Kirjoittaja Aihe: Melancholia  (Luettu 7331 kertaa)

Levodonna

  • Vieras
Melancholia
« : 18.07.2011, 22:17 »
Melancholia (2011)

Ohjaus ja käsikirjoitus: Lars von Trier

Elokuva kertoo kahdesta sisaruksesta: Justine (Kirsten Dunst) ja Claire (Charlotte Gainsbourg), heidän suhteestaan ja reaktiosta maailman ja elämän loppumiseen. Planeetta Melankolia on törmäyskurssilla maan kanssa ja elokuva sijoittuu päiviin ennen törmäystä. Justinen ja Michaelin  (Alexander Skarsgård) häitä juhlitaan Clairen ja Johnin (Kiefer Sutherland) kartanossa, ja kaikesta onnesta huolimatta Justine ei kykene irrottautumaan melankolisuudestaan. Pelko valtaa Justinen koko mielen, ruumiin ja sielun, saaden hänet lamaantumaan täysin. Claire, vanhempana sisarena ja äitinä, yrittää pitää Justinesta huolta samalla kun hänen oma pelkonsa kasvaa päivä päivältä. Justine oppii hyväksymään elämän päättymisen ja kokee sen jopa hyvänä asiana, Claire taistelee epätoivoisesti loppuun asti.

Elokuva alkaa hienolla pätkällä, jossa koko tarina kerrotaan hidastettujen, 'elävien' taulujen avulla. Mielestäni tuo pätkä yksin olisi toiminut paremmin itsenäisenä lyhytelokuvana, kuin koko Melancholia pitkä kuva. Sillä juuri visuaalisesti ne kohdat elokuvasta, joita ei kuvattu käsikameralla, olivat kaunista katsottavaa. Kristen Dunst tekee loistavan suorituksen mielialahäiriöisenä Justinena, mutta valitettavasti Charlotte Gainsbourg ei oikein yllä samalle tasolle Clairena, vaikka hänenkin roolissaan olisi paljonkin eri puolia minne levittäytyä. Myöskään heidän suhteensa sisarina ei toiminut mielestäni uskottavasti.
Symboliikkaa elokuvassa on mielinmäärin, suurimpana Melankolia, joka tuhoaa kaiken elämän ja toivon tullessaan.


Traileri:

http://www.youtube.com/watch?v=wzD0U841LRM

kisupikkuinen

  • Vieras
Vs: Melancholia
« Vastaus #1 : 19.07.2011, 11:05 »
Katson äärimmäisen vähän leffoja. Tämä on katsottavien listalla. Sitten joskus. Kun on sopiva tilaisuus.
Lars Von Trier on ehdoton suosikkiohjaajani. Kipeä kuin mikä. Ja pikkuisen kieroutunut kaveri. Ainakin minun mielestäni. Kannattaa katsoa myös samaisen ohjaajan elokuva Antichrist. Leffasta on muistaakseni kaksi versiota. Pohjoismaisille ja katolisille maille. Latasin (hyi minä, synnin ja rikoksen tein) pohjoismaisen version. Ja siinä näytetään kuinka lihaa piilotetaan. Ja ainakin siinä Charlotte Gainsbourg tekee kunnon suorituksen. Charlotte rokkaa ja rollaa!
Yksi arvostelu löytyy tuolta: http://www.film-o-holic.com/arvostelut/antichrist/

Levodonna, enhän vain astunut reviirillesi? En voinut hillitä itseäni ;)

TragedyForYou

  • Vieras
Vs: Melancholia
« Vastaus #2 : 19.07.2011, 12:15 »
Katson äärimmäisen vähän leffoja. Tämä on katsottavien listalla. Sitten joskus. Kun on sopiva tilaisuus.
Lars Von Trier on ehdoton suosikkiohjaajani. Kipeä kuin mikä. Ja pikkuisen kieroutunut kaveri. Ainakin minun mielestäni. Kannattaa katsoa myös samaisen ohjaajan elokuva Antichrist. Leffasta on muistaakseni kaksi versiota. Pohjoismaisille ja katolisille maille. Latasin (hyi minä, synnin ja rikoksen tein) pohjoismaisen version. Ja siinä näytetään kuinka lihaa piilotetaan. Ja ainakin siinä Charlotte Gainsbourg tekee kunnon suorituksen. Charlotte rokkaa ja rollaa!
Yksi arvostelu löytyy tuolta: http://www.film-o-holic.com/arvostelut/antichrist/

