Kirjoittaja Aihe: Stieg Larsson: Miehet jotka vihaavat naisia  (Luettu 18204 kertaa)

kide

  • Vieras
Vs: Stieg Larsson: Miehet jotka vihaavat naisia
« Vastaus #30 : 14.10.2012, 19:03 »
Kide, kiitos siitä vinkistä Kepleriin. :)

Ollos hyvä :)

Eihän ne mitään klassikkokirjallisuutta ole, mutta ihan toimivaa viihdettä. Yöpöydälläni on parhaillaan uusin Kepler: Tulitodistaja.

Elokuva Hypnotisoija tuli nähtyä ennakkonäytöksenä ja kävi kuten usein ennenkin, leffa ei vastannut lukukokemusta -  moni hyvä yksityiskohta ja sivujuonne on pakko karsia pois elokuvasta, joten tarina on ohuempi kuin kirjassa. Kirjaa lukematon leffakamu piti kuitenkin elokuvaa toimivana ja jännittävänäkin.

ZiggyStardust

  • Vieras
Vs: Stieg Larsson: Miehet jotka vihaavat naisia
« Vastaus #31 : 15.10.2012, 17:26 »
Pitääpä kokeilla, josko tuo Kepler toimisi post-Nesbø -tyhjyyteen. Marklund ja Läckberg eivät oikein sytyttäneet, Lapidus vähän paremmin.

Kohtuukäyttö on näköjään meikäläiselle mahdotonta. Kun joku kirjailija "löytyy", niin se on sitten osapuilleen 24/7-suhde.

Dunedain

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 132
  • nartun kesyttäjä = onnellisesti naimisissa
  • Galleria
Vs: Stieg Larsson: Miehet jotka vihaavat naisia
« Vastaus #32 : 15.10.2012, 19:52 »
 8) Ziggy, ei se Kepler mulla post-Nesby tyhjyyteen kyllä sentään auta - se olisi jo liikaa vaadittu -, mutta kelvollista luettavaa se toki on. Sitäpaitsi emme onneksi ole vielä post-Nesby ajasssa...Harmi muuten, että norjalaiset evitä ole yhtä kovia leffantekijöitä kuin ruotsalaiset, jotten Lumiukonkin eka versio tulee olemaan jenkkilästä...

Jens Lapidus on mustakin todella kova jätkä...omassa genressään sen verran hyvä, että uusi kirja on saatava heti käsiin, kun se ilmestyy...


ZiggyStardust

  • Vieras
Vs: Stieg Larsson: Miehet jotka vihaavat naisia
« Vastaus #33 : 16.10.2012, 19:25 »
No joo, onneksi kyseessä on tosiaan vain post-Aave. Odottavan aika on vain niin pitkä. Kirja onneton kun meni päättymään suht' kiperään tilanteeseen...

Naya

Vs: Stieg Larsson: Miehet jotka vihaavat naisia
« Vastaus #34 : 26.10.2012, 03:38 »
Larssonin kirjat ovat kyllä mahtavia. Tai no en oikein voi puhua monikossa kun en ole viimeistä vielä saanut luettua. Olen monien kanssa samaa mieltä, että ensimmäinen kirja oli parempi kuin toinen... Niin ja alkuperäiskielellä olen lukenut.
Alkuperäisiä elokuvia en ole katsonut (lukekaa: en ole saanut katseluseuraa niitä varten, kun avokki ei halua katsoa mitään missä puhutaan ruotsia  ???), mutta enkkuversion sain tuon suostuteltua katsomaan. Tykättiin kyllä molemmat, vaikka eihän se tietenkään mielestäni kirjalle vertoja vedä, mutta eipä se mitään täyttä kuraa ollut. Pitää nyt saada katsottua ne alkuperäisetkin leffat, josko olisivat vielä parempia - ja tuon enkkuversion katsottuaan myös avokki olisi kuulemma melkein valmis katsomaan niitä ruotsinkielisiäkin.  ::)

Nepo

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 498
  • "Kyllä se mökillä menis"
  • Galleria
Vs: Stieg Larsson: Miehet jotka vihaavat naisia
« Vastaus #35 : 26.10.2012, 13:59 »
Jos pitää Larssonista,pitää kyllä sitten myös Liza Marklundista...saman tyylistä ja nythän on tullut jo 5 leffaakin perustuen Marklundin kirjoihin.Suosittelen lämpimästi.Hakkaa kyllä Wallanderit....Beckien ja Milleniumin väliin menee mun asteikolla.  :)

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Stieg Larsson: Miehet jotka vihaavat naisia
« Vastaus #36 : 26.10.2012, 23:59 »
Jaa (ei, tämä ei ole nyt ruotsia eikä tarkoita kyllä).
Ensinnäkin; Marklundin kirjoittamisesta en ole pitänyt oikein koskaan (joo, olen lukenut useimmat, ja suomennettuina, mutten usko että kielen kömpelyys johtuu siitä). Tarinat ok.

