Kirjoittaja Aihe: Ⓐ  (Luettu 55748 kertaa)

IKRM

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1542
  • kizzzan Herra
  • Galleria
Vs: Ⓐ
« Vastaus #135 : 15.04.2013, 15:18 »
Mitä on tasa-arvo? Sitäkö, että kaikkilla on samat asiat vai esimerkiksi sitä, että kaikilla on mahdollisuudet yrittää saavuttaa sama vai jotain muuta?

Minä ajattelen niin, että kaikilla pitää olla samat mahdollisuudet omien kykyjensä ja halujensa mukaan tavoitella mitä nyt sitten kukin tavoittelemisen arvoiseksi ajatteleekin. Lain ja tolkun puitteissa tietenkin.

IKRM

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Ⓐ
« Vastaus #136 : 15.04.2013, 15:40 »
Jos olisin anarkisti ajaisin TIETENKIN omaisuuden tasajakoa,eli rikkailta pois ja köyhille.

kaikilla on mahdollisuudet klishee on vaan NIIN vanha, kumpiko menestyy TODENNÄKÖISEMIN

kultalusikka suussa syntynyt miljardi perijä vai 5 polven työtön keskisuomessa.

kide

  • Vieras
Vs: Ⓐ
« Vastaus #137 : 15.04.2013, 19:57 »
Mun mielestä ihmisarvo on yhtäläinen, mutta tasa-arvo on unikuva, eihän esim. yhdenvertaisuusperiaate eli tasa-arvoisuus lain edessä toteudu aina. Toiset ovat tasavertaisempia kuin toiset ;)

Viridian

Vs: Ⓐ
« Vastaus #138 : 16.04.2013, 09:13 »
Jos olisin anarkisti ajaisin TIETENKIN omaisuuden tasajakoa,eli rikkailta pois ja köyhille.

kaikilla on mahdollisuudet klishee on vaan NIIN vanha, kumpiko menestyy TODENNÄKÖISEMIN

kultalusikka suussa syntynyt miljardi perijä vai 5 polven työtön keskisuomessa.

Ja mitäs sitten sen jälkeen? Siis kun mun itse työlläni hommaama omaisuus olisi jaettu niille, ketkä ei koskaan ole mitään pysyvää hankkineet, ja jokaisella on se omaisuuspalikka, mitä sitten? Edelleenkö mä jatkaisin innokasta työntekoa, jotta saisin tuotettua lisää omaisuutta muille? Ja ne toiset nauttisivat saamastaan omaisuudesta esim. kuluttamalla sitä?

Ei kun ai niin, niinhän tuo osittain jo toimiikin. Mä teen töitä, maksan veroja, joilla kustannetaan elintaso ja elämä myös niille, ketkä eivät pysty, kykene tai halua elättää itseään työnteolla. Kuten maassamme on katsottu oikeudenmukaiseksi ja yhteiskuntarauhaa säilyttäväksi, sen esivallan toimesta, minkä toimintaan pystyn äänestämällä vaikuttamaan.

Mutta orjamies haluaisi vielä lisäksi puuttua siihen, että jos vahingossa olen päässyt jotain saamaan säästöön, sekin pitää jakaa. Tosi tasa-arvoiseltahan tuo kuulostaa, ja erittäin kannustavalta. Tai sitten ei. Siinä mun versiossa anarkismista, jos olisi pakko jonkinlainen ottaa, noi mun pitkät miehet varmaankin vahtisivat, että orjamies ei tule varastaan peltiä meidän mökin katosta ;).

Välillä pistää miettimään, onko tulevaisuus tai suunnitteleminen tosiaan niin vaikea asia monille ihmisille, että sen voi unohtaa? Siinäkö se ultimate epätasa-arvo onkin?

