Kirjoittaja Aihe: Tee-Se-Itse Nahkaruoska  (Luettu 11799 kertaa)

Mr.Vic

Tee-Se-Itse Nahkaruoska
« : 01.11.2011, 14:52 »


Ohjeistus kuvitettuna myös osoitteessa:
http://www.cpalermo.1g.fi/kuvat/Scrapbook/Nahkaruoskan+valmistus/

Nahkaruoskan (flogger) valmistus pienverstaassa

Mitä tarvitset:  (Vähimmäisvaatimukset)

- Nahkaa/kumia/jotain muuta joka aiheuttaa kivasti kipua (silleen sopivasti)
- Puisen kalikan kahvan keskiöski (myös metallista/kumista saa käyttää)
- Kunolliset sakset (ne fiskarsin kotitaloussakset on varmaan ihan riittävät)
- Ainakin yhden mitan tai mittapuun (voit tehdä oman mitan vaikka lankunpätkästä, kunhan se on riittävän pituinen ja mielellään suoraan sahattua tavaraa)
- Kuulakärkikynän/tussin/tms. materiaalikohtainen merkintäväline
- Liimaa (puuliima/maitoliima/kontaktiliima riippuen pitkälti materiaalivalinnoistasi)
- Rättiä ja mehiläisvahaa/kenkärasvaa jälkien siivoamiseen nahasta (irroittaa lian ja liiman)

(Hyvä olla olemassa/lainattavissa/käytettävissä)

- Hyvän työtilan (eli pöytä ja jotain leikkelyn kestävää pinnalle esim. kartonkia tms. joka kestää myös liimaleikit)

Suositeltu kokoonpano (edellisten lisäksi)

- Mattopuukon (helpottaa niiden suorien kappaleiden leikkaamista)
- Puristimia, joilla saat työkapaleen pysymään kiinni leikkuualustassa
- Tummaa tekstiili/nahka-maalia (mikäli haluat siistiä leikkausjäljet nahan reunoilta)
- Siveltimen edellistä varten
- Roppakaupalla kärsivällisyyttä jotta jaksat tehdä siistiä työtä (itse korvasin kärsivällisyyden Karjalan ja Karhun III-ohramallasjuomalla sekä orgaanisesti tuotetulla kahvilla - kukin tietänee itse kuinka saavuttaa tuo tyyni olotila)



1. Ota kapulasi ja leikkaa se sopivan mittaiseksi.
Itse tarkistan pituuden yleensä pitämällä kapulaa kädessäni ja lasken molempiin päihin pari senttiä työvaraa ja noin puolentoista kämmenen mitta itse kahva-osaa, on yleensä riittävä isompaankin ruoskaan.


2. Tässä tapauksessa valitsin kahvan väritykseksi italialaista, punaista ja mustaa buffalo-nahkaa. Palojen ei tarvitse olla kovin suuria, sillä kahvakaan ei ole järin pitkä, vain noin 20cm.


3. Leikkaa tarvitsemasi nahka kahvan pintaa varten.
Tässä kannattaa pitää mielessä, optimaalisen kahvan savuttamiseksi yhden suikaleen pitäisi yltää alapäästä yläpäähän. Ellei riitä, niin koeta jättää jatkopalojen paikka mahdollisimman lähelle kahvan päätä, ettei se näy lopullisessa vehkessä. Leikkaa vielä muutama ylimääräinen nahkasuikale kahvan viimeistelyä varten.


4. Paloja kannattaa mallailla paikalleen ennen liiman levitystä, jotta nähdään miten hyvin ne sopivat ja onko tarvetta leikellä lisää tavaraa. Huomioi että päätyosan yli menevä osa on paras siistiä leikkaamalla vasta liimauksen jälkeen, ellet ole aivan varma kyvystäsi saada siistiä jälkeä ennakkoon leikellyllä paloilla (nahka kuitenkin muotoutuu vielä liimatessa).


5. Itse käytin liimauksessa tavallista maitoliimaa, mutta myös puuliima, nahkaliima, kontaktiliima tai muu vastaava sopii. Taustalla vesipullo, jonka sisällöllä on helppo ohentaa liian paksua liimaa.


