Piiskaaminen (spanking) voidaan, muiden vähintään yhtä onnistuneiden ja kuvaavien tulkintojen ohella, nähdä tietynlaisena huolenpitona, joka kuitenkin on prosessina olennaisesti dialogia, osapuolten kaksisuuntaista (tai osapuolten määrän mukaan
monensuuntaista) yhteyttä. Tätä kautta muodostuu yhteyksiä siihen sairaanhoitajan osaamispuoleen, josta käytetään englanniksi termiä
art of nursing.
Art of nursingille on tyypillistä intuitio, vaistomainen käsitys siitä, mikä on asiakkaalle hyväksi (Hampton 1994, 15). Art ei viittaa tässä yhteydessä niinkään kauneuteen, vaan tietoon, tekemiseen ja hyödyllisyyteen (Johnson 1997, 97-98). Suomenkielisessä kirjallisuudessa puhutaan kuitenkin hoitotyön esteettisestä puolesta ja sen osaamisesta, mikä saattaa johtaa kapeisiin tulkintoihin.
Kokonaisuudessaan Art of nursing on moniulotteinen käsite. Johnsonin tuloksista spankingiin sovellettuna siihen liittyy:
- Kyky ymmärtää (piiskattavan) kohtaamiseen liittyvä merkitys. Tätä kutsutaan eräissä tutkimuksissa intuitioksi, johon liittyy hiljainen, ts. vaikeasti tai ei lainkaan kielelliseen muotoon puettava ja ilmaistava tieto.
- Kyky luoda mielekäs yhteys (piiskattavan ja piiskaajan) välille.
- Kyky tehdä (piiskauksen) toimintoja taitavasti.
- Kyky rationaalisesti määritellä sopivat (piiskauksen) toiminnot. Tämä osa-alue on rationaalinen, älyllinen.
- Kyky menetellä moraalisesti (piiskauksen) käytännössä. Pyritään piiskattavan kannalta hyvään ja toivottavaan tulokseen.
Tämä hahmotus ei ole suositus liittää hoitotyön professiota tai käytäntöjä ja spankingia mitenkään toisiinsa, vaan kannanotto tietyn tiedollisen jäsennyksen potentiaaliin spanking-tilanteiden dynamiikan tulkinnassa. Alla mainittu kirjallisuus on vanhahkoa siksi, että oivalluksen tähän hahmotukseen synnytti helteen ohella 1990-luvulla julkaistu tutkimus, jonka lähteistä alla mainitut on poimittu.
Kirjallisuutta - Hampton DC 1994. Expertise: the true essence of nursing art. Advances in nursing science 17(1), 15-24.
- Johnson JL 1994. A dialectical examination of nursing art. Advances in Nursing Science 17 (19), 1-14.
- Johnson JL 1996a. Dialectical analysisis concerning of the Art of Nursing. IMAGE: Journal of Nursing Scholarship 28(2), 169-175.
- Johnson JL 1996b. The perceptual aspect of nursing art: sources of accord and discord. Scholarly Inquiry for Nursing Practice: an international journal, 10, 307-3222
- Johnson JL 1997. Response to 'Aesthetic Inquiry and the Art of Nursing. Scholarly Inquiry for Nursing Practice 11, 97-100.