Että jos jakaa lapsille euroja. Yksi menee ja ostaa sillä karkkia, ja on puoli tuntia onnellinen. Toinen laittaa sen säästöön muiden eurojen kanssa, ja ostaa aikanaan sillä ja muilla haalimillaan euroilla jotain pitempikestoista, tyyliin polkupyörän. Ja kolmas ostaa sillä eurollaan ongen, menee rantaan, kalastaa muutaman ahvenen, myy ne mummoille kissojen ruoaksi ja tienaa em. tavalla kesän mittaan pyörän sekä kylmälaukun, ja verkostoituu myös muihin kalastajiin asiakkaidensa lisäksi. Ja kun katsomme tilannetta kaksikymmentä vuotta myöhemmin, jollain heistä on omaisuutta, jollain ei. Olisiko oikein siinä kohtaa jakaa omaisuus tasan kaikille?

Vir, joka on perinyt geeninsä, ei koskaan omaisuutta tai rahaa

IKRM

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1542
  • kizzzan Herra
  • Galleria
Vs: Ⓐ
« Vastaus #139 : 16.04.2013, 09:35 »
Mutta orjamies haluaisi vielä lisäksi puuttua siihen, että jos vahingossa olen päässyt jotain saamaan säästöön, sekin pitää jakaa.

Jaetaanhan siitäkin jo; on perintöveroa, lahjaveroa ja jos satut saamaan pienen tuoton säästöistä niin sekin on veronalaista tuloa.

IKRM

Köysimestari

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 159
  • Sitoo ja piiskaa.
  • Galleria
    • Taidetta
Vs: Ⓐ
« Vastaus #140 : 16.04.2013, 10:34 »
Ei kun ai niin, niinhän tuo osittain jo toimiikin. Mä teen töitä, maksan veroja, joilla kustannetaan elintaso ja elämä myös niille, ketkä eivät pysty, kykene tai halua elättää itseään työnteolla. Kuten maassamme on katsottu oikeudenmukaiseksi ja yhteiskuntarauhaa säilyttäväksi, sen esivallan toimesta, minkä toimintaan pystyn äänestämällä vaikuttamaan.

Veroilla maksetaan myös esimerkiksi terveydenhuolto, poliisit, kirjastot ja ilmainen koulutus. Etenkin viimeinen on aika viisasta tulonsiirtoa, pääsevät myös ne jotka ovat perineet vain geeninsä (mm. minä) jokseenkin tasa-arvoiseksi rikkaiden kanssa. Tulonsiirto ei välttämättä tarkoita puhtaan rahan siirtämistä. Kaikkea rahaa ei siis anneta sossupummeille. Tiedän olevani hyötynyt suuresti nykyisenmallisesta tulonsiirrosta.

On sitten maita, joissa tulonsiirtoa ei tapahdu. Niissä asiat ovat paljon huonommin kuin meillä. Synnyt köyhäksi, pysyt köyhänä.

oddartist

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 175
  • Uusia polkuja tallaamassa
  • Galleria
    • Oddartists odditities
Vs: Ⓐ
« Vastaus #141 : 16.04.2013, 10:47 »
Komppaan köysmiestaria tässä nyt kyllä täysiä. Suomessa meillä on asiat erittäinkin hyvällä mallilla, mutta niitä ei pitäisi ottaa itsestäänselvyyksinä. Kaikki edut ja tasa-arvo ovat olleet kovan kamppailun tulosta, jota yleensä ovat käyneet ne köyhimmät ihmiset järjestäytymällä ja yhdessä vaatimalla oikeuksiaan. Sitä perinnettä pitäisikin muistaa kunnioittaa ja jatkaa, etenkin nyt kun tietyt tahot haaveilevat näköjään taas luokkayhteiskunnan palauttamisesta.

Hasse.W

  • Vieras
Vs: Ⓐ
« Vastaus #142 : 16.04.2013, 10:54 »


Ja mitäs sitten sen jälkeen? Siis kun mun itse työlläni hommaama omaisuus olisi jaettu niille, ketkä ei koskaan ole mitään pysyvää hankkineet, ja jokaisella on se omaisuuspalikka, mitä sitten? Edelleenkö mä jatkaisin innokasta työntekoa, jotta saisin tuotettua lisää omaisuutta muille? Ja ne toiset nauttisivat saamastaan omaisuudesta esim. kuluttamalla sitä?


