Kirjoittaja Aihe: Pettäminen  (Luettu 30581 kertaa)

Loc

  • Vieras
Vs: Pettäminen
« Vastaus #30 : 26.07.2015, 15:47 »
Ei huono selitys. Itse kuitenkin yleistän mukavasti ja totean että mekanismi on sama sekä näillä hyväksyttävillä(rakkaus, läheisyys, seksi) kuin myös enemmän negatiivista aiheuttavilla(päihteet, korvikkeet, ylilyönnit) +pohjautuvat samantyyppisistä tarpeista. Se sitten mitä kukakin käyttää riippuu siitä mitä kukakin saa. Luultavasti kaikki käyttäisivät rakkautta, jne korkean profiilin minimaalisin negatiivisin vaikutuksen hommia kuin vaikkapa niitä päihteitä.


-katy-

  • Vieras
Vs: Pettäminen
« Vastaus #31 : 27.07.2015, 02:31 »
Luin kerran kuvauksen, mitä miehelle seksi merkitsee ja miltä se tuntuu. Kun löytäisinkin sen laittaakseni tähän. Mieleen jäi kumminkin seksin tuovan miehelle samaa hyväksyntää, mitä naiselle tunnetasolla huolenpito, hyväksyntä ja arvostus.

Pahoittelut,että omat erittäin huonot kokemukset tuovat sävynsä näihin mun jupinoihin-

Tuon perusteella itse voisin ajatella,että miessukupuolinen hakee jatkuvaa hyväksyntää,huolenpitoa,arvostusta jne. eri naisilta.

Mua kiinnostaa tavallaan myös tuo termi Pihtaaminen- en kai joskus ole osannut pihdata ja nyt pitää elää ilman..eikäku.. :D

Eli etku jos sä tykkäät jostain ihmisestä paljon,niin miks niinku joku pihtaa sitte..ellei se ole kinky ja laittaa orjan kerjäämään..mä en niinku vaan tajuu,kumminkaan oikeesti. Jos ei halua alkaa seksiin, niin mulle se tarkottaa sellasta et se toinen ei tykkää siitä toisesta,oikeesti..toki on ihmisillä tilanteita, missä ei voi olla kuin kaniini-sairaudet, masennus,vauva vie voimat ymv., mut niinku jos sä tykkäät, niin voi vaikka avata sakset..toi pihtaus kuullostaa joltain esihistorialliselta ajalta tai just ennen ristusta  :D

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Pettäminen
« Vastaus #32 : 27.07.2015, 08:10 »
Luin kerran kuvauksen, mitä miehelle seksi merkitsee ja miltä se tuntuu. Kun löytäisinkin sen laittaakseni tähän. Mieleen jäi kumminkin seksin tuovan miehelle samaa hyväksyntää, mitä naiselle tunnetasolla huolenpito, hyväksyntä ja arvostus.

Pahoittelut,että omat erittäin huonot kokemukset tuovat sävynsä näihin mun jupinoihin-

Tuon perusteella itse voisin ajatella,että miessukupuolinen hakee jatkuvaa hyväksyntää,huolenpitoa,arvostusta jne. eri naisilta.

Mua kiinnostaa tavallaan myös tuo termi Pihtaaminen- en kai joskus ole osannut pihdata ja nyt pitää elää ilman..eikäku.. :D

Eli etku jos sä tykkäät jostain ihmisestä paljon,niin miks niinku joku pihtaa sitte..ellei se ole kinky ja laittaa orjan kerjäämään..mä en niinku vaan tajuu,kumminkaan oikeesti. Jos ei halua alkaa seksiin, niin mulle se tarkottaa sellasta et se toinen ei tykkää siitä toisesta,oikeesti..toki on ihmisillä tilanteita, missä ei voi olla kuin kaniini-sairaudet, masennus,vauva vie voimat ymv., mut niinku jos sä tykkäät, niin voi vaikka avata sakset..toi pihtaus kuullostaa joltain esihistorialliselta ajalta tai just ennen ristusta  :D

