Kirjoittaja Aihe: "Paskaduunit"  (Luettu 52672 kertaa)

IKRM

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1542
  • kizzzan Herra
  • Galleria
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #135 : 12.02.2014, 09:43 »
Suomen ongelma nimenomaan on kaiken kalleus.

Suomen ongelma on julkisen sektorin liiallinen koko ja tehottomuus suhteessa sen aiheuttamiin kuluihin. Minkäänlaista tehostamista ei onnistuta tekemään, projektit jotka tähtää työvoimakustannusten laskuun ja tehokkuuden kasvattamiseen ovat olleet vaikutukseltaan päinvastaisia.

Ilmeisesti projekteista saatuja 'tietoja' käytetään viranomaisten taholta projektitavoitteita vastaan eikä niihin pääsemiseksi. Ymmärrettäväähän se on, mutta byrokratia ei ole itsetarkoitus vaan sen pitäis tukea muuta toimintaa.

IKRM

Pehmytpylly

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #136 : 12.02.2014, 10:25 »
Ihmettelin, miksei työntekijä voisi itse määritellä hintaansa, millä tekee töitä.

Koska se johtaa köyhyyteen, köyhyyden kertautumiseen ja yhteiskuntaan, jossa suurelta osalta ihmisistä katoaa mahdollisuus hyvään elämään.

Kohtuulliset työajat, vapaapäivät, lomat, julkinen terveydenhuolto, tasa-arvoinen mahdollisuus koulutukseen ja sosiaaliturva perustuvat aikaisemmin eläneiden joukkovoiman käyttöön. Jos rupeat sooloilemaan yksilönä, saatat saavuttaa hetkellistä henkilökohtaista hyötyä, mutta samalla nakerrat järjestelmän perustaa.

Jos ja valitettavasti kun ihmiset rupeavat ajattelemaan niin kuin sinä, se johtaa työmarkkinoihin, joilla vauraus kasaantuu yhä harvemmille samaan aikaan kun huonosti pärjäävien ja montaa työtä tekevien joukko kasvaa. Jo nyt ammattitaitoiset ihmiset tekevät harjoitteluja työttömyyskorvausta vastaan, korkeasti koulutetut suostuvat tekemään ylitöitä palkatta ja työmarkkinoilla on tarjolla suuri määrä töitä, joista jää käteen niin vähän, että käytännössä osan työntekijän palkasta maksaa sossu firman kerätessä voitot.

Yksilöllisyyden idea on saatu iskostettua kansaan niin hyvin, etteivät yksilöt enää tajua, kuinka avuttomia he ovat rahamaailman edessä. He eivät ymmärrä, että kun joustaa vähän, niin se ei tarkoita, että vastapuoli palkitsisi sen reilulla pelillä, vaan se tarkoittaa, että vastapuoli vaatii yhä enemmän joustoja ja yhä enemmän itselleen samalla kun työntekijä velvoitetaan luopumaan omastaan. Esimerkiksi länsimaihin kuuluvassa USAssa ei edes oleteta, että kaikkien pitäisi tulla toimeen yhdellä työllä tai että kaikilla olisi oikeus terveydenhuoltoon.

En lainkaan ymmärrä, miksi jotkut tahtovat jenkkityyppisen systeemin Suomeen. Kai joillekin työ on sitten asia, jonka kautta määrittyy koko muu elämä. Ehkä heillä on käsitys siitä, että yksilö syntyy maapallolle uhrautumaan muiden hyväksi. He lienevät sitä mieltä, että epätasa-arvo on oikeudenmukaista.

Pehmytpylly

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #137 : 12.02.2014, 10:31 »
Suomen ongelma on julkisen sektorin liiallinen koko ja tehottomuus suhteessa sen aiheuttamiin kuluihin.

Kuitenkin vertailussa muihin maihin Suomi pärjää erinomaisesti. Tehostamiseen on varmasti tarve, mutta tehostamisesta on tullut jonkinlainen mantra, jota hoetaan ilman perusteita. Esimerkiksi kuvitelmat siitä, että hallintoon kuluisi suunnattomia summia, eivät ole totta. Voidaan niistä tietenkin vähän nipistää, mutta perusongelma on se, että terveydenhuolto ja opetus ovat suorituskeskeistä työtä, johon väistämättä kuluu paljon rahaa, vaikka hallintoa kuinka tehostettaisiin.

