Kirjoittaja Aihe: Dips = "mä varaan ton"  (Luettu 39206 kertaa)

Snooch86

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #60 : 14.10.2018, 17:39 »
Entä jos dibsejä ei noudata?

Tapellaanko miiteissä ulkona vai sisällä ja jääkö dibsit voittajalle vai nollaantuuko tilanne jos dippaaja lyödään kanveesiin? :D

Mikäli statusta näillä "dibsaajilla" on riittävästi, niin se voi oikeasti johtaa piireistä ulossulkemiseen. Enkä usko kovin herkästi kenenkään tällaista harrastavan jos ei ole jo jonkinlaista sosiaalista "varallisuutta" minkä voimin tuota tekee. Periaatteessa ilmiötä pystyisi vertaamaan samalla tavalla seksuaaliseen häirintään ja siihen liittyvään vallankäyttöön: pahimpia toistuvia häiriköitä on ne keiden status estää muita ilmiantamasta tai puuttumasta tilanteeseen.

Onko skene oikeasti niin leikkikenttä, että on olemassa hiekkalaatikon kingejä jotka voivat sulkea ihmiset noin vain ulos? Siis oikeasti nyt ihmiset, noin tehtiin joskus yläasteella :D Vai toimiiko tämä jotenkin niin, että dibsaaja hoveineen luulee että dibsaajalla on joku ensiyön oikeus? Aikuisten ihmisten laumailu on jotenkin wtf :O

Aikuisten ihmisten laumailu nimen omaan. Huomaa että en edes viitannut skeneen millään lailla omassa viestissäni. Kyllä tällaista voi nähdä missä vaan ihmisten laumayhteisössä jossa on henkilöitä kenellä on jonkinlaista statusta. Työ-yhteisöt, opiskelijaporukat, yhdistystoiminta,  Henkilöt kenen mielipiteestä on muiden työllistyminen kiinni, henkilöt ketkä järjestävät tapahtumia, henkilöt kenen ympärille piirit muodostuu, henkilöt ketä piirit arvostavat erityisesti, henkilöt kenellä on huomattavasti enemmän kokemusta ja tuovat sen esiin itsevarmasti. Jos piiri tällaisen henkilön ympärillä on syystä tai toisesta sellainen joka ei uskalla tai halua puuttua toimintaan, niin aivan helposti voi muodostua tällainen tilanne.

Oon lukenut esimerkiksi tuon MeToo:n myötä monia ulostuloja henkilöiltä ketkä näkivät vierestä tai tiesivät häirinnästä, mutta juuri alalle tulleena tai uudessa työpaikassa eivät osanneet puuttua silloin tilanteeseen, koska häiritsijänä saattoi olla joku päätoimittaja tai muu vahvan statuksen henkilö. Siinä vaatisi harjoittelijalta tai muulta juuri saapuneelta palkkaorjalta paljon kanttia että pystyisi tilanteeseen puuttumaan.

MasterOpie

  • Vieras
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #61 : 14.10.2018, 17:58 »
Tämä kolumni selkeesti toimii ainakin minulle, koska aloitin tämän pohtimisen uudestaan. Koska skenaario ja sen yleistys on minun haastava ymmärtää, niin yritän kiteyttää sen tähän alle, niin voisko vaikka kolumnin kirjoittaja kertoa, että onko tästä kyse.

Siis Suomen skenen miiteissä tapahtuu vähän väliä niin, että kun uusi sub ilmoittautuu miittiin, niin joku miittiläinen "varaa" hänet, jonka jälkeen kukaan muu ei uskalla/halua jutella hänelle?

Yst. Terv.
-Karwis

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #62 : 14.10.2018, 18:09 »
Mä en ole tällaiseen "dibs - hommaan törmännyt, mutta sen allekirjoitan täysin, että skenessä tuntuu olevan tyyppejä, jotka tuntuvat pitävän jotain ihmeen "statusta"  eräänlaisena "pääomana", jonka turvin voi perseillä. Voidaan puhua paskaa, levittää valheita ja koittaa kiillotella samalla sitä puhki ruostunutta sädekehäänsä. Näitä pahansuovia, epävarmoja ihmisiä on valitettavasti pesiytynyt skeneen.