Siks ettei se toinen ihminen ole kohdannnut (=hyväksynyt/nähnyt) sinua jossain asiassa ja näin ollen et itsekään enää halua kohdata toista ihmistä jollain tasolla, vaikkapa juuri fyysisesti. Olet kokenut hylkäämisen ja hylkäät satutettuna itsekin.
Parisuhteissa on sellainen juttu et me haemme niissä turvaa ja hyväksyntää mutta sitten sellainen haaste että niitä hakiessa menemme toisen lähelle. Ja kun menemme toisen lähelle niin siellä on paikkoja joihin emme ole nähneet. Ne on niitä joista sanotaan että voimme kasvaa ihmisinä. Sellaisia mahdollisesti joihin emme yksin ylety.
Teoria on yksinkertainen, käytäntö usein pirullinen, sillä jokaisella meistä on omamme johtuen omasta henkilöhistoriastamme ja omista turpaan saamisistamme.

Linjalla

  • Vieras
Vs: Pettäminen
« Vastaus #33 : 27.07.2015, 09:10 »

Nykymaailmassa on vakiintuneena sääntönä tämä peräkkäinen moniavioisuus, yhden kanssa kerrallaan. Kun ei toimi, erotaan ja kokeillaan seuraavaa. Kun pitkät ihmissuhteet ja perheet, samoissa huonetiloissa pitkään eläminen, lapset, ovat sitä keskeistä osaa elämää, niin ne pitkät ihmissuhteet voisivat pysyä paremmin kasassa ja elävinä, aitoina jos sallittaisiin sellainen avoimuus mistä Ambra yllä kirjoitti.
    Sukupuolitaudit on syy rajoittaa kumppanien määrää. Testeissä on helppo käydä, ja jos ihmiset olisivat avoimia muista kumppaneistaan, tätäkin asiaa voi pitää kontrollissa.
     Tämä vanhanaikainen pettäminen on tyypillistä "kunnollisten" perheenisien hommaa, joilla on pieniä lapsia, elämän ruuhkavuodet, vaimo sitä mieltä että se on kerrasta poikki jos muita on, ja perhettä pitää pitää kasassa ja elättää, ja se on kaikkein tärkein, miksei olisi, mutta kun kotoa ei vain saa niin vapaata ja villiä seksiä kuin salarakkaan kanssa...ja tällä pettämisellä haetaan ja saadaankin energiaa jatkaa sitä räpeltämistä kunnollisena perheenisänä (!). Tuollaista kuviota on kuunnellut muutamankin kaverin kertomana, jotka siis ovat olleet se salarakas osapuoli. 

Colestramus

  • Bizarre Club
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 389
  • Voe tokkiinsa.
  • Galleria
Vs: Pettäminen
« Vastaus #34 : 27.07.2015, 16:19 »
Ilman lupaa ja toisen tietämättä, eikä kerro/valehtelee näin tiivistettynä. Tulkitsen myös henkisellä tasolla pettämiseksi sen, jos parisuhteessa käytetään seksiä aseena/kiristyksenä ja uhkaillaan, sillä vaikka koenkin seksin olevan simppelisti seksiä (esim. yhden yön jutuissa), niin parisuhteessa seksin käyttäminen työkaluna on sinänsä väärin, ja siinä mielestäni petetään toisen ihmisen luottamus ja se antaa kuvan tästä tekijästä, miten hän näkee kumppaninsa (alistettavana, manipuloitavana yms). Se jos ei vaan yksinkertaisesti haluta, syystä tai toisesta, on sitten asia erikseen.

