BDSM-baari
Aula - kaikille avoimet alueet => Kerhohuone => Aiheen aloitti: Earthend - 01.02.2013, 16:11
-
Näin bileiden järjestäjän ja valokuvaajan ominaisuudessa kiinnostaisi herätellä keskustelua siitä, mitä ihmiset odottavat bilekuvaukselta, ja miten kuvaus pitäisi parhaimmillaan järjestää.
Biletilat ovat yleensä erittäin haastavia ahtautensa ja erittäin tummien tai kirkaanväristen seinien ja kattojen vuoksi. Siksi pieni studionurkkaus onkin helpoin tapa saada laadukkaampaa jälkeä. Onko se kuitenkin liian kliinistä? Monet haluavat bileissä itsestään myös toimintakuvia. Näissä tilanteissa ei valaistuksen suhteen ole paljoakaan tehtävissä, ellei hommaan todella panosta tosissaan. Näissä tilanteissa vielä sivullisten huomioonottaminen on oma hommansa.
Vuosien saatossa bileissä on nähty todella monentasoista kuvausta ja allekirjoittaneestakin on otettu kuvia joita en kehtaisi mihinkään näytille laittaa. Harrastajana vaan omat laatukriteerit ja odotukset taitavat olla hieman yläkantissa. Miten on, riittääkö se pokkarilla ja sen omalla salamalla räpsäisty "snapshit", vai halutaanko vaikka alan lehdistöön kelpaavaa kansikuvamateriaalia?
Itse lähdin kuvaushommiin ihan oppimismielessä, ja paljon on tullut opittuakin. Homma on vaan melko raskasta ja bileet menevät itseltä osaltaan ohi kun linssin läpi hommaa joutuu seuraamaan. Tästä syystä kuvausnakkia ei ihan joka bileisiin haluaisikaan ottaa.
-
Voisiko sessio-paikan valinnassa ja sistuksessa ottaa alusta asti valokuvauksen huomioon?
-
Ainakin Turun Baletin bileissä laitteet on ympäri biletilaa, eikä mitään yksittäistä sessiopaikkaa ole. Taffissa ja Bizarressa vähän sama juttu.. Sisustus kuvaamisen kannalta vaatisi valkoisia pintoja. Se ei taas sovi yleisilmeeseen kovinkaan hyvin.. ellei sitten hoitsubileisiin ;D
-
itse ainakin toivoisin kuvaajalta hieman "silmää".. Osaisi tuoda ne kuvattavan parhaat puolet esille ja "häivyttää" ne huonot... ;)
-
itse ainakin toivoisin kuvaajalta hieman "silmää".. Osaisi tuoda ne kuvattavan parhaat puolet esille ja "häivyttää" ne huonot... ;)
Jos vielä joku bilekuvaaja tarjoaisi (vaikka sitten maksullista) kuvien käsittelyä bileiden jälkeen... Itse ainakin viskasin yhdet saamani bilekuvat menemään kun ne edustivat lähinnä inhorealismia. Kuvassa oikein korostuivat kaikki huonot puolet, kuten kampauksesta sojottavat hiukset. En minä ole mikään maailman kaunein ihminen, kaukana siitä, mutta silti missään muussa valokuvassa tai edes peilistä katsoessani samana iltana en ole näyttänyt niin hirveältä. Sen kuvan nähtyäni kyllä muutuin hetkeksi Photoshop-muovisuuden kannattajaksi.
-
Jos vielä joku bilekuvaaja tarjoaisi (vaikka sitten maksullista) kuvien käsittelyä bileiden jälkeen...
Omasta puolesta voin sanoa että kuvaan pelkästään RAW-muodossa ja käsittelen kaikki kuvat yksitellen siihen kuosiin että kehtaan kuvan lähettää eteenpäin. Pyynnöstä teen myös tarkempaa jälkikäsittelyä. Kaikki tuohon eivät lähde, ja etenkin JPG-kuvien jälkikäsittely on huomattavasti rajoitetumpaa.
-
Katsellu tätä keskustelua ja katsoin tänne baariin tuleita kuvia niin on niissä paljon parantamisen varaa.
