Kirjoittaja Aihe: "Paskaduunit"  (Luettu 52671 kertaa)

vide

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #180 : 02.06.2014, 19:43 »
Puurot ja vellit menny tässä monella aikamoisesti sekaisin. Narkkarit ym. työvoiman ulkopuolella olevat ei kannata sotkee joka rakoon, varsinkaan kun puhutaan työnteosta.
Olen sitä mieltä myöskin että tekemättä mitään huvin vuoksi saa liian helposti rahaa. Työtä ei arvosteta. Mutta valitettavasti tukien jäädyttäminen ei ole Se oikea keino. Jos nyt puhutaan vain rahalliselta kantilta, voi sitten laskea vaikkapa kasvavan poliisin työvoiman, tulevan korruption jne.. Sitähän tulee kun ihmiset joutuvat varastamaan ruokaa elääkseen ja nousevat barrikaadeille. Pienet tuloerot pitävät meitä elossa ja erotutaan sillä eduksemme.
Sillä että pidetään köyhät köyhänä, tai ettei heitä tueta takaa vain sen, että työtön ei työllisty jatkossakaan.
Sossussa on liian vähän työvoimaa. Sosiaalityö on muutostyö. Nyt siellä tahkotaan rahapäätöksiä vain, Se ei hyödytä ihmistä eikä vie häntä eteenpäin.
Terveyskeskuksen lääkärille on pitkät jonot. Leikkaukseen tai hoitotoimenpiteisiin vielä pidemmät.
Niin että mistäs me säästettäis? Potkitaan muutama hoitaja ja lääkäri? Niinkö?

Lisäkommenttina voisin sanoa että ne potkitut Finnairin lentoemot tullaan korvaamaan Espanjalaisilla juanitoilla. Mitä juhlimista tai hurraamista siinä on? En ymmärrä.

Sulla ne on tosiaan sekaisin. Miten ylisuuri julkinentalous luo talouskasvua?
Ja miksi Finnairin pitäs pitää ylipalkattuja emoja töissä samalla, kun tekee hirvittävää tappiota?
Valtioko ja sitä kautta veronmaksajienko pitäisi taas kaivaa kuvettaan?

Paskaduunit syntyy just määrättyjen ahneiden eiittiduunareiden takia joita on satojatuhansia.

Mä arvostan ihmisiä joilla on vahvoja mielipiteitä ja jotka seisovat niiden takana, muuttavat kantaansa jos on tarpeen, huomatessaan olleensa väärässä. En nyt ole hakemassa mitään maailmansotaa aiheesta, mutta sinua en aio Vide korjata laisinkaan. Se olisi täysin aikani haaskuuta. Tee itsellesi kuitenkin palvelus ja ota hiukan edes selvää asioista, hiukan pintaa syvemmältä, äläkä vain hoe Timo Soinin lausuntoja.

Talouskasvua ei luoda irtisanomalla ihmisiä massoittain. Rajapintaa laman ja talouskasvun välissä on nyt paljon. Ajat eivät ole mitä huonoimmat, mutta uhkakuvat kamalat. Radikaalit ja isot muutokset voivat keikuttaa venettä tällä hetkellä fataalisti. Sitä erhettä tuskin kukaan poliitikko haluaa nyt tehdä. Tämä kommenttina nyt tähän väliin raapaisematta liikaa aihetta.
Ainoa asia mistä meidän pitäisi puhua, ja siis vain ja ainoa asia joka meidät tästä pelastaa on työpaikkojen luominen. Millään muulla ei ole nyt merkitystä. Siinä onnistuessamme selviämme tästä kurimuksesta, ja voimme vihdoin hyvästellä populistit. Paluu arkeen. Sitä odotan vesi kielellä.

