Kirjoittaja Aihe: Avoin kirje Oulun miittikansalle sekä kutsu mielenilmaukseen ke 2.3. klo 18  (Luettu 16218 kertaa)

Siniparta

  • Logomestari
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 423
  • Slut Daddy ☠️
  • Galleria
..Näen asian niin, että ne henkilöt, jotka ovat kokeneet tällaista henkistä väkivaltaa, syrjintää ja vääryyttä toisivat reilusti ja rehellisesti äänensä kuuluviin ja sanoisivat suoraan millä tavalla ja miltä taholta ovat tätä kokeneet. Kertoisivat omat tuntemuksensa asiasta. Tätä aiheuttaneet henkilöt eivät välttämättä itse tiedosta mitä ovat saaneet teoillaan aikaan ja olisi kaikkien kannalta vain reilua puhua suoraan ja avoimesti. Asiathan luonnollisestikin aukeavat vain suoralla puheella. Asioista pitää voida keskustella.

.. Jos koskaan olen kokenut kenenkään ihmisen kannalta oloani hankalaksi olen sen hänelle mieluummin ilmaissut suoraan kuin pitänyt hiljaista mykkäkoulua ja mielenilmausta. Sillä tavoin asiat eivät johda mihinkään. Siksi toivonkin, että kaikki ottaisivat nyt itsensä pois pusikosta ja kommunikoisivat suoraan niiden henkilöiden kanssa joiden kanssa ovat kokeneet jonkinlaista kahnausta ja pyytäisivät suoraa, avointa ja rehellistä keskustelua tilanteen auki saamiseksi. Joka kokee olonsa ei tervetulleeksi miittiin voisi ilmaista suoraan tuntemuksensa, jotta mahdolliset väärinkäsitykset voidaan oikoa ja asioista puhua. Mielestäni on vielä ikävämpää tällainen, että asioista vaietaan ja kiukutellaan eikä ilmaista itseään suoraan ja selvitetä tilannetta.


Haluan vielä täsmentää, että tämä asia tai tilanne ei ole uusi. Tunnen henkilökohtaisesti ainakin puolikymmentä ihmistä, jotka ovat jättäytyneet pois miiteistä, koska he kokevat sen henkisesti liian raskaaksi tai että heitä ei sinne haluta. Se ei tietystikkään voi olla niin. Jokainen on tervetullut miittiin juuri sellaisena kuin on.
Tiedän että paljon on myös keskustelussa uutta porukaa, joka ei tiedä näitä aiempia tapauksia. Eli tässä siis tosiaan nyt puhuta vain siitä mitä on tapahtunut nyt.  Kun kaksi ihmistä riitelee se on kahden ihmisen välinen asia ja molemmilla osapuolilla on tarinansa siitä mistä riita syntyi. Tämän ymmärtävät kaikki. Kun ryhmä sulkee yksilön pois, eikä tämä yksilö voi enää puolustaa itseään se ei ole enää järkevää kommunikointia vaan kiusaamista. Ja mielestäni jos yksilöt ei voi enää puolustaa itseään niin silloin muiden on tultava näiden ihmisten avuksi.
Tilannehan on se että onglemia on ollut jo pitkän aikaa. Ja niistä ON puhuttu silloin kun ne ovat olleet ajankohtaisia. Puhuminen ei ole johtanut mihinkään ja kaikki on kuitattu olankohautuksilla. Eli kun tämä avoin rehellinen puhe ei ole tepsinyt niin nyt on tullut aika nostaa likainen mirri pöydälle ja sanoa että tämmöinen käytös ei saa jatkua.


Mutta pussaan Macyn pyllyä ja osallistun boikottiin.

SIAT!


ihana herr heinrich  :love:

Demdem

  • Vieras
Jotka ottavat Macyn tekstin henkilökohtaisena loukkauksena ja vetää herneen nenäänsä niin voisi katsoa peiliin.

En voi sanoa että Macy puhu tässä vähän, mutta voin sanoa että täyttä asiaa  :love:

Itse pyrin hoitamaan muutto asioita kuntoon.  :)

Tate

  • Vieras
Vaikken nyt montaa kertaa paikalla ole pyörähtänytkään ja nyt olisi tällä viikolla taas ollut mahdollista käväistä niin liityn mukaan mielenosoitukseen!