6. Alku on aina vaikein, mutta itse aloitin puhtaasti sattumanvaraisesta kohdasta asettamalla ensimmäisen hankastripin 45 asteen kulmaan kahvaan nähden ja mallaamalla sen kohdilleen. Alkukohta kannattaa putsata hyvin kaikesta ylimääräisestä nukasta ja roskasta.

Liimauskesta sen verran: liimaa levitetään ohuelti sekä nahkasuikaleen nurjalle puolelle, että puukappaleen pintaan ja annetaan kuivua hetki. Kun pinta on niin kuiva, ettei liima koskiessa tartu sormeen kiinni, voidaan kappaleet painaa yhteen. Maitoliimaa ei tarvitse hetkeä pidempään pidellä kiinni ja liimaus on hyvä, kunhan nahka venytetään kahvan ympäri, niin että se kuivuessaan vetäytyy hieman kasaan.



7. Kenkärasva on hyvä pitää käsillä liimauksesta asti, sillä se poistaa tehokkaasti liimatahrat (kontakti- ja maitoliima) nahasta. Lisäksi rasvalla suojattuun nahkaa ei liima tartu niin helposti - kannattaa kuitenkin välttää rasvan joutumista nurjalle puolelle, sillä se ei sieltä ilman voimallisia keinoja (nahan ohentaminen koneellisesti) enää irtoa.



8. Kuvassa sopivaksi kuivunutta liimapintaa, jota kieritetään varren ympärille.



9. Kieritystä puoli kerrallaan



10. Ulkonäkö alkaa hahmottua. Kenkärasva on lähellä, jotta liimatahrat saadaan puhdistettua aikaisessa vaiheessa. Vierekkäiset nauhat kannattaa painaa riittävän lähelle toisiaan, jotta väliin ei jää ikävää rakoa.



11. Raotonta kahvaa, jossa liiman raja on näkyvissä.



12. Uuden liimakerroksen levitystä työn jatkamiseksi.



13. Levitä liimaa rohkein vedoin sopivalle matkalle (yleensä niin, että nahkasuikale kulkee noin 1,5-2 kierosta kahvan ympäri)



14. Anna liiman kuivua jälleen pari minuuttia, kunnes liima on läpikuultavaa



15. Eikä liima enää tartu sormeen



16. Loppuun käärittynä kahvassa pitäisi olla ylimääräistä molemmissa päissä.



17. Mikäli jompi kumpi hanka loppuu ennen kahvan päätä, ei ole syytä huoleen: leikkaat vain lisää samanlevyistä nauhaa ja jatkat liimaus-prosessia siitä, mihin jäit.



18. Mikäli haluat hifistellä voit maalata kahvan päät nyt tekstiili-/nahkamaalilla halutun värisiksi. Huomioithan että kahvan maalaaminen etukäteen ei ole suotavaa, sillä se heikentää liiman tarttuvuutta.



19. Seuraavaksi tulee päättää ruoskan hapsujen määrä, leveys, pituus sekä käytettävä materiaali. Itse valitsin 24 haaraisen musta-ruskea yhdistelmän, jossa on 8 ruskeaa (aluspuoli) 2,5cm*60cm hapsua sekä 16 mustaa (päällispuoli) 2,5cm*60cm hapsua. Tällaisella kokoonpanolla (n. 1,6mm buffalon nahasta) saa aikaan melko painavan ruoskan, jolla saa tuotettua sekä pehmeää että kovaa iskua.



20. Varmista ensin että ainakin toinen nahan sivuista on suorakulmainen, näin et tule leikanneeksi vinoja kappaleita. Mittaa tarkasti tarvitsemasi määrä nahkaa ja piirrä tarvittaessa apuviivat nahan pintaan (kuulakärkikynä).

Mitä tarvitset: Mittaa nahasta tarkasti kohdan 24 mukainen kappale, jossa on haluttu määrä hapsuja ja niiden lisäksi toisessa päässä kappaletta työ/liimavara, jonka avulla hapsut kiinittyvät ruoskan kahvaan.



21. Ala leikkaamaan hapsuja mitan/mittapuun avulla, suoraan esimerkiksi pöydän reunan vieressä, jolloin voit mallata kappaleen sekä mittasi pöytälevyä vasten. Itse käytin metallista mittaa, joka oli tasan 25mm leveä ja tästä syystä oivallinen apu leikkelyssä. Tarvittaessa sellaisen saa myös tehtyä itse vaikkapa puulistasta. Muista laittaa leikkausalusta (vaikka pahvia, puuta tms) nahan ja pöydän väliin, ettet tärvele kallisarvoista työpöytääsi heti ensimmäiseen projektiin.

