Äänestys

Tatuoinnit jakavat mielipiteitä. Ovatko sinusta tatskat plussaa vai miinusta?

Tatuoinnit plussaa
66 (46.8%)
Tatuoinnit miikkaa
25 (17.7%)
Ei väliä
48 (34%)
Riippuu sukupuolesta
2 (1.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 65

Äänestys päättynyt: 07.06.2016, 20:22

Kirjoittaja Aihe: Tatskat - downgrade or hot?  (Luettu 35845 kertaa)

Colestramus

  • Bizarre Club
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 389
  • Voe tokkiinsa.
  • Galleria
Vs: Tatskat - downgrade or hot?
« Vastaus #120 : 11.02.2018, 00:30 »
Olen vastannut aiemmin mutta pitääpä vielä lisätä se että mitä tulee tatuointien viehättävyyteen, niin itse en sen takia niitä ottanut/tule ottamaan. Itselleni kyseessä on puhtaasti alakulttuuri jota rakastan, ja tatuoinnin suunnittellussa ja sen merkityksellisyydessä on jo kokonaan oma hieno puolensa.

Eihän tatskan tietenkään ole pakko olla joku "kun olin teini niin tapahtu sitä ja tätä ja halusin ikuistaa ihooni äitin kaiman kummin muistolle tämän karpin" yms yms.

Mutta itselläni jokaiseen tatskaan liittyy oma tarinansa, oma elämän vaiheensa ja tietoisuus siitä että se on sen kivun arvoista. Tässä mielessä tribaalit jotka eivät esitä mitään, ovat mulle vähän meh. Samoten tahallaan tiettyä merkitystä luvaavan tatskan hankkiminen, vaikka ei oikeasti sellainen ole. Eli jos et ole tappanut ihmistä, niin miksi hitossa ottaisit kyynel tatuoinnin  ???

sirequilibrium

Vs: Tatskat - downgrade or hot?
« Vastaus #121 : 11.02.2018, 13:55 »
Kuinka moni Suomessa voi sanoa kuuluvansa sen verran korkeaan luokkaan, että omissa piireissä tatuoinnit alkaisivat olemaan harvinaisuus? Nykyään kun tatuoinnit ovat niin yleisiä, että alkaa jo olla alakulttuurijuttu olla tatuoimaton.

Korkealuokkaisuudesta en tiedä, mutta jos lasken työkaverit, ystävät, perheen sekä sukulaiset niin tuosta joukosta löytyy kolme joilla tatuointi  ??? Eli aika harvinaisia tuossa joukkiossa ainakin ja henkilöitä tuohon määrään mahtuu aika paljon. Toki työpaikalla on henkilöitä joilla voi olla tatuointi, mutta eivät ole varsinaisia omia työkavereita.

Brak

  • Vieras
Vs: Tatskat - downgrade or hot?
« Vastaus #122 : 12.02.2018, 14:52 »
Asiaa sivuten: mulle on totaalinen turn off mun tatuointien dissaaminen.

Mun mielestä rehellisen kielteisen mielipiteen kertominen tatuoinneista on tärkeää. Se näet saattaa saada erityisesti nuoret ajattelemaan, mitä he tahtovat ihossaan kantaa seuraavat vuosikymmenet. Tosiasia kun on, että vaikka nuoressa ihossa oleva kuva näyttäisi kivalta ja vaikka nuori kokisi sen olevan osa identiteettiään, niin 20-30 vuoden kuluttua kokemus maailmassa olemisesta voi olla tyystin erilainen, eikä haalistunut tatuointikaan vanhentuneessa ihossa ole enää yhtä kiva.

Mun mielestä pieni ja harkittu tatuointi nuorella on kiva, mutta suuri tatuointi kypsässä iässä olevalla ihmisellä on yleensä vain ruma.

