Kirjoittaja Aihe: Mitä sulle on fetissi?  (Luettu 2301 kertaa)

Langotar

Mitä sulle on fetissi?
« : 02.09.2023, 20:08 »
Hei ihanat ❤️ Mä koen ettei mulla ole fetissejä, siks mua kiinnostaa tietää mitä se on kenellekin. Mä haluan ymmärtää uteliaana otuksena. Onko se henkisten tarpeiden täyttämistä, seksuaalisen nautinnon hakemista, molempia, vai jotain muuta, mitä?

Flikk

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1744
  • It's playtime;)
  • Galleria
    • Novelleja
Vs: Mitä sulle on fetissi?
« Vastaus #1 : 02.09.2023, 20:48 »
Ei mullakaan oo mitään materiaali- tai tuotefetiä, mut valta-asetelmaan on sellane kestotilaus,  että mahdoton kiihottuu ilman.

Mies maalta-69

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 353
  • Sub-mies, joka on vasta astumassa hämärään.
  • Galleria
Vs: Mitä sulle on fetissi?
« Vastaus #2 : 02.09.2023, 21:01 »
 Lähinnä  netin  luomat mielikuvat toistaiseksi, kun en päässyt livenä niitä totauttamaan.

Dean

Vs: Mitä sulle on fetissi?
« Vastaus #3 : 03.09.2023, 08:15 »
Voin harrastaa seksiä vain alistuvan naisen kanssa, jonka olen piiskannut. Piiskausta ei tokikaan tarvitse joka kerta suorittaa. Naisen pitää olla kanssani tasa-arvoinen, mutta tasa-arvoinen seksi olisi ihan mahdoton turn off.

semar

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 69
  • Toksinen setämies
  • Galleria
Vs: Mitä sulle on fetissi?
« Vastaus #4 : 03.09.2023, 11:41 »
Siinä taitaa olla käytännön esimerkki fetissin sanakirjamääritelmästä. Fetissi on jotakin, mikä on välttämätöntä kiihottumiselle. Täällä sanaa käytetään (ja käytän itsekin) väljemmässä merkityksessä. Minulle fetissi on jotakin, mikä herättää kiinnostuksen paljon matalammalla kynnyksellä kuin mikään muu. Omassa tapauksessani se on valta, joko todelliseen asemaan perustuva tai itse määrätietoisella asenteella otettu.

Ollinkurjuus

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 113
  • Ehkä etsin ehkä en
  • Galleria
Vs: Mitä sulle on fetissi?
« Vastaus #5 : 03.09.2023, 11:48 »
Valta-asetelmassa siveysvyöt on ihan nr1. tässä samalla selitys nickkiini ja vastaus yv kyselyihin.

Tanuki

Vs: Mitä sulle on fetissi?
« Vastaus #6 : 03.09.2023, 12:16 »
Jos puhutaan nyt ”oikeasta” fetissistä, eikä kinkeistä, niin d/s on mulle sellainen. Sen pitää olla jollain tavalla läsnä, edes ajatuksissa tai taustajuonteena, että ylipäätään pystyn kiihottumaan.

IndigoZone

Vs: Mitä sulle on fetissi?
« Vastaus #7 : 03.09.2023, 13:14 »
Fetissin ja fetisistin määritelmiä on yhtä monia kuin määritteleviä tahojakin.

Yksioikoisin määritelmä on perinteinen psykopatologisoiva, parafilia-ajatukseen nojaava: fetisistillä on seksuaalinen kohdehäiriö, jossa seksuaalinen kiinnostus kohdistuu vastakkaisen sukupuolen edustajan asemesta (tai ainakin rinnalla) voimakkaasti tiettyyn esineeseen, vaatekappaleeseen tai asusteeseen, ruumiinosaan, piirteeseen, asetelmaan, tuoksuun, tyyliin, tuntumaan, materiaaliin. Ja että — pahimmillaan — fetissin täytyy olla läsnä, jotta fetisisti voisi lainkaan kiihottua tai olla seksuaalisesti toimintakykyinen. Tai että fetisistille kelpaa seksiaktiksi myös pelkästään fetissin läsnäolo ja sen myötä masturbointi; elollista kumppania ei tyydytykseen tarvita tai välttämättä edes seksielämään kaivata.