Tiedätkö sinä mitään Finnairin lentoemojen palkoista ja eduista? Tokihan sä nyt menet ja googlaat kaiken tiedon minkä saat asiasta, mutta tiesitkö? Tiesitkö mitä kyseinen hallitus ehdotti ja minkälaisia tarjouksia he torjuivat? Tiesitkö että he pyysivät sellaista palkanalennusta ja työehtojen alennusta mihin ei kukaan suostuisi? Siinä missä cabin crew tuli vastaan esitystä todella reilulla kädellä, ei hallitus joustanut Finnairin puolelta laisinkaan. Ehtoina olivat mm. se, että johto myös jäädyttää bonuksiaan ja palkkioitaan. He eivät tähän suostuneet. Johdon palkkiot oli tarkoitus säästää kutakuinkin työntekijöiden nahoista. Johto oli jo päättänyt palkata Espanjasta emoja, heidät on jo koulutettu kyseiseen työhön. Neuvottelut olivat pelkkää lumetta, ei siellä neuvoteltu, johto vain kielsi kaiken, aivan kaiken.
Nyt. Finnair on ulkoistanut monia työpaikkoja, ja tahti kiihtyy. Meillä on Viron poikia täynnä koko Vantaan lentokenttä, ja nyt seuravaaksi sinne marssii aimo määrä Epsanjalaisia emoja. Kaikki rahat ja verot valuvat ulkomaille, pahin vaihtoehto meille. Puhumattakaan näistä työttömistä joita jää meille käteen...
Työttömät tulevat tarvitsemaan apua suuressa määrin että voivat uudestaan kouluttautua, löytää uusia työpaikkoja joskus. Ai niin... Kaikki sossuthan piti lempata pihalle ja työvoimaneuvojat. Ku raha ei riitä. Olkoon työttöminä perkele, luodaan vaan yksi sukupolvi kokonaisuudessaan joka jää työvoima ulkopuolelle. Ihan sama mulle, mulla on oma paskaduuni, ja se riittää mulle. Ei mua muut kiinnosta, ottakoon itseään niskasta kiinni.
Paskaduunit syntyy just määrättyjen ahneiden eiittiduunareiden takia joita on satojatuhansia.
No mites se menikään nyt sitten? Kuka tuijottaa sinne omaan napaan nyt?

Finnairin huolto oli maailman paras. Moni iso lentoyhtiö lennätti koneensa Suomen kautta, maksoi kalliit lentokenttäverot saadakseen Finnairin tarjoamaa huoltoa. Koneiden röntgenkuvaukset jne... Nyt tämä maan kuulu huolto on ajettu alas. Alas sellaiselle tasolle että voidaan Aero Flotin kanssa kilpailla ihan tosissaan ;) Mikä tekee tästä huolestuttavinta on se, että huollon nostaminen takaisin tasolle missä se oli, tulee maksamaan niin paljon ettei siihen ole enää paluuta. Oltaisiin pitkällä tähtäimellä säästetty jos huoltoa olisi pidetty samalla tasolla yllä. Mut ääh, mitä väliä? Who cares! Ajatellaan vaan sitä seuraavaa kvarttaalia, ketä kiinnostaa seuraavat 5v., kun oma kausi hallituksessa kuitenkin loppuu kohta!

Enempää en ole tähän ketjuun kirjoittamassa.
Mutta paskaduuneja ei ole. Itse teen paskaduunia mielestäni, mutta tärkeää sellaista monen ihmisen hyvinvoinnin kannalta. Me kaikki teemme.
LaVida olipahan kökköä. CabinCrew nimenomaan suostuu joustoihin, mutta Åkersin johdolla mennään ojaan ja ulklistuksiin. Tiedän erittäin paljon heidän eduistaan, on muutama emo tuttavapiirissä.
Hyvä esimerkki ahneudesta oli, kun pari vuotta sitten finnair yritti majoituskuluja alemmas eli emot 5 tähden hotelleista 3-4 tähden hotelleihin. Seurauksena oli käytännössä yleislakko päällä. Ja emot majoittuvat edelleen vain 5 tähden hotelleihin ja rasittavan aasianlennon päälle sitten 5 päivää lepoaa täydellä palkalla.
Ja tämä on vain pieni raapaisu...

