Kirjoittaja Aihe: Kuvien julkaisusta baarin sivuilla  (Luettu 4213 kertaa)

Selina

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 571
  • Nautin elämästäni.
  • Galleria
Kuvien julkaisusta baarin sivuilla
« : 15.11.2018, 13:00 »
Hei!

Itse toivoisin, että kuvien julkaisun yhteydessä mainittaisiin sekä kuvaaja, että mahdollinen malli/mallit. Jos jompaa kumpaa ei haluta mainita, niin senkin voisi silloin mainita vaikka että "anonyymi" tms. Paljon on täällä baarissa hienoja kuvia, mutta aika monesta puuttuu taustatiedot. Monesti kuvat ovat ns. ammattimaisia, jolloin varsinkin sekä kuvaajalle, että mallille kuuluisi jakaa kunniat. Kuvien lähettäjänä, kuin ei suinkaan aina välttämättä ole kuvaaja itse.

Tässä vain oma mielipide. Kaikki ei välttämättä jaa samaa ajatusta asiasta.

vila

  • Vieras
Vs: Kuvien julkaisusta baarin sivuilla
« Vastaus #1 : 15.11.2018, 13:47 »
Itse toivoisin, että tuo tulisi ihan sääntö. Myös sen vuoksi, että täällä on näkynyt myös kuvia joiden alkuperä on vähintäänkin epäilyttävä.

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Kuvien julkaisusta baarin sivuilla
« Vastaus #2 : 15.11.2018, 15:16 »
Johtaa kuvien vähenemiseen kaikki mallit ei halua nimeä tietoon tai eivät ole edes skenessä.

Draugo

Vs: Kuvien julkaisusta baarin sivuilla
« Vastaus #3 : 15.11.2018, 16:11 »
Eikä ole mitään tapaa varmistaa paikkaansapitävyyttä. Ja jos anonymous on kuitenkin vaihtoehto niin eikö se ole sama tilanne kuin nyt?

vanDaali

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 654
  • Kutsumapronomini: "se"
  • Galleria
Vs: Kuvien julkaisusta baarin sivuilla
« Vastaus #4 : 15.11.2018, 18:44 »
Ihan hyvä aloitus. Kaikki ei toki halua nimeään esiin, mutta "kuvaaja / malli ei ole skenessä/baarissa" tai "ei  halua julkisuutta" on ihan hyvä vaihtoehto, osoittaa että asia on kuitenkin käynyt ajatuksessa.

Muutenkin kuvaajana olisi kiva saada vähän jotain tietoa siitä mihin mitäkin kuvia on päätynyt, varsinkin jos on isommassa levityksessä tai oikein seinälle kehystettynä. Itse ihan sattumalta törmäsi itse kuvaamaani videoon youtubessa, enkä taida kyseiselle mallityttöselle kuvata enää mitään kun oli sovittu että saa käyttää kunhan kertoo mihin laittaa.


SaRu

Vs: Kuvien julkaisusta baarin sivuilla
« Vastaus #5 : 15.11.2018, 22:33 »
Jos mun kuvat on jonkun muun ottamia, niin siitä on/olisi maininta.
Useimmiten kyl itseotettuja räpsyjä.

Selina

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 571
  • Nautin elämästäni.
  • Galleria
Vs: Kuvien julkaisusta baarin sivuilla
« Vastaus #6 : 15.11.2018, 22:43 »
Ihan hyvä aloitus. Kaikki ei toki halua nimeään esiin, mutta "kuvaaja / malli ei ole skenessä/baarissa" tai "ei  halua julkisuutta" on ihan hyvä vaihtoehto, osoittaa että asia on kuitenkin käynyt ajatuksessa.

Muutenkin kuvaajana olisi kiva saada vähän jotain tietoa siitä mihin mitäkin kuvia on päätynyt, varsinkin jos on isommassa levityksessä tai oikein seinälle kehystettynä. Itse ihan sattumalta törmäsi itse kuvaamaani videoon youtubessa, enkä taida kyseiselle mallityttöselle kuvata enää mitään kun oli sovittu että saa käyttää kunhan kertoo mihin laittaa.

