Kirjoittaja Aihe: Turvallisuuskysymyksistä  (Luettu 15125 kertaa)

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: Turvallisuuskysymyksistä
« Vastaus #30 : 01.09.2018, 10:13 »

Omalta osaltani tämä vääntö on tässä, sinut on punnittu ja havaittu heppoiseksi etenkin, kun turvallisuusasia ei viesteistäsi päätellen kiinnosta. Olisi kivaa, jos jaksaisit ottaa kantaa myös itse asiaan.


Turvallisuusasioihin mielestäni liittyy myös sanojen käyttö.
Jos käytös on päällepäin hyvää mutta sanat ja ulosanti agressiivisuuden puolelle menevää halventamista, ne tavallaan kumoavat toisensa.

Ihminen voi monella tavalla olla turvallinen tai sitten ei.

Apollyon

  • Bizarre Club
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 651
  • Galleria
Vs: Turvallisuuskysymyksistä
« Vastaus #31 : 01.09.2018, 10:36 »
Ihminen voi monella tavalla olla turvallinen tai sitten ei.

Hyvinkin totta. (Ylläpito poisti tuota turhaa vääntöä, kiitokset siitä, ei liity aiheeseen ja vie keskustelua huonoon suuntaan)

Itseäni jäi kiinnostamaan tuo tukihenkilöajatus. Tietääkö joku enemmän näistä aiemmista ajatuksista?

A

Adrenalynnie

  • Vieras
Vs: Turvallisuuskysymyksistä
« Vastaus #32 : 01.09.2018, 10:47 »
^ OLI yhdistys subspace - siellä mietittiin, josko olis yhteistyössä Baarin kanssa luotu jonkinlainen supporttineuvonta/vertaistuki subeille, mut sit huomattiin että myös Deet voi tarvita tietoa ja tukea, joten alkoi tuntua laajalta koko keissi ja hiipui muistaakseni siihen kun ei saatu muita osallisia luomaan tietopakettia yms.

Voi olla että en ihan muista, miten toi meni. Mut kesken siis jäi. Ehkä joku muistavampi täydentää?

Yhdistyksillehän tuo olis hyvä paikka kehittää yhteistyötä.

Toy

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 218
  • Masokismi lähtee subista hakkaamalla
  • Galleria
Vs: Turvallisuuskysymyksistä
« Vastaus #33 : 01.09.2018, 10:48 »
Minä olen miettinyt, miten voisi ulkopuolelta tietää, milloin sessio bileissä on sovittujen rajojen sisällä ja milloin pitäisi puuttua. Näissä puuhissa kun ei ainakaan asianosaisia tuntematta ole ihan helppoa arvioida, milloin huutaminen, aneleminen ja kieltäminen on osa leikkiä ja milloin ei. Olen pyöritellyt ajatusta yhteisestä turvasanasta bileissä. Joku koodisana, jota sub/bottom vois käyttää siinä tapauksessa, että top/Dom ei kunnioita sovittuja rajoja ja josta ympärillä olevat ja tapahtuman järjestäjät tietää, että nyt pitäisi toiminnan loppua.

Kahlitsija

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 367
  • Dominoiva sadisti. Utelias perverssi.
  • Galleria
Vs: Turvallisuuskysymyksistä
« Vastaus #34 : 01.09.2018, 10:52 »
Myönnän, en ole käynyt koskaan bileissä, mutta.. Ajatus "turvallisuustukihenkilöstä" ei kuulosta omiin korviini mitenkään hyvänä. Se olisi omiaan luomaan kinkypiireistä, jotenkin erityisen vaarallisen ja riskialtiin ympäristön leimaa. Sitä nämä miitit, bileet sun muut tuskin kuitenkaan ovat. Uskoisin, tavallisena iltana viikonloppuisin kaupungilla on paljon suurempi riski joutua epä-asiallisen käytöksen kohteeksi. Omajuttunsa olisi myös se, kykeneekö nämä tai he, turvallisuus tukihenkilöt tekemään hommaa puolueetomasti ilman oman kilvenkiilotusta. Piirit bileissä käyvien osalta on ilmeisen pienet kuitenkin ja ne henkilökemiat taitavat aika-ajoin törmäillä toisiinsa :) Luotan, jokainen aikuinen osaa jo, edes kohtuulisissa määrin käyttää omaa järkeään.. Kuningas alkoholi, tuo suomalaisten lempikehtolapsi kuitenkin lienee se suurin riskitekijän aiheuttaja... Yliampuminen ja turhahössöttäminen ei ole hyväksi tässäkään asiassa, vaikka turvallisuus onkin toki tärkeä seikka, joka pitää huomioida. Parhaiten sen tekee jokainen meistä itse, vaikuttamalla omaan toimintaamme.