HeWhoCannotBeNamed

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #181 : 03.06.2014, 21:22 »

Itsestähän Se on kiinni haluaako olla paskaduunissa!
Vaihdan työpaikkaa ja alaakin muutaman vuoden välein jos työ tai työpaikka alkaa maistumaan puulta.
Elämä on valintoja, pitää vain uskaltaa!
Kun ei ota velkaa ei ole aina pakko olla töissä

Mä kyllä luulen, että jos ei "paskaduunit" kiinnosta, niin joku kouluttautuminen on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin alan vaihtelu parin vuoden välein. Lisäksi tuo työpaikan vaihto ei omien  sekä ympäristön kokemusten perusteella niin vain viime vuosina ole tapahtunut. Ellei sitten mikä tahansa "paskaduuni" kelpaa.

Potulny

Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #182 : 04.06.2014, 11:43 »
Paskaduunilla tarkoitettaneen työtä, jota henkilö joka sitä paskaduuniksi kutsuu ei arvosta, koska se ei ole juuri se oma unelmaduuni mahdollisimman isolla palkalla ja mahdollisimman pienellä vaivalla. Koska mä olen kykenemätön ajattelemaan tuolla tavalla ja itsekin tehnyt hommia joita "paskaduuneiksi" kutsutaan niin sanoisin että voi katsoa peiliin ja kysyä miksi jokin duuni on paska. Itse olen ollut työalämässä enemmän ja vähemmä mukana ihan pienestä pitäen ja ollu tonnellinen saadessani tehdä kaikenlaista. Palkka ei todellakaan ole ollut päätä huimaava ja työ on ollut raskasta, mutta se on ollut mulle mahdollisuus nähdä paljon, kokea paljon ja opia että jokaisella työllä on joku merkitys. Musta kaikki työ on arvokasta, ja jokaisella työllä on oma tarkoituksensa. Toki on totta, että on paljon töitä joita kaikki ei arvosta ja joista usein maksetaankin sen verran vähän että työttömänäkin jää monille enmmän käteen käytettäväksi rahaa. Mutta silti mikään työ ei ole "paskaduuni". 

Suomessa on kuitenkin tällä hetkellä useilla aloilla tilanne että töitä on mutta ei tekijöitä. Moni koulutettu henkilö kun on mielummin työttömänä kuin työssä joka ei vastaa omaa koulutusta. Ja omassa työssäni olen vielä useasti huomannut että jos tarjottu työ vastaa omaa koulutusta niin palkankin pitäisi olla jossain omissa sfääreissä. Ei ymmärretä sitä että vastavalmistuneena ilman työkokemusta omaavana on turha pyytää keskipalkkoihin perustuvaa palkkatasoa. Ihan vaan jo siksi että noissa palkkatutkimuksissa on mukana niin vastavalmistuneet kuin pitkän työuran tehneetkin. Tämä kun tuppaa nostamaan sitä keskipalkan tasoa aika kivasti.  Itse kyllä suosin rekryissä sellaisia henkilöitä jotka ovat persoonaltaan, asenteeltaan ja muilta ominaisuuksiltaan työyhteisöömme sopivia. Jos sattuu vielä löytymään sopiva koulutus ja/tai työkokemusta niin aina parempi. Tosin olen mä palkannut kouluttamattomia tai eri alaa opiskelleita ilman työkokemusta olevia henkilöitäkin ihan hyvin palkattuun työhön. Kyllä se niin on että pitää olla itse aktiivinen saadakseen ylipäätään töitä ja vielä aktiivisempi säilyttääkseen työpaikkansa ja edetäkseen. Turha sitä on heti koulusta päästyään toivoa saavansa päällikkötason paikkaa 5000€ kuukausipalkalla ilman työkokemusta (todella useaan tällaiseen henkilöön törmännyt). Ja kylläse niin on että on aloitettava vaikka vähän alemmasta paikasta ja osoitettava omilla kyvyillään olevansa kykenevä ja hyvä siihen vaativampaankin toimeen.