Henkilökohtaisena kokemuksena se että minulla on ollut toinen seksikumppani (josta tyttöystäväni tiesi ja hyväksyi sen), ja tämän toisen ihmisen kanssa oleminen perustui myös siihen että hän pitää baareissa käynneistä, kun taas tyttöystäväni ei, joten minulle se oli vähän double win win. (tyttöystävälleni kuitenkin on ok, jos minä käyn baareissa, sen suhteen ei ole ongelmaa myöskään)
Kuitenkin, hän alkoi käyttäytymään aika alentavasti sekä muita, että minua kohtaan, mm. kyseli että voinko maksaa pizzat jos käydään syömässä yms, yritti käyttää "naulakkona" (olen törmännyt moneen nuoreen naiseen baarissa jotka tekee tätä, vähän aikaa lirkutellaan ja sit oletetaan että mies on henkilökohtainen palvelija ja automaattisesti mielistelijä) ja teki selkeitä olettamuksia että teen mitä käsketään, jos haluan pillua. Vinkkasin hänelle että hei, minä en ole niitä ihmisiä jotka lankeaa sellaiseen.
Kun näitä tapahtui toisen kerran, vedin takin niskaan ja tuumasin että hyvää loppuelämää et eiköhän tää meidän juttu ollut tässä. Tuumasin vielä perään että jos haluaa ylläpitää suhteita, oli ne seksisuhteita tai ei, niin kannattaa antaa arvostusta ihmisille jos sitä myös itsekin haluaa. Eli selkeästi oli hieman narsistinen persoona, tai sitten vain kihahti hattuun kun huomasi että mitä sitä voikaan alapäällään saada aikaan. Näen tällaisen toiminnan eräänlaisena pettämisen muotona, mikä ei perustu vain seksiin, vaan myös siihen miten kohtelee toista ihmistä, joka on itse laskenut suojamuurinsa alas koska on kyennyt että niin on turvallista tehdä sen ihmisen seurassa.


HimoTimo

  • Vieras
Vs: Pettäminen
« Vastaus #35 : 29.07.2015, 19:35 »
Jos henkilö ei ole yksiavioista laatua, onko hän silloin heti pettäjälaatua?
Täytyykö tätä asiaa ajatella aina välttämättä niin tylyn kaksijakoisesti?

Olen itse ollut pitkässä avioliitossa aikoinani yli kaksikymmentä vuotta,
mutta "petin" vaimoani mennen tullen lähes jatkuvasti muiden naisten kanssa.
Itse pidin sitä kuitenkin erittäin hyvänä ja rikastuttavana menettelytapana,
koska kannatan vapaampaa tyyliä kuin yleensä on yhteiskunnassamme tapana.
Avioeron jälkeen jatkui sama sekstailumeininki edelleen vielä monta vuotta,
mutta silloin sitä ei sanota enää pettämiseksi, paitsi ehkä itsensä pettämiseksi.

Pettämisasiaan vaikutti melkoisesti myös se että exäni oli aivan umpivanilja, joten minun
täytyi etsiä kaikki kinkyseurani muualta, koska sitä ei häneltä saanut missään muodossa.
Exäni sanoikin että jos menen peuhaamaan muiden naisten kanssa niin siitä vaan,
kunhan hänelle ei tule siitä mitään tietoa. Hän oli itse nimittäin ollut ainakin sadan
miehen kanssa sängyssä ennen minun tapaamistani, ikäänkuin huora joka ei ota palkkiota.
Minä en kutsunut häntä koskaan huoraksi, vaan hän itse vertasi itseään "huoraksi,
joka ei ottanut miehiltä maksua", koska oli tiedostanut oman tilanteensa niin hyvin.

Vanhastaan sanotaan että "rehellisyys maan perii", mutta jos mies kertoo paneskelleensa ties kuinka montaa naista,
niin täällä baarissakin naiset helposti nostavat heti näkösuojaksi oma barrikaadinsa, ettei vain heitä voida syyttää
mistään vastaavasta tuhmuudesta, ei ainakaan missään julkisella paikalla. Hyi hyi sentään, millainen gigolomies olenkaan!
Kuitenkaan ei ole kysymys lainkaan mistään syyttelystä, ja jokainen on vastuussa ihan vaan omista synneistään.
Sitäpaitsi eihän mitään "eriäviä mielipiteitä" kannata esittääkään, ettei joudu muun puolueen epäsuosioon ja
kenties vaikka erotetuksi joukosta. Toisinajattelijathan on niin usein tuomittu ainaiseen yksinäisyyteen.

Olen sitä mieltä että vaikka "seksi vie ja taksi tuo", ihmisten omat itsekkäät pyrkimykset ovat
kuitenkin päällimmäisiä vaikuttimia periaatteessa aivan kaikessa toiminnassa tässä maailmassa.
Ihmissuhteetkin perustuvat siis perimmältään useimmiten vain oman hyödyn ja nautinnon tavoitteluun,
ja pahalta kalskahtava sana "hyväksikäyttäminen" on suurin piirtein tätä samaa asiaa käytännössä.
Sen takia myöskään ns. Puhdasta Rakkautta, jota jokainen niin paljon kaipaa, ei meinaa mistään löytyä.