Vertailepa vaikka tuolta Suomen terveydenhuoltomenoja suhteessa muin länsimaihin. Eikä kannata kuvitella, että Suomessa hallinto olisi erityisen suuri muihin maihin verrattuna. Se on ihan höpöpuhetta.

http://data.worldbank.org/indicator/SH.XPD.PCAP/countries/1W?display=default


tonyh

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #138 : 12.02.2014, 10:39 »
En lainkaan ymmärrä, miksi jotkut tahtovat jenkkityyppisen systeemin Suomeen. Kai joillekin työ on sitten asia, jonka kautta määrittyy koko muu elämä. Ehkä heillä on käsitys siitä, että yksilö syntyy maapallolle uhrautumaan muiden hyväksi. He lienevät sitä mieltä, että epätasa-arvo on oikeudenmukaista.

  Köyhien ja rikkaiden, tai ihmisen ja rahan suhde osoittaa sen miten ihmiset elää eri maailmoissa. On paljon porukkaa, jota kiinnostaa vaan ruoan ja hengitysilman saaminen. Tää porukkahan tekee vaikka 16 tuntia töitä päivässä ilmaiseksi jos se vaan pysyy hengissä.  Uskomatonta sakkia. Tietenkin nää tyypit, jotka suostuu kitumaan luo sen epätasa-arvon itse itselleen kun menee sinne orjiksi. Vastikkeellisesta sosiaaliturvasta, jos sellainen tulee voi olla vaikea päästä eroon diplomaattisin keinoin, mutta pankkiryöstöstä saa kuitenkin sen 4 vuotta linnaa, eli leivän saa jatkossa ovelampi jepeli suurinpiirtein nenän eteen, kun vapauduttuaan muistaa kävästä pankissa sanomassa pari valittua sanaa. Ja vankiloiden olot tuskin tulee ihan heti huononemaan, koska siel on niin kovia ja meseviä sällejä kaltereiden takana, et suomalaiset kermaperseet kuitenkin tulee hyysää niitä.  :-\

Feird

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #139 : 12.02.2014, 13:52 »


Ihmettelin, miksei työntekijä voisi itse määritellä hintaansa, millä tekee töitä. Sillä tavalla voisi ehkä jopa saadakin töitä, koska tarjoaa itseään töihin halvemmalla kuin muut.



Tähän on olemassa ratkaisu: ala yksityisyrittäjäksi ja tee hommia alihankkijana. Ei toki sovellu kaikille aloille, mutta aika monet työllistävät itsensä tekemällä töitä toiminimellä/freelancerina etc.. Tämä mahdollistaa samalla itsensä ja palvelunsa hinnoittelun oman mielensä mukaan.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2962
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #140 : 12.02.2014, 14:26 »


Ihmettelin, miksei työntekijä voisi itse määritellä hintaansa, millä tekee töitä. Sillä tavalla voisi ehkä jopa saadakin töitä, koska tarjoaa itseään töihin halvemmalla kuin muut.



Tähän on olemassa ratkaisu: ala yksityisyrittäjäksi ja tee hommia alihankkijana. Ei toki sovellu kaikille aloille, mutta aika monet työllistävät itsensä tekemällä töitä toiminimellä/freelancerina etc.. Tämä mahdollistaa samalla itsensä ja palvelunsa hinnoittelun oman mielensä mukaan.

Eikös verottaja sano BÖÖ jos on alihankkijana ainoastaan yhdelle asiakkaalle eli harrastaa veronkiertoa yrittäjän nimikkeellä ?
Jos taas asiakaskunta pitää itse kasata ja harrastaa varsinasta yritystoimintaa, vaatii se 'hieman' enemmän duunia kun palkollisena.

Minimipalkalla on muutakin tehtävää kuin olla lakiteknistä vittuilua. Pitää nyt muistaa että se on saavutettu etu kuten monet muutkin työvoimapoliittiset asiat Suomessa.
Kuka tahansa voi tutustua oloihin niissä maissa joissa ei ole esim. työntekijöiden edustusjärjestöjä ja palkkaus on 'villiä' ja miettiä sitten asiaa uudestaan jos haluaa alkaa
purkaa näitä etuuksia.

