Kirjoittaja Aihe: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan  (Luettu 9863 kertaa)

Athene

  • Vieras
Avan nyt tänne uuden ketjun.
Aiheena siis valokuvaus tapahtumissa, siihen liittyvät lieveilmiöt, siis kaikki mikä on puolesta tai vastaan.
Eli kaikki tänne asiasta.

Kimmokeen antoi Helsinki Shibari Festival 2015.


Puris

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 320
  • Galleria
    • Fetlife
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #1 : 10.03.2015, 12:22 »
Mun mielestä järjestetty kuvaus bileissä, kuten juuri Turussa oli, on hyvä.
Järjestäjällä on kuvaaja joka ottaa kuvat kamerallaan ja lähettää sähköpostiin tai vastaavasti ottaa asiakkaan omalla kameralla/kamerakännyllä.
Järjestäjä voisi kuvata myös esityksiä omiin tai esiintyjän tarkoituksiin. Omasta yksityisyydestään huolehtiva henkilö ymmärtänee tällöin pysyä pois eturivistä.
Nykypäivänä ikävä fakta on se että jos joku oikeasti haluaa kuvata salaa bileissä on tekniset edellytykset siihen hyvin pitkällä.

Loc

  • Vieras
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #2 : 10.03.2015, 12:33 »
Vielä helpommalla pääsee kun jättää menemättä bileisiin.

Mutta lähtisin siitä että etukäteen kerrotaan onko bileissä a)vapaata kuvausmahdollisuutta b) kuvaajaa joka ainoana hoitaa homman c) valvontakameraa joka tallentaa kaikki tulijat. Näitä ei kannata ruveta sähläämään bileiden aikana vaan säännöt oltava selvät etukäteen. Jokainen tehköön valintansa kun tietää mitä tarjotaan.

Omasta puolesta ihan yhtä ok että kaikki saa kuvata tai kukaan ei saa. Se sitten että bileiden luonto tulee käydä selväksi etukäteen. Jokainen pääsee valitsemaan millaiseen menee.

dskk

  • Vieras
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #3 : 10.03.2015, 14:43 »
Valokuvaukseen ja kuvaamisen oikeutukseen monessa eri yhteydessä vuosien varrella perehtyneenä, ja ainoastaan sen takia että niin tapahtumien järjestäjät kuin osallistujatkin ymmärtäisivät kuvaamista koskevien pykälien monimutkaisuuden ja osaisivat varautua sudenkuopilta pari kuvitteellista esimerkkiä suojellakseen niin itseään kuin osallistujiaankin :

-Pera Pervo on nähnyt netissä tai sähkötolppaan liimatun mainoksen tapahtumasta johon myydään lippuja. Pera tilaa liput ja menee paikalle. Ovella kukaan ei kysy onko hänellä mukana kameraa tai kamerakännykkää, tai jos kysyykin niitä ei oteta pois, tai estetä Peran sisään menoa kännykän takia vaan annetaan Peran astua tiloihin.  Vaikka tapahtuman esittelyssä kuvaus on kielletty ja paikka tapetoitu kuvauskieltokyltein Pera kaivaa kameransa esiin ja kuvaa. Pera käyttäytyy muuten hyvin eikä aiheuta häiriötä. Suomen vahvan sanan-ja ilmaisuvapauden nimissä, ei niin kuvauksen kohteet, tapahtuman  järjestäjä, järjestyksenvalvoja eikä edes poliisi saa estää Peraa kuvaamasta, poistaa tiloista ja vaatia kuvien hävittämistä.  Peralla on tällä kohtaa  Perustuslain 12 pykälän mukainen suoja jonka rikkojat eli kuvaamisen estäjät voidaan rikoslain mukaan tuomita.  Muiden osallistujien oletetaan tuntevan tämän oikeuden joka Peralla on.

-Pera on nähnyt ilmoituksen kutsuvierastilaisuudesta tai yhdistyksen jäsenilleen suunnatusta tapahtumasta ja soluttautuu joukkoon.  Ottaa kameran esiin ja kuvaa.  Järjestäjillä on oikeus vaatia poistamaan kuvat ja poistumaan paikalta. Vain järjestyksenvalvoja tai poliisi voi käyttää voimakeinoja.