Hyvä keino on pöydän päällystäminen vaihdetttavalla kartonkilevyillä, jotka pysyvät paikoillaan esim teipillä. Suuria kartonkilevyjä saa mm. askarteluliikkeistä.



22. Leikkaa painamalla terää lujasti kohti pöytää ja vetämällä hitaasti yhdellä vedolla poikki nahan. Muista kiinnittää leikkausta ohjaava mitta riittävän lujasti kiinni pöytään, ettei se karkaa kesken leikkauksen.



23. Käyttämäni nahka oli tavallista laukkunahkaa 1,6mm-2,0mm buffaloa (eli suomeksi lehmää)



24. Valmiin kappaleen pitäisi näyttää tältä.



25. Aluspuolen nahkahapsut kuvattuna nurjalta puolelta



26. Hapsut liimataan paikoilleen samalla menetelmällä kuin kahvan pinnoite.
Eli liima levitetään ensin koko matkalta ja annetaan kuivua läpikuultavaksi.



27. Sitten hapsut kieritetään kahvan ympärille säilyttäen koko ajan pieni veto kappaleen loppua kohti. Näin muodostuva jännitys jähmettää nahan liimankuivuessa tiiviimmiin kahvan pintaan.2



28. Päällipuolen hapsut käsitellään liimalla kuten edellinenkin.



29. Lopuksi viimeistellään niin hapsujen pää kuin takapääkin.
Takapäähän voi kierittää hakaa ympäri, samaan tapaan kuin hapsujen päässä ja liimaamalla väliin nauhan vyölenkkiä varten. (ks. kuva 31)



30. Lyömäpäätä on syytä vahvistaa vielä niiteillä tai pienillä nauloilla, joita voi lyödä esim. neljästä suunnasta nahan läpi puukappaleeseen. Tämän jälkeen jäljet on hyvä peittää vielä yhdellä nahkasuikaleella, joka liimataan päälle edellisten tapaan. Tämä työvaihe varmistaa, että ruoska kestää hieman kovempaakin käyttöä.
Myös vyölenkin voi kiinnittää kahvaan nauloilla tai niiteillä, jotta se pysyy paremmin paikoillaan. Muista kierittää liimattu nahkasuikale päälle, etteivät naulan kannat jää näkyviin.



31. Valmiin tuotteen pitäisi näyttää joltain tämän näköiseltä.


Ei siinä sitten muuta kuin muuttamaan valkoinen liha punertavaksi ja siitä siistin sinertäväksi.  >:D




muoks: kuvalinkit korjattu
« Viimeksi muokattu: 21.09.2012, 08:15 kirjoittanut Hermes »

caffeine_junkie

  • Vieras
Vs: Tee-Se-Itse Nahkaruoska
« Vastaus #1 : 05.11.2011, 10:52 »
Ompa muuten hurjan hyvä ohje! Ja seikkaperäisesti kuvitettu. Tykkään :)

BlackFairy

  • Vieras
Vs: Tee-Se-Itse Nahkaruoska
« Vastaus #2 : 10.11.2011, 05:54 »
Komps, todella hyvä ja seikkaperäinen ohje, kiitokset!  8)

mrs_whiterope

  • Vieras
Vs: Tee-Se-Itse Nahkaruoska
« Vastaus #3 : 10.11.2011, 09:32 »
Tosi ammattimainen ohje, missä on loistavasti huomioitu, ettei kaikilla ole käytössä yhtä hyvin varusteltua verstasta. :)

Erittäin taloudellinen vaihtoehto hapsuiksi on pyörän sisäkumi (kiillotettuna näyttää jop hyvältä, varsinkin ne Nokia-tekstit). Pitää mukavaa ääntäkin. Minä ainakin tein pari prototyyppiä kierrätysmateriaalista ensin, en uskaltaisi vain leikata menemään arvokasta priimanahkaa, koska ei ole niin yksinkertaista kapinetta, etteikö tulisi vähintään yhtä tai kahta juttua kohtan "lessons to be learned".

kaimaani

Vs: Tee-Se-Itse Nahkaruoska
« Vastaus #4 : 10.11.2011, 11:00 »
Hieno ohje kyllä, kiitokset siitä!