Argumenttina se, että turvallisuudesta huolehtiminen lisää turvattomuutta on aika kummallinen. Kyllä esimerkiksi omaa turvallisuuden tunnettani yhteiskunnassa lisää se, että tiedän poliisin ja muiden viranomaisten tarvittaessa siitä huolehtivan. Harva kokee olonsa turvattomaksi siksi, että kaupassa on vartija. Sama tässä, tukihenkilö on mahdollistamassa ihmisten turvallisuuden tunteen, ei horjuttamassa sitä.

Näin ajatuksen asteella siis. En ole henkilökohtaisesti mukana kyseisen toiminnan suunnittelussa.

Toy

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 218
  • Masokismi lähtee subista hakkaamalla
  • Galleria
Vs: Turvallisuuskysymyksistä
« Vastaus #35 : 01.09.2018, 10:55 »
Komppaan edellistä. Se, että työpaikoilla on luottamushenkilöt ja työturvallisuusvastaavat ei saa ainakaan minua tuntemaan oloani turvattomaksi. Päin vastoin.

Adrenalynnie

  • Vieras
Vs: Turvallisuuskysymyksistä
« Vastaus #36 : 01.09.2018, 11:09 »
Minä olen miettinyt, miten voisi ulkopuolelta tietää, milloin sessio bileissä on sovittujen rajojen sisällä ja milloin pitäisi puuttua. Näissä puuhissa kun ei ainakaan asianosaisia tuntematta ole ihan helppoa arvioida, milloin huutaminen, aneleminen ja kieltäminen on osa leikkiä ja milloin ei. Olen pyöritellyt ajatusta yhteisestä turvasanasta bileissä. Joku koodisana, jota sub/bottom vois käyttää siinä tapauksessa, että top/Dom ei kunnioita sovittuja rajoja ja josta ympärillä olevat ja tapahtuman järjestäjät tietää, että nyt pitäisi toiminnan loppua.
En kyllä mitenkään voi yhtyä tähän ja jäisi sessioimatta bileissä - ehkä osallistumatta koko tapahtumaankin. Kaikilla ei ole turvasanaa käytössä ja tuntuisi kummalliselta muuttaa toimintaa sen takia, että osa haluaisi näin tarkoin olla varma ympärillään operoivien ihmisen turvallisuudesta. Ehkä vain kannattaisi hyväksyä se, että kaikkeen ei voi vaikuttaa.

Subit sukupuolesta riippumatta kun joka tapauksessa ovat pääosin täysipäisiä ja -järkisiä, jotka eivät ole ilman omaa haluaan rääkättävinä.

Oon pahoillani, mut mun on kauhean vaikea päästä sisään tähän ehdotukseen.

Anonyymi sissy

  • Vieras
Vs: Turvallisuuskysymyksistä
« Vastaus #37 : 01.09.2018, 11:10 »
Komppaan edellistä. Se, että työpaikoilla on luottamushenkilöt ja työturvallisuusvastaavat ei saa ainakaan minua tuntemaan oloani turvattomaksi. Päin vastoin.

Myönnän, en ole käynyt koskaan bileissä, mutta.. Ajatus "turvallisuustukihenkilöstä" ei kuulosta omiin korviini mitenkään hyvänä. Se olisi omiaan luomaan kinkypiireistä, jotenkin erityisen vaarallisen ja riskialtiin ympäristön leimaa. Sitä nämä miitit, bileet sun muut tuskin kuitenkaan ovat. Uskoisin, tavallisena iltana viikonloppuisin kaupungilla on paljon suurempi riski joutua epä-asiallisen käytöksen kohteeksi. Omajuttunsa olisi myös se, kykeneekö nämä tai he, turvallisuus tukihenkilöt tekemään hommaa puolueetomasti ilman oman kilvenkiilotusta. Piirit bileissä käyvien osalta on ilmeisen pienet kuitenkin ja ne henkilökemiat taitavat aika-ajoin törmäillä toisiinsa :) Luotan, jokainen aikuinen osaa jo, edes kohtuulisissa määrin käyttää omaa järkeään.. Kuningas alkoholi, tuo suomalaisten lempikehtolapsi kuitenkin lienee se suurin riskitekijän aiheuttaja... Yliampuminen ja turhahössöttäminen ei ole hyväksi tässäkään asiassa, vaikka turvallisuus onkin toki tärkeä seikka, joka pitää huomioida. Parhaiten sen tekee jokainen meistä itse, vaikuttamalla omaan toimintaamme.

Argumenttina se, että turvallisuudesta huolehtiminen lisää turvattomuutta on aika kummallinen. Kyllä esimerkiksi omaa turvallisuuden tunnettani yhteiskunnassa lisää se, että tiedän poliisin ja muiden viranomaisten tarvittaessa siitä huolehtivan. Harva kokee olonsa turvattomaksi siksi, että kaupassa on vartija. Sama tässä, tukihenkilö on mahdollistamassa ihmisten turvallisuuden tunteen, ei horjuttamassa sitä.

