Aula - kaikille avoimet alueet > Ikkuna ulkomaailmaan

"Married and Dating" - Polyamorinen reality tv show

(1/1)

tiitii:
Tässäpä linkki:

http://www.sho.com/sho/polyamory-married-and-dating/home

Pari tuotantokautta tästä on tehty, alkanut v. 2012 eli tää voi monelle olla ihan "old news". Itse en ollut tästä kuitenkaan aiemmin kuullut. Olen katsonut vasta s01e01, mutta tykästyin sen verran, että uskallan jo tältä istumalta suositella, jos aihealue kiinnostaa (ja ei säikähdä jenkkiotteella tuotettua realityä).

Ei tässä kaiketi kinkyä juurikaan ole, mitä nyt hieman viitataan siihen, kuka dominoi esim. kolmikosta makuuhuoneessa ja pyllylle saatetaan läpsäistä kovempaankin tms. En tiedä kehittyykö tuo puoli jatkossa vielä johonkin suuntaan. Mutta virkistävää näiden parin mormonipohjaisen poly-sarjan jälkeen nähdä tällaista, missä myös seksuaalista puolta näytetään yllättävänkin avoimesti ja missä on myös näitä kolmikkoja ja nelikkoja, ja naisilla myös useampia rakastajia yms.

Jaksojen metsästys netistä voi olla hieman haastavaa, mutta etsivä löytää kyllä...

submit:
Pitääpä tsekata, näkyy olevan HBO Nordicin sarjalistalla. Itse olen jostakin syystä (amerikkalainen reality ;) ) skipannut ton.

tiitii:
Tullut aika pikakelauksella katsottua näitä nyt muutaman päivän ajan (jaksot kestää alle puoli tuntia) ja jännästi on kyllä rakennettu tää sarja. Eli kovinkin sliipatulla ja isompia "tavis"-katsojamassoja kosiskellen lähtee homma etenemään. On valittu sopivan katseenkestäviä henkilöitä etenkin päähenkilöiden joukkoon ja koko ensimmäinen tuotantokausi oli sellaista, että oli vain miesten ja naisten & naisten ja naisten välistä sekstailua. Aika paljon sellaista super kliseistä yksi mies plus kaksi kaunista, hottista naikkosta samassa sängyssä peuhaamassa. Miesten välisestä puuhastelusta alettiin pikku hiljaa vasta puhua toisessa tuotantokaudessa.

BDSM-teemoja alkoi tulla yhtäkkiä toisen tuotantokauden puolessavälissä esiin ja kun en ole katsonut siitä vielä pidemmälle, niin en tiedä oliko tämä nyt vaan joku pieni "spicing up"-välivaihe, vai onko enemmän niin, että noita teemoja on näillä henkilöillä olemassa isomminkin, mutta niiden esiin tuomista on tarkoituksella himmailtu. Syystä tai toisesta.

Mietin, että onko taktikoitu siltä pohjalta asiaa, että tehdään polyamoriaan lähestyminen mahdollisimman isolle ihmisjoukolle helpommaksi (-> enemmän katsojia = enemmän tuloja), ei heitetä kaikkia poly-ihmisten elämään monesti liittyviä aspekteja suorilta käsin, "in your face" -meiningillä asiaan vihkiytymättömien katsojien silmille, vaan totutetaan katsojaa pikku hiljaa näihin teemoihin. Toki itse päähenkilötkin ovat saattaneet haluta lähteä liikenteeseen kepeämmältä, privaatimmalta pohjalta, ja sitten sarjan edetessä kenties ovat rohkaistuneet avautumaan hieman lisää.