Jep. Juuri tällaisiakin tilanteita ajatellen olisi hyvä.

latexbun

  • Vieras
Vs: Kuvien julkaisusta baarin sivuilla
« Vastaus #7 : 15.11.2018, 23:13 »
Muutenkin kuvaajana olisi kiva saada vähän jotain tietoa siitä mihin mitäkin kuvia on päätynyt, varsinkin jos on isommassa levityksessä tai oikein seinälle kehystettynä. Itse ihan sattumalta törmäsi itse kuvaamaani videoon youtubessa, enkä taida kyseiselle mallityttöselle kuvata enää mitään kun oli sovittu että saa käyttää kunhan kertoo mihin laittaa.

Olisitko muuten antanut mallille luvan julkaista videon YouTubessa, jos hän olisi pyytänyt siihen lupaa? Vai onko kyse periaatteesta?

Tunnen pari lupsakkaa ja hyvämaineista ammattilaisvalokuvaajaa, joiden kuvaamia kuvia olen saanut aivan surutta käyttää omiin tarkoituksiini, eikä mitään ole tarvinnut ilmoitella. Toki kuvaajan nimi on asiallista mainita vielä erikseen joissakin yhteyksissä, vaikka usein kuvissa näkyy myös kuvaajan nimikirjaimet. Tietyllä tavalla sellainen kuvaaja, joka haluaa hyvin tarkkaan rajata ottamiensa kuvien julkaisua, olisi mielestäni rasittava. Yhteisestä sopimuksestahan silti lopulta on kyse.


IsoD

Vs: Kuvien julkaisusta baarin sivuilla
« Vastaus #8 : 16.11.2018, 11:14 »
Jos noissa minun kuvissa on toinenkin osapuoli niin tietenkin olen pyytänyt toiselta osapuolelta vapaat käyttöoikeudet kuvaan.  Kukaan ei ole koskaan pyytänyt omia nicknameja tai vastaavia liitettävän kuvaan.

Jos ei lupaa niin pidän huolen ettei ikuna niitä kiellettyjä kuvia minun toimesta missään ole. Jos toiselle osapuolelle pelkästään kuvat niin sehän on hänen asiansa mitä niille tekee.

Jos toi viimeinen vaihtoehto käytössä (ja muutenkin) niin en halua minua mainittavan kuvan ottajana kun se ei merkkaa minulle mitään.


Mr.Vic

Vs: Kuvien julkaisusta baarin sivuilla
« Vastaus #9 : 16.11.2018, 12:48 »
Hei!

Itse toivoisin, että kuvien julkaisun yhteydessä mainittaisiin sekä kuvaaja, että mahdollinen malli/mallit. Jos jompaa kumpaa ei haluta mainita, niin senkin voisi silloin mainita vaikka että "anonyymi" tms. Paljon on täällä baarissa hienoja kuvia, mutta aika monesta puuttuu taustatiedot. Monesti kuvat ovat ns. ammattimaisia, jolloin varsinkin sekä kuvaajalle, että mallille kuuluisi jakaa kunniat. Kuvien lähettäjänä, kuin ei suinkaan aina välttämättä ole kuvaaja itse.

Tässä vain oma mielipide. Kaikki ei välttämättä jaa samaa ajatusta asiasta.

Mä en ainakaan jaksa merkitä jokaiseen itse kuvaamaani kuvaan että se on mun itse ottamani. Musta tosin on melko itsestäänselvyys, että jos kuva on jonkun muun ottama (eli oikeudet omistaa joku kolmas osapuoli), niin kuvaajan nimi tai preferoitu nimimerkki mainitaan kuvan julkaisun yhteydessä.

Isrika

  • Baariruusu
  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2687
  • Read the fucking manual.
  • Galleria
Vs: Kuvien julkaisusta baarin sivuilla
« Vastaus #10 : 17.11.2018, 10:26 »
Olisitko muuten antanut mallille luvan julkaista videon YouTubessa, jos hän olisi pyytänyt siihen lupaa? Vai onko kyse periaatteesta?

Huikkaan täältä sivusta, että itselleni tuollaisessa ajatusmallissa on kyse periaatteesta, sekä siitä, että kun  kuvia julkaisee netissä vuosien saatossa tuhansia, niitä väistämättä myös varastetaan väärään käyttöön. Jos on tiedossa missä omia kuvia luvallisesti liikkuu, on se paljon helpompaa pysyä myös perillä, että onko joku kuva luvattomasti jossain, jos/kun joku niistä ilmoittaa.
Ja tosiaan puhun nyt kuvista yleisesti, en pelkästään kinkykuvista.