Mä en myöskään itse katso hyvällä kun työpaikat valuu muihin maihin Suomesta tai sitä että muualta valuu väkeä Suomeen koska täällä saa suhteellisen hyvän elintason tekemättä mitään. Se on hyvä että valtio pitää omista kansalaisistaan huolta, mutta kyllä mun mielestä näille tuilla eläville pitäisi myös mahdollistaa päästä tekemään vaikka sitten noita eräiden "paskaduuneiksi" sanomia töitä. Jos ei muuta niin vaikka hoitoalalle lukemaan mummuille ja pappoille, käymään heidän kanssaan ulkona, seurustelemaan, auttamaan ruokailuissa/kauppakäynneillä jne. En siis tarkoita että perustoimeentulotuella tarvitsisi alkaa tekemään 40 tunnin työviikkoa, mutta tekemään edes muutaman tunnin töitä viikossa. Näin tuen saajalla karttuu työkokemus, saa hiukan jalkaa oven väliin ja ennenkaikkea pysyy mukana (työ)elämässä. Ja onhan se mahdolliselle työnantajallekin oiva tilaisuus nähdä joskos ko. henkilö voisi olla ihan tulevaisuuden palkattu työntekijä. Työnvieroksujat, eli henkilöt jotka eivät edes halua mukaan työelämään, voisi itseasiassa ihan velvoittaa tekemään näitä hommia ja jos kieltäytyy niin sitten voipi katkaista tuet. Ja nyt tosiaan puhun ihmisistä jotka eivät missään tapauksessa halua tehdä yhtään mitään elantonsa eteen. Näitäkin kun on aika monia, tosin monista eri syistä. Joillekin tuo on vaan muotoutunut elämäntavaksi koska ensin ei ole ollut mahdollisuuksia päästä työelämään ja sitten ei enää ole jaksettu edes yrittää ja lopulta huomattu oloneuvokselun olevan kaikkein helpointa. Tällainen "pakkotyöllistäminen" saattaisi noissa tilanteissa itseasiassa auttaa huomaamaan että työnteko voi olla jopa kivaa ja panostamalla hiukan vaivaa ja aikaa saa ainakin mahdollisuuden.

Lopettamalla työpaikkoja, katkaisemalla tukia jne. ei todellakaan luoda kestävää yhdyskuntaa. Lisäämällä tukea, koulutusmahdollisuuksia, mahdollisuuksia työharjoitteluihin ja -kokeiluihin, luomalla kulttuuria jossa tuen saamiseksi pitää itsekin yrittää (ja toki tuetaan löytämään yrityksiä ja yhteisöjä jotka haluavat tässä olal tukena) löytää itselleen edes jotain muuta tekemistä kuin kotona makailua ja kattoon syljeskelyä rahan saamiseksi päästään paljon parempaan lopputulokseen. Matalapalkkatöiden verokevennyksillä saataisiin kanssa ostovoimaa ylöspäin mikä taas loisi työpaikkoja ja sitä kautta auttaisi talouskasvussa.
 

AlexDee

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #183 : 04.06.2014, 13:37 »
Nuo työkokeilut sun muut ovat valitettavasti monille työnantajille tapoja vähentää palkkaa saavia työntekijöitä, minkä vuoksi en voi pitää niiden ylläpitämistä ja lisäämistä yksinomaan positiivisina toimina. Ei ole mitään  mieltä luoda uutta 'matalapalkkaluokkaa', ts. ihmisryhmää, joka tekee töitä, muttei saa palkkaa, lisätä työttömyyttä ja sitä kautta laajentaa tätä työtätekevää palkatonta ihmisryhmää. JOS kyse olisikin siitä, että ihmiset pääsevät varsinaisten työntekijöiden lisäksi työpaikoille kokeilemaan ammatteja, se olisikin ok.