Neiti Heinänen

  • Vieras
Poisso-oloni miitistä ei johdu tästä.

Dark Foxi

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 580
  • Onks toi paskaa taivaalla vai revontulia?
  • Galleria
lämmin ilmapiiri on pikkuhiljaa luisunut epätoivottuun suuntaan. Ihmisiä ei voi pakottaa pitämään toisistaan, mutta aikuisten ihmisten luulisi näin ryhmän sisällä kykenevän toimimaan  asiallisesti myös sellaisten henkilöiden kanssa, joiden kanssa on jotakin henkilökohtaista tai joita kohtaan on jotakin henkilökohtaista skismaa.

Tämä. Itse olen uhri myös tässä asiassa (kyllä uhriudun),mutta jään kotiin "teroittelemaan veitsiäni" tämän ilmauksen vuoksi.
MUTTA henkilökohtaiset ongelmat kuuluvat minulle ja kys. ihmiselle, MUTTA mikä eniten vituttaa on,että kys. henkilö tuo niitä asioita paskapuheena kinkyjen korviin. EI ASIASTA ENEMPÄÄ!
Kyllä silti miiteissä olen käynyt,enkä anna huhujen lannistaa minua.
Kuten DrDDR sanoi,että "aikuisten ihmisten luulisi näin ryhmän sisällä kykenevän toimimaan  asiallisesti myös sellaisten henkilöiden kanssa, joiden kanssa on jotakin henkilökohtaista".
Näemmä kaikista ei ole siihen


Olen itse huomannut,että miiteissä on omat "kuppikuntansa",jotka ovat vain tietyllä porukalla. Olen halunnut tutustua osaan kinkyistä,mutta kuppikunta puhuu omista-asioistaan (maan ja taivaan väliltä) ,enkä ole halunnut keskeyttää.

Chimene

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 131
  • ei enää etsi, sillä löysi.
  • Galleria
Alkaa huolestuttaa, että eihän tästä tuu bileiden piiloteemaa? Jos jäävättäis tän sinällään tärkeän aiheen käsittely lauantai-illalla ja mennään minä-minä-minä/sinä-sinä-sinä teemalla, eli itsestään, mieltymyksistään ja näkemyksistään maailmanpolitiikasta saa puhua tutuille ja tuntemattomille mikäli temppuilulta joutaa, mutta kenestäkään toisesta ei sanota mitään? Ois vähän niin kuin valtava kissa pöydällä, mutta ollaan kuin ei oliskaan. Keisarin uudet vaatteet tilalta Näkymätön Kissa - leikki? Tätä asiaahan vois aiheesta perillä olevat henkilöt käsitellä joskus toimisto- tai baarimiitissä, etukäteen sovitulla kerralla? Tai sitten jatketaan keskustelulla yhdistyksen suljetussa ryhmässä, niin ei tartte koko maan kinkykansan odotella henkeään pidätellen uusimpia paljastuksia, että selviääkö jossain vaiheessa, että keistä henkilöistä ja mistä tapahtumista on kyse, ja pyytääkö kukaan keneltäkään anteeksi ja osaako sen jälkeen käyttäytyä toisella tapaa... 

cristine

  • Vieras
Alkaa huolestuttaa, että eihän tästä tuu bileiden piiloteemaa? Jos jäävättäis tän sinällään tärkeän aiheen käsittely lauantai-illalla ja mennään minä-minä-minä/sinä-sinä-sinä teemalla, eli itsestään, mieltymyksistään ja näkemyksistään maailmanpolitiikasta saa puhua tutuille ja tuntemattomille mikäli temppuilulta joutaa, mutta kenestäkään toisesta ei sanota mitään? Ois vähän niin kuin valtava kissa pöydällä, mutta ollaan kuin ei oliskaan. Keisarin uudet vaatteet tilalta Näkymätön Kissa - leikki? Tätä asiaahan vois aiheesta perillä olevat henkilöt käsitellä joskus toimisto- tai baarimiitissä, etukäteen sovitulla kerralla? Tai sitten jatketaan keskustelulla yhdistyksen suljetussa ryhmässä, niin ei tartte koko maan kinkykansan odotella henkeään pidätellen uusimpia paljastuksia, että selviääkö jossain vaiheessa, että keistä henkilöistä ja mistä tapahtumista on kyse, ja pyytääkö kukaan keneltäkään anteeksi ja osaako sen jälkeen käyttäytyä toisella tapaa...
Ei tämän anneta vaikuttaa bileisiin. Jotkut nyt on jäämässä näiden asioiden takia pois bileistä,mutta koitetaan parhaamme mukaan unohtaa ikävät asiat ja keskittyä pitämään hauskaa bileissä. Nämä bileet jäävät todennäköisesti viimeisiksi,mitkä järjestän,joten haluan että kaikilla on hauskaa

