Kirjoittaja Aihe: Nettikiusaaminen, identiteettivarkaus sekä yksityisyyden loukkaaminen  (Luettu 25029 kertaa)

SpeedMaster

  • Vieras
YHDISTYKSEN JÄSENLUETTELOT JA HENKILÖTIETOLAKI
http://www.tietosuoja.fi/uploads/o1vim9hf7.pdf

namuuN

  • Vieras
YHDISTYKSEN JÄSENLUETTELOT JA HENKILÖTIETOLAKI
http://www.tietosuoja.fi/uploads/o1vim9hf7.pdf

Asiallista luettavaa, mistä tulikin mieleen, että kun itsellä on turvakielto eli osoite ja puhelinnumero on tietyistä syistä salattuja, niin aika heppoisesti nuokin tiedot on tiedossa ja jaettavissa ainoastaan liittymällä johonkin yhdistykseen ja jos/kun yhdistyksessä ei ymmärretä asioiden päälle. Mut tää taitaa mennä jo alkuperäisen aiheen ohi sen verran, että en jatka enempää.  :)

SpeedMaster

  • Vieras
YHDISTYKSEN JÄSENLUETTELOT JA HENKILÖTIETOLAKI
http://www.tietosuoja.fi/uploads/o1vim9hf7.pdf

Asiallista luettavaa, mistä tulikin mieleen, että kun itsellä on turvakielto eli osoite ja puhelinnumero on tietyistä syistä salattuja, niin aika heppoisesti nuokin tiedot on tiedossa ja jaettavissa ainoastaan liittymällä johonkin yhdistykseen ja jos/kun yhdistyksessä ei ymmärretä asioiden päälle. Mut tää taitaa mennä jo alkuperäisen aiheen ohi sen verran, että en jatka enempää.  :)
Toisaalta menee, mutta hyvä tuoda esille. Veikkaampa, ettei kovinkaan monessa yhdistyksessä ymmärretä henkilötietolakien päälle ja mitä kaikkea pitäisi periaatteessa kysyä henkilön liittyessä yhdistykseen. Turvakieltotilanteessa kylläkin toivon valveutuneisuutta ko. henkilöltä, eli osaa itse mainita asiasta ja se tulee myös merkittyä jäsentietoihin.

Ennemminkin soisin asian olevan niin, että kaikissa asioissa yhdistys joutuu pyytämään lupaa yhteystietojen luovuttamiseen.

Queena

  • Vieras
YHDISTYKSEN JÄSENLUETTELOT JA HENKILÖTIETOLAKI
http://www.tietosuoja.fi/uploads/o1vim9hf7.pdf

Asiallista luettavaa, mistä tulikin mieleen, että kun itsellä on turvakielto eli osoite ja puhelinnumero on tietyistä syistä salattuja, niin aika heppoisesti nuokin tiedot on tiedossa ja jaettavissa ainoastaan liittymällä johonkin yhdistykseen ja jos/kun yhdistyksessä ei ymmärretä asioiden päälle. Mut tää taitaa mennä jo alkuperäisen aiheen ohi sen verran, että en jatka enempää.  :)
Toisaalta menee, mutta hyvä tuoda esille. Veikkaampa, ettei kovinkaan monessa yhdistyksessä ymmärretä henkilötietolakien päälle ja mitä kaikkea pitäisi periaatteessa kysyä henkilön liittyessä yhdistykseen. Turvakieltotilanteessa kylläkin toivon valveutuneisuutta ko. henkilöltä, eli osaa itse mainita asiasta ja se tulee myös merkittyä jäsentietoihin.

Ennemminkin soisin asian olevan niin, että kaikissa asioissa yhdistys joutuu pyytämään lupaa yhteystietojen luovuttamiseen.

Niin, lain mukaanhan niitä ei saa luovuttaa eteenpäin, ja tiedot tulee suojata siten että asiattomilla ei niihin ole pääsyä lainkaan.

tillistallis

  • B-Anon Shamaani
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 1471
  • ** Mainostilaa Myytävänä **
  • Galleria
Jettiksen mainitsemassa salassapitosopparissa oli varsin jenkkityyliset sanktiot sopimuksen rikkomisesta, eikä sen lainvoimaisuudesta täten ollut takeita. Tämän vuoksi Smurffit luopuivat erillisestä sopimuksesta, sillä katsottiin että henkilösuojalaki sekä muut Suomen lain asiaa koskevat pykälät ovat tarpeeksi riittäviä.