Ihmisillä on tarve ilmentää itseään ja erottautua muista, mutta mun mielestä kannattaa pohtia, onko tatuointi itseilmaisuun oikea väline, koska se on pysyvä ja lähes peruuttamaton ja menettää ominaisuutensa ajan myötä.

latexbun

  • Vieras
Vs: Tatskat - downgrade or hot?
« Vastaus #123 : 12.02.2018, 15:03 »
Asiaa sivuten: mulle on totaalinen turn off mun tatuointien dissaaminen.

Mun mielestä rehellisen kielteisen mielipiteen kertominen tatuoinneista on tärkeää. Se näet saattaa saada erityisesti nuoret ajattelemaan, mitä he tahtovat ihossaan kantaa seuraavat vuosikymmenet. Tosiasia kun on, että vaikka nuoressa ihossa oleva kuva näyttäisi kivalta ja vaikka nuori kokisi sen olevan osa identiteettiään, niin 20-30 vuoden kuluttua kokemus maailmassa olemisesta voi olla tyystin erilainen, eikä haalistunut tatuointikaan vanhentuneessa ihossa ole enää yhtä kiva.

Mun mielestä pieni ja harkittu tatuointi nuorella on kiva, mutta suuri tatuointi kypsässä iässä olevalla ihmisellä on yleensä vain ruma.

Ihmisillä on tarve ilmentää itseään ja erottautua muista, mutta mun mielestä kannattaa pohtia, onko tatuointi itseilmaisuun oikea väline, koska se on pysyvä ja lähes peruuttamaton ja menettää ominaisuutensa ajan myötä.

Iäkkäämmätkin ihmiset ottavat tatuointeja, omaksi ilokseen. Eivät kaikki muutu vanhetessaan ilottomiksi möllyköiksi, jotka katuvat kaikkea elettyä ja odottavat ryppyisinä kuolemaa. Tottakai se eletty elämä näkyy ja toivottavasti myös maailmankuva on laajentunut vanhemmiten sillä tavoin, ettei tarvitse välittää esimerkiksi siitä, näyttääkö jokin asia paremmalta nuorella kuin vanhalla. Se että itse et halua katsella ikäihmisten tatuointeja, on oma asiasi. Ei niiden tatuoitujen ikäihmisten kuulukaan siitä piitata.

Kelpie

  • Vieras
Vs: Tatskat - downgrade or hot?
« Vastaus #124 : 12.02.2018, 15:15 »
Asiaa sivuten: mulle on totaalinen turn off mun tatuointien dissaaminen.

Mun mielestä rehellisen kielteisen mielipiteen kertominen tatuoinneista on tärkeää. Se näet saattaa saada erityisesti nuoret ajattelemaan, mitä he tahtovat ihossaan kantaa seuraavat vuosikymmenet. Tosiasia kun on, että vaikka nuoressa ihossa oleva kuva näyttäisi kivalta ja vaikka nuori kokisi sen olevan osa identiteettiään, niin 20-30 vuoden kuluttua kokemus maailmassa olemisesta voi olla tyystin erilainen, eikä haalistunut tatuointikaan vanhentuneessa ihossa ole enää yhtä kiva.

Mun mielestä pieni ja harkittu tatuointi nuorella on kiva, mutta suuri tatuointi kypsässä iässä olevalla ihmisellä on yleensä vain ruma.

Ihmisillä on tarve ilmentää itseään ja erottautua muista, mutta mun mielestä kannattaa pohtia, onko tatuointi itseilmaisuun oikea väline, koska se on pysyvä ja lähes peruuttamaton ja menettää ominaisuutensa ajan myötä.
Pysyvyys, peruuttamattomuus ja sun muut pätevät moneen muuhunkin asiaan elämässä.
Henkiset ja fyysiset kolhut pysyvät myös elämässä mukana, välillä haalistuen ja vahvistuen. Tatuointi on vapaaehtoinen pysyväksi tarkoitettu asia.

Vanhoja tatuointeja myös korjataan ja korostetaan, jos on tarpeen.