Potulny

Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #184 : 04.06.2014, 13:48 »
Työkokeilu on siis nimenomaan työhön tutustumista ja kokeilua. Toki pitäisi lisätä resursseja myös seurata että tuo toimii niinkuin pitää, ettei käy siten että yritykset hyödyntää tuota väärin. Elämäntapatyöttömille kuitenkin lykkäisin pakollisen työntekojakson.

AlexDee

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #185 : 04.06.2014, 14:11 »
Kun muutenkin pyritään säästämään julkisella sektorilla, en jaksa uskoa valvonnan lisäämiseen. Valvonta olisi sitä paitsi melkoisen hankalaakin, uskoisin. Mä en ole periaatteessa muutosvastarintainen, vaan yksinkertaisesti siksi, että tiedän, miten harjoittelijoita käytetään korvaamaan oikeita työntekijöitä.

Nuo elämäntapatyöttömät sitten taas.. Ensinnäkin se on lopulta aika pieni porukka, joka ei oikeasti _halua_ tehdä töitä. Suurempi on ryhmä, joka ei osaa tehdä töitä, esim. kasvettuaan ympäristössä, jossa töitä ei ole tehty, tai erilaisten päihde- ja mielenterveysongelmien seurauksena. Silloin ei kyse ole välttämättä haluttomuudesta, vaan kyvyttömyydestä. Jotta jälkimmäistä ryhmää saataisiin aktivoitua, tarvitaan ensin kuntoutusta noihin ongelmiin. Elämäntapatyöttömien kohdalla ei välttämättä juuri mikään auta, mutta toisaalta tukien katkaiseminen aiheuttaisi rikollisuuden lisääntymistä, mitä en pidä kovin suotavana kehityksenä. Systeemin on kai pakko vain kestää pieni, tukia väärinkäyttävä porukka ja pyrkiä aktivoimaan loput työelämään.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #186 : 04.06.2014, 17:15 »
Elämäntapatyöttömille kuitenkin lykkäisin pakollisen työntekojakson.

Olisiko tämä pakollinen jakso palkkatyötä vai työkokeilua? Lyhyiden palkkatyöjaksojen järjestäminen kaikille työttömille voi olla vaikeaa. Työkokeilupaikkoja löytyisi todennäköisesti lähes kaikille.

Työkokeilun ongelma tosin on se, että jos työpaikka on kaukana kotoa ja ruokailua ei saa ilmaiseksi, niin työkokeiluun osallistuminen voi olla huono valinta, koska kulukorvaus ei kata kaikkia työkokeilun aiheuttamia kuluja. Työtön "tienaisi" tällöin paremmin olemalla kotonaan kuin työkokeilussa! Jos työkokeilu olisi pakollinen, kulukorvauksen määrää pitäisi korottaa, niin ettei yksikään voisi jäädä pois työkokeilusta vedoten siihen, että bussiliput ovat liian kalliita ja ruokailuun ei ole rahaa. Nykyäänhän moni työkokeilija pyrkii siihen että jäisi joka päivä edes parilla eurolla voiton puolelle, ettei se koko 9 € mene matkoihin ja ruokaan.

Jos on perusteltu ja todistettu syy olettaa, että joku henkilö on tarkoituksella "elämäntapatyötön", hänet voisi kokonaan tiputtaa pois työttömien työnhakijoiden joukosta. Näin myös oikeus työmarkkinatukeen lähtisi pois, ja hänen pitäisi elää muilla yhteiskunnan tuilla. Ehkä tämä uhka sitten motivoisi laiskempia työttömiä (niitä joita oikeasti työllistyminen kiinnostaa) hakemaan töitä, työkokeilupaikkoja tai opiskelupaikkoja? Ja jos vika on työttömän päässä, ettei työnteko kertakaikkisesti häntä kiinnosta, hän voisi jäädä sairaseläkkeelle mielenterveyssyihin vedoten.


