaisi peilata tuota sinun leikkikaveria ja miettiä, mikä olisi toimiva juttu. Kabinetin puolella käydään alistuminen vs. alistaminen keskustelua, kannattaa ottaa huomioon, kumpaan luokkaan leikkikaverisi kuuluu.

En minä osa se enempää neuvoa. Kunhan poimit sieltä sun täältä keskusteluista ajatuksia ja teet sitten sen oman jutun. Sen sun oman beedeeässämmän missä sinä ja sun kumppani/leikkikaveri viihtyvät. Muista ei niin väliä...

 

peace

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 239
  • En ole vakava, vaikka näytän siltä
  • Galleria
Minä en aloita sessioita. Minä odotan.

Ekassa todellisessa alistumisessani olin jännittynyt alussa. En tiennyt mitä tapahtuisi.

Hänen persoonallisuus ja olemus rauhoitti ja tunsin turvallisuutta. Ennen viime sessiota olin aika jännittynyt ihan tietyistä syistä. Jännitys katosi, kun aistin sen saman turvallisuuden tunteen kuin aikaisemminkin.  Jotenkin aistin, että kipua tulen tuntemaan, mutta luotin Häneen.

Minulle parhaana aloituksena toimii se, että Hän on oma itsensä, tuo sen esiin eikä näyttele roolia. Tunnen luottamuksen ja turvallisuuden.

switcher

  • Vieras
kiitos kaikille ihmisille hyvistä ajatuksista pitää yrittää keksiä itse jotakin hyviä suunnitelmia

MasterOpie

  • Vieras
kiitos kaikille ihmisille hyvistä ajatuksista pitää yrittää keksiä itse jotakin hyviä suunnitelmia
Omalla kohdaltani voin sanoa että vaikka hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, niin ehkäpä juuri alkua lukuunottamatta sessioni ei mene niin kuin "suunnittelin" ja varmasti hyvä niin. Nyttemmin olen jo siihen tottunut joten mieluummin vedän mielessäni isolla pensselillä viivoja tuonne ja tänne ja ehkä näen piirrokset kun sen aika on ehkä en. Molempi parempi. Fiiliksen mukaan ilman stressiä tulee parhaat piirrokset...

MarkoT

Omien/yhteisten halujen kartoittamisella varmaan kannattaisi aloittaa. Rohkeasti sitten kysymään kokeneilta / varovaisesti kokeilemaan. Tekemällähän sitä oppiii  :)

MarkoT

Sessioita voi olla niin monenlainen, fiilisten mukaan eteenpäin. Vaikka vain "kokeilu-sessio"  tai "Taideteos tunnelmineen, ilmeineen", toisinaan rankempi sessio. Jokainen tekee sessiosta omanlaisensa, toisen sessiota ei kannata suoraan kopioida.

switcher

  • Vieras
hyviä ehdotuksia tulee kiitos väelle että jaksaa opastaa kokematonta. Enhän mie ole suoraa kenenkään sessioita kopioimassa mut pientä osviittaa hakemassa et millälailla kannattaa aloittaa. Et laittaako toiselle osapuolelle esim päivän aikaan viestiä ja vihjaa siinä mitä tulee tapahtumaan ja miten siitä sit jatkaa. No ehkä sitä pitäisi harjoittaa siinähän sitä sit oppis ja minusta tuntuu et kyllä auktoriteettikin tulis paremmaksi kun kunnolla pääsisi käskemään.

Smooth

  • Vieras
... kyllä auktoriteettikin tulis paremmaksi kun kunnolla pääsisi käskemään.

Niin. Henkilökohtaisesti kyllä ihan toista mieltä. Auktoriteetti ei perustu kyllä käskemiselle.
Auktoriteetin kolme perustaa syöpynyt mieleen jostain hmm...johtamisen peruskurssilta:
- annettu valta, eli se käskyvalta
- henkilökohtaiset ominaisuudet (tiedättehän ne työpaikalla olevat mielipidevaikuttajat joiden sana painaa ryhmän sisällä huomattavasti enemmän kun esimiehen). Joku vaan on kunkumpi kun muut, sille ei voi mitään.
- vankkumaton tieto-taito alalta jossa halua olla auktoriteetti.

