Kirjoittaja Aihe: Vapaa suhde?  (Luettu 11673 kertaa)

Pip

Vapaa suhde?
« : 22.06.2016, 01:34 »
Tiedän tämän aiheen olevan kinkyporukasta monellekin tuttu. Itse kuitenkin lukeudun niihin, joille avoimuus ja rehellisyys on tämän kaiken perusta. Seläntakana tekeminen ja harhaanjohtaminen eivät koskaan aiheuta mitään hyvää. Omasta mielestäni, jos pelataan avoimin kortein, niin ainoastaan silloin voidaan saavuttaa tämä tila, mikäli kaikki osaavat suhtautua oikein.

http://askelterveyteen.com/haluan-sinkku-kanssasi-lue-netissa-leviava-kirjoitus/

Pulseproto

  • Vieras
Vs: Vapaa suhde?
« Vastaus #1 : 22.06.2016, 07:23 »
Itse en kutsuisi artikkelin kuvaamaa suhdetta "parisuhteeksi", enkä myöskään suostuisi elämään tai rakastamaan ihmistä joka ei panosta ja nosta myös minua jalustalle.
Voin toki elää ja olen rehellisenä sinkkuna vuosia elänytkin, joten tiedän etten halua kuluttaa aikaani ilman myös minuun oikeasti ja >rehellisesti< sitoutunutta kumppania <3

Mr.Inathu

Vs: Vapaa suhde?
« Vastaus #2 : 22.06.2016, 09:20 »
Vapaissa suhteissakin on omat tasonsa. Kuvatunlainen suhde on mahdollinen niin kauan, kuin mukana kuviossa ei ole lapsia, kummallakaan omia tai yhteisiä. Tai mukana ei ole kummallakaan asuntolainaa tai muuta merkittävää jatkuvaa tuloa vaativaa taloudellista sitoumusta. Se toimii, jos molemmat ovat perusterveitä, eikä kummallakaan ole merkittäviä vastuita tai velvoitteita kenestäkään toisesta ihmisestä... Tai eläimestä huolehtimiseen...

Kuinka moni voi allekirjoittaa haluavansa elää elämää, jossa kummallakaan ei ole yhtään edellämainituista, eikä saa tulevaisuudessakaan olla?

Itse olen elänyt koko aikuisuuteni vain ja ainoastaan avoimissa polysuhteissa. Silti mukana on ollut ja on yhäkin, kaikkia noita edellä mainittuja "rajoitteita". Joten sanoisin, etä vapaassa suhteessa oleellisinta on luottamus. Luottamus suhteen jatkuvuuteen ja luottamus siihen, että toinen on mukana ja tukemassa silloinkin kun paska osuu tulettimeen. Silloinkin, kun suunnitelmat kusevat ja todellisuus muuttaa sen kivan, mihin oltiin panostettu. Mukana ja tukemassa silloinkin, kun se on täysin kumppanin henkilkohtaisten etujen vastaista.

Vasta luottamus toiseen tekee suhteen, enkä itse henkilökohtaisesti usko, että luottamusta voi kasvaa ilman vastuuta. Joten omasta mielestäni vapaa suhde voi toimia ainoastaan silloin, kun sen ei saman aikaisesti koeta tarkoittavan myös vastuusta vapautumista.

-Mr.Inathu

PinkCat

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1012
  • nylkky
  • Galleria
Vs: Vapaa suhde?
« Vastaus #3 : 22.06.2016, 09:27 »
Tuo alkuperäinen kirjoitus kuulostaa tosi nuoren kirjoittamalta, itse varmaan oisin voinut kuvatunlaista "haluta" joskus parikymppisenä kun oli jotenkin ajankohtaista ja ylipäätään realistista notkua baaritiskeillä pokaamassa jengiä.
Tosiaan asuntolainojen kanssa ei ehkä ihan niin vastaa mun maailmankuvaa ja elämää enää.
Mulla ei oo mitään avoimia suhteita vastaan mutta tuo koko teksti (myös tuo "artikkeli" ton kirjoituksen ympärillä) on jotenkin ... ei-niin-mun-makuun kielellisesti ja tyylillisesti.

Pulseproto

  • Vieras
Vs: Vapaa suhde?
« Vastaus #4 : 22.06.2016, 09:39 »
Inathulle kiitos ehkä parhaasta analyysistä täällä koskaan avoimenpolysuhteen arvo-dynamiikasta. Osuva luonnehdinta myös artikkelin sisältöön napakan intuitiivisesti.
Hieno teksti