Tulee yksi aikoinaan oppi isäni lausahdus:
*kukaan ei kysy kuinka kauan sinä työtä olet tehny. vaan katsovat kuinka hyvin olet työn tehnyt*
-
Tuohon valaistusongelmaan auttaa erillinen salama, jonka voi sijoittaa eri paikkaan kun kameran. Salamaa ohjataan sitten vaikka radioaalloilla toimivalla lähettimellä joka on kytkettynä kameraan. Ja kun salamanvalo ohjataan ison pinnan läpi (softbox), niin tulos voi olla yllättävänkin hyvä myös paikoissa, joissa ei valkoista valkoisia pintoja ole.
Tarvittavat varusteet saa tilattua ulkomailta netistä muutamalla satasella.
-
Näin itekin bileissä kuvaajana ollessa olisin toivonut aina jotain kuvausnurkkausta ja kyllä ne studiomaisesti otetut kuvat on ollu ihmisten mielestä aina parempia. Tilanne/sessiokuvat on tietty ongelma ja ne joutuu vetään tilanteen ja tilojen mukaan.
Bilettäjänä kyllä sitä itekin toivois, että sais mahd. hienoja kuvia joten oma ääni menee senkin puolesta kuvausnurkkaukselle.
-
Katsellu tätä keskustelua ja katsoin tänne baariin tuleita kuvia niin on niissä paljon parantamisen varaa.
Tämä koskee muitakin kuin bilekuvia.
Voisiko joku kuvankäsittelystä enemmän tietävä tehdä BDSM-baariin kuvitetun artikkelisarjan siitä, miten kuvat kannattaa muokata? Esimerkkiohjelmaksi vaikka ilmainen Gimp, niin kukaan ei voi ainakaan vedota siihen, että "minä jätän kuvat muokkaamatta, kun ei ole rahaa ostaa hienoja kuvakäsittelyohjelmia" (tämä on melko yleinen tekosyy). Voisi opastaa tiedostotyypeistä, kuvan rajaamisesta sekä skaalaamisesta, kuvan väritasapainon sekä kirkkauden säätämisestä ja esitellä työkaluja joilla kuvasta voi häivyttää rumia kohtia pois.
Ehkä myös artikkeli sessiokuvan sommittelusta voisi olla hyvä. Kaikilla ei ole siihen silmää, miten kuvattavat kohteet kannattaa asetella kuvassa näkyvälle alueelle jotta lopputulos olisi mahdollisimman kaunis.
-
Se pitää muistaa, että huonoa kuvaa ei käsittely pelasta. You can't polish poop. Huonolla käsittelyllä toki pilaa hyvän kuvan. Lähtisin siitä, kuinka alunperin otetaan hyviä kuvia, ettei niitä tartteisi yrittää elvyttää käsitelyllä. Ainoastaan potentiaalisesti kelvollista kuvaa kannattaa käsitellä.
Ja hyvien kuvien ottamiseen on netti ja kirjallisuus tännä tietoa. Tietoa hakemalla, treenaamalla ja palautetta saamalla oppii. Ei oikein muuten
-
You can't polish poop.
Offtopic, mutta Myytinmurtajat todistivat tämän vääräksi:
http://www.youtube.com/watch?v=yiJ9fy1qSFI
-
Ja hyvien kuvien ottamiseen on netti ja kirjallisuus tännä tietoa. Tietoa hakemalla, treenaamalla ja palautetta saamalla oppii. Ei oikein muuten
Juu, voisi muutenkin tulla aikamoinen artikkeli, jos lähtisi kirjoittamaan ensin siitä että miten otetaan hyvä kuva, ja kuinka se käsitellään huonolla ilmaisohjelmalla huippulaadukkaaksi. Tätä varten nimenomaan on erilaisia oppaita netissä ja kirjoja kirjakaupat ja kirjastot pullollaan, ja vaatii harrastuneisuutta että tulee hyväksi.
-
Olen otattanut kuvia itsestäni bileissä kaksi kertaa. Ensimmäinen kerta sujui ihan hyvin, mutta kenkäni ja puolet hameestani oli rajattu pois kuvista, joten ne olivat aika turhia.