Levodonna, enhän vain astunut reviirillesi? En voinut hillitä itseäni ;)

Komppaus. Melancholia pitää nähdä. Trierin Antichrist oli loistava kaikessa kieroudessaan ja pimeydessään, piti käydä 2 kertaa katsomassa se teatterissa kun nautin niin.  >:D

Levodonna

  • Vieras
Vs: Melancholia
« Vastaus #3 : 19.07.2011, 18:23 »
Katson äärimmäisen vähän leffoja. Tämä on katsottavien listalla. Sitten joskus. Kun on sopiva tilaisuus.
Lars Von Trier on ehdoton suosikkiohjaajani. Kipeä kuin mikä. Ja pikkuisen kieroutunut kaveri. Ainakin minun mielestäni. Kannattaa katsoa myös samaisen ohjaajan elokuva Antichrist. Leffasta on muistaakseni kaksi versiota. Pohjoismaisille ja katolisille maille. Latasin (hyi minä, synnin ja rikoksen tein) pohjoismaisen version. Ja siinä näytetään kuinka lihaa piilotetaan. Ja ainakin siinä Charlotte Gainsbourg tekee kunnon suorituksen. Charlotte rokkaa ja rollaa!
Yksi arvostelu löytyy tuolta: http://www.film-o-holic.com/arvostelut/antichrist/

Levodonna, enhän vain astunut reviirillesi? En voinut hillitä itseäni ;)

Heh, et astunut, kiva vaan kun annoit oman mielipiteesi. Ja Charlotte Gainsbourg yleensäkin rokkaa ja rollaa todellakin, siksi ehkä odotin häneltä enemmän. Ja minä laitan Antichristin omaan listaani, sen Pohjoismaisen version. :)

LiseCohen

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1217
  • Untermensch
  • Galleria
    • TOMM¥ €A$H PERVOILUT
Vs: Melancholia
« Vastaus #4 : 04.01.2012, 10:18 »
Olen ollut Trier-fani jo Valtakunta-ajoista lähtien ja tainnut nähdä kaikki herran tekeleet. Eilen sain vihdoin katsottua "Melancholian". Viimeisen puoli tuntia olin äärimmäisen ahdistunut ja itkin viimeiset 5minuuttia. Enkä saanut karistettua ahdistusta koko loppuiltana. Kun katsoin aikoinaan "Valtakuntaa" ahdistuin siitäkin, mutta sitä oli silti pakko katsoa. Enää en muista juonesta mitään, vain sen tunnelman joka sarjassa oli. Oma Trier-suosikkini taitaa olla "Dogville", mutta "Antichrist" ja "Dancer in the Dark" oli myös vaikuttavia.

Ja Trierkin on joutunut vainon kohteeksi natsi-lausuntojensa takia. :P

mimoosa

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 843
  • TrueVanilla
  • Galleria
Vs: Melancholia
« Vastaus #5 : 04.01.2012, 10:37 »
Dogvillen jatko-osa Manderlay(-05) on myös oikein katsomisen arvoinen. Samoin kuin edeltäjänsä, ei ehkä paras valinta, jos kaipaat jotain kivaa sunnuntaikevennystä, teemana on orjuus. Muistaakseni kyseessä on Trierin USA-trilogia, joten kolmatta osaa odotellessa (tietääkseni mikään näistä uudemmista ei kuulu tähän sarjaan). 

LiseCohen

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1217
  • Untermensch
  • Galleria
    • TOMM¥ €A$H PERVOILUT
Vs: Melancholia
« Vastaus #6 : 04.01.2012, 15:42 »
Dogvillen jatko-osa Manderlay(-05) on myös oikein katsomisen arvoinen. Samoin kuin edeltäjänsä, ei ehkä paras valinta, jos kaipaat jotain kivaa sunnuntaikevennystä, teemana on orjuus. Muistaakseni kyseessä on Trierin USA-trilogia, joten kolmatta osaa odotellessa (tietääkseni mikään näistä uudemmista ei kuulu tähän sarjaan).

Olen nähnyt "Manderlayn" ja muistaakseni tirautin pari kyyneltä sitäkin katsoessa. Oikeastaan vaikea valita suosikkia Trierin elokuvista kun kaikki on yhtä koskettavia. :-* Myös "Idiootit".