-tt (Smurffihallituksen jäsen silloin joskus)

mastervsop

  • Vieras
Itse elän motolla että kaikki lupaukset rikotaan joskus skenessä Olen sen kokenut livenä skenessä jo 10v sitten enkä ihmettele että esim. Robert puolisoineen ovat joutuneet tällaisen kohteeksi. Toisaalta olen myös ottanut kannan että jos jatkossa tarvetta tulee hoidan asian naamatusten ja olen jättänyt paskat omaan ulosteesensa rypemään jotka sitä pelkäävät koska luottamus lakiin näitten asioiden suhteen on mennyt aikoja sitten.

Kinkyskene on yhtä luotettava kuin haarukka lihaliemen nauttimisessa.
HÄVETKÄÄ IHAN KAIKKI.




[admin]Henkilökohtaisuuksiin menemistä poistettu
« Viimeksi muokattu: 17.11.2013, 09:32 kirjoittanut Hermes »

isabella

Itse en näe että mitään erillisiä salassapitosopimuksia tarvittaisiin, yhdistyslaki kun jo itsessään kieltää tietojen levittämisen. Muista yhdistyksistä en osaa sanoa mutta smurffeilla itse asiassa vain kaksi hallituksen jäsentä pääsee käsisksi jäsenrekisteriin ja siitä ei lähetellä mitään kopioita. Se että henkilötiedot vaaditaan ei ole hallituksen toive vaan lakiasia, rekisteröity yhdistys kun olemme. Massapostitukset smurffien jäsenkirjeiden ym. suhteen tehdään aina niin että saaja ei näe muiden vastaanottajien sähköpostiosoitteita.

NamuuNille ikäviin kokemuksiin liittyen: aikaisempina vuosina on ollut joitakin ongelmia jäsenasioissa. Nämä on tämän vuoden (käytännössä kokonaan uusi hallitus) pyrkinyt korjaamaan ja siinä aika hyvin onnistunutkin. Eli smurffit on petrannut toimintaansa mutta jos ei itse ole jäsen, sitä voi olla vaikea havainnoida.

morjasi

Onko Isabel sinulla pääsy jäsenrekistereihin?

Lucrezia

  • Vieras
Turvakiellosta ja tietojen luovutuksesta/muuten vaan lipsahtamisesta vääriin käsiin, tuli mieleen että:

jos turvakiellon omaava henkilö haluaa minimoida mahdollisuuden asuinpaikkansa paljastumisesta, hänen tulisi käyttää vain Poste restante -osoitetta kaikille tahoille (postilokeroa ei yksityishenkilö enää saa Suomessa).  Poste restante kelpaa osoitteeksi viranomaisille ja niin ollen sen pitää kelvata myös yhdistyksille.

Jos henkilö ei täysin eristäydy muusta maailmasta, oleskelupaikan selvittäminen Suomen kokoisessa maassa ei kuitenkaan ole mahdoton tehtävä. Ei edes vaikea, jos sen joku oikeasti haluaa tietää.

Olen Fixxin kanssa samoilla linjoilla siinä mielessä, että luomalla haluamansa kuvan itsestään, henkilö voi paremmin suojautua identiteettivarkailta ja nettikiusaamiselta. Tästä tuli dokumenttikin (muistaakseni ruotsalainen) jokin aika sitten, jossa joku verkkoasiantuntija auttoi erästä henkilöä luomaan itselleen nettiin profiilin, joka paljastaa juuri halutut asiat. Näin esim. nimellä googlaamalla ensimmäisenä hakutuloksissa nousee tuo henkilön oma sivu.

Kaikki eivät kuitenkaan halua olla julkisesti kinkyjä tai mitään muutakaan ja sitä toivetta pitäisi kunnioittaa. Yhtä vähän ihmiset haluavat muiden levittelevän asioitaan, joten toivon tosiaan että tämän ketjun aloittajan ja hänen puolisonsa nettikiusaaja saadaan kiinni. Mieluusti näkisin tuomion jälkeen tiedon vaikka tällä saitilla, kuka on noin kaunainen ja kateellinen.


isabella

Onko Isabel sinulla pääsy jäsenrekistereihin?

Ei.