Toisen kerran kokeilin bilekuvausta joitain vuosia sitteni sitten Smurffien sarjakuvabileissä. Onneksi tuli kuvautettua asu myös sinisellä, sillä en koskaan saanut bilekuvaajan ottamia kuvia. Kyselin niiden perään noin puolen vuoden välein muutaman vuoden ajan, mutta tuloksetta. Harmi kyllä minulla ei ole käsitystä siitä kuka tuolloinen bilekuvaaja oli, joten en ole voinut pyytää kuvia suoraan häneltä, vaan olen joutunut osoittamaan kysymykseni Smurffien kulloisillekin vastuuhenkilöille, ja vaikka vastaukset ovat olleet ystävällisiä ja pahoittelevia, mitään ei ole tapahtunut. Minulle on kuitenkin toistuvasti vakuutettu, ettei niitä minusta otettuja kuvia ole saanut kukaan muukaan. Toivottavasti se pitää paikkansa.
Mitä siis odottaisin bilekuvaajalta jos jostain syystä viitsisin kokeilla vastaavaa palvelua uudestaan? No, odottaisin saavani minusta otetut kuvat.
-
Juu, voisi muutenkin tulla aikamoinen artikkeli, jos lähtisi kirjoittamaan ensin siitä että miten otetaan hyvä kuva, ja kuinka se käsitellään huonolla ilmaisohjelmalla huippulaadukkaaksi.
Miten ohjelma voi olla huono jos sillä voi käsitellä kuvia huippulaadukkaaksi? ???
Oman havaintoni mukaan keskivertoihminen on aika huono käyttämään Googlea, joten paremmin saa asiansa perille kun neuvoo itse, miten joku asia tehdään.
-
Juu, voisi muutenkin tulla aikamoinen artikkeli, jos lähtisi kirjoittamaan ensin siitä että miten otetaan hyvä kuva, ja kuinka se käsitellään huonolla ilmaisohjelmalla huippulaadukkaaksi.
Miten ohjelma voi olla huono jos sillä voi käsitellä kuvia huippulaadukkaaksi? ???
Oman havaintoni mukaan keskivertoihminen on aika huono käyttämään Googlea, joten paremmin saa asiansa perille kun neuvoo itse, miten joku asia tehdään.
Jätän tuon pilkunviilauskommentin huomioimatta. Mutta edelleen, vaatii aika helvetisti vaivannäköä kirjoittaa tollainen artikkelisarja- kysytään aika paljon osaamista että voi kirjoittaa uskottavan artikkelin aiheesta "näin otat hyvän kuvan, ja teet siihen jälkikäsittelyn", ja tuskin kukaan viitsii sellaista alkaa väsäämään vain siksi että haluaa asiansa perille, monella on parempaakin tekemistä, ja uskoisin että jos viitsisi moisen, todennäköisesti hyvinkin pitkän kuvitetun oppaan kirjoittaa , haluaisi siitä mahdollisesti jotain kaupallista hyötyä itselleen.
-
Valokuvauksen, sommittelun jne. periaatteet on samat, on kyseessä mikä tahansa kohde tai aihepiiri.
Itselläni on esim. wanha John Hedgecoen Suuri Valokuvauskirja, jossa samoissa kansissa käsitellään kaikki tärkeät asiat valokuvauksen historiasta, tekniikasta, sommittelusta jne jne. Edelleen kelpo opus. Toki filmiaikaan tehty, mutta kuten sanottu, periaatteet toimii edelleen.
Kinkykuvaamiseen ei liity mitään erikoista, jota ei "normi"kursseilta ja kirjoista ja harjoittelemalla opi. Mielestäni baarissa kokoonlaitetut kuvauspäivät on hyvä juttu.
Mutta en itse näe tarvetta kinkykuva-artikkelille. Riittää jos linkittää jonkun hyvän online oppaan jos sellaista löytyy. Sama koskee kuvankäsittelyä.
Toki vinkkejä jaetaan jos tarvetta on.
-
Miten ohjelma voi olla huono jos sillä voi käsitellä kuvia huippulaadukkaaksi? ???
Huono käytettävyys. Vie enemmän aikaa ja vaivaa saada tehtyä asia minkä toisella saa helposti hoidettua.
-
Miten ohjelma voi olla huono jos sillä voi käsitellä kuvia huippulaadukkaaksi? ???
Huono käytettävyys. Vie enemmän aikaa ja vaivaa saada tehtyä asia minkä toisella saa helposti hoidettua.
