Kirjoittaja Aihe: Avoin kirje Oulun miittikansalle sekä kutsu mielenilmaukseen ke 2.3. klo 18  (Luettu 16220 kertaa)

Macy

  • Vieras
Hei arvon kanssamiittajaat.

Kun melkein tasantarkkaan vuosi sitten saavuin ensimmäiseen baarimiittiini Oulussa, minut otettiin suurella lämmöllä avosylin vastaan. Se lämpö on kulkenut mukanani jo vuoden ajan; Olen saanut lukemattomia uusia ystäviä, aivan uskomattomia kokemuksia sekä päässyt osallistumaan upeisiin tilaisuuksiin. Olen ollut ääriäni myöten onnekas. Haluan tarjota sitä samaa tulevaisuudessa myös eteenpäin ja pistää hyvän kiertämään.

Kuitenkin kirjoitan tätä kirjettä suuren surun ja järkytyksen vallassa. Vuosipäiväni kynnyksellä huomasin että toiset eivät ole olleet yhtä onnekkaita. On tapahtunut räikeitä ja suuria vääryyksiä, joiden huomasin myrkyttäneen pahasti Oulun miittikansaa. Harmittaa tuoda tämä asia esille vielä KinkyPohjolan viikolla, mutta en ole tällä hetkellä juhlatuulella.

Siihen mitä olen joutunut todistamaan, liittyy kielteistä käyttäytymistä, henkistä väkivaltaa, sosiaalista eristämistä, maineen loukaamista, kiusaamista ja uhkailua. Tästä on koitunut peruuttamatonta haittaa, kun ottaa huomioon vielä yhteisömme luoteen.
Tästä johtuen tälläkin hetkellä yksityiselämänsä sorkinnan uhrit ja useat provosoimatta syrjityt ihmiset eivät uskalla enää tulla meidän miitteihin, tapahtumiin ja juhliin. Paremman sanan puutteessa se VITUTTAA!
Mikäli nyt oltaisiin koulussa tai työpaikalla, asiaan olisi jo puututtu. Mutta mitä voi asialle tehdä, kun näihin tapaamisiin osallistuminen on vapaaehtoista?

Siksi kutsunkin sinut, arvon miittiläinen
MIELENILMAUKSEEN KESKIVIIKKONA 2.3.

Osallistuminen on tehty erittäin helpoksi:
Jätä osallistumatta Oulun viikoittaiseen baarimiittiin tänä keskiviikkona 2.3. klo 18.

Näin voimme osoittaa myötätuntoa niitä kohtaan, jotka eivät koe olevansa enään tervetulleita. Osallistumalla näytät, ettet sinäkään haluaisi syrjäytyä tässä yhteisössä, ottaa vastaan samanlaista loukkaavaa kohtelua ja saada osumaa yksityiselämääsi osallistumisesi vuoksi!

Kiusaamista ja syrjimistä ei ole asioista jämäkästi sanominen, yksittäinen riita, riidan yhteydessä käytetty kova kieli, ei myöskään tiukkojen kysymysten esittäminen. Nyt on kyseessä henkistä epäoikeudenmukaisuutta, jonka vahingon luonne on vakava. Aikuinenkaan ihminen ei koskaan saavuta niin täydellistä riippumattomuutta ympäristöstään, ettei kokemuksilla ole merkitystä itsetunnolle. Miksi elämän tuomien kuormien lisäksi joku hairahtuu lisäämään taakkaa? Tämä epäasiallinen käytös ei saa jatkua. Erilaisuus ei saa antaa aikuisten taantua lapsiksi! Erilaisuuden pitäisi olla juuri meidän rikkautemme!

Ei ole minun tehtäväni osoitella syyttävällä sormella, mutta tunnistajat tunnistavat kyllä kuvauksesta itsensä. Haastan heidät korjaamaan käytöstään ja jos toivoa sopii, myös pyytämään anteeksi.

Pohdin myös, että teenkö OuSMin jäsenenä hallaa kertoessani tämän kaiken? Toivon vaikutuksen olevan päinvastainen. Yhdistys on kasvanut lyhyen ajan sisään huomattavia määriä ja saatu aikaan suuria asioita. Voimmeko me myös osoittaa, että tämän kaliiperin asiat otetaan vakavasti? Ummistammeko jatkossa silmämme ja käännämme katseet kun tapahtuu vastaavaa? Toivottavasti ei.
Tähdennän myös, että puhun vain omalla suullani. Mitkään yllämainituista asioista eivät ole sidoksissa OuSMin muiden jäsenten tai miittiläisten virallisiin kantoihin. Uskallan kuitenkin toivoa, että tarpeeksi moni seisoo rinnallani tässä asiassa.