-Pera ei osta lippua tuollaisiin tilaisuuksiin vaan ottaa kuvia kadulta ikkunan läpi. Nytpä Pera syyllistyikin salakatseluun joka on tuomittavaa.

-Tilaisuus järjestetään jonkun kodissa tai muussa kotirauhan suojaamassa  tilassa . Pera  ei saa kuvata koska syyllistyy kotirauhan rikkomiseen ja salakatseluun.  Kotirauhan suojaama henkilö voi vaatia kuvien poistamista poistaa myös Peran paikalta.

Laki ei erottele onko Pera runkkari joka kerää yksityistä kokoelmaa,  taiteilija joka valmistelee näyttelyä tai Seiskan toimittaja.
 
Vähän joka foorumilla ja tapahtumien yhteydessä samaa keskustelua käydään. Ison ongelman aiheuttavat tapahtumajärjestäjät itse koska eivät tunne lainsäädäntöä tai eivät informoi riittävästi ulkomaisia vieraitaan Suomen laeista, joka poikkeavat paljonkin muiden maiden vastaavista.

Eli summa summarum:  Jos Pera pääsee sisään vapaaseen tai maksulliseen tilaisuuteen tai paikkaan jonne ei tarvita kutsua tai jäsenyyttä, ilman että sisäänpääsyn yhteydessä tilaisuuden järjestäjä on tarkistanut onko Peralla kuvausvälinettä ja jos on, poistanut sen Peralta tai evännyt sisäänpääsyn sillä perusteella että Pera ei luovuta kuvausvälinettä pois, on Peralla häiriötä tai vaaraa aiheuttamatta kuvata mitä vain. Ja sen estäminen on rangaistavaa.

 Joissakin tilaisuuksissa, kuten konserteissa on käytäntönä, voi suurikokoiset kamerat olla kiellettyjä, kännykkäkamerat sallittuja. Mutta tämä kielto perustuu samaan kuin sateenvarjon kieltäminen, molempia voidaan käyttää astalona.

Kuvaamista ja kuvien julkaisua koskevat eri säännöt, kaikki mikä on sallittua Peralle kuvata omaan käyttöön, ei suinkaan ole rangaistuksetta julkaistavissa.



Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2787
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #4 : 10.03.2015, 15:34 »
Eli summa summarum:  Jos Pera pääsee sisään vapaaseen tai maksulliseen tilaisuuteen tai paikkaan jonne ei tarvita kutsua tai jäsenyyttä, ilman että sisäänpääsyn yhteydessä tilaisuuden järjestäjä on tarkistanut onko Peralla kuvausvälinettä ja jos on, poistanut sen Peralta tai evännyt sisäänpääsyn sillä perusteella että Pera ei luovuta kuvausvälinettä pois, on Peralla häiriötä tai vaaraa aiheuttamatta kuvata mitä vain. Ja sen estäminen on rangaistavaa.
Ymmärsinkö nyt oikein, jos tilaisuuteen pääsee vain jonkin kinkykerhon jäsen, on kuvaaminen kielletty?
Entäpä avec joka tulee jäsenen mukana, jäsen on vastannut avecista mutta jos tämä perseilee, onko oikeutettu poistamaan ja poistattamaan kuvat?

Taidankin alkaa suosimaan bileitä missä vain jäseniä, eikä niitä alakerran 50v synttäreitään viettäviä puku-ukkoja....

dskk

  • Vieras
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #5 : 10.03.2015, 16:03 »
Entäpä avec joka tulee jäsenen mukana, jäsen on vastannut avecista mutta jos tämä perseilee, onko oikeutettu poistamaan ja poistattamaan kuvat?

Käsittääkseni menee juurikin näin. Jos Juutisetä on yhdistyksen jäsen ja avec tulee kutsuttuna eikä tähän tilaisuuteen ole muilla kuin edellämainitut ehdot täyttävillä asiaa ole, on kyseessä yksityinen tila jossa kuvaamista voidaa rajoittaa.