Ainoa asia mikä mielestäni rumentaa ihmistä kuin ihmistä, on itsekeskeinen ajattelu.

Brak

  • Vieras
Vs: Tatskat - downgrade or hot?
« Vastaus #125 : 12.02.2018, 19:30 »
Ainoa asia mikä mielestäni rumentaa ihmistä kuin ihmistä, on itsekeskeinen ajattelu.

Itsekeskeistä on nykyajan kulttuuri, joka on ohjannut ihmiset ajattelemaan, että kaikki mitä minä teen tai tahdon, ansaitsee kaikkien muiden tuen.

Jos tahtoo jotain tehdä eikä se ole laitonta, niin sitten tekee. Ei tule kuitenkaan olettaa, että muilla ei olisi oikeutta arvioida tai arvostella omia valintoja. Jos on valintansa itselleen perustellut ja seisoo sen takana, niin muiden arvostelun ei pitäisi sen kummempia sisäisiä kouristuksia aiheuttaa. Kouristuksien syy on lähes aina oma epävarmuus, ja jos ei ole varma, niin silloin ei kannata ryhtyä tekoihin.

Useimmissa kyselyissä selvä enemmistö ihmisistä kokee tatuoinnit rumina. Se on hyvä teininkin tiedostaa. Vaikka omassa nuoressa päässä tatska olisi tosi siisti mun juttu, niin mieli voi muuttua.

Suvaitsevaisuus ei tarkoita hyväksyntää. Se tarkoittaa myös ristiriitojen esiin nostamista ja niiden ylläpitämistä. Suvaitsevaisuus on samanlaista kuin sananvapaus. On uskallettava kertoa myös sellaisia mielipiteitä, joista jollekin tulee paha mieli. Muussa tapauksessa suvaitsevaisuus lakkaa olemasta suvaitsevaisuutta ja siitä tulee välinpitämättömyyttä.

Jotta olisi todellinen mahdollisuus hyväksyä, silloin täytyy olla todellinen mahdollisuus myös tuomita. Jos tuomion mahdollisuus viedään pois, niin samalla katoaa hyväksymisen mahdollisuuskin.

DareDoll

  • Vieras
Vs: Tatskat - downgrade or hot?
« Vastaus #126 : 12.02.2018, 19:40 »
Missä kyselyissä ja millä vuosikymmenellä tehtyihin tutkimuksiin brak viittaat? En ole törmännyt ko tutkimuksiin, nii ihan mielenkiinnosta kyselen? Itseäni ei haittaa, jos mun leimoista ei joku tykkää, mut ihmettelen miksi sellaisesta pitäis ylipäänsä avautua? No saisipa hyvät naurut sellaisessa, mun mielestä ihan utopistisessa tilanteessa  ;D tulee mielikuva tyypistä osoittelemalla sormella toisen tatskoja ”hyi Yöks onpa rumia”, öööö mix??  :o

Skadi

  • Vieras
Vs: Tatskat - downgrade or hot?
« Vastaus #127 : 12.02.2018, 19:42 »
Brak, kerroppa mulle kuitenkin se, millä tavalla se, että sä arvostelet jonkun jo tatuoinnin ottaneen ihmisen ulkonäköä sille ihmiselle itselleen, vaikuttaa mitenkään sen tatuointia harkitsevan teinin päätökseen tatuoinnin ottamisesta? Siten, että tuomitsee ja arvostelee niin julkisesti, että se teinikin huomaa? Entä jos ainut asia minkä se siitä sitten oppii, on käytösmalli, että toisten ihmisten ulkonäön kommentointi on joidenkin mielestä ok? Riippuen teinin asenteesta, se teini on kohta joko haukkumassa kaikkia vastaantulijoita rumiksi mitä älyttömämmistä syistä tai ottaa sen tatuoinnin entistä hanakammin, koska kaikki kielletty se vasta jännää onkin.

latexbun

  • Vieras
Vs: Tatskat - downgrade or hot?
« Vastaus #128 : 12.02.2018, 19:54 »
Useimmissa kyselyissä selvä enemmistö ihmisistä kokee tatuoinnit rumina. Se on hyvä teininkin tiedostaa. Vaikka omassa nuoressa päässä tatska olisi tosi siisti mun juttu, niin mieli voi muuttua.