Toivon näkeväni kaikki tutut (ja tuntemattomat) tulevaisuuden bileissä ja miiteissä!  :love:

Macy

Siniparta

  • Logomestari
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 423
  • Slut Daddy ☠️
  • Galleria
Hienosti kirjoitettu Macyltä.

Mä haluan myös sanoa, että olen ollut myös erityisen huolestunut siitä, että henkilöitä suljetaan yhteisistä piireistämme pois. Tunnen jo usean ihmisen, jotka eivät voi käydä enää miiteissä, koska he ahdistuvat tai tuntevat itsensä epätoivotuiksi, juuri siellä yhdessä paikassa jossa heidän pitäisi pystyä olemaan juuri sellaisia kun haluavat olla.
Nämä henkilöt kokevat henkistä kiusaamista ja öykkäröintiä tietyiltä tahoilta.
Mielestäni tämmöinen syrjivä tai toisia vähättelevä käyttäytyminen on todella tuomittavaa. Varsinkin kun luottamus, hyväksyntä ja yksityisyys ovat niitä tärkeitä kulmakiviä, joille tämä ”meidän juttu” rakentuu.

Mä henkilökohtaisesti sanoudun myös irti kiusaamisesta ja jätän myös miitin väliin.
Samoin toivoisin, että jokainen jolla on rooli tässä asiassa - katsoisi itseään peiliin ja miettisi onko sellainen ihminen, joka haluaa olla jatkossa tukemassa tällaista toisten simputusta. Varsinkin kun ne kiusatut ovat meidän ystäviämme.

Haluan lopuksi vielä sanoa, että tämä moite kohdistuu nyt vain muutamaan persoonaan, jotka saisivat nyt luvan miettiä käyttämistään ja ottaa siitä vastuuta.
Kuitenkaan moni kanssamiittaaja ei varmasti ole edes huomannut, että on mitään ongelmaa ja se on hyvä.  Kannustan kaikkia siis tulemaan jatkossa miitteihin ja ennen kaikkea bileisiin. Sillä kaikesta huolimatta, olemme joukko iloisia ihmisiä ja mikään ei ole antoisampaa kuin tutustua samanmielisiin ötököihin.
« Viimeksi muokattu: 29.02.2016, 15:02 kirjoittanut Siniparta »

DrDDR

Alle puolen vuoden aktiivina olon aikana olen myös huomannut, että alun avoin ja lämmin ilmapiiri on pikkuhiljaa luisunut epätoivottuun suuntaan. Ihmisiä ei voi pakottaa pitämään toisistaan, mutta aikuisten ihmisten luulisi näin ryhmän sisällä kykenevän toimimaan  asiallisesti myös sellaisten henkilöiden kanssa, joiden kanssa on jotakin henkilökohtaista tai joita kohtaan on jotakin henkilökohtaista skismaa. Jätän omalta osaltani myös miitin väliin tällä viikolla.

mimmu_

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 573
  • tyttö.
  • Galleria
Itse olen kulkenut miittitaivalta kohta 1,5 vuotta ja voin täysin allekirjoittaa kaikki ylläolevat tekstit. Olen tutustunut moniin ihaniin ihmisiin juuri tällaisen mahtavan kanavan kautta ja saanut paljon uusia ystäviä :love:. Parasta tällaisissa tapahtumissa on se positiivisuus ja me-henki, jolla olemme saaneet valtavasti aikaan kaikkea! Pidetään siitä jatkossakin kiinni. Henkilökohtaiset riidat jääkööt osapuolten välisiksi ja lapsellinen syrjiminen saa nyt loppua. Jätän myös miitin väliin.

DareDoll

  • Vieras
Ikävä kuulla että porukka on jollain lailla jakautunut ja kiusaamistakin ilmennyt.
Monta vahvaa ihmistä vaikka on niin kaikkien tulisi mahtua saman pöydän ääreen, ehdottomasti!
Toivottavaa tietysti olisi että asiat saisitte sovittua, ja kaikki voisivat viikonloppuna bilettää hyvillä mielin  :love:
Tsemppiä tältä ulkopaikkakuntalaiselta jäseneltä, joka odottaa viikonloppua innolla.