Mia-Rouva

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 623
  • Galleria
Lisäksi luulisin kyllä, että ne jotka tietää kohdelleen toista ihmistä väärin, niillä tavoin mitä macy alussa luettelee, tietävät sen sanomattakin.

Tästä asiasta olen kovin erimieltä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun ihmisten välisiä riitoja on tullut ratkottua, ja suuri osa niistä on johtunut väärinkäsityksistä ja kommunikointiongelmista - on tulkittu toisen ihmisen kommentti, teko, ilme tai jopa tekemättä jättäminen negatiivisin lasein, jätetty tarkistamatta että tarkoittiko  toinen todella asian näin vai oliko tarkoitus jokin toinen.

Tälläisessä tilanteessa on tuon "loukkaajan" äärettömän vaikea edes tunnistaa olleensa se kaltoinkohtelija.


Yleisesti pidän tämäntapaisia ketjuja aika kyseenalaisina, sillä nämän ruotimisketjut joissa tuodaan julki lopputulemia mutta ei nimetä ketään, kerrota mitä oikeasti on tapahtunut ja kerrotaan että "privassa tätä mieltä on moni muukin" ovat vähän semmoista keltaisen lehdistön journalismiin rinnastettavaa huuhaata tai muistumia yläasteaikojen juoruiluista.

Jotta tälläiseen voisi oikeasti kukaan - edes asianosaiset - ottaa kantaa, olisi aloittajan taustoitettava tilannetta. Ymmärrän toki, että se on vaikeaa, mutta tämäntapainen lähestyminen ei ole yhtään sen tuloksekkaampi, vaan herättää ennemmin kysymyksen olisiko tässä käynnissä pikemminkin mustamaalauskamppanja henkilökohtaisten ristiriitojen vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 29.02.2016, 22:08 kirjoittanut Mia-Rouva »

Mursku

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 170
  • Yhdistysdinosaurus
  • Galleria
Ja mää oon ihan pihalla, että mitä helkkaria täällä tapahtuu. Toivottavasti en ole kiusannut ketään hiljaisella olemuksellani.
Ei mulla muuta.

mimmu_

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 573
  • tyttö.
  • Galleria
Lisäksi luulisin kyllä, että ne jotka tietää kohdelleen toista ihmistä väärin, niillä tavoin mitä macy alussa luettelee, tietävät sen sanomattakin.

Tästä asiasta olen kovin erimieltä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun ihmisten välisiä riitoja on tullut ratkottua, ja suuri osa niistä on johtunut väärinkäsityksistä ja kommunikointiongelmista - on tulkittu toisen ihmisen kommentti, teko, ilme tai jopa tekemättä jättäminen negatiivisin lasein, jätetty tarksitamatta että tarkoittiko  toinen todella asian näin vai oliko tarkoitus jokin toinen.

Ymmärrän pointtisi ja allekirjoitankin sen osittain. Mutta kun puhutaan sosiaalisesta tapahtumasta ja syrjimisestä samassa lauseessa, niin kyllä ihminen tekee sitä tiedostaen. Veikkaampa että emme olisi näin suurta ketjua saaneet aikaan pelkällä henkilökohtaisella riidalla, loukkauksella tai sanaharkalla. Loukkaamista ja kiusaamista on niin montaa eri muotoa, että voi olla hankalaa tulkita mistä tässä on kyse, mutta silläpä viittasinkin Macyn aloitukseen jossa on lueteltu selkeästi nämä kiusaamismuodot.

Amunet

Voi kun ihmiset vaan sanois suoraan, mistä on kyse ja ketä koskee. Tai vielä parempaa: selvittäisivät välinsä ilman turhaa draamailua. Aikuiset, oikeesti.

Tate

  • Vieras
Voi kun ihmiset vaan sanois suoraan, mistä on kyse ja ketä koskee. Tai vielä parempaa: selvittäisivät välinsä ilman turhaa draamailua. Aikuiset, oikeesti.