Ketjun aihe ei kuitenkaan taida olla teini-ikäisen ulkoiseen habitukseen puuttuminen, vai kuinka? Pitääkö sitä "selvää enemmistöä" sitten seurata ja myötäillä ja opettaa jälkikasvukin olemaan oikein tavallistakin tavallisemman näköinen, ettei vain joku pitäisi rumana? Maailma muuttuu ja me muutumme sen mukana, halusimme sitä tai emme. Ai niin, monen mielestä se samainen "enemmistö" pitää meitä pervoja hyvin poikkeavina ja täällä silti hillutaan. Selektiivistä, sanoisinko.

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 723
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Vs: Tatskat - downgrade or hot?
« Vastaus #129 : 12.02.2018, 20:55 »
Missä kyselyissä ja millä vuosikymmenellä tehtyihin tutkimuksiin brak viittaat? En ole törmännyt ko tutkimuksiin, nii ihan mielenkiinnosta kyselen?

Kyseisellä jepellä on ennenkin sekoittunut fakta ja mielipide. Tässä eka löytämäni tutkimus aiheesta: https://www.psychologytoday.com/blog/head-games/201305/how-do-people-view-women-tattoos

Nick

  • Vieras
Vs: Tatskat - downgrade or hot?
« Vastaus #130 : 12.02.2018, 21:27 »
Missä kyselyissä ja millä vuosikymmenellä tehtyihin tutkimuksiin brak viittaat? En ole törmännyt ko tutkimuksiin, nii ihan mielenkiinnosta kyselen?

Kyseisellä jepellä on ennenkin sekoittunut fakta ja mielipide. Tässä eka löytämäni tutkimus aiheesta: https://www.psychologytoday.com/blog/head-games/201305/how-do-people-view-women-tattoos

Tuo hyvin esiin kulttuurin kaksijakoisuuden, on naisia yhden yön juttuun ja naisia parisuhteeseen. Naisen kannalta tilanteen tunnistaminen on hyvin haastavaa.

avasin äänestyksen uudelleen kun aihe herättää edelleen keskustelua

UW

  • Vieras
Vs: Tatskat - downgrade or hot?
« Vastaus #131 : 12.02.2018, 23:46 »
Ensimmäisen omani otin jossain 6v sitten, edellisen viime viikolla. Useita on, pari edellistä hieman isompaa. Uusi aika varattuna huhtikuulle  8) vaikka tatuointeja otetaan paljolti/ensisijaisesti ulkonäön takia, ainakin itselläni kaikilla on jokin symbolinen merkitys. En ottaisi mitään kuvaa vain sen takia miltä se näyttää, omaan tai jonkun muun silmään. Kelaillut ihan viime aikoina missä määrin yhteiskunnan (kirjoittamattomat) ennakkoluulot vaikuttavat vielä. Onko esimerkiksi päässä tai kasvoissa oleva tatuointi este virkatehtävälle jne? Itselläni on tiettyä taipumusta kulkea vastavirtaan  :D toisaalta yhteiskunnan normejakaan ei aina kannata heittää romukoppaan. Haluan ehkä itse näyttää Ragnar Lothbrokilta, mutta henkilö joka päättää pääsystäni hyväpalkkaiseen virkaan ei ole välttämättä samaa mieltä  ;)
Eräs tuttava mutuili aika fiksusti: Jos sinulla on suvereenia tietämystä ja osaamista jollain alalla niin repäisevä ulkonäkö ei ole este. Jos sen sijaan kilpailet useamman tahon kanssa niin räväkkä erottuminen ei ole välttämättä plussaa.