Mä en ainakaan jaksa merkitä jokaiseen itse kuvaamaani kuvaan että se on mun itse ottamani. Musta tosin on melko itsestäänselvyys, että jos kuva on jonkun muun ottama (eli oikeudet omistaa joku kolmas osapuoli), niin kuvaajan nimi tai preferoitu nimimerkki mainitaan kuvan julkaisun yhteydessä.

Sama itselläni. Mallin nimeä ei välttämättä lue, jos hän ei ole halunnut sitä mainittavan. Sen olen maininnut, jos malli ei ole sivustolla.

Sitä tosin olen itsekin toivonut muutamaan otteeseen, että kuvaaja olisi mainittu useammassa kuvassa. Galleriassa on vilissyt paljon upeita kuvia, mutta ei mitään käsitystä kenen ottamia ne ovat olleet ja selkeää kuitenkin on ollut ettei kyse ole selfiestä.

latexbun

  • Vieras
Vs: Kuvien julkaisusta baarin sivuilla
« Vastaus #11 : 17.11.2018, 10:53 »
Olisitko muuten antanut mallille luvan julkaista videon YouTubessa, jos hän olisi pyytänyt siihen lupaa? Vai onko kyse periaatteesta?

Huikkaan täältä sivusta, että itselleni tuollaisessa ajatusmallissa on kyse periaatteesta, sekä siitä, että kun  kuvia julkaisee netissä vuosien saatossa tuhansia, niitä väistämättä myös varastetaan väärään käyttöön. Jos on tiedossa missä omia kuvia luvallisesti liikkuu, on se paljon helpompaa pysyä myös perillä, että onko joku kuva luvattomasti jossain, jos/kun joku niistä ilmoittaa.
Ja tosiaan puhun nyt kuvista yleisesti, en pelkästään kinkykuvista.

Totta. En tullut ajatelleeksi tuolta kantilta, vaan näinhän se on.

D79Mies

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 722
  • Haista vittu ei ole turvasana.
  • Galleria
Vs: Kuvien julkaisusta baarin sivuilla
« Vastaus #12 : 17.11.2018, 14:43 »
Itse toivoisin, että kuvien julkaisun yhteydessä mainittaisiin sekä kuvaaja, että mahdollinen malli/mallit. Jos jompaa kumpaa ei haluta mainita, niin senkin voisi silloin mainita vaikka että "anonyymi" tms. Paljon on täällä baarissa hienoja kuvia, mutta aika monesta puuttuu taustatiedot. Monesti kuvat ovat ns. ammattimaisia, jolloin varsinkin sekä kuvaajalle, että mallille kuuluisi jakaa kunniat. Kuvien lähettäjänä, kuin ei suinkaan aina välttämättä ole kuvaaja itse.
Varmasti näinkin. Lähtökohtaisesti jotakin samantyyppistä olen ajatellut itsekin, mutta sitten kuitenkin toiminut esim. profiilissani toisella tavalla. Miksi näin?

Olen sitä mieltä, että joissakin tilanteissa mallin nimen mainitseminen vie ajatukset kuvailusta "mitä tapahtuu" yhteyteen "kenen kanssa". Minulla on ollut profiilissani kansio nimeltä Kaunista arkea, jossa olen pyrkinyt kertomaan itselleni mukavista hetkistä. Noh, eri nimien mainitseminen olisi tehnyt siitä kansion "Kenen kanssa olen ollut". Eikä sellaiseen ole itselläni mitään tarvetta.

Toki puhdasveriset studiokuvaukset ovat hieman eri asia kuin sessioiden ohessa räpsityt kännykuvat.

Suomessa tekijänoikeus kuuluu aina tekijälle. Kaikki muut oikeudet ovat neuvoteltavissa ja näistä voidaan sopia.

Conf

Vs: Kuvien julkaisusta baarin sivuilla
« Vastaus #13 : 18.11.2018, 07:15 »
Mä sanon erikseen mallille jos haluan nimeni mainittavan kuvan yhteydessä. Usein en halua.
Jos anonyymi kuva kiinnostaa, niin kysyn lähettäjältä kenen ottama se on, aina olen saanut jonkun vastauksen.  Jos epäilee kuvan olevan luvaton, niin todisteiden kera kuva vaan ylläpidolle, sillähän siitä sitten pääsee.