Kirjoittaja Aihe: Subilla EI ole valtaa sessiossa  (Luettu 20713 kertaa)

Toy

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 218
  • Masokismi lähtee subista hakkaamalla
  • Galleria
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #60 : 17.01.2018, 19:35 »
Valta on aika monimutkainen käsite. On absurdi ajatus, että valta olisi pelkästään sillä, jolla on fyysinen ylivoima.

Toki olen alakynnessä, jos Dom päättää kesken session puukottaa minua, mutta eihän siihen sessiota tarvita. Yhtä hyvin tuo voisi pistää minut lihoiksi kesken vaniljaseksin tai hammaspesun. Ei tarvitsisi edes suurta etua yllätyksestä, kun painoeroa on jotain 30 kiloa ja pituuseroa 20 senttiä. Tai työkaverit voisi kolkata minut kesken päivän ja syöttää fiktiiviselle toimistokoiralle.

Valta tulee konkreettisen ylivoiman lisäksi seurauksista. Useimmat meistä eivät halua muutenkaan tehdä väkivaltaa tai muita äärimmäisiä tekoja, mutta on myös hyvin tavallista jättää asioita tekemättä seurauksien pelossa. Esimerkiksi moni ei aja ylinopeutta, jos on kameroita tien varressa, mutta ajaisi, jos tietäisi selviävänsä ilman sakkoja.

Seksissä mennään vähän välimaastossa. Jos kumppani on sadisti, niin voi olla hatarampaa arvioida, haluaako hän tehdä vain sellaista väkivaltaa, josta on sovittu, tai kunnioittaako turvasanaa. Toisaalta yhtä lailla vaniljapuolen yhden illan tuttavuuksien kanssa on mahdotonta sanoa etukäteen, pysyykö toisella kortsu loppuun asti, vaikka siitä kuinka olisi sovittu.

Niin kauan kuin puhutaan suhteellisen normaaleista ihmisistä, joilla pelaa sekä empatiakyky että terve pelko tekojen seurauksista, sanoisin, että Domilla on valta sessiossa tietyissä rajoissa. Eli niin kuin joku (Armadillo?) jo sanoi, subilla on lopullinen valta turvasanan muodossa, muttei välttämättä juuri muuta. Jos pitää valtana sitä, että Dom päättää, kunnioittaako turvasanaa, voidaan todellakin yhtä hyvin pitää valtana sitä, että sub päättää olla ottamatta Doma hengiltä tämän nukkuessa.

Morgul

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 673
  • Galleria
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #61 : 17.01.2018, 23:30 »
On tää aloitus kyllä nyt vähän koomista, anteeksi vain.
BDSM on konsensuaalista kahden (tai useamman) kauppaa siinä missä vaniljaseksikin.


Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1031
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #62 : 18.01.2018, 08:08 »
Sessiossa subilla on yleensä mahdollisuus turvasanaan,ei kaikissa tapauksissa kuitenkaan.
Tuota voi käyttää monenlaisissa tilanteissa riippuen sessiosta ja sessioijista,turvasanan käyttö ei ole valtaa vaan dominoivalle ilmoitus siitä että nyt tarvii jostain syystä keskeyttää.
Voi olla että sattuu liikaa tai on paskahätä  >:D

Toisaalta subi ei oo enää subi jos sanoo turvasanan koska alistuminen ja alistaminen kuuluu lopettaa tuohon.

Jokainen suhde on erilainen niin mahdollista oikeaa vastausta ei ole  :)

Papi

Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #63 : 18.01.2018, 11:08 »
Niin, kaikissa asioissa on kaksi puolta. Jaettu valta on puolikas valta. Voihan sitä leikkiä, että Domilla on absoluuttinen jakamaton valta sessiossa, mutta järkisyyt puoltavat kuitenkin hyväksi koetun turvasanakäytännön soveltamista.
Se taas, että subi alkaa sanelemaan, mitä sessiossa saa ja pitää tehdä, vie kyllä pohjan pois koko Dominoinnilta.

Ihan hyvä, että tätä tarkastellaan Dominoivien näkökulmasta, mutta meidän Domien on toimittava luottamuksen lisäämiseksi, eli kunnioitettava turvasanoja. Jos jollakulla kuitenkin on joku erityinen tarve olla ottamatta turvasanaa huomioon, niin toivottavasti edes ymmärtää sopia siitä etukäteen subinsa kanssa.

Sanktiothan ovat yksinkertaiset. Jos meno ei miellyttänytkään, niin kumpikin voi äänestää jaloillaan, jolloin seuraavaa kertaa ei tule. Yllättävän moni kommentoija otti virkavallan mukaan, toivottavasti tilanne ei ole niin huono, että kokemusperäisesti tuollaista tarvittaisiin.

Itse olen aina kysynyt turvasanaa ja sitä noudattaisin, jos olisi sanottu. Eipä ole kukaan tarvinnut...