Kaikkihan on kiinni siitä mitä ohjelmaa on tottunut käyttämään. Itselleni esimerkiksi Gimpiin tottuneena Photoshop aiheuttaa hallitsematonta kiroilua eikä siihen tekisi ainakaan selvin päin mieli koskea, mutta tiedän toisaalta monia Phoshop-faneja joille Gimp aiheuttaa harmaita hiuksia ja pakottavaa tarvetta heittää tietokone ulos ikkunasta. Parhaat toki opettelevat käyttämään kaikkia tietokoneohjelmia niin, että he osaavat hyödyntää oikeaa ohjelmaa oikeassa työvaiheessa. 8)
-
Ketjun aloittaneeseen viestiin vastauksena allekirjoittanut kaipaa kuvauksesta itselleen muistoa bileistä. Pääasia, että olen kuvassa (tai edes jossakin otetuista kuvista) kokonaisena; päästä varpaisiin, kuten edellä jo mainittiinkin.
Toiseksi kuvasta tulisi saada sen verran selvää, että esimerksi pukeutumisen pääpiirteet ja värit saisivat erottua. Mitä enemmän yksityiskohtia näkyy, sen parempi, joskin olosuhteet huomioon ottaen en mitään CSI-sarjojen tarkkuutta kuvilta odotakaan.
Kolmanneksi kuvassa saisi olla jotain bileisiin liittyvää, joten siinä mielessä studionurkkaus on vähän kliininen kaikkien julkaistessa bileistä saman rekvisiitan kanssa otettuja kuvia. Puhumattakaan yksiväristä taustaa vasten otetuista kuvista, joissa ei ole mitään, mikä liittäisi kuvat juuri kyseiseen tapahtumaan (tai ehkä kuvaajan logo, jonka koko toisaalta on kääntäen verrannollinen kuvan muistoarvoon). Tässä mielessä mieluisimpia ovat biletilassa vapaavalintaisissa paikoissa otetut kuvat, joihin voi siten valita itselleen mieluisimman taustan tai ympäristön. Tai sen toiminnan.
Neljänneksi kuvan tiedostokoko/tarkkuus, tai mikä se tekninen termi lieneekään, saisi olla sen verran suuri, että kuvaa pystyisi katselemaan suurempanakin kuin postikorttikoossa. Mielellään kuvia saisi olla useampiakin kuin yksi ja monesti se kuvaajan itsensä mielestä huonoin kuva ei välttämättä ole sitä kuvattavan mielestä, joten jos bileissä on otettu useampi kuva, niin ainakin minä otan ne mielellään kaikki vastaan. Olkoonkin, että jossain kuvassa nyt olisi ne varpaat jääneet ulkopuolelle tai silmät kiinni, asento tai kuvakulma voi em. puutteista huolimatta olla mieluisin.
Ja viimeisimpänä joskaan ei vähäisimpänä lienee se, että kuvat toimitetaan joskus. Jostain vuosien takaisista bileistä minullakin on kuvat kyselyistä huolimatta saamatta, tosin ilmeisesti oli eri bileet kuin mitä edellä mainittiin. Kovin kiire kuvilla ei bileiden jälkeen ole, sillä ymmärtääkseni kuvaajat ovat hommissa hyvää hyvyyttään oman toimensa ohella, joten hoitakoot sen toimensa kunnolla ja nämä kuvat sitten vasta siinä ohessa. Samasta syystä en mitään kuvien editointiakaan bilekuviin odota. Jos haluan viimeisen päälle valaistuja, taustastaan erottuvia ja kuvankäsittelyllä siloiteltuja kuvia, niin varaan ajan studioon ja maksan siitä. Toisaalta vähän kääntäen, jos bileissä pitää ruveta täyttelemään 'kuvaussopimusta' siitä kuka saa kuviin käyttöoikeuksia ja voiko niitä käyttää ehkä jopa kuvaajan julkaisuissakin, jätän kuvat paikan päällä väliin ja tyydyn itselaukaisijalla majapaikassa ottamiini 'arkistokappaleisiin' bileolemuksestani. Kuvien toimituksen yhteydessä kysyttäessä saako jotain kuvista käyttää bileet järjestäneen yhdistyksen nettisivulla olen yleensä vastannut myönteisesti saadessani näin itse valita kuvista sen mieluisimman.