Ja nyt en taida uskaltaa sanoa kaikkea mitä voisin...Larsson on ok kieleltään mutta...hemmetti, no sanon, minua häiritsi kirjoissa tietynlaiset sukupuoliroolit. Jep. Se miesnäkökulma. Ei voi mitään; tiedän: olen toivoton.

Ja ei; leffoja en ole nähnyt. Luen mieluummin dekkarini kuin katson elokuvina.

ZiggyStardust

  • Vieras
Vs: Stieg Larsson: Miehet jotka vihaavat naisia
« Vastaus #37 : 27.10.2012, 00:23 »
Nepo, pidän kovasti Larssonista ja Mankellista, mutten Marklundista, eli ei tuo nyt mikään itsestäänselvyys ole. Yhteistä Marklundilla ja Larssonilla on lähinnä genre ja alkukieli, mutta muuten painivat mun mielestä aika lailla eri sarjassa. Vaikea sanoa mitään yhtä syytä, mikä niissä tökkii; onko se sitten Marklundin kieli vai tapa viedä tarinaa eteenpäin (tai pikemminkin jämähtää jaamaamaan tarinan ja henkilöiden kannalta epäolennaisuuksia). Marklundin kirjojen juonet sinänsä ovat ok. Voi olla, että ne toimivatkin paremmin leffoina kuin kirjoina.

Nepo

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 498
  • "Kyllä se mökillä menis"
  • Galleria
Vs: Stieg Larsson: Miehet jotka vihaavat naisia
« Vastaus #38 : 27.10.2012, 13:52 »
Joo...leffoina varsinkin toimivat :) Kannattaa kokeilla.

allegoria

  • Vieras
Vs: Stieg Larsson: Miehet jotka vihaavat naisia
« Vastaus #39 : 04.12.2012, 00:30 »
Eikä kannata,ennkku versio oli paha pettymys verrattuna ruotsalaiseen...vaikka näyttelijät ovatkin huippuluokkaa.Mutta kyllä swe-version Naomi Rapace menis mökillä!

Itse kannatan kompromissia "jenkkiversio oli parempi mutta ruotsiversiossa on seksikkäämmän näköinen Lisbeth". Nils Bjurman on kuin suoraan revitty joistakin seksifantasioistani (kiristävä vanha pervo) ja ne miehet jotka vihaavat naisia ovat myös kiintoisaa porukkaa.  8)


Näin on, nyt täytyy kompata. Kiristävät vanhat pervot  :love:
Täydellistä settiä ainakin fantasiaosastolla. Harmi ettei Lisbet oikein tykännyt:D
Ja se kosto oli myös parhautta.

subcat

  • Vieras
Vs: Stieg Larsson: Miehet jotka vihaavat naisia
« Vastaus #40 : 13.04.2013, 23:28 »
Olispa tämä kirjasarja saanut jatkoa.. Aivan liian hyvää luettavaa. Yöunet jäi vähiin kun aina piti lukea vielä "se seuraava kappale".

Leffat ei tietenkään tähän yltäny, mutta pidin niistä silti. Jenkkiversiota en edes aio katsoa.. Tuliko niitä muuten vaan se eka osa? Muistelisin et se kosahti niin pahasti, että jatkot päätettiin jättää tekemättä.

Luen harvoin, mutta kun hyvä kirja osuu kohdalle, se vie kaiken ajan ja huomion.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Stieg Larsson: Miehet jotka vihaavat naisia
« Vastaus #41 : 14.04.2013, 10:14 »
Leffat ei tietenkään tähän yltäny, mutta pidin niistä silti. Jenkkiversiota en edes aio katsoa..

Minä ja moni muu pitää jenkkiversiota parempana kuin ruotsalaista elokuvaa. En tosin ole lukenut vieläkään kirjasarjaa, joten en osaa sanoa kumpi versio tavoitti kirjan tunnelman paremmin.

Muistelisin et se kosahti niin pahasti, että jatkot päätettiin jättää tekemättä.

Ainakin imdb:ssä on linkki kroatialaiseen lehtijuttuun, jossa eräs näyttelijöistä kertoo osallistuvansa jatko-osan kuvauksiin. Eri asia sitten, ohjaako sen sama henkilö.
http://www.imdb.com/title/tt1568346/board/nest/213166203?ref_=tt_bd_1

subcat

  • Vieras
Vs: Stieg Larsson: Miehet jotka vihaavat naisia
« Vastaus #42 : 14.04.2013, 15:03 »
Niin, no.. musta mitään kirjoihin perustuvia leffoja ei liikaa kannata kattoa sillä ajatuksella, että onko se nyt onnistunu oleen sen kirjan mukainen. Vaikka tokihan sitäkin miettii. Leffat on vaan aina ollu kirjoihin verrattuna pettymyksiä, jotain olennaista jää pois, koska kerrontamuoto on lähtökohtaisesti erilainen. Ja ne roolihahmot, tuo Daniel Craig on Blomkvistin rooliin aivan liian hyvännäköinen. Mielipidejuttuja tietty.