Pikku lisäys: Myös, mikäli tilaisuuden ilmoittelussa on mainittu, että tilaisuuteen voi ilmoittautua, mutta järjestäjä lähettää kutsun mukaan valituille on tilaisuus yksityinen. Näin mm. ravintolat valitsevat vip-huoneisiin pääsevät. Ravintola käytännössä kuitenkin valitsee ketkä vipin saava, vaikka lunastisivatkin sen rahalla.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2015, 17:19 kirjoittanut TrenoK »

diaNa

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 265
  • Carpe Diem
  • Galleria
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #6 : 10.03.2015, 19:34 »
ikuisuusaihe, hyvä kai silti taas kerran miettiä asiaa omalta kohdaltaan.

TrenoK avasi taustoja kiitettävästi,  kuvaamisen kieltäminen tai luvallisuus onkin aika monimutkainen kokonaisuus. tyydyn sanomaan mutu-mielipiteenäni että hienoa kun bileissä / klubeilla on valokuvaaja järjestäjän puolesta. uskon että meitä, jotka mielellään haluavat saada sen kuvansa muistoksi vaatetuksesta ja illasta on paljon  ???  kiitokset vielä tässäkin yhteydessä ahkerille kuvaajille, jotka ovat tehneet ison työn bileiden onnistumisen puolesta  :-*


foobar

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 232
  • Galleria
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #7 : 10.03.2015, 20:57 »
Minulle sopii ihan hyvin että kinkybileissä yleisö ei saa valokuvata ketään tai mitään vaan paikalla on virallinen kuvaaja sitä varten.

Sitä vastoin sidontatyöpajassa jos olen saanut aikaan onnistuneen ja näyttävän sidonnan, mielelläni haluaisin ottaa siitä valokuvan, jos se vain mallille sopii. Jos malli antaa luvan että häntä saa kuvata (useimmiten niin että kasvot eivät näy), niin luulisi sen olevan niin helppoa että etsitään paikka ja kuvakulma jossa kuvaan ei vahingossakaan osu ketään muita henkilöitä ja otetaan kuva. Voi yrittää kuvata mallia seinää vasten tai tarpeen vaatiessa mennä ulos koko huoneesta käytävälle asti. Kyllähän se on mallillekin usein mukavaa saada kuva itsestään sidottuna.

Olen kyllä Häkin työpajoissa ainakin kerran aikaisemmin ottanut kuvan sitomastani mallista, ilman kasvoja. Ja kyllä myös silloin kun olen itse ollut sidottuna, on ainakin kerran sitoja pyytänyt saada ottaa minusta valokuvan, ja olen suostunut siihen saman tien, kunhan kasvoni eivät näy kuvassa.

Eikö tällainen menettely sopisi työpajoihin jatkossakin?

Bileissä en ole kiinnostunut kuvaamaan mitään. Siellä on liian suuri riski loukata jonkun yksityisyyttä ja se vähän latistaa tunnelmaakin viemällä huomiota pois itse bilettämisestä ja kinkyilystä.

Athene

  • Vieras
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #8 : 10.03.2015, 21:04 »
Olen ollut ulkomailla "fetishbileissa" jossa jokainen sai kuvata ihen miten lystäsi. Loppupeleissä se tarkoiti sitä, ettei kukaan touhunut mitään, ei edes vaatteet päällä köysien kanssa. Riski olla somessa 3 minuutin kuluttua oli aivan liian iso. Ja vaikka on itse sinut itsensä kanssa, ei ole ehkä kuitenkaan kiinnostunut leviämään jonkun toisen profiilin kautta jakonappulan avulla.

Olen siis absoluuttisesti bileissä ja tapahtumissa random kuvaamista vastaan. Virallinen kuvaaja joka ottaa bilekansasta pyynnöstä kuvia (kun on siihen asusteisiin kuitenkin niin paljon satsattu) on asia erikseen.

foobar

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 232
  • Galleria
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #9 : 10.03.2015, 21:16 »
Olen ollut ulkomailla "fetishbileissa" jossa jokainen sai kuvata ihen miten lystäsi. Loppupeleissä se tarkoiti sitä, ettei kukaan touhunut mitään, ei edes vaatteet päällä köysien kanssa. Riski olla somessa 3 minuutin kuluttua oli aivan liian iso. Ja vaikka on itse sinut itsensä kanssa, ei ole ehkä kuitenkaan kiinnostunut leviämään jonkun toisen profiilin kautta jakonappulan avulla.