Nykyisin olen ollut sattuneista syistä pitkiä aikoja ilman seksiä ja kokenut sen yleensäottaen varsin antoisaksi,
sen tähden että onhan planeetallamme todellakin paljon muutakin kivaa tekemistä kuin ylikorostunut seksi.

Asioissa on useimmiten vähintään kaksi eri puolta, mutta yleensä useampia muitakin huomion arvoisia puolia.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2015, 12:12 kirjoittanut HimoTimo »

Hirvaz

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 494
  • Murrur.
  • Galleria
Vs: Pettäminen
« Vastaus #36 : 29.07.2015, 19:41 »
Olen itse ollut pitkässä avioliitossa aikoinani yli kaksikymmentä vuotta,
mutta "petin" vaimoani mennen tullen lähes jatkuvasti muiden naisten kanssa.

No ihan ensimmäisenä herännee uteliaisuus sitä kohtaan, että miksi "petin" on lainausmerkeissä. Oliko teillä jokin sopimus asian suhteen tms?


  * )

Maaria

  • Vieras
Vs: Pettäminen
« Vastaus #37 : 29.07.2015, 20:47 »
Minä täysin ymmärrän pettämisen aiheuttaman tuskan ja surun. En vain itse koe seksuaalisessa mielessä petetyksi tulemisen kuuluvan niihin " graaveimpiin" tapahtumiin parisuhteessa. Minua voisi pettää monella muulla tavalla paljon pahemmin.

Olemme mieheni kanssa pettäneet entisissä liitoissamme. Minä olen varmaan pettänyt useammin kuin mies. No. Minulla on vähemmän parisuhteita tai seuruatelusuhteita kuin miehellä, vaikka sitten seksikumppaneita on ollut enemmän.

Todennäköisyys on suuri, että petämme toisiamme. Ja tiedostamme sen. Asiaa on puitu ja mietitty. Kyllä meillä on tavoitteena selviytyä, vaikka jompikumpi pettäisi. Seksi jonkun toisen kanssa ei kaada mitään. Meillä on jotain niin arvokasta ja merkityksellistä, että seksi parisuhteen ulkopuolella ei merkitse parisuhteen kriisiytymistä. Seksi toisen kanssa ei ole kummaltakaan pois.

Olemme myös puhuneet ns sessioista toisten kanssa. Sitä myöten on tullut entistä selvemmäksi, että kiinnostus jotakin muuta kohtaan kuin sitä omaa puolisoaan kohtaan ei ole pettämistä eikä se ole uhka "meille". Meillä ei ole lupa toimiabtoisen selän takana, mutta kun siihen ei ole ns mahdollisuuttakaan, kun jollakin tapaa on lupa, niin koko pettäminen menettää sisältönsä ja se ei ole sinäänsä mikään issue.

Ans olla jos mut petetään taloudellisessa mielessä. Voi olla vaikea enää sellaisen jälkeen haluta luottaa.

Perhonen89

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1582
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Vs: Pettäminen
« Vastaus #38 : 29.07.2015, 21:25 »
Minä täysin ymmärrän pettämisen aiheuttaman tuskan ja surun. En vain itse koe seksuaalisessa mielessä petetyksi tulemisen kuuluvan niihin " graaveimpiin" tapahtumiin parisuhteessa. Minua voisi pettää monella muulla tavalla paljon pahemmin.

Olemme mieheni kanssa pettäneet entisissä liitoissamme. Minä olen varmaan pettänyt useammin kuin mies. No. Minulla on vähemmän parisuhteita tai seuruatelusuhteita kuin miehellä, vaikka sitten seksikumppaneita on ollut enemmän.

Todennäköisyys on suuri, että petämme toisiamme. Ja tiedostamme sen. Asiaa on puitu ja mietitty. Kyllä meillä on tavoitteena selviytyä, vaikka jompikumpi pettäisi. Seksi jonkun toisen kanssa ei kaada mitään. Meillä on jotain niin arvokasta ja merkityksellistä, että seksi parisuhteen ulkopuolella ei merkitse parisuhteen kriisiytymistä. Seksi toisen kanssa ei ole kummaltakaan pois.