Oma näkemykseni on että töitä ei 'saada' ne kuten naiset, otetaan. Itse olen ollut aina jonkun palkkalistoilla kun olen ollut yhteiskuntakelpoisesti työvoimana käytettävissä.

-Stoge





Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #141 : 12.02.2014, 16:01 »
Tähän on olemassa ratkaisu: ala yksityisyrittäjäksi ja tee hommia alihankkijana. Ei toki sovellu kaikille aloille, mutta aika monet työllistävät itsensä tekemällä töitä toiminimellä/freelancerina etc.. Tämä mahdollistaa samalla itsensä ja palvelunsa hinnoittelun oman mielensä mukaan.

Tässäkin oli joku ongelma, en muista mikä. Tämä kuitenkin olisi hyväksyttävää kuulemma vain silloin jos kaikki firman työntekijät ovat freelancereita. Muuten tilanteesta löytyisi taatusti  kasa valitettavaa, miten ne vakituisesti palkatut ovat sitten huonosti kohdeltuja koska he saavat parempaa palkkaa kuin freelancerit. Tai jotain sinne päin. En enää muista, enkä välitä.

Siteeraisin tässä muitakin, mutta heille kaikille yhteisesti voinen sanoa että olen jo kuullut kaikki nuo argumentit ja tiedän että ajatukseni että voisin tehdä töitä halvemmalla kuin muut on kaikkien mielestä huono. Eli olen sitten työtön niin kaikilla on kivaa.

vide

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #142 : 12.02.2014, 16:41 »
Ei se verottaja Böötä sano, jos teet toimarilla vaikka vaan yhdelle. Itse tein näin monta vuotta aikoinaan ja verottajan kanssa ei mitään ongelmia.

Suomi on syöksykierteessä koska kaikki on kallista ja etuja on liikaa.
8 miljardia velkaa vuodessa pitäs herätä päättäjien sekä Ay liikkeen.

Mutta odotetaan Troikkaa kyllä se hoitaa hommat 2-3 vuoden päästä. Suomi on tällä hetkellä EU alueen touseksi huonoin talouskasvussa, huonompi on vain Kreikka.

Julkisen talouden edut yksityispuolen tasolle eli pois 2 kk kesälomat, 60 päivän sairaslomat täydellä palkalla, ketjutettavissa oleva 5 vuoden irtisanomissuoja pois, ym ym......

chilinen

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #143 : 12.02.2014, 16:58 »
Suomen ongelma on julkisen sektorin liiallinen koko ja tehottomuus suhteessa sen aiheuttamiin kuluihin.

Kuitenkin vertailussa muihin maihin Suomi pärjää erinomaisesti. Tehostamiseen on varmasti tarve, mutta tehostamisesta on tullut jonkinlainen mantra, jota hoetaan ilman perusteita. Esimerkiksi kuvitelmat siitä, että hallintoon kuluisi suunnattomia summia, eivät ole totta. Voidaan niistä tietenkin vähän nipistää, mutta perusongelma on se, että terveydenhuolto ja opetus ovat suorituskeskeistä työtä, johon väistämättä kuluu paljon rahaa, vaikka hallintoa kuinka tehostettaisiin.

Vertailepa vaikka tuolta Suomen terveydenhuoltomenoja suhteessa muin länsimaihin. Eikä kannata kuvitella, että Suomessa hallinto olisi erityisen suuri muihin maihin verrattuna. Se on ihan höpöpuhetta.

http://data.worldbank.org/indicator/SH.XPD.PCAP/countries/1W?display=default

Voi sitä aina vertailla, mutta olen samaa mieltä IKRM:n kanssa siitä, että julkinen talous on liian iso ja tehoton.  Liian paljon päällekkäisiä tehtäviä, erilaisia projekteja, joilla aikaansaadaan enemmän kuluja kuin tavoitellun isomman näkökulman tuomia toivottuja säästöjä.  Työllistäviä toki nekin, mutta virkojen määrä on silti liian iso, vaikka kaikki projektityöntekijät eivät toistaiseksi voimassaolevalla sopparilla olisikaan.