lili

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 114
  • My pain, Your thrill.
  • Galleria
Vs: Vapaa suhde?
« Vastaus #5 : 22.06.2016, 09:49 »
Ei suhteen "vapaus" ja toisen kunnioittaminen ole mitenkään toisiin poissulkevia, pikemminkin päinvastoin, kokemukseni mukaan. En ylipäätään tajua miksi olisin suhteessa joka perustuu johonkin muuhun kuin molempien osapuolten vapaaseen haluun, yhteisiin sopimuksiin ja toisen kunnioittamiseen. Sosiaaliset normit ja muiden odotukset merkitsevät minulle nykyään hyvin vähän tässä asiassa. Itsellänikään ei kyllä baareissa notkuminen ja krapulassa makaaminen ole kovin korkealla prioriteettilistalla, mutta pointti lienee että suhteen ei tarvitse tarkoittaa sitä, ettei voi tehdä juttuja joita muuten elämässään tekisi ja joista nauttii. Kuten yllä mainittiin, niin rehellisyys, avoimuus ja syvä luottamus ovat toimivan ihmissuhteen perusta, varmasti riippumatta siitä minkälaiset "säännöt" suhteessa on.

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Vapaa suhde?
« Vastaus #6 : 22.06.2016, 11:30 »
Minusta artikkeli oli sisällöltään ihan okei, tyyli sitten kyllä tökki.

En näe mitään ristiriitaa vapaassa rakkaudessa/vapaassa suhteessa, vaikka olisi niitä lainoja ja lapsiakin (omia, toisen ja/tai yhteisiä). Ei minulle vapaus ole vapautta tehdä ihan mitä vain, vaan sitä että kuuntelee itseään ja jakaa sen toisen kanssa.
Voi tietenkin johtua myös siitä että minulle elämä=energia=rakkaus=valo=vapaus....ja tuon kaiken vastapooli on se vastuu. Eli vastuu ei ole luottamuksen vastapooli vaan siihen vain kuuluva ja sen mukanaan tuoma komponentti.

Ja luottamuksen syntyminen sitten perustuu holistiseen kohtaamiseen (suomeksi siihen rehellisyyteen, eli että sekä kuunnellaan toista että kerrotaan itsestä), ja tämä on se oleellinen valinta joka tulee tehdä suhteessa, jotta siitä voi tulla oikeasti merkityksellinen. J a k a m i n e n.

Lunttu

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1140
  • Center Of Attention Whore
  • Galleria
Vs: Vapaa suhde?
« Vastaus #7 : 22.06.2016, 11:32 »
Aika samansisältöinen aloitusviesti kuin aloittajan ketjussa:
Polyamorisia ajatuksia

Pip

Vs: Vapaa suhde?
« Vastaus #8 : 22.06.2016, 12:37 »
Aika samansisältöinen aloitusviesti kuin aloittajan ketjussa:
Polyamorisia ajatuksia
En ymmärtänyt kommenttia, koska polyphilia ja avoin suhde ovat eri asioita, jotka voivat sisältää samankaltaisuuksia. Siltikin niitä voi käsitellä erikseen.

Lunttu

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1140
  • Center Of Attention Whore
  • Galleria
Vs: Vapaa suhde?
« Vastaus #9 : 22.06.2016, 12:43 »
Aika samansisältöinen aloitusviesti kuin aloittajan ketjussa:
Polyamorisia ajatuksia
En ymmärtänyt kommenttia, koska polyphilia ja avoin suhde ovat eri asioita, jotka voivat sisältää samankaltaisuuksia. Siltikin niitä voi käsitellä erikseen.

Viittaan ihan täysin aloitusviestien sisältöön, lainaus alla tästä ketjusta:
Tiedän tämän aiheen olevan kinkyporukasta monellekin tuttu. Itse kuitenkin lukeudun niihin, joille avoimuus ja rehellisyys on tämän kaiken perusta. Seläntakana tekeminen ja harhaanjohtaminen eivät koskaan aiheuta mitään hyvää. Omasta mielestäni, jos pelataan avoimin kortein, niin ainoastaan silloin voidaan saavuttaa tämä tila, mikäli kaikki osaavat suhtautua oikein.

..ja linkkaamastani aiemmasta aloituksestasi:
Mielestäni se tärkein polyphiliassa on kuitenkin se rehellisyys. Mikäli haluaa mennä panemaan kaikkea, minkä mahan päällä voi sulaa, niin pitäisi pystyä kertomaan se jo etukäteen. Omasta mielestäni salaa tehty juttu ei kuulu tähän genreen vaan on vain ja ainoastaan tehty toista vahingoitaakseen. Tiedonkulku on omasta mielestäni se hyvinkin oleellisin asia, jonka jälkeen voi hyväksyä, että toinen haluaakin mennä jonkun muun kanssa harrastamaan, mitä harrastaakin.

Yhteisesti sovittuja sääntöjä ei tässäkään pitäisi mennä rikkomaan, vaan niistä pitäisi pystyä sopimaan etukäteen. Ymmärrän hyvin, että odottamattomia tilanteita voi sattua, mutta ne pitää pystyä purkamaan rehellisesti toisen/toisten osapuolien kesken. Salailu ei koskaan ole ratkaisu .Itse väitän, että totuus sattuu kuitenkin aina vähiten.