Ei ne asiat aina niin helppoja ole. En tosiaankaan kaikista näistä tilanteista ole kärryllä, mutta mitä nyt ulkopuolisena tulisi mieleen ensimmäisenä olisi ainakin se, että entä jos asiat ja aihepiiri ovat henkilökohtaisia, eikä niitä halua puida julkisesti? Ns. "name and shame" tapa tälläisten asioiden läpikäymisessä ei myöskään välttämättä johda parhaaseen lopputulokseen, kuten sen monet ovat varmaankin monessa osaa elämästään kokeneet.

Jos (ja kun) näitä kiusaamisia, eristämisiä sun muita tapahtuu, niin kuten Heinrich jo mainitsikin niin ei se kaltoin kohdeltu ihminen siinä välttämättä kykene syystä tai toisesta avautumaan ja kertomaan tunteistaan. Ihmiset toimivat eri tavalla, toki jos sinä kykenet sanomaan suoraan että koet kokevasi kaltoinkohtelua, hyvä sinulle, mutta ei me kaikki olla samanlaisia.

hihaton

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2233
  • Come to the dark side. We have needles.
  • Galleria
Hienoa, että tällainen asia otetaan esille. Selkeästikin on aihetta tehdä sille jotain, mutten näe miten tämä asiaa edistää. Sen sijaan, että saataisiin asianomaisia lähemmäs toisiaan, tällainen jakaa ihmisiä entistä tiukemmin me ja ne -leireihin.

Lähdetään nyt siitä, että baarin ulkopuolisten tapahtumien valossa katson tämän kiusaaja-asettelun koskevan itseäni. Olen sanonut aika monta kertaa, että jos ongelmia on, tulkaa juttelemaan. Olen yrittänyt ja yritän jatkossakin pysyä mahdollisimman puolueettomana, mutta täydellinen en siinä mitenkään voi olla. Minullakin on sokeat pisteeni ja heikkouteni, jotka väistämättä aiheuttavat joidenkin suosimista ja toisten syrjimistä. Se, joka pystyy täydelliseen puolueettomuuteen, heittäköön ensimmäisen kiven.

Mutta kun puhutaan sosiaalisesta tapahtumasta ja syrjimisestä samassa lauseessa, niin kyllä ihminen tekee sitä tiedostaen. Veikkaampa että emme olisi näin suurta ketjua saaneet aikaan pelkällä henkilökohtaisella riidalla, loukkauksella tai sanaharkalla. Loukkaamista ja kiusaamista on niin montaa eri muotoa, että voi olla hankalaa tulkita mistä tässä on kyse, mutta silläpä viittasinkin Macyn aloitukseen jossa on lueteltu selkeästi nämä kiusaamismuodot.

Tästä tahallisuudesta en ole samaa mieltä, ja käytän esimerkkinä itseäni: minä olen ihan helvetin sokea sille, miten erilaiset ihmiset kokevat käytökseni.

Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun joku tulee minulle kertomaan, että tuo vitsi tai se ele tuntui loukkaavalta, ja minä olen pihalla kuin tamponin naru että miten sen nyt noin voi tulkita. Koska en aio jatkossakaan yrittää tanssia sanomisteni kanssa niin, ettei kukaan loukkaantuisi, näitä tilanteita tulee vastaisuudessakin ja aina silloin tällöin johonkuhun osuu. Se joku sitten kertoo minulle tai ei, ja jälkimmäisessä tapauksessa asia paisuu minun tietämättömyyttäni ja toisen ihmisen ajatellessa, että nyt se teki sen uudestaan ja tuon on oltava tahallista. Kierre on valmis, ja taas joku jättäytyy pois miiteistä ilman, että se kiusaajaksi koettu koskaan tietää, miksi.

Ja vaikka aloitusviestissä on lueteltu nippu erilaisia kiusaamisen muotoja, ne ovat hyvin geneerisiä ja niiden alle mahtuu valtava kirjo asioita lukijasta riippuen. Tiedän omista tekemisistäni asioita, jotka voi tuollaisiksi tulkita tai kääntää, mutta näin yleisellä tasolla en lähde niitä ruotimaan, varsinkaan julkisesti. Jos jollakulla on ongelma kanssani, oikea osoite asian hoitamiselle on minun yksärilaatikkoni, ei tuhansien ihmisten lukema viestipalsta.