Työttömiä voisi mielestäni vaatia myös hakemaan syksyisin ja keväisin erilaisiin koulutuksiin ammattikouluihin, ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin. Nykyään kun pidetään oikeutena, että jos jollakulla on jo ammatillinen koulutus, niin hänen ei tarvitse enää hakea koulutuksiin. Nykyäänhän "pakkohaku" koulutuksiin koskee vain heitä, joilla on vain peruskoulu ja/tai lukio suoritettuna.

Monia koulutuksia voi nykyään suorittaa "omaehtoisena opiskeluna" siten, että saa (kuten työkokeilussa) työmarkkinatuen ja jokaiselta koulupäivältä kulukorvauksen (9 € tai enemmän). Ei ole siis mikään pakko koulutuksista haaveilevan alkaa elämään opintotuella, josta saa paljon vähemmän rahaa.
http://te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/omaehtoinen_opiskelu/index.html

Lisäksi monissa (varsinkin ammatillisissa) oppilaitoksissa on opiskeluryhmiä myös aikuisopiskelijoille, joten koulunpenkille palaavien aikuisten ei ole välttämättä pakko saada hermoromahdusta teinien keskellä, jos ei halua.  8)

SpinalTap

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #187 : 05.06.2014, 02:12 »
Jos on kymmeniä vuosia työttömänä, niin voisi kuvitella että tarvitaan jonkinlaista kuntoutusta, olipa se sitten työhön opettelemista tai muuta orientoivaa tekemistä. Oman alan hommissa voi olla jo tiedot ja taidot niin vanhentuneet tai kenties koko ala kadonnut Suomesta. Saatika kaikki muut (sosiaaliset)taidot. Ei kuitenkaan kylmiltään voi heittää tuollaista ihan mihin tahansa. Ja jos joku ei halua tehdä työtä, niin mitä se sitten hyödyttäisi ketään laittaa väkisin jonnekin. Sehän on parhaimillaankin vain tekevinään töitä.

Itse olen saanut sen käsityksen, että aikuiskoulutuskeskuksissa otetaan opiskelijoiksi ensisijaisesti niitä, joilla ei ole mitään ammatillista koulutusta. Eli peruskoulun/lukion käyneitä. Muutenkin hakijoita eri kouluihin on jo nyt moninkertaisesti enemmän kuin mitä koulutuspaikkoja. Ei tartte kuin katsoa yliopistojen ja amk:jen tilastoja.

Ja se on normaalia, että AINA on työttömiä. Jopa taloudellisesti hyvinä aikoina. Se on jopa yrityksille edullista, mutta yhteiskunnan kannalta taas ei.


AlexDee

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #188 : 05.06.2014, 13:56 »
^ Olin juuri tuota sanomassa. Edes he, jotka haluavat aikuisena opiskelemaan uutta alaa, eivät tahdo päästä oppilaitoksiin. Ei siis nykyisellä systeemillä ole kovin kannattavaa lisätä hakijoiden määrää tyypeillä, jotka eivät edes halua opiskella.

Minessa

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #189 : 05.06.2014, 16:22 »
Lainaus
^ Olin juuri tuota sanomassa. Edes he, jotka haluavat aikuisena opiskelemaan uutta alaa, eivät tahdo päästä oppilaitoksiin. Ei siis nykyisellä systeemillä ole kovin kannattavaa lisätä hakijoiden määrää tyypeillä, jotka eivät edes halua opiskella.