Pip

Vs: Vapaa suhde?
« Vastaus #10 : 22.06.2016, 12:49 »
Aika samansisältöinen aloitusviesti kuin aloittajan ketjussa:
Polyamorisia ajatuksia
En ymmärtänyt kommenttia, koska polyphilia ja avoin suhde ovat eri asioita, jotka voivat sisältää samankaltaisuuksia. Siltikin niitä voi käsitellä erikseen.

Viittaan ihan täysin aloitusviestien sisältöön, lainaus alla tästä ketjusta:
Tiedän tämän aiheen olevan kinkyporukasta monellekin tuttu. Itse kuitenkin lukeudun niihin, joille avoimuus ja rehellisyys on tämän kaiken perusta. Seläntakana tekeminen ja harhaanjohtaminen eivät koskaan aiheuta mitään hyvää. Omasta mielestäni, jos pelataan avoimin kortein, niin ainoastaan silloin voidaan saavuttaa tämä tila, mikäli kaikki osaavat suhtautua oikein.

..ja linkkaamastani aiemmasta aloituksestasi:
Mielestäni se tärkein polyphiliassa on kuitenkin se rehellisyys. Mikäli haluaa mennä panemaan kaikkea, minkä mahan päällä voi sulaa, niin pitäisi pystyä kertomaan se jo etukäteen. Omasta mielestäni salaa tehty juttu ei kuulu tähän genreen vaan on vain ja ainoastaan tehty toista vahingoitaakseen. Tiedonkulku on omasta mielestäni se hyvinkin oleellisin asia, jonka jälkeen voi hyväksyä, että toinen haluaakin mennä jonkun muun kanssa harrastamaan, mitä harrastaakin.

Yhteisesti sovittuja sääntöjä ei tässäkään pitäisi mennä rikkomaan, vaan niistä pitäisi pystyä sopimaan etukäteen. Ymmärrän hyvin, että odottamattomia tilanteita voi sattua, mutta ne pitää pystyä purkamaan rehellisesti toisen/toisten osapuolien kesken. Salailu ei koskaan ole ratkaisu .Itse väitän, että totuus sattuu kuitenkin aina vähiten.
En ymmärrä, alleviivaatko vain aloituksien samankaltisuuksia, vai onko niissä mielestäsi epäjohdonmukaisuuksia? Mielestäni molemmat suhteet perustuvat nimenomaan rehellisyyteen.

Lunttu

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1140
  • Center Of Attention Whore
  • Galleria
Vs: Vapaa suhde?
« Vastaus #11 : 22.06.2016, 12:55 »
Toistat itseäsi, ei mulla muuta.

Nick

  • Vieras
Vs: Vapaa suhde?
« Vastaus #12 : 22.06.2016, 13:10 »
Mä olen samoilla linjoillia lilin kanssa.

Tuossa jutussa pikemminkin korostettiin sitä ettei haluta parisuhdetta perinteisine kliseineen, juuttumista sohvan pohjalle, eroa kavereista, oman elämän lopettamista, vaan harrastetaan niitä sinkkuuden (tai reippaan elämän) iloisia asioita myös parisuhteessa.

Toki esimerkiksi mahdolliset lapset muuttavat kuviota merkittävästi siten että heille on on järjestettävä hoito tavalla tai toisella ja heidän kanssaan tulee viettää aikaa ja olla yhdessä. Siltikään se ei estä etteikö muutaman tunnin tai kerran viikossa voisi elää "sinkkuvapaudessa" toisen/muiden katsoessa lapsen perään. Näin mielestäni tulisi toimia vaikka suhde olisi perin perinteinen volvo/rivitalo/fifi setti kaikkine kliseineen. Ihan jo kaikkien henkisen hyvinvoinnin kannalta.

Oma asiansa on sitten suhteen avoimmuus, millä ehdoin mahdollisesti harrastetaan seksiä (ja mikä lasketaan siksi) muiden kanssa tai ei.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Vapaa suhde?
« Vastaus #13 : 22.06.2016, 15:57 »
Eikös oikea suomennos ole "avoin suhde", eikä "vapaa suhde"? Aika sekava artikkeli muutenkin, mutta toisaalta se on arvoisessaan seurassa muiden kyseisen sivuston huuhaa-artikkelien kanssa.

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Vapaa suhde?
« Vastaus #14 : 22.06.2016, 17:08 »
http://www.huffingtonpost.com/isabelle-teissier/i-to-be-single-but-with-you_b_7818158.html

http://quebec.huffingtonpost.ca/isabelle-teissier/celibataires-a-deux-amour-celibat-vie-de-couple_b_7745670.html?1437142984

Mutta minulla pisti sama silmään kuin ranskalaisen alkuperäisen kirjoituksen kommenteissa: "J'veux que tu gardes ton envie de flirter avec les autres filles, mais que tu reviennes vers moi pour terminer ta soirée. Parce que moi, j'aurai envie de retourner avec toi."

Eli aika monogaminen on vire tekstissä.