Priimanahka onkin kamalan hintaista, jos sitä lähtee täydellä hinnalla ostamaan. Huomattavasti huokeammalla pääsee, jos onnistuu löytämään ylijäämäpaloja, niitä kun yleensä kaupataan kilohintaan. Itseäni lykästi jättirätissä, heillä oli jostain syystä pari kassillista nahkatilkkuja myynnissä. Isoimmissakaan paloissa ei pinta-ala tosin ollut paljoa a4-arkkia suurempi, mutta piiskojen ja kahleiden tekoon olivat silti juuri sopivan kokoisia :D

Mr.Vic

Vs: Tee-Se-Itse Nahkaruoska
« Vastaus #5 : 14.11.2011, 00:50 »
Tosi ammattimainen ohje, missä on loistavasti huomioitu, ettei kaikilla ole käytössä yhtä hyvin varusteltua verstasta. :)

Erittäin taloudellinen vaihtoehto hapsuiksi on pyörän sisäkumi (kiillotettuna näyttää jop hyvältä, varsinkin ne Nokia-tekstit). Pitää mukavaa ääntäkin. Minä ainakin tein pari prototyyppiä kierrätysmateriaalista ensin, en uskaltaisi vain leikata menemään arvokasta priimanahkaa, koska ei ole niin yksinkertaista kapinetta, etteikö tulisi vähintään yhtä tai kahta juttua kohtan "lessons to be learned".

Olen jonkun verran käyttänyt tuota käytettyä paloletkua (siis käytöstä poistettua) niin hapsujen tekoon kuin kahvan dekorointiin, mutta lopputulos ei nahkafettarina ole koskaan oikeen miellyttänyt.
Nahkaa kannattaa etsiä, paitsi nahkaliikkeistä, myös UFF:ilta (käytetyt nahkavermeet), Eurokankaasta (satunnaisia pien-eriä eurokangas.fi), konkurssimyynneistä (huutokaupat.com, lakihuuto.fi), nettihuutokauopoista (huuto.net) sekä ulkomaisilta toimittajilta (esim.Tandy Leather UK), jotka toimittavat tavaraa verovapaasti EU:n sisällä.

Lisäksi ylijäämänahkaa/suikaleita/vuodan kappaleita kannataa kysellä vähittäismyyntihintaan oman lähialueen nahka-alan yrityksistä.

Jos suurempi erä tiettyä väriä ja nahkaa kiinnostaa, voinee ottaa yhteyttä suoraan Lapuan Nahkaan (lapna.fi) jolloin minimitilausmäärä on puoli vuotaa, eli noin 12-15 neliöjalkaa.
Naudanvuodat ovat pinta-alaltaan kokonaisina yleensä noin 26-30 neliöjalkaa.

Mr.Inathu

Vs: Tee-Se-Itse Nahkaruoska
« Vastaus #6 : 14.11.2011, 12:24 »
Itse olen satunnaisesti pienempiä määriä nahkaa ostellut täältä:
http://www.nahkakauppa.fi/Myymala%20-%20The%20Store.htm

Edullisuudesta en osaa sanoa, kun ei paria vuotaa enempää ole koskaan ollut tarvetta ostaa, niin ei sillä hinnallakaan ole ollut merkitystä.

-Mr.Inathu

null

  • Vieras
Vs: Tee-Se-Itse Nahkaruoska
« Vastaus #7 : 05.12.2011, 22:26 »
Ihan mielettömän hyvän näköistä jälkeä! Ja kunnioitusta runsaasti kuvitellusta ohjeesta. Vau.

Dineara

  • Vieras
Vs: Tee-Se-Itse Nahkaruoska
« Vastaus #8 : 16.01.2012, 09:56 »
Kiitos hirveästi ohjeista! Juuri tällaista olenkin etsiskellyt - jotain suht helppoa, mitä minullakin on mahdollisuus tehdä, kun en mitään ihmeempiä välineitä saati sitten työpajaa omista. Ja kuvituksesta ehdottomasti plussaa, hienoa, kun joku jaksaa nähdä tällaista vaivaa meidän muiden iloksi :)

kettutyttö

  • Vieras
Vs: Tee-Se-Itse Nahkaruoska
« Vastaus #9 : 05.02.2012, 17:02 »
Tämä youtube kanava voi olla hyödylinen ihmisille joita kiinostaa tehä vähän haastavampia askarteluprojekteja. Se on ainakin autanut minua aika paljon.