Ariette

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 335
  • Täh? En tajunnu!
  • Galleria
En voi ohittaa tätä Macyn aloittamaa ketjua vain olankohautuksella, vaan haluan ilmaista myös oman mielipiteeni ja näkemykseni asiasta. Itse kannatan aina ja kaikkia ihmisiä avoimeen ja rehelliseen kommunikointiin. Kaikenlainen hiljaa itsekseen kyräily ja asioiden vierestä puhuminen ei johda mihinkään muutokseen. Näen asian niin, että ne henkilöt, jotka ovat kokeneet tällaista henkistä väkivaltaa, syrjintää ja vääryyttä toisivat reilusti ja rehellisesti äänensä kuuluviin ja sanoisivat suoraan millä tavalla ja miltä taholta ovat tätä kokeneet. Kertoisivat omat tuntemuksensa asiasta. Tätä aiheuttaneet henkilöt eivät välttämättä itse tiedosta mitä ovat saaneet teoillaan aikaan ja olisi kaikkien kannalta vain reilua puhua suoraan ja avoimesti. Asiathan luonnollisestikin aukeavat vain suoralla puheella. Asioista pitää voida keskustella.

Itse en todellakaan aio jättää miittiä välistä sen takia, että ihmiset eivät osaa kommunikoida suoraan ja avoimesti. Jos koskaan olen kokenut kenenkään ihmisen kannalta oloani hankalaksi olen sen hänelle mieluummin ilmaissut suoraan kuin pitänyt hiljaista mykkäkoulua ja mielenilmausta. Sillä tavoin asiat eivät johda mihinkään. Siksi toivonkin, että kaikki ottaisivat nyt itsensä pois pusikosta ja kommunikoisivat suoraan niiden henkilöiden kanssa joiden kanssa ovat kokeneet jonkinlaista kahnausta ja pyytäisivät suoraa, avointa ja rehellistä keskustelua tilanteen auki saamiseksi. Joka kokee olonsa ei tervetulleeksi miittiin voisi ilmaista suoraan tuntemuksensa, jotta mahdolliset väärinkäsitykset voidaan oikoa ja asioista puhua. Mielestäni on vielä ikävämpää tällainen, että asioista vaietaan ja kiukutellaan eikä ilmaista itseään suoraan ja selvitetä tilannetta.

Lopuksi toivon, että mikäli minä itse olen jollain tavalla aiheuttanut jollekulle ikävää olotilaa miiteissä, pyydän sinua ottamaan minuun suoraan yhteyttä ja puhumaan kanssani asioista. En halua millään tavalla pahaa kenellekään ja olen valmis keskustelemaan mahdollisista aiheuttamistani mielipahoista.

Macy

  • Vieras
Siksi toivonkin, että kaikki ottaisivat nyt itsensä pois pusikosta ja kommunikoisivat suoraan niiden henkilöiden kanssa joiden kanssa ovat kokeneet jonkinlaista kahnausta ja pyytäisivät suoraa, avointa ja rehellistä keskustelua tilanteen auki saamiseksi. Joka kokee olonsa ei tervetulleeksi miittiin voisi ilmaista suoraan tuntemuksensa, jotta mahdolliset väärinkäsitykset voidaan oikoa ja asioista puhua. Mielestäni on vielä ikävämpää tällainen, että asioista vaietaan ja kiukutellaan eikä ilmaista itseään suoraan ja selvitetä tilannetta.

Kiitos hyvin tiivistetystä kommentista ja olen samaa mieltä. Olenkin tässä hetken sisään saanut jo useamman yhteydenoton liittyen aiheeseen kiusattujen taholta. Kehotan myös näitä henkilöitä tekemään juurikin edellämainitun, nyt kun asia on tosiaan nostettu pöydälle.

Mimiel

  • Vieras
Ariette jo sanoi kaiken, mitä mulla on asiasta sanottavaa. Varsinkaan kun en nyt edes tarkkaan tiedä mihin tällä kaikella viitataan, ketkä nyt on niitä jotka ovat kokeneet vääryyttä ja kenen tekemänä.

Jos olen omalla käytökselläni jonkun mielen pahoittanut, toivon, että siitä sanottaisiin minulle suoraan. Lupaan, että yritän mahdollisesti tekoni hyvittää ja tilanteen korjata, jos vain kykenen.