Monessa maassa julkinen koneisto on rakenteeltaan tsaarinaikaista byrokratiaa suosivaa, mutta saavutettujen etujen poistaminen saa aikaan niin kiivasta vastustusta, että virkamies ei moisiin päätöksiin päädy eikä suostu.

Harmi, että yksityisyrittäjyyteen ei kannusta sekään, että olet sen jälkeen tilinpäätöksesi ja liiketoimintasuunnitelman armoilla, kun haet lainaa, saati edes luottokorttia. Yhteiskunta on rakennettu turvallisimmaksi niille, joilla on toistaiseksi voimassaoleva työsopimus.

Vice

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #144 : 18.02.2014, 23:49 »
Köyhä ei ole se jolla ei ole kaikkea, vaan se jolle ei mikään ole tarpeeksi.


Papi

Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #145 : 06.03.2014, 01:37 »
Tarjoan ratkaisuksi yhdelle naispuoliselle työntekijälle todellista "paskaduunia" :

Tulet piiaksi minulle siivoamaan, kokkaamaan, seksiorjaksi ja muutenkin viihdyttämään minua.
Esimiehesi alistaa sinua enimmäkseen ja on kitsas antamaan kiitosta (suomalaiseen tyyliin).
Esimiehellä on täysi kurinpito-oikeus tavoilla, jotka hän päättää itse.
Työasusi tulee talon puolesta ja sen käyttö on pakollista.
Muutenkin ulkoasusi määrittelee esimies ( hiukset, meikki, ym. )
Asumisesi ja matkat työpaikalle hoidat itse.
Ruokailu ja ruokajuomat tulevat talon puolesta.
Palkkaa maksan, jos olen tyytyväinen palveluun, ja jos huvittaa maksaa.
TESsiä, tasa-arvolakia, työsuojelulakia, eikä paljon muitakaan lakeja noudateta, mutta kohtuullisuusperiaate on voimassa.
Liittoon kuuluminen on kielletty mitä ankarimman rangaistuksen uhalla.
Kiistat ratkaistaan esimiehen päättämällä tavalla korkeimmassa oikeusasteessa, jonka puheenjohtaja ja ainoa jäsen on esimies.

Pätevyysvaatimuksista sen verran, että muodollinen pätevyys vaaditaan ja miellyttävä luonne. Hyvät käytöstavat antavat lisäpisteitä samoin kuin hyvä yleissivistys.

Hakemukset yksärillä  ;)


Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #146 : 06.03.2014, 09:04 »
Nyt sitten odottelemaan jonkun koprofiilin paskaduuni-deitti-ilmoitusta tähän ketjuun.  :))

kuuliainen

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #147 : 06.03.2014, 09:45 »

Minimipalkalla on muutakin tehtävää kuin olla lakiteknistä vittuilua. Pitää nyt muistaa että se on saavutettu etu kuten monet muutkin työvoimapoliittiset asiat Suomessa.


Suomessahan ei ole mitään lakisääteistä minimipalkkaa.
Eri alojen TE-sopimukset on sitten ihan eri juttu.

-katy-

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #148 : 01.04.2014, 02:47 »
Olis kyllä mukavaa kuulla, että kuinka paljon duuneissa on käytössä nykyjään työajanseuranta. Itsellä lähestulkoon jokaikisen liikkeen voin kirjata kännyllä- wc-käynninkin tarvittaessa. Isosiskoveli valvoo ja kaikesta voi tulostaa raportin,joka on ihan totta kuin kirkonrotta,riippuen kännykän kestokyvystä.
Arvelen katkerana, ettei tätä ole ulotettu ekana muualle kuin vanhusten kotihoitoon, joka on sitä alinta duunia täällä koto-Suomessa?  C:-)

HeWhoCannotBeNamed

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #149 : 11.04.2014, 20:49 »
Minäpoika kirjoitan joka päivä tekemiseni vartin tarkkuudella ylös. Johtuu lähinnä laskutuksesta, ja teettää ihan kivasti metatyötä minulle.