Itse koen, että jos ihmisellä on tarve puhua pahaa toisista ja nostaa itseään ylös (välillä tietenkin myös tekeytyä marttyyriksi), on ko. Ihminen epävarma ja aikalailla hukassa itsensä kanssa.

Skenessä tuntuu olevan paljon ilkeyttä nykyisin. Se on surullista.

miumaumukkaa

  • Vieras
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #63 : 14.10.2018, 18:10 »
Harvoin kommentoin ketjuja, mutta nyt huomasin miettiväni omaa käytöstäni miiteissä, ehkä hieman laajemmin, mutta niin että ajatuksia heräsi ja sitä kautta pientä ja tervetullutta itsekritiikkiä syntyi. Kiitos tästä kolumnistille.

miukka

Tuli

  • Vieras
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #64 : 14.10.2018, 18:12 »
Dibs tarkoittaa siis samaa kuin av. Ja se on englanniksi ihan yhtä esineellistävä kuin tuo suomenkielinen.

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #65 : 14.10.2018, 18:17 »
Tämä kolumni selkeesti toimii ainakin minulle, koska aloitin tämän pohtimisen uudestaan. Koska skenaario ja sen yleistys on minun haastava ymmärtää, niin yritän kiteyttää sen tähän alle, niin voisko vaikka kolumnin kirjoittaja kertoa, että onko tästä kyse.

Siis Suomen skenen miiteissä tapahtuu vähän väliä niin, että kun uusi sub ilmoittautuu miittiin, niin joku miittiläinen "varaa" hänet, jonka jälkeen kukaan muu ei uskalla/halua jutella hänelle?

Yst. Terv.
-Karwis

Voin sanoo, että ainakaan Povin miiteissä ei kyllä tuollaista ole ikinä ollut. Ja jos ikinä joku yrittääkään, niin lupaan vittuilla ko."varailijan" pöydän alle.

Naurettavaa ja erittäin lapsellista, jos minulta kysytään.

Galesi

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2614
  • pörröpää/lutka
  • Galleria
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #66 : 14.10.2018, 18:25 »
Skenessä tuntuu olevan paljon ilkeyttä nykyisin. Se on surullista.

Nykyisin? Baarin alusta asti tuota on minun mielestä ollut. Henkilöt, mielipiteet ja asiat mistä riidellään on vaihtunut matkan varrella, mutta käytösmallit on pysynyt kyllä aika pitkälti samoina.
Joku Leikkis/Tuntematomaa -aktiivi voinee varmaan kertoa oliko samaa ilmiötä jo aiemminkin.

DareDoll

  • Vieras
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #67 : 14.10.2018, 18:26 »
Eihän se tyhmä ole joka kehtaa dibsailla, mutta mietin edelleen sitä muuta jengiä joka lähtee tommoseen mukaan...tuntuu aivan käsittämättömältä, koska emme varsinaisesti enää olla siellä yläkoulun vessassa  :o Eräässä miitissä kyllä aikoinaan kieltämättä sellainen yläkoulutunnelma oli, mutta en sitä jaksanut kovin kauan ihmetellä kun olin kuullut ja kuulin monesti jälkeenki, että muitakin oli samantyyppinen tervetulotoivotus ollut odottamassa. En tiedä sitten jos olikin joku dipsaus silloinkin meneillään, mutta en toisaalta enää ihmettele mitään ;D Onneksi on aina ollut muutakin elämää.

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #68 : 14.10.2018, 18:28 »
Skenessä tuntuu olevan paljon ilkeyttä nykyisin. Se on surullista.

Nykyisin? Baarin alusta asti tuota on minun mielestä ollut. Henkilöt, mielipiteet ja asiat mistä riidellään on vaihtunut matkan varrella, mutta käytösmallit on pysynyt kyllä aika pitkälti samoina.
Joku Leikkis/Tuntematomaa -aktiivi voinee varmaan kertoa oliko samaa ilmiötä jo aiemminkin.

OK, totta... Ehkä sitä vaan näkee selkeämmin kun aikaa on kulunut skenessä seikkailessa ja lopulta sitten poistuttua skenestä.