Olen siis absoluuttisesti bileissä ja tapahtumissa random kuvaamista vastaan. Virallinen kuvaaja joka ottaa bilekansasta pyynnöstä kuvia (kun on siihen asusteisiin kuitenkin niin paljon satsattu) on asia erikseen.
Tuosta tuli mieleen se kun kävin Saksassa BoundConissa toissa vuonna. Se ei ehkä ole ihan sama asia, koska kyseessä ei varsinaisesti ole bileet, vaan eräänlainen messutapahtuma jossa on ammattilaissitojien ja -mallien esityksiä. Suuri osa yleisöstä tulee kuitenkin paikalle näyttävissä fetissivaatteissa.
Tapahtumassa yleisö saa kuvata esityksiä vapaasti. Mutta yleisöä, tai malleja esitysten ulkopuolella, ei saa missään nimessä kuvata ilman lupaa. Koko tapahtuman aikana en huomannut että sen enempää minä kuin kukaan muukaan olisi aiheuttanut mitään häiriötä kuvaamisella. Eikä tapahtuman tunnelma tuntunut mitenkään siitä latistuvan.
Kuitenkin minun mielestäni tuo "jokainen sai kuvata ihan miten lystäsi" on todella huono idea, ainakin jos se kirjaimellisesti tarkoittaa sitä että jokainen saa kuvata ketä tahansa, oli kyseessä sitten yleisö tai palkattu esiintyjä, kysymättä lupaa. En usko että sellainen toimisi. En ole alun alkaenkaan ollut mitään sellaista esittämässä, vaan vain että omasta sidontamallista saisi ottaa kuvia jos hän antaa siihen luvan ja kuvassa ei näy muita ihmisiä.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2015, 23:21 kirjoittanut foobar »

foobar

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 232
  • Galleria
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #10 : 10.03.2015, 23:50 »
Vielä varmistukseksi, jos jollekin jäi epäselväksi, en näe asiaa täysin mustavalkoisena, eli joko "kukaan ei saa missään nimessä kuvata mitään, ei edes rakennuksen seinää" tai "kaikki saavat vapaasti kuvata ketä tahansa, kysymättä lupaa siihen".

Edelleenkin kaikki mitä olen tässä koskaan halunnut on kuvata sidontatyöpajoissa omaa mallia (ja vain omaa mallia) hänen luvallaan. Jos malli ei anna lupaa kuvaamiseen niin edes häntä ei kuvata.

-katy-

  • Vieras
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #11 : 11.03.2015, 00:15 »
Minulle sopii ihan hyvin että kinkybileissä yleisö ei saa valokuvata ketään tai mitään vaan paikalla on virallinen kuvaaja sitä varten.
- - -

Sitä vastoin sidontatyöpajassa jos olen saanut aikaan onnistuneen ja näyttävän sidonnan, mielelläni haluaisin ottaa siitä valokuvan, jos se vain mallille sopii.

Mitenkä tuo nyt sitten meneekään, että jos vaikka ihan kaikille avoimessa tilaisuudessa,olkoon kinky-tai vanilijatilaisuus,kuvaa, niin käsitin nyt tuosta TrenoKin viestistä, että Suomen lain mukaan kuvaaminen olisi sallittua tai sitä ei voi estää millään perusteella yleisessä tilaisuudessa,kuten nyt vaikka Smurffien Väiski-iltamissa? Ähh- no itse olen sortunut hyvän maun vastaiseen tekoon, kun eräs otti kännyllä minusta kuvan Väiskillä ja siinä kuvassa taustalla, kun oikein katsoi tarkkaan, saattoi joku tunnistaa tuttujaan ja siitä tuli sanomista. Poistin kuvan sitten täältä baarin galleriasta ja se siitä. Sitten Taiteiden Yössä otin pari kuvaa sidonnoista, joista kukaan henkilöitä tuntematon ei tunnistanut kuvassa olevia ( kasvot olivat piilossa) ja siitäkin tuli sanomista, että ei niin saa toimia ja että olisi pitänyt kysyä lupa,jos laittaa galleriaan. No poistin nekin- eli ikinä ei onnitu,että saisi jonkin real kinkyn kuvan galleriaan  :D