Mitä tulee omiin nais-mieltymyksiin, tatskat eivät ole mikään must-juttu. Tyylejä on erilaisia, yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle  :)

Ps. Kiitos Vonille linkistä, jos löytyy lisää vastaavia niin tervetullutta(vaikken täysin allekirjoittanut)
« Viimeksi muokattu: 13.02.2018, 08:39 kirjoittanut UW »

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 723
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Vs: Tatskat - downgrade or hot?
« Vastaus #132 : 13.02.2018, 11:15 »
Ps. Kiitos Vonille linkistä, jos löytyy lisää vastaavia niin tervetullutta(vaikken täysin allekirjoittanut)

Niitä löytyy googlella monenlaisia. Äkkisilmäilyllä tulokset ovat sitä samaa kuin täälläkin, eli valtaosa pitää kuvataiteesta, vähemmistö ei, ja suurta osaa ei kiinnosta.

Johan tässä on oma mutu-tutkimuskin koossa aiheesta, kun on tähän ikään mennessä saanut ja antanut aika monet pakit. Hylkyperuste on suuntaan ja toiseen niin ylitsepursuavalla enemmistöllä päihtymys, ettei tatuoinnit rekisteröi edes samalla asteikolla. En usko saaneeni pakkeja kuvien takia ikinä, enkä ainakaan ole pihdannut niiden takia. Huonotkin on ihan okei, samalla tavalla kuin Stephen Kingit kirjahyllyssä ja mietelausetyynyt. Kaikki me tehdään tyhmiä juttuja, ja tatuoinnit on niitä korjattavissa olevia, jos oikein alkaa vaivata.

Brak

  • Vieras
Vs: Tatskat - downgrade or hot?
« Vastaus #133 : 13.02.2018, 11:51 »
Brak, kerroppa mulle kuitenkin se, millä tavalla se, että sä arvostelet jonkun jo tatuoinnin ottaneen ihmisen ulkonäköä sille ihmiselle itselleen, vaikuttaa mitenkään sen tatuointia harkitsevan teinin päätökseen tatuoinnin ottamisesta?

Miksi minä tatuoinnin ottanutta ihmistä arvostelisin? Hän on valintansa tehnyt, enkä minä ole mikään arvostelemaan ihmisen valintaa. Voisin seurustellakin tatuoinnin ottaneen ihmisen kanssa. Ei tatuointi ole minulle absoluuttinen raja.

Sen sijaan pidän mielelläni keskusteluissa yllä näkemystä, että monien mielestä tatuoinnit ovat rumia ja että monet katuvat niitä myöhemmällä iällä. Toivon että samaa tekevät muutkin, koska mielipiteiden moninaisuus auttaa ihmisiä tekemään perusteltuja valintoja. Erityisesti nuoret ovat hyvin alttiita tunteille, mielikuville ja sosiaalisille merkityksille. Siksi on tärkeää, että he kuulevat erilaisia mielipiteitä ja perusteluita.

https://www.google.fi/search?q=tatuointi+kaduttaa&oq=tatuointi+kaduttaa&aqs=chrome..69i57j0l2.2167j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8

https://www.google.fi/search?ei=QbSCWsP1LoiyswHZl66YCA&q=tatuoinnit+ovat+rumia&oq=tatuoinnit+ovat+rumia&gs_l=psy-ab.3..0.116782.118940.0.119125.21.20.0.0.0.0.135.1781.13j7.20.0....0...1.1.64.psy-ab..1.20.1771...0i67k1j0i131k1j0i22i30k1.0.6c4LbKz7HOw

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 723
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Vs: Tatskat - downgrade or hot?
« Vastaus #134 : 13.02.2018, 13:34 »
Sen sijaan pidän mielelläni keskusteluissa yllä näkemystä, että monien mielestä tatuoinnit ovat rumia

Monien mielestä *sijoita_tähän_substantiivi* ovat rumia. Mitä sitten?