Ammattikorkeakouluun ja yliopistoon pääsee kun tekee avoimessa vähintään 60 op:n suoritukset ja käy haastattelussa. (saattaa olla koulujen välisiä eroja)

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #190 : 05.06.2014, 17:53 »
Itse olen saanut sen käsityksen, että aikuiskoulutuskeskuksissa otetaan opiskelijoiksi ensisijaisesti niitä, joilla ei ole mitään ammatillista koulutusta. Eli peruskoulun/lukion käyneitä. Muutenkin hakijoita eri kouluihin on jo nyt moninkertaisesti enemmän kuin mitä koulutuspaikkoja. Ei tartte kuin katsoa yliopistojen ja amk:jen tilastoja.

Itse olen päässyt opiskelemaan työmarkkinatuella TE-toimiston kautta. Ei ole tarvinnut edes hakupapereita täyttää, vaan olen päässyt opiskelemaan ammattiopintoja suoraan. Pitää vain osata jutella TE-toimiston virkailijoiden ja koulutuspaikkojen edustajien kanssa. Näin toimimalla esimerkiksi päivitin kokin perusopintoni uusimman opetussuunnitelman mukaisiksi ja suoritin myös suurtalouskokin ammattitutkinnon (tämä on aika hyvä suoritus, koska yleensä ammattitutkinnon suorittamiseen pitäisi olla työpaikka). Varmasti onnistuisi myös erikoisammattitutkintojenkin suorittaminen tuolla lailla kikkailemalla.  8)

On toki totta, että moni työtön ei osaa ottaa itse selvää kaikista koulutusmahdollisuuksista. Lisäksi varmasti tässäkin on eroja eri puolella Suomea, miten hyvin koulutuspaikkoja saa tällä tavalla. Itse asun Jyväskylässä ja täällä on erilaisia kouluja ja opintolinjoja valtavasti. Hakupapareita lähettelemällä on toki täälläkin todella hankala päästä mihinkään - siksi kannattaa ottaa selvää asioista.  8)

Itse olen ottanut lähes joka syksyisen ja keväisen yliopiston pääsykokeissa ramppaamisen ihan huvin ja harrastuksen kannalta - ties vaikka joskus onnistuisi. Viime syksynäkin jäi yliopiston opiskelupaikka vain 4 pisteen päähän.  Tänä keväänä tiedän että vastasin liian moneen kysymykseen väärin, mutta ensi syksynä uudestaan. 8)

veera_v

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #191 : 17.06.2014, 19:24 »
Ammattiyhdistysliikkeen palveluksessa olevana minulle paskaduuni tarkoittaa työoloja, joissa ei noudateta esimerkiksi työehtosopimuksen mukaista palkkaa ja muita ehtoja, ei makseta ylityökorvauksia, sairaspoissaoloja ja työsuojelu on lapsenkengissä. Näitä valitettavasti löytyy. Minulle paskaduuni on siis työtä, jossa työntekijä on työnantajaansa nähden kohtuuttoman alisteisessa asemassa. (Pahimpana esimerkkinä kohdallani ovat olleet ulkkarit, jotka tekevät muutaman satasen kk-palkalla ympäripyöreää työpäivää ilman vapaita, työnantaja on vienyt passin ja asuntona on nukkua vietnamilaisen ravintolan keittiössä. Tämä nyt on tietysti ääriesimerkki ja rikollinen sellainen.)

Kaikki rehellinen työ on arvokasta eikä mitään paskaduunia, osa töistä vaan on arvokkaampia kuin toiset. (Tästäkin joku voi olla eri mieltä). Tottakai ihmiset sanovat myös paskaduuneiksi töitä, joihin eivät itse mistään hinnasta suostuisi, mutta itse pidän niitä vain henkilölle epäsopivina työtehtävinä/aloina.

Joku mainitsi, että kaiken turhanpäiväisen tilpehöörin/palveluiden myyminen olisi paskaduunia. En ihan allekirjoita tätä, sillä voit olla pirun hyvä myyjä, oli tuote/palvelu sitten mitä tahansa ja silloin oma ammattitaito on arvokasta.