Niin eli bernie46:n kanava
« Viimeksi muokattu: 06.02.2012, 11:33 kirjoittanut kettutyttö »

mrs_whiterope

  • Vieras
Vs: Tee-Se-Itse Nahkaruoska
« Vastaus #10 : 20.09.2012, 13:44 »
Palasin katsomaan tätä ja huomasin kuvien kadonneen! :( Jaksaisiko Vic mitenkään linkittää niitä uudelleen? Tai onko tätä ohjetta kuvineen jossain muualla?

Mr.Vic

Vs: Tee-Se-Itse Nahkaruoska
« Vastaus #11 : 20.09.2012, 16:49 »
Kuvat korjattu alkuperäiseen viestiin.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2012, 12:44 kirjoittanut Mr.Vic »

mrs_whiterope

  • Vieras
Vs: Tee-Se-Itse Nahkaruoska
« Vastaus #12 : 22.09.2012, 17:22 »
Kiitos!!!  :love:

Mr.Vic

Vs: Tee-Se-Itse Nahkaruoska
« Vastaus #13 : 07.08.2013, 11:54 »
EDIT: Taas piti päivittää kuvien osoitteisto, mutta eipä se onnistunut tälläkään kertaa...


Ohjeistus kuvitettuna myös osoitteessa:
http://cpalermo.1g.fi/kuvat/Mr.Vic+-+Photobondage/Nahkaruoskan+valmistus/

Nahkaruoskan (flogger) valmistus pienverstaassa

Mitä tarvitset:  (Vähimmäisvaatimukset)

- Nahkaa/kumia/jotain muuta joka aiheuttaa kivasti kipua (silleen sopivasti)
- Puisen kalikan kahvan keskiöski (myös metallista/kumista saa käyttää)
- Kunolliset sakset (ne fiskarsin kotitaloussakset on varmaan ihan riittävät)
- Ainakin yhden mitan tai mittapuun (voit tehdä oman mitan vaikka lankunpätkästä, kunhan se on riittävän pituinen ja mielellään suoraan sahattua tavaraa)
- Kuulakärkikynän/tussin/tms. materiaalikohtainen merkintäväline
- Liimaa (puuliima/maitoliima/kontaktiliima riippuen pitkälti materiaalivalinnoistasi)
- Rättiä ja mehiläisvahaa/kenkärasvaa jälkien siivoamiseen nahasta (irroittaa lian ja liiman)

(Hyvä olla olemassa/lainattavissa/käytettävissä)

- Hyvän työtilan (eli pöytä ja jotain leikkelyn kestävää pinnalle esim. kartonkia tms. joka kestää myös liimaleikit)

Suositeltu kokoonpano (edellisten lisäksi)

- Mattopuukon (helpottaa niiden suorien kappaleiden leikkaamista)
- Puristimia, joilla saat työkapaleen pysymään kiinni leikkuualustassa
- Tummaa tekstiili/nahka-maalia (mikäli haluat siistiä leikkausjäljet nahan reunoilta)
- Siveltimen edellistä varten
- Roppakaupalla kärsivällisyyttä jotta jaksat tehdä siistiä työtä (itse korvasin kärsivällisyyden Karjalan ja Karhun III-ohramallasjuomalla sekä orgaanisesti tuotetulla kahvilla - kukin tietänee itse kuinka saavuttaa tuo tyyni olotila)



1. Ota kapulasi ja leikkaa se sopivan mittaiseksi.
Itse tarkistan pituuden yleensä pitämällä kapulaa kädessäni ja lasken molempiin päihin pari senttiä työvaraa ja noin puolentoista kämmenen mitta itse kahva-osaa, on yleensä riittävä isompaankin ruoskaan.


2. Tässä tapauksessa valitsin kahvan väritykseksi italialaista, punaista ja mustaa buffalo-nahkaa. Palojen ei tarvitse olla kovin suuria, sillä kahvakaan ei ole järin pitkä, vain noin 20cm.