Vir, joka on perinyt geeninsä, ei koskaan omaisuutta tai rahaa

Olisiko lentolippu helpotus näihin ongelmiin?
http://www.alfamoving.fi/?adwords=muutto%20ulkomaille


orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Ⓐ
« Vastaus #143 : 16.04.2013, 11:24 »

[/quote]
Että jos jakaa lapsille euroja. Yksi menee ja ostaa sillä karkkia, ja on puoli tuntia onnellinen. Toinen laittaa sen säästöön muiden eurojen kanssa, ja ostaa aikanaan sillä ja muilla haalimillaan euroilla jotain pitempikestoista, tyyliin polkupyörän. Ja kolmas ostaa sillä eurollaan ongen, menee rantaan, kalastaa muutaman ahvenen, myy ne mummoille kissojen ruoaksi ja tienaa em. tavalla kesän mittaan pyörän sekä kylmälaukun, ja verkostoituu myös muihin kalastajiin asiakkaidensa lisäksi. Ja kun katsomme tilannetta kaksikymmentä vuotta myöhemmin, jollain heistä on omaisuutta, jollain ei. Olisiko oikein siinä kohtaa jakaa omaisuus tasan kaikille?

Vir, joka on perinyt geeninsä, ei koskaan omaisuutta tai rahaa
[/quote]

Toistan itseäni mutta olen tehnyt yli20v töitä sitten sairastuin minun vika tietysti !! jo tuossa vaihessa olin velkaantunut

mm omistusasuntoni korjauskulujen takia putkiremontti,ikkunaremontti,sähkönousut,katto remontti,,, jos olisin

pystynyt jatkamaan töissä olisin ehkä nuo saanut aikanaan hoidettuakin,,,mutta kun putoaa ensin ansiosidonnaiselle

sitten työttömyyspäivärahalle voi unohtaa tuommoiset,mitä tekee sossu tuossa vaihessa EI tukea myy asunto ainut

neuvo  lopulta pakko oli nälkäänsä sekin sitten tehdä,toki hetkellisesti minulla oli hiukan rahaa mutta nyky vuokra

hinnoilla tuo raha oli aika pian kulutettu.jos kulut on 1000e kuussa ja tulot 300e ei tarvitse olla matematiikkanero

laskeakseen että tilanne oli naurettava,,,, mites tässä esimerkissä pitäisikö valtion tehdä jotain ennen kun on

myöhäistä ,olen 99,9% varma että sopivaan aikaan antamalla minulle vaikkapa 10000e lainan olisin voint jatkaa

asumista omistusasunnossa ja olisin tullut HALVEMMAKSI yhteiskunnalle, pelkästään 1 vaihe jossa asuin

asunnottomien majoituksessa huhun mukaan maksoi valtiolle 3000e kuussa eli MOT asiat voisi tehdä monesti

paljon viisaamminkin  noista sijoituksista onhan se naurettavaa että 100 miljoonan sijoituksesta maksetaan joku

10% veroa mutta työttömyyspäivärahasta otetaan 20%  ja olen edelleenkin sitä mieltä että kattopalkka

pitisi olla 2500 kuussa jonka ylimenevä menee köyhemmille,,, ok jotkut mm alkkiset tuhlaa rahansa mutta

nehän tulee lähes 100% valtiolle takaisin, sen sijaan rikkaanpi kuskaa rahansa ulkomaille ja tuhlaa siellä,,


jos minä halusin pyörän tai karkkia minun piti tehdä töitä suosittelisin samaa nyky vanhemmille.

kun nään että 1 luokkalaisille ostetaan uusimman mallin puhelin kun kaikilla on,,,

Viridian

Vs: Ⓐ
« Vastaus #144 : 16.04.2013, 11:26 »
Ei kun ai niin, niinhän tuo osittain jo toimiikin. Mä teen töitä, maksan veroja, joilla kustannetaan elintaso ja elämä myös niille, ketkä eivät pysty, kykene tai halua elättää itseään työnteolla. Kuten maassamme on katsottu oikeudenmukaiseksi ja yhteiskuntarauhaa säilyttäväksi, sen esivallan toimesta, minkä toimintaan pystyn äänestämällä vaikuttamaan.