HeWhoCannotBeNamed

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #192 : 17.06.2014, 20:37 »
Joku mainitsi, että kaiken turhanpäiväisen tilpehöörin/palveluiden myyminen olisi paskaduunia. En ihan allekirjoita tätä, sillä voit olla pirun hyvä myyjä, oli tuote/palvelu sitten mitä tahansa ja silloin oma ammattitaito on arvokasta.

Turhanpäiväinen on lisäksi hyvin pitkälti makuasia. Että siltä pohjalta en kenenkään työtä arvostelisi. Tai no jos myy jotain, mitä kukaan ei millään hinnalla osta, niin sitten ehkä.

vesimies

Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #193 : 17.06.2014, 23:16 »
Ammattiyhdistysliikkeen palveluksessa olevana minulle paskaduuni tarkoittaa työoloja, joissa ei noudateta esimerkiksi työehtosopimuksen mukaista palkkaa ja muita ehtoja, ei makseta ylityökorvauksia, sairaspoissaoloja ja työsuojelu on lapsenkengissä. Näitä valitettavasti löytyy. Minulle paskaduuni on siis työtä, jossa työntekijä on työnantajaansa nähden kohtuuttoman alisteisessa asemassa. (Pahimpana esimerkkinä kohdallani ovat olleet ulkkarit, jotka tekevät muutaman satasen kk-palkalla ympäripyöreää työpäivää ilman vapaita, työnantaja on vienyt passin ja asuntona on nukkua vietnamilaisen ravintolan keittiössä. Tämä nyt on tietysti ääriesimerkki ja rikollinen sellainen.)

Kaikki rehellinen työ on arvokasta eikä mitään paskaduunia, osa töistä vaan on arvokkaampia kuin toiset. (Tästäkin joku voi olla eri mieltä). Tottakai ihmiset sanovat myös paskaduuneiksi töitä, joihin eivät itse mistään hinnasta suostuisi, mutta itse pidän niitä vain henkilölle epäsopivina työtehtävinä/aloina.

Joku mainitsi, että kaiken turhanpäiväisen tilpehöörin/palveluiden myyminen olisi paskaduunia. En ihan allekirjoita tätä, sillä voit olla pirun hyvä myyjä, oli tuote/palvelu sitten mitä tahansa ja silloin oma ammattitaito on arvokasta.

Minusta vuokratyöpaikat ovat paskaduuneja. Käytännössä niissä on kyse vain työnantajan mahdollisuudesta kiertää työehtosopimuksia työntekijän ollessa täysin työnantajan armoilla. Ei työntekijän irtisanomis suoja nykyselläkään ole ollenkaan liian vahva. Niitä on yritetty monesti verrata yritysten käyttämiin alihankkijoihin mutta oman ymmärrykseni mukaan alihankkijat toimittavat jotain tuotetta tai palveluita kun taas vuokratyö on täysin keinotekoinen järjestely. Minusta vuokratyöfirmojen toiminnan voisi kieltää laissa koko Suomessa ja muuallakin. Ay-liike on hampaaton koska globalisaatio eli uusliberalistinen politiikka on antanut yrityksille vallan kilpailuttaa kansallisvaltioita siitä mikä niistä heikentää eniten työehtoja.

quattroverde

Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #194 : 17.06.2014, 23:45 »
Minusta vuokratyöfirmojen toiminnan voisi kieltää laissa koko Suomessa ja muuallakin.

Vuokratyöllä on puolensa, mutta aikas moni tuttu on saanut sitä kautta pysyvän työpaikan. Nykyään vuokratöitä löytyy aika monella korkeudella organisaatiota... Tosin moni firma jatkaa koeaikaa vuokratyönimikkeellä ja odottaa ns. nousukautta. Vuokratyöfirmoja on hyvin monenlaisia... ja viel muutama asemalle...

Uskoisin että työntekijän kannalta parempi vuokratöissä kuin ilman töitä ja työnantajan kannalta parempi vuokrantyöntekijä kuin ilman työntekijää.