3. Leikkaa tarvitsemasi nahka kahvan pintaa varten.
Tässä kannattaa pitää mielessä, optimaalisen kahvan savuttamiseksi yhden suikaleen pitäisi yltää alapäästä yläpäähän. Ellei riitä, niin koeta jättää jatkopalojen paikka mahdollisimman lähelle kahvan päätä, ettei se näy lopullisessa vehkessä. Leikkaa vielä muutama ylimääräinen nahkasuikale kahvan viimeistelyä varten.


4. Paloja kannattaa mallailla paikalleen ennen liiman levitystä, jotta nähdään miten hyvin ne sopivat ja onko tarvetta leikellä lisää tavaraa. Huomioi että päätyosan yli menevä osa on paras siistiä leikkaamalla vasta liimauksen jälkeen, ellet ole aivan varma kyvystäsi saada siistiä jälkeä ennakkoon leikellyllä paloilla (nahka kuitenkin muotoutuu vielä liimatessa).


5. Itse käytin liimauksessa tavallista maitoliimaa, mutta myös puuliima, nahkaliima, kontaktiliima tai muu vastaava sopii. Taustalla vesipullo, jonka sisällöllä on helppo ohentaa liian paksua liimaa.


6. Alku on aina vaikein, mutta itse aloitin puhtaasti sattumanvaraisesta kohdasta asettamalla ensimmäisen hankastripin 45 asteen kulmaan kahvaan nähden ja mallaamalla sen kohdilleen. Alkukohta kannattaa putsata hyvin kaikesta ylimääräisestä nukasta ja roskasta.

Liimauskesta sen verran: liimaa levitetään ohuelti sekä nahkasuikaleen nurjalle puolelle, että puukappaleen pintaan ja annetaan kuivua hetki. Kun pinta on niin kuiva, ettei liima koskiessa tartu sormeen kiinni, voidaan kappaleet painaa yhteen. Maitoliimaa ei tarvitse hetkeä pidempään pidellä kiinni ja liimaus on hyvä, kunhan nahka venytetään kahvan ympäri, niin että se kuivuessaan vetäytyy hieman kasaan.



7. Kenkärasva on hyvä pitää käsillä liimauksesta asti, sillä se poistaa tehokkaasti liimatahrat (kontakti- ja maitoliima) nahasta. Lisäksi rasvalla suojattuun nahkaa ei liima tartu niin helposti - kannattaa kuitenkin välttää rasvan joutumista nurjalle puolelle, sillä se ei sieltä ilman voimallisia keinoja (nahan ohentaminen koneellisesti) enää irtoa.



8. Kuvassa sopivaksi kuivunutta liimapintaa, jota kieritetään varren ympärille.



9. Kieritystä puoli kerrallaan



10. Ulkonäkö alkaa hahmottua. Kenkärasva on lähellä, jotta liimatahrat saadaan puhdistettua aikaisessa vaiheessa. Vierekkäiset nauhat kannattaa painaa riittävän lähelle toisiaan, jotta väliin ei jää ikävää rakoa.



11. Raotonta kahvaa, jossa liiman raja on näkyvissä.



12. Uuden liimakerroksen levitystä työn jatkamiseksi.



13. Levitä liimaa rohkein vedoin sopivalle matkalle (yleensä niin, että nahkasuikale kulkee noin 1,5-2 kierosta kahvan ympäri)



14. Anna liiman kuivua jälleen pari minuuttia, kunnes liima on läpikuultavaa



15. Eikä liima enää tartu sormeen



16. Loppuun käärittynä kahvassa pitäisi olla ylimääräistä molemmissa päissä.



17. Mikäli jompi kumpi hanka loppuu ennen kahvan päätä, ei ole syytä huoleen: leikkaat vain lisää samanlevyistä nauhaa ja jatkat liimaus-prosessia siitä, mihin jäit.



18. Mikäli haluat hifistellä voit maalata kahvan päät nyt tekstiili-/nahkamaalilla halutun värisiksi. Huomioithan että kahvan maalaaminen etukäteen ei ole suotavaa, sillä se heikentää liiman tarttuvuutta.



19. Seuraavaksi tulee päättää ruoskan hapsujen määrä, leveys, pituus sekä käytettävä materiaali. Itse valitsin 24 haaraisen musta-ruskea yhdistelmän, jossa on 8 ruskeaa (aluspuoli) 2,5cm*60cm hapsua sekä 16 mustaa (päällispuoli) 2,5cm*60cm hapsua. Tällaisella kokoonpanolla (n. 1,6mm buffalon nahasta) saa aikaan melko painavan ruoskan, jolla saa tuotettua sekä pehmeää että kovaa iskua.