Olemme myös puhuneet ns sessioista toisten kanssa. Sitä myöten on tullut entistä selvemmäksi, että kiinnostus jotakin muuta kohtaan kuin sitä omaa puolisoaan kohtaan ei ole pettämistä eikä se ole uhka "meille". Meillä ei ole lupa toimiabtoisen selän takana, mutta kun siihen ei ole ns mahdollisuuttakaan, kun jollakin tapaa on lupa, niin koko pettäminen menettää sisältönsä ja se ei ole sinäänsä mikään issue.

Ans olla jos mut petetään taloudellisessa mielessä. Voi olla vaikea enää sellaisen jälkeen haluta luottaa.

Olen itse miettinyt tuota pettämisen pitämistä parisuhteen pahimpina asioina. Eräällä keskustelufoorumilla oli aikoinaan keskustelu siitä, jossa kysyttiin kumpaa asiaa käyttäjät pitävät pahempana asiana, pettämistä vai hakkaamista  parisuhteessa. Huolestuttavan moni vastasi, että pettäminen on pahempi asia. Tämä pisti miettimään. Toki pettäminen on tuomittava asia, mutta aivan yhtä paha asia tai pahempikin asia on väkivallan käyttö parisuhteessa. Väkivalta on jopa ehkä vielä pahempikin asia, koska siinä itselleen rakas ihminen oikeasti tekee pahaa sinulle ja satuttaa sinua. Pettäminen taas, varsinkin jos se tapahtuu vain kerran, voi olla vain virhe ja yleensä kuitenkin seurasta jostakin, kuten parisuhteen ongelmista ja kaikki kuitenkin tekevät virheitä.

Olen myös miettinyt omaa suhtautumistani, jos mua petettäisiin suhteessani. Riippuu toki minkälaisesta pettämisestä on kyse, onko kyseessä baarireissulla humalassa tapahtunut pettäminen vai pitkään kestänyt salasuhde. Jos oma kumppanini paljastaisi pettäneensä minua esimerkiksi baarireissun aikana, sen voisin vielä ehkä antaa anteeksi. Mutta olisiko suhteella enää jatkoa tämän jälkeen - siitä en osaa sanoa, koska luottamus olisi varmaan joka tapauksessa saanut kolauksen.

Pip

Vs: Pettäminen
« Vastaus #39 : 29.07.2015, 21:32 »
Ilman lupaa ja toisen tietämättä, eikä kerro/valehtelee näin tiivistettynä.
Tämä
Ans olla jos mut petetään taloudellisessa mielessä. Voi olla vaikea enää sellaisen jälkeen haluta luottaa.
Mä olen aina sanonut, että jos suhteesta pääsee rahalla, niin se on halpaa.

Maaria

  • Vieras
Vs: Pettäminen
« Vastaus #40 : 29.07.2015, 21:38 »
Tuon juuri ymmärränkin (siis mitä perhonen sanoi). Tietyllä tapaa. Mutta kun toisaalta taas en. Miksi seksi toisen ihmisen kanssa on jotenkin enemmän kuin jumalia luova keskusteluhetki kahvin lomassa. Miksi luottamusta ei horjuta mieletön yhteys henkisesti, mutta fyysinen kosketus romuttaa kaiken. Seksi kun ei vain ole se the ydin, kaikki merkityksellisin, syvin ja arvokkain asia, mitä voin kokea toisen ihmisen kanssa.

Ja voi, kuinka merkittävää onkaan hyvä seksi, mitä kaikkea se merkitseekin, tasapainoisessa elämässä! En sitä tarkoita vaan että kuinka paljon merkityksellisempää on "me" ja mitä niin hiton isoja arvoja se pitää sisällään verrattuna siihen, että joku ihminen saa mielihyvän nousemaan, ilon pilkahtamaan ja munan nousemaan tai alushousuissa kutisemaan.

Minä en omista miestäni enkä omista jokaista hyvältä tuntuvaa kahvihetkeä jonkun toisen kanssa. Mikään hyvä ei ole meiltä tai toiselta pois, koska me yhdessä olemme jotain niiiiiin merkityksellistä.

Kun tämän tunteen saisi kaikille mustasukkaisille ihmisille sieluun kiinni.