Näin ajatuksen asteella siis. En ole henkilökohtaisesti mukana kyseisen toiminnan suunnittelussa.

Totta nuokin, aivan varmasti. Uskoakseni me kaikki koemme poliisin ym. viranomaistahon olemassa olon turvalisuuttamme lisäävänä seikkana. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että parhaiten siihen omaan turvallisuuteemme voimme vaikuttaa me itse. Omilla toiminoillamme ja valinoillamme. Kukaan ei kiellä esm. ottamasta känniä, eikä kännisenkään asiaton kohtelu ole oikein, mutta me itse voimme kukin päätää, jätämmekö sen kännin ottamatta. Itsestäni tämä on, aasinsillan kautta verrattavissa kettutyttötoimintaan joka takavuosina oli villemimillään. Tarkoitusperät on hyvät, mutta keinot oli väärät ja ampuivat "yli" kettutarhoihin tunkeutumisineen.

Ehkä alkottomat bileet ja puhallustesti, enne sisäänpäästämistä bileisiin olisi tepsiväkeino ;) No joo..tuo oli leikkiä ja myöskin ampuisi jo yli :D  Paukussa tai parissa, ei lienee mitään pahaa.

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: Turvallisuuskysymyksistä
« Vastaus #38 : 01.09.2018, 11:10 »

 Olen pyöritellyt ajatusta yhteisestä turvasanasta bileissä. Joku koodisana, jota sub/bottom vois käyttää siinä tapauksessa, että top/Dom ei kunnioita sovittuja rajoja ja josta ympärillä olevat ja tapahtuman järjestäjät tietää, että nyt pitäisi toiminnan loppua.

Ajatuksena hyvä. Käytännössä vaikea toteuttaa.
Jotkut subit ovat hiljaista ujoa kansaa. Vaikka D:n.toiminta on mitä sattuu ja sub menossa rikki, turvasanaa ei sanota jostain syystä.
Usein taitaa D:n auktoriteetti estää turvasanan sanomisen. Varsinkin jos muiden kommenteista saa lukea usein miten suotavaa jos s ei valita pienistä vaan kestää ja näin miellyttää D:tä.
Subit ei aina itsekään tiedosta sitä missä kestämisen raja. Mikä on väärää kestämistä ja turvasanan paikka. Siitäkin huolimatta vaikka D katse olisi kuinka vihainen tahansa.
Mikä kestäminen taas hyvää.

isabella

Vs: Turvallisuuskysymyksistä
« Vastaus #39 : 01.09.2018, 11:17 »
Minä olen miettinyt, miten voisi ulkopuolelta tietää, milloin sessio bileissä on sovittujen rajojen sisällä ja milloin pitäisi puuttua. Näissä puuhissa kun ei ainakaan asianosaisia tuntematta ole ihan helppoa arvioida, milloin huutaminen, aneleminen ja kieltäminen on osa leikkiä ja milloin ei. Olen pyöritellyt ajatusta yhteisestä turvasanasta bileissä. Joku koodisana, jota sub/bottom vois käyttää siinä tapauksessa, että top/Dom ei kunnioita sovittuja rajoja ja josta ympärillä olevat ja tapahtuman järjestäjät tietää, että nyt pitäisi toiminnan loppua.

Eipä sitä aina tiedäkään. Itselleni on parikin kertaa sattunut tilanne, jossa joku ulkopuolinen on huolestunut seurattuaan rankemman puoleista leikkiä bileissä ja mennyt sanomaan staffille. Staffi on sitten tullut subiltani (olivat siis eri henkilöt eri kerroilla ja nämä myös tapahtuivat eri kaupungeissa) kyselemään onko kaikki ok. Ongelma on että nämä molemmat henkilöt menevät sessioidessa tai sen jälkeen melkoiselle kiertoradalle eivätkä oikein sillä hetkellä kykene normaaliin kommunikaatioon. Eli hetken aikaa kesti että staffilaiset saivat riittävän vakuutuksen siitä että subi on kunnossa ja kenenkään rajoja ei ole ylitetty.