Veroilla maksetaan myös esimerkiksi terveydenhuolto, poliisit, kirjastot ja ilmainen koulutus. Etenkin viimeinen on aika viisasta tulonsiirtoa, pääsevät myös ne jotka ovat perineet vain geeninsä (mm. minä) jokseenkin tasa-arvoiseksi rikkaiden kanssa. Tulonsiirto ei välttämättä tarkoita puhtaan rahan siirtämistä. Kaikkea rahaa ei siis anneta sossupummeille. Tiedän olevani hyötynyt suuresti nykyisenmallisesta tulonsiirrosta.

On sitten maita, joissa tulonsiirtoa ei tapahdu. Niissä asiat ovat paljon huonommin kuin meillä. Synnyt köyhäksi, pysyt köyhänä.

Kyllä, näin juuri. En ole väheksymässä tulonsiirtoja, sanoinhan, että se systeemi on myös itseni äänestämän järjestelmän tekoa. Ja josta todella, mm. mainitsemasi koulutuksen kautta, olen hyötynyt, ja saan tehdä töitä turvallisessa ympäristössä, missä myös lapseni saavat samat edut, koulutuksen, terveydenhuollon jne. Siksi kannatankin nykyistä systeemiä.

Olen väheksymässä ideaa, että omaisuuden tasajako olisi hyvä juttu, mitä orjamies innokkaana ajaisi anarkismin parhaana hedelmänä. Ja sitäkin väheksyn lähinnä siksi, että sillä ei olisi tulevaisuutta, uutta omaisuutta ei synny sillä tavalla.

Ihmisluonnosta ja tasajaoista voi kukin googlailla Lech Walesan vanhan ja osuvan sinkkiämpärivertauksen.

Vir

ps. ja ellei joku ole vielä ymmärtänyt, en ole anarkisti sen enempää kuin luokkayhteiskunnan palauttajakaan, eli väärä ketju, joopa

edit: typo

Snadistisadisti

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1506
  • TrueMaster and proud of it!
  • Galleria
Vs: Ⓐ
« Vastaus #145 : 16.04.2013, 11:30 »
Yli 2500€ palkka köyhille? Kuulostaapa todella järkevältä. Jotain tuon suuntaista taidettiin kokeilla Neuvostoliitossa, joka oli kukoistavan talouden ja innovatiivisen yrittämisen paratiisi.

oddartist

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 175
  • Uusia polkuja tallaamassa
  • Galleria
    • Oddartists odditities
Vs: Ⓐ
« Vastaus #146 : 16.04.2013, 11:38 »
Eipä omaisuuden tasajaosta mitään tulisi, siitä on jo ihan tarpeeksi huonoja esimerkkejä. Sen sijaan omaisuutta olisi siinä suhteessa hyväkin jakaa, ettöä kaikilla olisi kuitenkin mahdollisuus ihmisarvoiseen elämään. Nykyään se on työttömälle aika vaikeata, ja siksi kannattaisinkin perustuloa.

Koko talousjärjestelmässähän on tällä hetkellä sellainen iso vika, että se mahdollistaa harvojen rikastumisen muiden työstä, osakekeinottelussa ei mielestäni ole enää kyse minkäänlaisesta terveestä yksityisyrittelijäisyydestä. Samalla ne jotka työn tekevät kuolevat nälkään vaikka työskentelisivät päivät pitkät tuottaen nimenomaan ruokaa. Yrittäjyys ja omalla työllä vaurastuminen ovat terveitä asioita ja auttavat ihmiskuntaakin kehittymään ja innovoitumaan. Juuri tällaista pienyrittäjyyttähän tämä nykymeininki potkii pahimmin päähän.