Maaria

  • Vieras
Vs: Pettäminen
« Vastaus #41 : 29.07.2015, 21:43 »
Ilman lupaa ja toisen tietämättä, eikä kerro/valehtelee näin tiivistettynä.
Tämä
Ans olla jos mut petetään taloudellisessa mielessä. Voi olla vaikea enää sellaisen jälkeen haluta luottaa.
Mä olen aina sanonut, että jos suhteesta pääsee rahalla, niin se on halpaa.
Mitä tarkoitat?

Pip

Vs: Pettäminen
« Vastaus #42 : 29.07.2015, 21:45 »
Ilman lupaa ja toisen tietämättä, eikä kerro/valehtelee näin tiivistettynä.
Tämä
Ans olla jos mut petetään taloudellisessa mielessä. Voi olla vaikea enää sellaisen jälkeen haluta luottaa.
Mä olen aina sanonut, että jos suhteesta pääsee rahalla, niin se on halpaa.
Mitä tarkoitat?
Tarkoitan, että mieluummin maksan aikojen takaisesta suhteestani, kuin olisin jäänyt siihen. Siltikin kuulen siitä vieläkin paskapuheita.

Perhonen89

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1582
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Vs: Pettäminen
« Vastaus #43 : 29.07.2015, 21:49 »
Olen myös miettinyt sitä, kuinka paljon pettäminen antaa tietynlaisen stigman pettävälle ihmisille. Jos joku pettää, hän saa äärettömästi paskaa niskaansa ja todennäköisesti huonon maineenkin. Näitäkin tapauksia ilmeisesti on, jossa erotilanteessa vedotaan puolison pettämiseen ja siihen, kuinka se vaikuttaa puolison vanhemmuuteen. Vaikka kyllähän pettävä ihminen voi olla hyvä vanhempi lapselleen, vaikka ei olisikaan hyvä puoliso kumppanilleen.

Sitten taas jos joku on ollut väkivaltainen suhteessa. Juu kyllähän varsinkin naistenhakkaajista varoitellaan, mutta kummasti kyllä nää naistenhakkaajatkin tuntuu aina saavan uusia naisia. Vai onko tässä kyse vain siitä ilmiöstä, että jotkut naiset haluavat rentun miehen itselleen?

Ehkä siksi pettäminen koetaan niin pahana asiana, koska varsinkin naiset tuntuvat kokevan seksin enemmän tunteellisena asiana ja yhdistävät seksin rakkauteen. Onhan tämä toisaalta totta, mutta toisaalta voihan seksiä harrastaa, vaikka ei olisi yhtään tunteita mukana.

Tuhmakisu74

  • Vieras
Vs: Pettäminen
« Vastaus #44 : 30.07.2015, 08:05 »
Mies tullessaan seksuaalisesti torjutuksi eli eläessään selkeästi vähemmällä tai vajaammalla seksimäärällä, mitä kaipaisi, kokee ettei ole hyväksytty ja arvostettu ja se ajaa hänet hakemaan seksiä.

Tuossa tiivistyy mainiosti oma kokemukseni parissakin suhteessa. Eli myös naisella voi olla näin. (Anna-Leena Härkösen Ei kiitos -kirjassahan tuollaista tilannetta hyvin kuvataan.) Toki tuo ei sulje pois sitä, että samaan aikaan voi kokea myös tunnetasolla läheisyyden tai arvostuksen puutetta.

Ihmisten kokemuksia lukiessa ja kuunnellessa alkaa tuntua, että yleisimpiä yhdistäviä tekijöitä pettämistilanteissa on se, että parisuhteessa ei pystytä avoimesti puhumaan tunteista, haluista ja toiveista. Siitä, mikä kullekin elämässä ja suhteessa on tärkeää. Jos ihminen ei koe tulleensa kuulluksi suhteessa, hän tuskin tuntee olevansa arvostettu ja hyväksytty.

Aroista asioista puhuminen on monesta syystä vaikeaa, mutta sitä pitäisi uskaltaa tehdä, jotta toimiva keskusteluyhteys säilyy. Sitä en tiedä, kuinka paljon toista voi (tai kannattaa) puhumiseen painostaa/rohkaista painokkaasti. On tullut asiaa erinäisiä kertoja elämässä mietittyä. Vääränlaisesta painostamisesta lienee enempi haittaa kuin hyötyä.