Kinkykundi

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #69 : 14.10.2018, 18:39 »
Skenessä tuntuu olevan paljon ilkeyttä nykyisin. Se on surullista.

Nykyisin? Baarin alusta asti tuota on minun mielestä ollut. Henkilöt, mielipiteet ja asiat mistä riidellään on vaihtunut matkan varrella, mutta käytösmallit on pysynyt kyllä aika pitkälti samoina.
Joku Leikkis/Tuntematomaa -aktiivi voinee varmaan kertoa oliko samaa ilmiötä jo aiemminkin.

No omasta mielestäni ainakin baarissa on vähemmän sitä ilkeilyä kuin mitä vielä cityn aikaan oli. Silloin etenkin naisväki oli tukkanuottasilla (erikoisesti toki kolumniin liittyen) siitä kun joku bileissä tuupannut jonkun toisen exää/nyksää/tuksaa. Ja toki ne jatkuvat riitelyt siitä kuka onkaan oikea pervo ja kuka ei.

Snooch86

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #70 : 14.10.2018, 18:45 »
Skenessä tuntuu olevan paljon ilkeyttä nykyisin. Se on surullista.

Korostan uudelleen nyt vielä tuolla ylempänä olevaa pointtiani: Tämä ei ole pelkästään skenen sisäinen ominaisuus, vaikka se skenessä korostuukin ihan vaan jo sillä että pienemmät piirit ja tapahtumat helpottavat sellaista toimintaa. Lisäksi muutama mätä toimija voi pienemmässä skenessä rumentaa tilastoa paljon enemmän kuin laajemmassa populaatiossa.

Adrenalynnie

  • Vieras
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #71 : 14.10.2018, 18:50 »
Liittyykö tämä dibs-kulttuuri tietyn sukupolven käyttäytymiseen, vai ilmeneekö sitä kaikissa ikäryhmissä?

OT: Olisiko kinkyjen toiminta osittain muuttunut enemmän sessiokeskeiseksi (joten tarve ”poimia uudet päältä” nousee)? Enää ei ole vakituisen/pitkäaikaisen kumppanin tarve yhtä korkealla? Tai jo olemassa olevan kumppanin rinnalle haetaan useammin sessiosubeja kuin vaikkapa parikyt vuotta sitten. En tiedä. Joku yleinen kulttuurinmuutos on ehkä tapahtunut kinkyjen parissa. Halutaan alkaa ”kinkyilemään” tai ”sessioimaan”, eikä niin että sattuu nyt vaan olemaan kinky ja hakee/toivoo löytävänsä kumppanin, jonka kanssa harjoittaa seksuaalisuuttaan.

Missä romantiikka   :love:

Nuppu

  • Vieras
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #72 : 14.10.2018, 18:55 »
Kaikki tänne mulle heti?

aavikkokytkin

Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #73 : 14.10.2018, 19:49 »
Jännää, ettei kukaan huomaa tämän "dibs":n alkuperää. Kyseessä on siis How I met your mother -tv-sarjan Barney (https://en.wikipedia.org/wiki/Barney_Stinson), joka on sarjassa varsinainen esineellistäjä. https://www.youtube.com/watch?v=5hmdmUm99ZQ

Ketjussa on taas kovasti pidetty Oulua pahana paikkana, mutta en ole tällaista dipsailua kertaakaan Oulun miiteissä nähnyt, eikä tiettävästi kenelläkään täällä moista vaikutusvaltaa muihin olisi. TEGAMi on ollut kuvioissa hieman minua pidempään, niin kyseessä on varmaan joku vanhempi juttu.

Adrenalynnie

  • Vieras
Vs: Dips = "mä varaan ton"
« Vastaus #74 : 14.10.2018, 20:02 »
Olis kiva tietää, onko tällainen ilmiö oikeasti olemassa Suomen kinkyskenessä ja miten laajasti, vai onko kyseessä muutaman henkilön juttu tai osin jopa läppä?

Ettei vain olisi tehty kärpäsestä härkänen. Toisaalta hyvä tuoda asioita keskusteluun, siinäpä sitten itse kukin saa mahdollisuuden ennaltaehkäistä ei-toivottua toimintaa omalla kohdallakin.