Ariette

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 335
  • Täh? En tajunnu!
  • Galleria
Siksi toivonkin, että kaikki ottaisivat nyt itsensä pois pusikosta ja kommunikoisivat suoraan niiden henkilöiden kanssa joiden kanssa ovat kokeneet jonkinlaista kahnausta ja pyytäisivät suoraa, avointa ja rehellistä keskustelua tilanteen auki saamiseksi. Joka kokee olonsa ei tervetulleeksi miittiin voisi ilmaista suoraan tuntemuksensa, jotta mahdolliset väärinkäsitykset voidaan oikoa ja asioista puhua. Mielestäni on vielä ikävämpää tällainen, että asioista vaietaan ja kiukutellaan eikä ilmaista itseään suoraan ja selvitetä tilannetta.

Kiitos hyvin tiivistetystä kommentista ja olen samaa mieltä. Olenkin tässä hetken sisään saanut jo useamman yhteydenoton liittyen aiheeseen kiusattujen taholta. Kehotan myös näitä henkilöitä tekemään juurikin edellämainitun, nyt kun asia on tosiaan nostettu pöydälle.

Haluan myös lisätä tähän, että ne henkilöt jotka saavat yhteydenoton koskien omaa käytöstään kiusaavana osaisivat myös ymmärtää itseään kiusatuksi kokeneen henkilön näkemystä ja kokemusta tilanteesta. Asioilla on aina kaksi puolta. Olkaa siis kumpikin taho avoimin ja ymmärtäväisin mielin ja asettukaa myös sen toisen asemaan.

heinrich

  • Vieras
Mitähän vittua (sori) ny taas?
Macyltä hieno nosto ja ymmärtääkseni asiasta.

Toi "voipi tulla suoraan jutteleen" on ihan joo kiva.
Mutta jos oot saanu ihmisen jo rikki niin eipä se taida tulla.
Eli ehdotankin, että jos jostakusta tuntuu, että on hankala lähestyä jotakin ihmistä niin etsii sopivan "välittäjän" ja tekee sen hänen kanssaan.

Ai juu...
Saakeli kun tälle keskiviikolle olisi ollut aikaakin.
Mutta pussaan Macyn pyllyä ja osallistun boikottiin.

SIAT!

Korjattu päivä....
Kiitos C

cristine

  • Vieras
Mitähän vittua (sori) ny taas?
Macyltä hieno nosto ja ymmärtääkseni asiasta.

Toi "voipi tulla suoraan jutteleen" on ihan joo kiva.
Mutta jos oot saanu ihmisen jo rikki niin eipä se taida tulla.
Eli ehdotankin, että jos jostakusta tuntuu, että on hankala lähestyä jotakin ihmistä niin etsii sopivan "välittäjän" ja tekee sen hänen kanssaan.

Ai juu...
Saakeli kun tälle perjantaita olisi ollut aikaakin.
Mutta pussaan Macyn pyllyä ja osallistun boikottiin.

SIAT!

Tämähän koskee vaan nyt keskiviikkoa. Perjantain SETA-miitti on asia erikseen

DrDDR


Amunet

Miiteissä oli joskus mukava käydä, mutta homma muuttui aika oudoksi jossain vaiheessa. Lakkasin käymästä, koska joka kerran jälkeen jäi epämiellyttävä ja turvaton olo. Yksityisyyden suojeleminen on mulle tärkeää ja koin sen vaarantuneen. Bileisiin aion mennä. Mutta tiedän jo muutamia, jotka eivät mene. Eivät luota siihen, että asiat pysyvät neljän seinän sisällä.

Kiusaamisen muotoina sisäpiirit ja selän takana puhumiset on niitä törkeimpiä. Niihin ei voi puuttua, koska mitään ei ole sanottu suoraan. Jos sanottaisiin päin naamaa, niin siihen voisi vastata samalla suoraselkäisyydellä. Kaikenlasta draamaa vältellen,

- Amunet


Pikkusaurus

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 535
  • Sluttle
  • Galleria
Osallistun mielenilmaukseen.

mimmu_

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 573
  • tyttö.
  • Galleria
Minusta kenenkään, kuka kokee olonsa kiusatuksi ei tarvitse itseään jalustalle nostaa ja kertoa kaiken kansan tietoon että hei mua on kohdeltu väärin. Puhuminen riidoista ja henk.koht väleistä on toki ok.
Lisäksi luulisin kyllä, että ne jotka tietää kohdelleen toista ihmistä väärin, niillä tavoin mitä macy alussa luettelee, tietävät sen sanomattakin. Eli kyllä lähtisin tässä siitä asemasta liikkeelle että ne jotka sitä kiusaa ja syrjintää ovat tehneet, ottavat kiusattuun yhteyttä ja pyytävät anteeksi.