Hyvä että huolehditaan ja itseäni ja niitä alistuvia osapuolia on lähinnä naurattanut nämä tilanteet jälkikäteen. Meillä kaikki oli kunnossa mutta olisihan toki voinut olla toisinkin. Jos kyseessä on tämän tyyppinen leikki ja subi, epäilen kuitenkin että kynnys on suuri ja kykykin siinä tilanteessa käyttää jotakin yleisturvasanaa on rajoittunut. En siis sano etteikö sellaista turvasanaa voisi olla. Mutta sellaisen olemassaolo ei takaa että sessiossa ei mennä yli sovittujen rajojen. Näkisin myös että tavallaan tuollainen yleisturvasana on olemassa. Jos itse bileissä näkisin session jossa minulle tuntematon kiinni sidottu ihminen huutaa kurkku suorana punaista eikä dominoiva reagoi siihen mitenkään, menisin kyllä kysymään onko kaikki ok.

Adrenalynnie

  • Vieras
Vs: Turvallisuuskysymyksistä
« Vastaus #40 : 01.09.2018, 11:27 »
^ tuo loppuosa - just niin. Terve järki käyttöön ja joskus tietysti voi olla virhearvio, mutta puhumalla selviää.

Toy

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 218
  • Masokismi lähtee subista hakkaamalla
  • Galleria
Vs: Turvallisuuskysymyksistä
« Vastaus #41 : 01.09.2018, 12:05 »
Eihän se mitään takaa, muttei myöskään pitäisi syödä kenenkään fiiliksiä. Eihän sitä kukaan pakota käyttämään. Minusta on vähän peiliin katsomisen paikka, jos session edellytyksenä on, että subilla ei ole edes mahdollisuutta käyttää turvasanaa. Kollektiivinen turvasanaa antaisi kuitenkin ainakin teoriassa mahdollisuuden pyytää apua, jos joku ylittää rajoja sopimuksen vastaisesti. Toki osa menee niin tiloihin, ettei ole kykenevä sanoman mitään. Sille ei kai kauheasti ole tehtävissä.

Flikk

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1749
  • It's playtime;)
  • Galleria
    • Novelleja
Vs: Turvallisuuskysymyksistä
« Vastaus #42 : 01.09.2018, 12:15 »
..
Näkisin myös että tavallaan tuollainen yleisturvasana on olemassa. Jos itse bileissä näkisin session jossa minulle tuntematon kiinni sidottu ihminen huutaa kurkku suorana punaista eikä dominoiva reagoi siihen mitenkään, menisin kyllä kysymään onko kaikki ok.
Mäkin luotan punaisen voimaan, että vaikka olis muuta sovittukin, mut en muista, ni ihan varmasti punaisella saan edes suunvuoron.. Eiköhän se kollektiivinen turvasana siis ole "punainen".

Toy

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 218
  • Masokismi lähtee subista hakkaamalla
  • Galleria
Vs: Turvallisuuskysymyksistä
« Vastaus #43 : 01.09.2018, 12:17 »
Hyvä pointti tuo punainen. Huomaa taas, ettei ole ikinä ollut itsellä nuo liikennevalot käytössä, niin ei tullut mieleenkään.  :D

Marau

  • Vieras
Vs: Turvallisuuskysymyksistä
« Vastaus #44 : 01.09.2018, 12:19 »
Minä olen miettinyt, miten voisi ulkopuolelta tietää, milloin sessio bileissä on sovittujen rajojen sisällä ja milloin pitäisi puuttua. Näissä puuhissa kun ei ainakaan asianosaisia tuntematta ole ihan helppoa arvioida, milloin huutaminen, aneleminen ja kieltäminen on osa leikkiä ja milloin ei. Olen pyöritellyt ajatusta yhteisestä turvasanasta bileissä. Joku koodisana, jota sub/bottom vois käyttää siinä tapauksessa, että top/Dom ei kunnioita sovittuja rajoja ja josta ympärillä olevat ja tapahtuman järjestäjät tietää, että nyt pitäisi toiminnan loppua.

En ole huolissani bileissä tapahtuvien sessioiden turvallisuudesta. Suurin osa rajojen ylityksistä (ja suoranaisista pahoinpitelyistä) tapahtuu ulkopuolisten katseilta piilossa.

Fyysiset rajat on helpompi hallita, mutta psyykkinen raja voi ylittyä tahtomatta tai huomaamatta. Mikä vaikutti fantasian tasolla hienolta, ei välttämättä olekaan sitä käytännössä. Mikä tuntui toiminnan hetkellä hyvältä, aiheuttaakin ahdistusta tai häpeää dropin tullessa.

Bileturvasanaa tai ns. bilevartijoita enemmän näkisin tarvetta vertaistuelle. Olisi ihmisiä, joiden kanssa voisi luottamuksella käsitellä ahdistavia kokemuksia. Kuuntelijan ei tarvitse olla kaikkitietävä neuvonantaja,  usein riittää se että joku kuuntelee eikä syyllistä tai kauhistele. Kuten muistakin mieltä painavista asioista, sessiokokemuksistakin voi olla helpompi jutella jollekin muulle kuin sille toiselle osapuolelle. Ainakin ensi alkuun.