AdultMaster

Mielenkiintoista on se, että joitakin voi kiinnostaa käyttää muiden vakiintuneita nimimerkkejä. Kun olin ottanut takaisin tämän vanhan nickini, ei mennyt kauan kun joku oli jo rekkautunut tänne kide-nickillä - sattumaako? ;)

 ;) Muistan tuon tapauksen. Jep, sattumaa ja lehmät lentää  :D 
Kide onkin niiin yleinen ja SM-scenessä suosittu nicki... Hei haloo!
Yksi tapa tuokin oli tehdä nettikiusaa. Näillähän sitä mielikuvitusta ja aikaa yötäpäivää sellaiseen on.

-katy-

  • Vieras
Mielenkiintoista on se, että joitakin voi kiinnostaa käyttää muiden vakiintuneita nimimerkkejä. Kun olin ottanut takaisin tämän vanhan nickini, ei mennyt kauan kun joku oli jo rekkautunut tänne kide-nickillä - sattumaako? ;)

 ;) Muistan tuon tapauksen. Jep, sattumaa ja lehmät lentää  :D 
Kide onkin niiin yleinen ja SM-scenessä suosittu nicki... Hei haloo!
Yksi tapa tuokin oli tehdä nettikiusaa. Näillähän sitä mielikuvitusta ja aikaa yötäpäivää sellaiseen on.
Ite olen nostanut kädet pystyyn tuossa- on täysin mahdotonta hallinnoida ihmisiä verkossa 24/7- näinä liki neljänä vuotena,mitä kinkyfoorumeilla ollut mukana, tullut mm. niin omituisia yksäreitä, että huh huh. On vaan hyväksyttävä se, että simppa 17 v. tykkää pelleillä jne.

AdultMaster

Mielenkiintoista on se, että joitakin voi kiinnostaa käyttää muiden vakiintuneita nimimerkkejä. Kun olin ottanut takaisin tämän vanhan nickini, ei mennyt kauan kun joku oli jo rekkautunut tänne kide-nickillä - sattumaako? ;)

 ;) Muistan tuon tapauksen. Jep, sattumaa ja lehmät lentää  :D 
Kide onkin niiin yleinen ja SM-scenessä suosittu nicki... Hei haloo!
Yksi tapa tuokin oli tehdä nettikiusaa. Näillähän sitä mielikuvitusta ja aikaa yötäpäivää sellaiseen on.
Ite olen nostanut kädet pystyyn tuossa- on täysin mahdotonta hallinnoida ihmisiä verkossa 24/7- näinä liki neljänä vuotena,mitä kinkyfoorumeilla ollut mukana, tullut mm. niin omituisia yksäreitä, että huh huh. On vaan hyväksyttävä se, että simppa 17 v. tykkää pelleillä jne.

Ei tässä ole ketään syyllistetty, tiedän itsekin entisestä roolistan,i että ei todellakaan ollut aikaa/viitseliäisyyttä ja kiinnostustakaan penkoa joka jutttua ja feikkiä. mahdotontakin tuollainen olisi.
Muistelen vain, että joku heitti että kyseinen nicki olisi niin kovin yleinen...   :Dhehe :D

-katy-

  • Vieras
Ei tässä ole ketään syyllistetty, tiedän itsekin entisestä roolistan,i että ei todellakaan ollut aikaa/viitseliäisyyttä ja kiinnostustakaan penkoa joka jutttua ja feikkiä. mahdotontakin tuollainen olisi.
Muistelen vain, että joku heitti että kyseinen nicki olisi niin kovin yleinen...   :Dhehe :D
No mulla kyllä nyt koko syyllisyys-teema menee sitten ohi-

Olen kanssa huomannut, että mm. perapervolla ja Jalolla on matkijansa- tai onko kyse vaan Idoleista- en tiiä  :D

Lisäys: ihmettelin kyllä itekin, että joku oli sen kide-nikin ottanut käyttöön-tosin taisi poistua aika pian
« Viimeksi muokattu: 19.11.2013, 15:57 kirjoittanut katy »

IKRM

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1542
  • kizzzan Herra
  • Galleria
Kide onkin niiin yleinen ja SM-scenessä suosittu nicki... Hei haloo!
Yksi tapa tuokin oli tehdä nettikiusaa. Näillähän sitä mielikuvitusta ja aikaa yötäpäivää sellaiseen on.

En tunne tapausta, mutta ei se mitenkään mahdotonta ole että ihan vaan sattumalta joku on saman nikin valinnut. Varsin usein käy niin että rekisteröidyttäessä nettisaitille käyttäjätunnuksen kanssa joutuu hetken painimaan ennenkuin keksii sellaisen jonka saitti hyväksyy koska ehdotukset onkin jo varattuja.


IKRM