Joissain tapauksissa (mutta ei kaikissa) voidaan myös lisämääritellä, että fetissin kohdistuessa erityiseen henkilökohtaiseen vastakkaisen sukupuolen esineeseen, vaatekappaleeseen tai asusteeseen (klassiset pikkarit, kengät, uimapuvut, mitä näitä on), edustaa se usein fetisistille vaatteiden tai asusteiden kantajaa — joko tiettyä yksittäistä henkilöä, joka oikeasti tai kuvitellusti on vaatteiden tai esineiden omistaja, tai vain abstraktisti koko fantasioiden kohteena olevaa todellisten tai fantasiaihmisten kirjoa.

Jyrkimpään psykopatologisoivaan määrittelyyn kuuluu yleensä vielä se, että fetissin katsotaan aiheuttavan fetisistille kärsimystä ja hankaluutta, koska tämä ei voi fetisismiään toteuttaa ”normaalissa parisuhteessa”. Tai jopa se, että fetissit siinä määrin pakkomielteisesti hallitsevat fetisistin ajatuksia, että tämä saattaa fetisismiään toteuttaakseen rikkoa lakia.

Kevyempi määritelmä fetissille on ehkä ”kaikki sellaiset asiat, joita valtavirran normatiivisessa seksuaalisuudessa ei yleisesti pidetä erityisen kiihottavina tai joista erityistä kiihottumista pidettäisiin jopa outona, mutta joista itse saattaa erityisesti kiihottua, ja joita aktiivisesti pyrkii sisällyttämään seksuaaliseen toimintaansa tai ainakin passiivisesti toivoo, että voisi sisällyttää.”

Etenkin materiaaleihin tai tuntumaan perustuvat fetissit (kumi, nahka, muovi, köysisidonnat jne.) voivat olla myös osa pohjimmiltaan vain itselle kuuluvaa, tavoiteltua sisäistä kokemusmaailmaa sen sijaan, että kiinnittyisivät ajatuksiin haaveillusta tai todellisesta kumppanista. Niissä on mahdollisesti sekä seksuaalisluonteista (kinky-)kiihotusta tai tyydytystä tuottava että zen-meditatiivis-wellbeing-elementti. Tai sisäänpäinkatsova ”yhteyden” ja kehotuntuman tavoittelu tai itsekilvoittelu-ulottuvuus. Kyse ei ole niinkään siitä, että kuviossa olisi tarpeen olla asiaan osallistuva tai sitä itse harjoittava kumppani (vaikka se tietenkin voisi tuoda vielä paljon lisäulottuvuuksia), vaan jo teema itsessään on tyydyttävä, olematta symboli millekään muulle.

Määritelmät alta pois käsiteltyinä, kahden jälkimmäisen tyyppisiä itseltä löytyy — erityisistä kiinnostuksista ja taipumuksista aina joidenkin asioiden selittämättömänkin maagiseen vetovoimaan saakka — mutta ei kuitenkaan mitään sellaista, jonka olisi pakko olla läsnä tai toteutua aina tietyllä tavalla, jotta seksuaalisuus ylipäänsä toteutuisi.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2023, 14:50 kirjoittanut IndigoZone »

Routalempi

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 398
  • Galleria
Vs: Mitä sulle on fetissi?
« Vastaus #8 : 03.09.2023, 13:42 »
Tää on hankala kysymys, koska tuntuu että suomen kielessä englannin kielen käsitteet "fetish" ja "kink" molemmat on yhdistyny sanaan "fetissi". Kink ei oikein istu suomen kieleen, ja vaikka toki asiaan vihkiytyneet todennäköisesti tietävät mitä sillä tarkoitetaan, niin suomen kielessä etenkin kun sitä yritetään taivuttaa se tuo vähän liikaa mieleen joko sanan "kinkkinen" joka tarkoittaa ihan muuta kuin kinkyä, tai kiinalaisista aikoinaan käytetyn rasistisen haukkumasanan "kinkki".