20. Varmista ensin että ainakin toinen nahan sivuista on suorakulmainen, näin et tule leikanneeksi vinoja kappaleita. Mittaa tarkasti tarvitsemasi määrä nahkaa ja piirrä tarvittaessa apuviivat nahan pintaan (kuulakärkikynä).

Mitä tarvitset: Mittaa nahasta tarkasti kohdan 24 mukainen kappale, jossa on haluttu määrä hapsuja ja niiden lisäksi toisessa päässä kappaletta työ/liimavara, jonka avulla hapsut kiinittyvät ruoskan kahvaan.



21. Ala leikkaamaan hapsuja mitan/mittapuun avulla, suoraan esimerkiksi pöydän reunan vieressä, jolloin voit mallata kappaleen sekä mittasi pöytälevyä vasten. Itse käytin metallista mittaa, joka oli tasan 25mm leveä ja tästä syystä oivallinen apu leikkelyssä. Tarvittaessa sellaisen saa myös tehtyä itse vaikkapa puulistasta. Muista laittaa leikkausalusta (vaikka pahvia, puuta tms) nahan ja pöydän väliin, ettet tärvele kallisarvoista työpöytääsi heti ensimmäiseen projektiin.

Hyvä keino on pöydän päällystäminen vaihdetttavalla kartonkilevyillä, jotka pysyvät paikoillaan esim teipillä. Suuria kartonkilevyjä saa mm. askarteluliikkeistä.



22. Leikkaa painamalla terää lujasti kohti pöytää ja vetämällä hitaasti yhdellä vedolla poikki nahan. Muista kiinnittää leikkausta ohjaava mitta riittävän lujasti kiinni pöytään, ettei se karkaa kesken leikkauksen.



23. Käyttämäni nahka oli tavallista laukkunahkaa 1,6mm-2,0mm buffaloa (eli suomeksi lehmää)



24. Valmiin kappaleen pitäisi näyttää tältä.



25. Aluspuolen nahkahapsut kuvattuna nurjalta puolelta



26. Hapsut liimataan paikoilleen samalla menetelmällä kuin kahvan pinnoite.
Eli liima levitetään ensin koko matkalta ja annetaan kuivua läpikuultavaksi.



27. Sitten hapsut kieritetään kahvan ympärille säilyttäen koko ajan pieni veto kappaleen loppua kohti. Näin muodostuva jännitys jähmettää nahan liimankuivuessa tiiviimmiin kahvan pintaan.2



28. Päällipuolen hapsut käsitellään liimalla kuten edellinenkin.



29. Lopuksi viimeistellään niin hapsujen pää kuin takapääkin.
Takapäähän voi kierittää hakaa ympäri, samaan tapaan kuin hapsujen päässä ja liimaamalla väliin nauhan vyölenkkiä varten. (ks. kuva 31)



30. Lyömäpäätä on syytä vahvistaa vielä niiteillä tai pienillä nauloilla, joita voi lyödä esim. neljästä suunnasta nahan läpi puukappaleeseen. Tämän jälkeen jäljet on hyvä peittää vielä yhdellä nahkasuikaleella, joka liimataan päälle edellisten tapaan. Tämä työvaihe varmistaa, että ruoska kestää hieman kovempaakin käyttöä.
Myös vyölenkin voi kiinnittää kahvaan nauloilla tai niiteillä, jotta se pysyy paremmin paikoillaan. Muista kierittää liimattu nahkasuikale päälle, etteivät naulan kannat jää näkyviin.



31. Valmiin tuotteen pitäisi näyttää joltain tämän näköiseltä.


Ei siinä sitten muuta kuin muuttamaan valkoinen liha punertavaksi ja siitä siistin sinertäväksi.  >:D




muoks: kuvalinkit korjattu
[/quote]
« Viimeksi muokattu: 09.08.2013, 04:02 kirjoittanut Mr.Vic »

Hasse.W

  • Vieras
Vs: Tee-Se-Itse Nahkaruoska
« Vastaus #14 : 07.08.2013, 12:27 »