Se miten kukin pystyy miksaamaan nämä kolme, on eri asia. Pelkkä käskyvalta ei uskottavuutta takaa. Henkilökohtainen mielipiteeni on että kakkonen tärkein, kolmonen toiseksi tärkein ja ykkönen tulee jos muut kaksi ovat kohdallaan.

ursa

  • Vieras
Vs: miten aloittaa sessio mitä siihen voisi sisällyttää?
« Vastaus #10 : 25.03.2011, 21:09 »
... kyllä auktoriteettikin tulis paremmaksi kun kunnolla pääsisi käskemään.

Niin. Henkilökohtaisesti kyllä ihan toista mieltä. Auktoriteetti ei perustu kyllä käskemiselle.
Auktoriteetin kolme perustaa syöpynyt mieleen jostain hmm...johtamisen peruskurssilta:
- annettu valta, eli se käskyvalta
- henkilökohtaiset ominaisuudet (tiedättehän ne työpaikalla olevat mielipidevaikuttajat joiden sana painaa ryhmän sisällä huomattavasti enemmän kun esimiehen). Joku vaan on kunkumpi kun muut, sille ei voi mitään.
- vankkumaton tieto-taito alalta jossa halua olla auktoriteetti.

Se miten kukin pystyy miksaamaan nämä kolme, on eri asia. Pelkkä käskyvalta ei uskottavuutta takaa. Henkilökohtainen mielipiteeni on että kakkonen tärkein, kolmonen toiseksi tärkein ja ykkönen tulee jos muut kaksi ovat kohdallaan.

Jopa armeijassa, joka on täysin hierarkinen kriisiajan organisaatio voi nopeasti menettää kasvonsa ja alaisten kunnioituksen käskyttämällä vain kauluslaatassa olevien "nappien" antamalla voimalla. Natsimeininki ei aina ruleta.
 C:-)

submit

  • Vieras
Vs: miten aloittaa sessio mitä siihen voisi sisällyttää?
« Vastaus #11 : 25.03.2011, 21:55 »
Kunhan tietää mitä tahtoo (ja miltä vastapuolen toiveet ja mieltymykset vaikuttavat, tietenkin), onnistuu se "käskyttäminenkin". Jokainen suhde on erilainen ja konkarikin joutuu joka kerta uuden ihmisen kohdalla miettimään asiat ja toiminnot uusiksi - siksi ei uutena kannata olla turhaan epävarma  - vaikka sekin on luonnollista.

PS. Armeijasta minulla ei ole mitään kokemusta.

switcher

  • Vieras
Vs: miten aloittaa sessio mitä siihen voisi sisällyttää?
« Vastaus #12 : 30.03.2011, 14:58 »
kyllä noissa on paljon asiaa tuohon käskyttämiseen liittyen uskottavuus kyllä menee jos louskuttaa vaan leukoja tietämättä asioista yhtään mitään. Mut kyllä kai tuon auktoriteetin voi oppia joskus vaan mietin et osaisinko kunnolla käskyttää ja pitää oman pääniä  O:-) pitäisi kokeilla vai nauraisiko käskyttevä minulle vaan :(

Mr.Inathu

Vs: miten aloittaa sessio mitä siihen voisi sisällyttää?
« Vastaus #13 : 19.04.2011, 12:42 »
Ei ehkä kannattaisi sekoittaa toisinsa alistamista ja roolileikkejä. Alistamisen puolella käskyttämisjohtamisella on hyvin lyhyet menestymisen mahdollisuudet, mutta roolileikkeihin "ankarakin" käskyttäminen ja nöyryyttäminen taas saattaa sopia oikein hyvin. Ja tämä ei tietenkään poissulje alistamisen ja roolileikkien yhdistämistä, halusin vain minäkin muistuttaa että alistaminen on paljon paljon laajempi kokonaisuus kuin vain käskyttäminen.