Jos puhutaan ihan sanan virallisesta alkuperäisestä merkityksestä (ja alkuperäisestä nimenomaan seksuaalisessa mielessä, ei siinä mielessä mitä fetissi ihan alun alkaen alunperin tarkoitti antropologiassa) niin itselläni ei ole yhtään fetissiä koska ei ole mitään yhtä tiettyä asiaa jota ilman kiihottuminen on minulle mahdotonta. Yleensä kuitenkin kun puhutaan fetisseistä niin sanon että minulla on yksi varsinainen fetissi eli tissit, ja kaikki muut ovat minulle enemmän kink. Tämä siitä syystä koska tissit ovat minulle sekä kaikista suurin yksittäinen lähes pakkomielteinen asia jonka haluan olevan jollain tasolla läsnä kaikessa seksuaalisessa mitä teen, ja koska ne ovat asia josta saan seksuaalisesti kaikista suurinta henkistä mielihyvää selkeästi tavallista enemmän. Kaikki muut seksuaaliset kiinnostukseni ovat sellaisia joista voisin luopua, mutta tisseistä en. Siksi miellän sen itselleni ainoaksi varsinaiseksi fetissiksi.

The_Peikko

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 38
  • Älä kysy, jollet halua kuulla vastausta
  • Galleria
    • Käsi hiekassa ja sinussa
Vs: Mitä sulle on fetissi?
« Vastaus #9 : 03.09.2023, 13:57 »
Minulla on ainakin kaksi asiaa minkä lasken fetissiksi ja toisesta olen kirjoittanut seuraavaa -> https://molinay.blogspot.com/2022/04/boobsienergiaa.html

Greta

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 918
  • väkivaltiatar
  • Galleria
    • Löydät mut täältä
Vs: Mitä sulle on fetissi?
« Vastaus #10 : 03.09.2023, 15:54 »
Varsinaisesti tunnistan omaksi fetissikseni ainoastaan vallan; se on mulle asia, jota ilman en halua harrastaa seksiä tai muodostaa seksuaalista ihmissuhdetta, koska se on mulle ainut tapa toteuttaa seksuaalisuuttani omana itsenäni. On myös asioita, lähinnä ominaisuuksia ja joitain asuja, jotka saa mut kiihottumaan jostain ihmisestä, vaikka välissä ei olisikaan valtaa, mutta se on enemmän kuitenkin ehkä voimakasta kiihtymystä ja innostusta, kuin fetisistinen tarve. Sitten on myös asioita, jotka kirjaimellisesti voi saada mut laukeamaan siihen paikkaan vaan olemassaolollaan, mutta en laske niitä oikeiksi fetisseiksi, koska en Tarvitse niitä kiihottuakseni. Eli joo, sanoisin omaavani yhden kokonaisvaltaisen fetissin ja sen lisäksi vahvoja kinkkejä ja preferenssejä.

Välillä tulee käytettyä fetissi-sanaa aika löyhästi puhuessa myös voimakkaista viehtymyksistä, jotka tökkii jotain melkoisen arkaa paikkaa jossain aivojen syövereissä, koska se on yksinkertaisempi tapa selittää kyseistä ilmiötä. En kuitenkaan laske näitä asioita varsinaisiksi fetisseiksi

nylonmies

  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Nylonsukkafetissimies
  • Galleria
Vs: Mitä sulle on fetissi?
« Vastaus #11 : 11.10.2023, 16:56 »
Itselleni fetissinä on nylon-sukkiin että haluan pukeutua sellaisiin seksuaalisena nautintona myös että naisella on päällä myös nylon-sukat.

Hämäräntaite

  • Rsyke
  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 16
  • "Autuaampi on antaa kuin ottaa"
  • Galleria
Vs: Mitä sulle on fetissi?
« Vastaus #12 : 11.10.2023, 18:25 »
Tässä varmaan kolmen kärki omista, ei tietyssä järjestyksessä ja sopivasti erilaisia:
-Valtasuhteiden vaihtelui. On esimerkiksi aivan vastustamaton ajatus että esim piiskattavasta tuleekin piiskaaja tai että hetki sitten penetroimani nainen ottaa strapin ja penetroi minut. Nimenomaan saman ihmisen kanssa ja nopealla tahdilla.
-Lateksi, puhtaasti materiaalifetissi, jossa kiihottaa oikeastaan kaikki - tekstuuri (erityisesti musta ja liukas), tuntuma (itsellä päälle puettuna ja koskettelu), ääni (se nirskunta ja narskunta!), hajukin? ja paljastavuus. Kiiltävä ihonmyötäinen pinta joka tuo kropan muodot paremmin esille
-Tissit. Puristelu, nännien hiplailu, imeskely, nuoleskelu, pussailu, palvonta, "titfuck" ja ihan pelkkä katselu.