Ja siis aivan ymmärrettävää, että jos on jossain ikimuistoisessa tilanteessa  tai hetkessä joka ei tule toistumaan samanlaisena, haluiais siitä pienen muiston itselleen.
Jotkin sub-tai domspacet yleisissä tapahtumissa ja niiden tilojen häiritseminen menee mulla yli ymmärryksen, mutta mulla onkin kohtuu pieni ymmärrys ja pieni mieli, heh heh.

Athene

  • Vieras
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #12 : 11.03.2015, 06:27 »
En ole alun alkaenkaan ollut mitään sellaista esittämässä, vaan vain että omasta sidontamallista saisi ottaa kuvia jos hän antaa siihen luvan ja kuvassa ei näy muita ihmisiä.

Kommenttini oli ihan yleinen.

Ihmisillä, ikävä kyllä, on tapana pitää kaikea mitä ei ole suoranaisesti kielletty - luvallisena. "Jos minä nyt muutaman kuvan otan". "Eihän se ketään haittaa". "Tämä julkisuus kuuluu minun habitukseen - en tajua, miksi muita närkästää".

Mitä olen sanomassa - erityisen sekava on tilanne, jos jollekin annetaan kuvauslupa, joiltakin evätään ja kukaan ei ota selvä, mikä on käytäntö. Selkeys säännöissä on selkeys säännöissä. Kuvausluvan saanneilla on selkeä merkki siitä ja näin ollen voi olettaa, että heillä on myös selkeä ohjeistus ja siihen voi luottaa.




dskk

  • Vieras
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #13 : 11.03.2015, 07:28 »
Se mitä kirjoitin aiemmin, koski kuvaamista. Kuten jo kirjoitin, julkaisemista koskevat eri säännöt:

“Joka oikeudettomasti joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa… on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.”

Olennaista ei ole missä mediassa kuva tuodaan esille vaan kuvan saattaminen lukuisten ihmisten saataville. Todellista vahinkoa ei tarvitse tapahtua, jo pelkkä mahdollisuus riittää.

Internet on joukkotiedotusväline siinä missä lehdet tai tv.

Eli esimerkkini Pera voi kuvata kotialbumiin tai kovalevylleen aika vapaasti, mutta julkaistakseen netissä hänen pitäää joko pyytää kuvassa olevilta henkilöltä/henkilöiltä lupa. Tai tehdä kuvattavat tunnistamattomiksi sumentamalla kasvot (+mahdollisesti tatuoinnit mikäli niistä voidään tunnistaa).

Taas esimerkki, menet festareille, tilaisuus kuvataan ja julkistetaan taltiointina telkussa/lehdessä/netissä.
Biletät iloisena muiden joukossa= sinulta erikseen lupaa kysymättä voit näkyä telkussa
Biletät ja sammut perse pystyssä ilman housuja pää puskassa ja muut tunnistettavat osat piilossa=saa julkaista
Biletät ja sammut perse pystyssä ilman housuja kasvot tai tai tunnistetava tatska näkyvissä=ei saa julkaista.
Olet Tunkki Tukiainen ta Teuvo Hakkarainen ja biletät ja sammut perse pystyssä ilman housuja kasvot tai tai tunnistetava tatska näkyvissä=saa julkaista koska julkisuuden henkilöillä ja esim poliitikoilla ei ole samanlaista yksityisyyden suojaa kuin meillä taviksilla.

Simppeliä eikö totta?



« Viimeksi muokattu: 11.03.2015, 08:22 kirjoittanut TrenoK »

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2962
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Valokuvauksesta tapahtumista, puolesta ja vastaan
« Vastaus #14 : 11.03.2015, 12:34 »
Eka tuntematon kun alkaa ottaa musta kuvia kysymättä, vaikka K-kaupassa oleva Japskiturista,
saa turpaansa, ikään, kokoon ja sukupuoleen katsomatta.

piste.