Itse aloitan session suunnittelemisen rakentamalla mielessäni hyvin karkean session tavoitteita maalailevan "luurangon" tai "punaisen langan", jotain mikä sitoo session asioita yhteen. Lisäksi suunnittelen (kaiken aikaa) erillisiä, sanotaan nyt vaikka sessiokomponentteja, joita voin hyödyntää sopivassa tilanteessa. Nämä komponentit ovat puolivalmiiksi mietittyjä keskustelun avauksia, asian tai esineen käyttämisiä, tehtävänantoja tms. Meilkein mitä vain, mitä sessioon voi liittyä.

Jos sessiokomponentteihin liittyy välineitä tai valmisteluja saatan tehdä niitä paljonkin varalle, mutta joskus kestää jopa vuosia, ennen kuin tiettyä komponenttia käytetään. Komponenttien käyttö perustuu subin tunteisiin ja hetkeen. Varsinaiset sessiot vedän läpi aina intuitioon ja inspiraatioon perustuen, mutta hyödyntäen sessiokomponentteja sopivissa väleissä tai jos alkaa näyttää siltä että vastaan tulee ns. suvantovaihe. Usein sessioon ei tarvita yhtään ainoaa valmista komponenttia vaan kaikki rullaa nätisti inspiroiden läpi ihan kuin omalla painollaan.

Session aloittaminen riippuu täysin toisesta osapuolesta ja siitä leikitäänkö rooleilla ja/tai skenaarioilla. Itse aloitan oletuksena aina omana itsenäni jutellen niitä näitä, kuulumisia ja sen sellaista, ohjaten keskustelun vähitellen kohden sessiota edeltänyttä ajatustenvaihtoa ja valmistautumista. Joskus tälläinen "hidas" käynnistyminen saa valmiiksi odotuksesta tihkuvan ilmapiiriin tiivistymään käsin kosketeltavaksi ja tällöin pokan pitäminen voi olla erittäin vaikeaa kun seuraa kiimasta kiemurtelevan subin yrityksiä jatkaa ylläpitämääni keskustelua esim. ruuanlaitosta ;)

En tiedä voiko auktoriteettia oppia, luulen että se joko on tai sitten tulee jos on tullakseen...

-Mr.Inathu

KinkyB

  • Vieras
Vs: miten aloittaa sessio mitä siihen voisi sisällyttää?
« Vastaus #14 : 24.04.2011, 22:32 »
Ihan ensiksi pitäisi tietysti keskustella molempien mieltymyksistä ja sopia turvasanasta sekä startti- ja lopetussanasta, jos sellaista tykkäät käyttää.   Voit laatia mieltymyslistan ja pyytää subia täyttämään sitä.

Pienet kiihottavat teksiviestit  ja pikkutehtävät pitkin päivää nostattavat tunnelmaa.
Aloita  "starttisanalla", joka voi olla vaikka joku viaton sana jonka voi lausua julkisella paikalla, kuten vaikkapa Nakke Nakuttaja.  Silloin subi tietää, että sessio on alkanut.

Esimerkiksi lenkillä voit miettiä ja suunnitella sessiota.  Hanki ruutuvihko ja kirjoita ylös kaikki ideat.  Monta kertaa yksi hyvä idea ruokkii toista.  Kirjoita sitten valmis kässäri.  Ei sitä tarvitse orjallisesti ( ;D) seurata, mutta se tuntuu turvalliselta.  Jos jossain vaiheessa tulee tenkkapoo voit aina jättää subin hetkeksi nurkkaan häpeämään  ;D ja mennä lukemaan käsikirjoitusta.
Session voit lopettaa "lopetussanalla".