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Ⓐ
« Vastaus #147 : 16.04.2013, 12:14 »
Perustulo on hyvä idea mutta niin kauan kun kokoomus on noinkin suosittu,sitä ei ikinä toteudeta ja sanokaa

MINUN sanoneen ennen 2050 lukua,oikeisto populistit mm kokoomuksen nuorisosiipi ajaa vastikkeellisen

työttömyyspäivärahan,siinä sitten vajaakuntoiset, mielisairaat, työhaluttomat jne kurssien jälkeen käyvät

innokkaasti lakaisemassa 500m jalkakäytävää,ai kun se tekee onneliseksi ne kaikki paperin pyörittelijät,

jotka ei meinaa keretä juoruilulta juomaan pulla kahevja,kauheeta kun tulee burnout 1 asiakaskin katsoi pahasti,,,

sinäänsä perustulokaan EI ratkaise kaikkia ongelmia, mitäs kun arska ryöstetään perustulopäivänä,,,??

Snadistisadisti

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1506
  • TrueMaster and proud of it!
  • Galleria
Vs: Ⓐ
« Vastaus #148 : 16.04.2013, 12:26 »
...sanokaa MINUN sanoneen ennen 2050 lukua,oikeisto populistit mm kokoomuksen nuorisosiipi ajaa vastikkeellisen työttömyyspäivärahan,siinä sitten vajaakuntoiset, mielisairaat, työhaluttomat jne kurssien jälkeen käyvät innokkaasti lakaisemassa 500m jalkakäytävää,ai kun se tekee onneliseksi ne kaikki paperin pyörittelijät, jotka ei meinaa keretä juoruilulta juomaan pulla kahevja,kauheeta kun tulee burnout 1 asiakaskin katsoi pahasti...
Eli on parempi, että ihmiset ruokitaan koteihinsa odottamatta mitään vastikkeeksi? Ai että se tekeekin kaikki työssäkäyvät onnellisiksi, kun saa elättää sohvaperunoita joita ei kiinnosta edes lakaista viittäsataa metriä jalkakäytävää elantonsa eteen.
Kaikki kynnelle kykenevät töihin, antamaan jotakin vastiketta sille elatukselle joka heille valtion puolesta, eli veronmaksajien kukkarosta, maksetaan. Ei se ehkä kannattavaa ole, jos katuja lakaistaan ja mummoja jututetaan vastikkeeksi saadusta rahasta, mutta silti se on 100% enemmän hyötyä kuin perse homeessa sohvalla makaamisesta.

oddartist

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 175
  • Uusia polkuja tallaamassa
  • Galleria
    • Oddartists odditities
Vs: Ⓐ
« Vastaus #149 : 16.04.2013, 12:31 »
Snadistisadisti, tuollainen politiikka ampuu jokaikistä työtätekevää omaan jalkaan. Ihanko tosissasi kuvittelet että kukaan alkaa maksamaan TES:sin mukaista palkkaa jos ihan laillisesti on saatavilla puoli-ilmaista orjatyövoimaa? Niin kauan kun ei ihmiselle makseta oikeaa palkkaa, niin sitten ei voida työhönkään pakottaa. Päiväraha on jotain 500 euroa kuussa ja silläkään ei pitkälle potkita, mutta ei se nyt länsimaisen oikeustajuun istu sekään että ihminen tapettaisiin nälkään.

Ja mikä perkele siinä oikein on että työttömiä pidetään jotenkin syyllisinä tilanteeseen. Ihan tilastoistakin voi katsoa että työtä ei yksinkertaisesti ole kaikille, piste. Harva huvikseen makaa.