Ewwu

Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #64 : 18.01.2018, 13:53 »
Sanoisin että Snadi on oikeassa tietystä näkökulmasta, D:llä on valta subia kohti niin kuin ihmisellä on valta ihmiseen joka on kiinni. Siis siinä suhteessa, että D päättää kunnioittaako yhteisiä pelisääntöjä ja sitä rataa. Sanoisin, että ainoa oikea valta mitä subilla on _sessiossa_ on valta session päättämisestä. Koska se ei ole enää sessio kun turvasana on ohitettu. Mutta se nyt on ehkä vähän sematiikkaa tuon avauksen kannalta.

Enemmän jäi kiinnostamaan itse turvasana. Koska oman käsitykseni mukaan jos on olemassa turvasana niin se ei ole mikään keltainen että kahtellaan vaan se on ehta punainen ja sitä käytetään kun halutaan lopettaa sessio. Sub ei käytä sitä kakkahädän takia vaan koska haluaa lopettaa, ei pitää paussin. Tietysti jokainen pari sopii omat käytäntönsä jne mutta se ei ole enää turvasana jos sen jälkeen D saa vielä väähän jatkaa jos siltä vielä tuntuu. Se on sitten jotain ihan muuta.

Kiitos Snadille keskustelua ja pohdintaa herättäneestä avauksesta :) Nauroin aluksi kun näin otsikon, mutta ei tosta lopulta jäänyt semmoinen pullisteleva D avautuu viba niinku odotin  >:D

Dariane

  • Vieras
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #65 : 18.01.2018, 14:43 »
Jännä, miten erilaisia käytäntöjä on turvasanan suhteen. Subina koen, että olen subi myös turvasanaa käytettyäni. Olen myös edelleen alistunut, mutta en tietenkään voi alistua siinä asiassa, jonka olen turvasanaa käyttämällä tuonut D:n tietoisuuteen.

Itselleni turvasana on mahdollisuus kertoa, mikä on pielessä (sattuu liikaa, käsi puutuu, on liian kauheaa, lonkka kramppaa, poski jäi kapulan väliin, hiukset meni just nenään ja öärg, kyllä te tiiätte) jos näitä ei jostain syystä voi muuten ilmaista, mutta ei se itselleni muuta sitä valta-asetelmaa muuten. En mä siitä koskaan ole himaan ollut lähdössä, mutta voihan sellainenkin tilanne tulla, että jotain on ymmärretty niin pahasti pieleen, että täytyisi keskeyttää kokonaan. Paljon vähemmän subi olen vasta sitten, kun panta otetaan pois.

Kelpie

  • Vieras
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #66 : 18.01.2018, 15:10 »
MIelestäni sm-leikki muistuttaa kahden hengen peliä, johon on jopa jonkinlaiset säännöt olemassa.
Tenniksessä on syöttövuorot ja toinen on silloin vastaanottajana ja toinen antavana osapuolena.

Harvoin yksityisessä tennisottelussa noudatetaan sääntöjä tarkalleen mutta jotain perussääntöjä aina. Kuten sitä, miten pallo on syötettävä (mailalla, tiettyyn kohtaan kenttää). Samoin meidän oletetaan käyttäytyvän tietyllä tavalla alistujan ja alistuvan roolissa. Jos näitä sääntöjä ei noudata, ei todennäköisesti kohta ole pelikavereitakaan.

Yllättävän yhtenäiset ovat säännöt pääpiirteissään myös sm:ssä, vaikka ne leviävät ilman kattojärjestöjä. Tosin turvasanakäytännöt ovat kuin jalkapallon paitsiosääntö, muistaako kukaan oikeasti, miten se menee viimeisimmän uudistuksen jälkeen?

Aloitusviestistä on huomattava se, että siinä kerrotaan ainoastaan, mitä mieltä aloittaja itse on paitsiosta. Tärkeä henkilökohtaisena mielipiteenä se toki on, niin kuin kaikki muutkin.

Pelatkaa kiltisti, älkääkä tappako toisianne  ;D

Nvriih

  • Vieras
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #67 : 18.01.2018, 17:24 »
Jännä, miten erilaisia käytäntöjä on turvasanan suhteen. Subina koen, että olen subi myös turvasanaa käytettyäni. Olen myös edelleen alistunut, mutta en tietenkään voi alistua siinä asiassa, jonka olen turvasanaa käyttämällä tuonut D:n tietoisuuteen.

Itselleni turvasana on mahdollisuus kertoa, mikä on pielessä (sattuu liikaa, käsi puutuu, on liian kauheaa, lonkka kramppaa, poski jäi kapulan väliin, hiukset meni just nenään ja öärg, kyllä te tiiätte) jos näitä ei jostain syystä voi muuten ilmaista, mutta ei se itselleni muuta sitä valta-asetelmaa muuten. En mä siitä koskaan ole himaan ollut lähdössä, mutta voihan sellainenkin tilanne tulla, että jotain on ymmärretty niin pahasti pieleen, että täytyisi keskeyttää kokonaan. Paljon vähemmän subi olen vasta sitten, kun panta otetaan pois.