Hehkuttamani yllättävän avoin suhtautuminen tässä sarjassa sekstailuun ja nakuiluun on ehkä ehtinyt muuttua omalla kohdallani jo vähän myös ihmetykseksi, että mikä tässä nyt olikaan pointtina. Miksi seksuaalisuus on koko ajan niin vahvassa osassa tässä sarjassa, jos kerran kuitenkin jatkuvasti korostetaan sitä, että "polyamoriassa EI ole kyse mistään seksihulluudesta". Miksi suurin osa sarjasta keskittyy sitten kuitenkin seksistä puhumiseen, sekstailukohtauksien näyttämiseen ja miksi kaikki suihkukohtaukset pitää kuvata "full frontal" -tyylillä yms. Jotenkin vähän creepyä, vaikka koenkin olevani tosi avomielinen ja myös hyvinkin paljon voyeristi. Itse asiassa vaikuttaa sille, että sarjaan on valikoitunut sellaisia päähenkilöitä, jotka saavat isomminkin kicksejä exhibbariudesta.

Toisaalta taas sarjassa käsitellään alusta asti myös polyilyn vakavampia ja sitoutuneempia puoliakin, ja myös ongelmakohtia ruoditaan näkyvästi ja avoimesti.

Joiltain osin tämä tuo kyllä myös vähän outoakin kuvaa polyamoriasta, kun etenkin yhden keskeisen nelikon kohdalla tuntuu nousevan jatkuvasti esiin vaatimus siitä, että kaikki uudet rakastajat pitäisi saada ryhmäseksiin mukaan. Toisaalta kuitenkin välillä muistetaan mainita, että kyse on vain tiettyjen polyamorian harjoittajien omasta tyylistä ja omista sopimuksista, ja että hommaa voi toteuttaa useammallakin tavalla. Asiasta ennestään mitään tietämättömälle katsojalle tällaiset nyanssit voivat jäädä hyvinkin epäselviksi, ja voi olla vaikea hahmottaa esim, että miksi miehellä saa olla kaksi naista, mutta jos nainen hankkiikin miesrakastajan, ollaan yhtäkkiä avioeron partaalla.

Välillä olen myös jo miettinyt, että olenko niin sinisilmäinen, että tuijotan tässä jotain näyteltyä schaibaa docu-realitynä... Joskus vaan sitä on jäyhänä suomalaisena niin ihmeissään siitä avoimuudesta, joka on läsnä amerikkalaisessa kulttuurissa ja ihmisten välisessä kanssakäymisessä. Hyvin kipeitä ja yksityisiäkin asioita tuodaan jotenkin niin luontevan ja häpeilemättömän oloisesti kaiken kansan katseltavaksi. Ulosanti, käytös, ulkonäkö ja puitteet kun ovat niin somistetun oloisia, niin väkisinkin tulee keinotekoinen ja näytelty vaikutelma, vaikka voi olla ihan (suurimmilta osin) aidostakin menosta kyse.

Toisaalta täytyy ottaa huomioon myös se, että on aivan eri asia lähteä reality-showhun mukaan USA:n kokoisessa maassa, kuin esim. vaikka täällä meillä pikkuruisessa koto-Suomessamme. Täällä saattaa ehkä bonarina saada (maineensa menettämisen lisäksi) muutaman vuoden pääsyt jonon ohi johonkin yökerhojen vippitiloihin, kun taas jenkkilässä voi oikeasti päästä kiinni isomminkin maineeseen ja mammonaan, jos saa pärstänsä jollain keinolla niin isojen ihmismassojen tietoon. Että sekin voi osaltaan kannustaa sellaisiin paljasteluihin, jotka täältä käsin katsottuna tuntuvat aivan päättömille.

En tiedä. Enkä edes tiedä, miksi mulla on nyt tarve tätäkin asiaa ANALysoida niin pirun tarkasti. Kiinnostaa vaan tää juttu. Pitää katsoa vielä eteen päin, jos vaikka tulisi vielä jotain uusia näkökulmia ja oivalluksia asiaan noiden viimeisten jaksojen aikana. Jos joku teistä katsoo myös tätä, niin laittakaapa omia näkemyksiänne tulemaan, tässä tai yksityisviestillä. Kiits!

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

Siirry pois tekstitilasta