Tilannehan on se että onglemia on ollut jo pitkän aikaa. Ja niistä ON puhuttu silloin kun ne ovat olleet ajankohtaisia. Puhuminen ei ole johtanut mihinkään ja kaikki on kuitattu olankohautuksilla. Eli kun tämä avoin rehellinen puhe ei ole tepsinyt niin nyt on tullut aika nostaa likainen mirri pöydälle ja sanoa että tämmöinen käytös ei saa jatkua.

Valitettavasti en usko, että tämä saa ketään muuttamaan käytöstään mihinkään suuntaan. Tahallinen kiusanteko kohdistuu lähes poikkeuksetta sellaisiin ihmisiin, jotka tekijä tuntee läheisesti, ja hyvänpäiväntuttujen kohdalla kyse on lähes aina väärinymmärryksistä ja kommunikaation epäonnistumisesta. Ei kukaan tuhlaa energiaa kiusatakseen ihmistä, jota ei tunne.

Jos (ja kun) näitä kiusaamisia, eristämisiä sun muita tapahtuu, niin kuten Heinrich jo mainitsikin niin ei se kaltoin kohdeltu ihminen siinä välttämättä kykene syystä tai toisesta avautumaan ja kertomaan tunteistaan. Ihmiset toimivat eri tavalla, toki jos sinä kykenet sanomaan suoraan että koet kokevasi kaltoinkohtelua, hyvä sinulle, mutta ei me kaikki olla samanlaisia.

Minä lähden siitä, että jokainen ihminen on itse vastuussa siitä, että tuo loukkaantumisensa esille. Ei siitä tule mitään, että joutuu jokaisen kohdalla erikseen miettimään, loukkaantuuko tuo nyt tästä tai tuosta. Sosiaalisen kanssakäymisen pitää perustua siihen, että jokainen huolehtii omista rajoistaan.

---

Haluan vielä erikseen tässä tuoda esille, että baarimiitit eivät ole mitenkään OuSM:n järjestämiä, vaan kokoonkutsuja ihmisille, jotka haluavat tavata toisiaan. Viralliset miitit ovat erikseen joka kuukausi Setalla.

Miitteihin toivotan edelleen tervetulleeksi jokaisen, jota kiinnostaa tavata kanssapervojaan. Se, mitä tapahtumasta saa irti, riippuu täysin siitä mitä sinne tuo mukanaan. Jos haluaa istua yksin viereisessä pöydässä ja kuunnella muita, se on ok, ja silkasta kunnioituksesta emme tule sieltä ketään samaan pöytään raahaamaan. Joku päätyy kokeiltuaan siihen, että nämä miitit eivät ole hänen juttunsa, jättäytyy pois ja jatkaa elämäänsä. Se on täysin ok sekin. Kaikkia ei tarvi miellyttää, ja jokainen valitsee itselleen sopivimmat tapahtumat.

submit

  • Vieras
Itse tykkään, että miiteissä otetaan uusia ja ehkä hiljaisiakin mukaan. Tai ainakin yritetään. Ettei mene ihan kuppikuntaiseksi. Jopa jokakertaista pientä esittelykierrosta suosin - jos uusia mukana. Silloin ne/me suulaatkin joudumme hetken olemaan hiljaa ja antamaan muille hetken aikaamme.

En tiedä, minkälaista näissä miiteissä on ollut, koska en ole osallistunut. Saatan ilmestyä kevään mittaan, koska toinen koti tulee olemaan pohjoisessa :)

DrDDR

Itse tykkään, että miiteissä otetaan uusia ja ehkä hiljaisiakin mukaan. Tai ainakin yritetään. Ettei mene ihan kuppikuntaiseksi. Jopa jokakertaista pientä esittelykierrosta suosin - jos uusia mukana. Silloin ne/me suulaatkin joudumme hetken olemaan hiljaa ja antamaan muille hetken aikaamme.

En tiedä, minkälaista näissä miiteissä on ollut, koska en ole osallistunut. Saatan ilmestyä kevään mittaan, koska toinen koti tulee olemaan pohjoisessa :)

Itselläni on viimeaikaisesta pohjavireestä huolimatta aina helvetin hauskaa. :)