Sama mulla. Turvasanan jälkeen usein jatketaan, kun on hetki rauhoitettu tilannetta ja tehty korjaavat toimenpiteet. Turvasanaa olen huudellut lähinnä ylitsepääsemättömän kivun, hengityksenrajoittamisen tuoman paniikin sekä pyörtymistunteen vuoksi. Niistäkin pääsee yli ja sessio voi jatkua - kertaakaan ei ole vielä lopetettu ns. kesken.

VarattuTS

  • Vieras
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #68 : 18.01.2018, 18:24 »
Tässä keskustelussa varmasti vaikeuttaa myös toisten ymmärtämistä seikka että monissa pitkissä D/s-suhteissa ei edes ole turvasanaa, lyhyissä ja/tai kevyissä BDSM-sessiosuhteissa taas kun toista ei edes tunneta on turvasana välttämätön.
Tuohon Kelpien kommenttiin paitsiosäännöksestä jatkaisin että itsestäni tämä on ennemminkin verrattavissa pesäpallon ja baseballin pelaajien väliseen väittelyyn ystävyysottelussa takarajan ylittävästä lyönnistä: toisten mielestä se on kunnari ja toisten mielestä takalaiton. Molemmat ovat oikeassa mutta vain omassa pelissään.

Snadistisadisti

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1506
  • TrueMaster and proud of it!
  • Galleria
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #69 : 18.01.2018, 23:25 »
Kiitos Snadille keskustelua ja pohdintaa herättäneestä avauksesta :) Nauroin aluksi kun näin otsikon, mutta ei tosta lopulta jäänyt semmoinen pullisteleva D avautuu viba niinku odotin  >:D
Oleppa hyvä. Joskus tekee hyvää esittää vallitsevaa nonsensusta kyseenalaistavia näkökulmia ja vähän ravistella ihmisiä. Se herättää ajatuksia, tunteita, keskustelua ja saa miettimään omia ajatuksiaan uudesta näkökulmasta.

Ja tietenkin se pikkuinen piru sisälläni hihittelee, kun hiekka-ja-hernekauppa käy kuumana

Kelpie

  • Vieras
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #70 : 18.01.2018, 23:39 »
Kiitos Snadille keskustelua ja pohdintaa herättäneestä avauksesta :) Nauroin aluksi kun näin otsikon, mutta ei tosta lopulta jäänyt semmoinen pullisteleva D avautuu viba niinku odotin  >:D
Oleppa hyvä. Joskus tekee hyvää esittää vallitsevaa nonsensusta kyseenalaistavia näkökulmia ja vähän ravistella ihmisiä. Se herättää ajatuksia, tunteita, keskustelua ja saa miettimään omia ajatuksiaan uudesta näkökulmasta.

Ja tietenkin se pikkuinen piru sisälläni hihittelee, kun hiekka-ja-hernekauppa käy kuumana
Keskustelun avaus oli hyvä ja kiitos nettikeskusteluiden tavan lähteä nopeasti uusille raiteille, ei keskustelu jäänyt tylsäksi torsoksi. Nyt saimme myös lisää keskustelun aihetta.

Omien ajatusten kyseenalaistamista saisi harrastaa itse kukin, eikä tyytyä siihen yhteen, tuttuun ja helppoon vastaukseen.

Miten se paitsiosääntö muuten menee?

 ;D

VarattuTS

  • Vieras
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #71 : 19.01.2018, 00:08 »

Miten se paitsiosääntö muuten menee?

 ;D

Seuraan enemmän jenkkifutista jossa ei ole paitsiota. Ei siis hajuakaan :-D

DareDoll

  • Vieras
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #72 : 19.01.2018, 07:59 »
Tosi hyvä aloitus, ja mun mielestä myös jännä seurata miten jengi vetää herneitä, ja takertuu epäolennaisuuksiin. Mutta myös hyvää ja hedelmällistä keskustelua jopa seurasi ja opin vissiin jotain jenkkifutiksestaki  :o

Galesi

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2613
  • pörröpää/lutka
  • Galleria
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #73 : 19.01.2018, 10:37 »

Miten se paitsiosääntö muuten menee?

 ;D

Seuraan enemmän jenkkifutista jossa ei ole paitsiota. Ei siis hajuakaan :-D

Et ilmeisesti kovin hyvin seuraa lajia. Kyllä jenkkifutis myös tuntee termin paitsio.

VarattuTS

  • Vieras
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #74 : 19.01.2018, 10:47 »

Miten se paitsiosääntö muuten menee?

 ;D

Seuraan enemmän jenkkifutista jossa ei ole paitsiota. Ei siis hajuakaan :-D

Et ilmeisesti kovin hyvin seuraa lajia. Kyllä jenkkifutis myös tuntee termin paitsio.

Himputti ,olet aivan oikeassa, no niinpä olikin. Ajattelinkin että nuo suojukset on pelaajilta vähentyneet kovasti. Aussifutishan se tietenkin oli,  kerrankos sitä pelistä erehtyy.

"Merkittävin eroavaisuus muihin jalkapallopeleihin oli paitsion puuttuminen kokonaan, "-Wikipedia.