Äänestys

Kokemus omasta sukupuolesta

koen itseni mieheksi
22 (21%)
koen itseni naiseksi
41 (39%)
en koe sopivani kumpaankaan sukupuoleen
14 (13.3%)
mielestäni sukupuolien määrittely on tarpeetonta
22 (21%)
jotain muuta,mitä ehkä haluan sanoa
6 (5.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 40

Äänestys päättynyt: 19.06.2016, 03:32

Kirjoittaja Aihe: Sukupuolisuus,seksuaalisuus ja kaiken monimutkaisuus,totta vai tarua  (Luettu 13191 kertaa)

-katy-

  • Vieras
Katselin tämän dokkarin tuossa eilisillan mittaan ja kimmoitti joitain ajatuksia. Niitä joita jo pyörinyt päässä ja sitten muuten sellaista ihan kivaa sekametelisoppaa ja sahanpurua vähän liikahteli- Theroux ja translapset  http://areena.yle.fi/1-2728292

Aika usein tulee kinkykuvioissa tunne, että ihmiset kommunikoivat ensin seksuaalisuuden kanssa,sitten sukupuolen kanssa ja vasta lopuksi tai ei ehkä ollenkaan, itse kokonaisen ihmisen kanssa- Voi mua erakkorapua  :D

Chmlnidae

  • Vieras
Oli hyvä dokkari, satuin katsomaan eilen kun tuli.

Siinä oli hienosti tuotu kannanotto miksi jo hyvin varhain ruvetaan auttamaan identiteetin rakentamista lääketieteellisesti. Eli vaikka lapsen/nuoren mieli muuttuisi myöhemmin niin hän on ainakin elossa silloin jotta voidaan tehdä asialle jotakin. Hyvin kaunis ja inhimillinen kulma. Ehkä se oleellisin.

Mitä kinkyskenen seksuaalisuuden priorisoimiseen tulee niin totta varmaan että se seksuaalisuus nousee etualalle, liiaksikin. Aika ymmärrettävää. Mutta onhan seksuaalisuus, vaikka tärkeää, niin kuitenkin alisteinen isommalle kokonaisuudelle, eli ihmisyydelle. Siksi se täällä, ehkä, voi häiritä, jopa vinouttaa, kommunikointia.

onez

Oli ihan hyvä dokkari. Pisti ajattelemaan ja samalla myös peilaamaan omaa elämää.

-katy-

  • Vieras

Mitä kinkyskenen seksuaalisuuden priorisoimiseen tulee niin totta varmaan että se seksuaalisuus nousee etualalle, liiaksikin. Aika ymmärrettävää. Mutta onhan seksuaalisuus, vaikka tärkeää, niin kuitenkin alisteinen isommalle kokonaisuudelle, eli ihmisyydelle. Siksi se täällä, ehkä, voi häiritä, jopa vinouttaa, kommunikointia.

Minua se hämmentää ja häiritsee vielä enemmän tuolla ulkona. Eli esimerkkinä vaikka,että menee tapaamiseen, missä on paljon ennentapaamattomia ja tuttujakin ihmisiä ja pitäisi sitten seksuaalisuudesta käsin alkaa rakentaa tuttavuutta- Eihän näin yleensä toimita, kun tavataan uusi ihminen/ihmisiä. Siis,että kommunikoi ensiksi sen kanssa, mitä toinen on seksuaalisesti.Tunnustan, että mä en osaa tuota ja en taida oppiakaan sitä taitoa. Small talkin jälkeen loppuu äkkiä puheenaiheet meikällä- tulee jotenkin vaivaantunut hiljaisuus.

Tuo dokkari tosiaan sai, kuten Onez totesi, peilaaman isostikin omaan elämään ja ympäristöönsä. Tuokin, että kuinka tarkkaa pohdintaa ja viisautta transsukupuolisuus vaatii vanhemmilta - toiset ajattelivat hyvinkin pitkälle tulevaisuuten ja osa meni hetki kerrallaan. Ja se, että onko kyseessä transsukupuolisuus vai transvestisuus. https://fi.wikipedia.org/wiki/Transvestisuus

Karma

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 99
  • Miu mau.
  • Galleria
    • Kumikisu
Ei kai taas tämä aihe.

Tiedän, että tällä foorumilla on transihmisiä, mutta kun nyt ymmärrykseni ja ehkä epäkohtelias oletukseni on se, että suurin osa näihin keskusteluihin osallistujista on olleet kuitenkin enemmän tai vähemmän cisihmisiä ja ei varsinkaan transsukupuolisia, niin...

Väsyttävää taas lueskella teidän cissujen tirkistelyä aiheeseen kun latiakaan ei ole pelissä itsellänne, väsyttävää lukea samalla taas kasa normatiivisia ja asenteellisia kommentteja ja väsyttävää huomata siinä sivussa taas kerran, että hei jee, eipä olekaan kinkypiirit kovin turvallisia paikkoja transsukupuolisille. (esim. transvestiitteihin en taas ota kantaa)

Jos teillä on joku muu aihe mitä varsinaisesti haluatte pohtia, niin voitteko olla käyttämättä meitä transsukupuolisia ja kokemuksiamme keppihevosina niihin ja lakata tirkistelemästä? Tuollaisia heinrichin juttujakaan kun ei jaksaisi lukea jatkuvasti uudestaan ja uudestaan kun on pakko tunkea nuo mielipiteensä aina asiasta.

Transsukupuolisuus ei ole joku asia ja aihe joka silleen kivasti jotenkin kutkuttaa vähän mieltä ja avartaa ja pistää cisihmisiä  miettimään vähäsen kaikenlaista jännää ja siistii niinq seksuaalisuudesta ja sukupuolisuudesta ja kinkyilystä ja lokeroista, vaan monille meille aika pitkä ja traumaattinen juttu elämässä, jonka joutuu kohtaamaan välillä päivittäinkin ihmisten kanssa tekemisissä ollessa ja yhteiskunnassa toimiessa.

Fuck cis entitlement, fuck the cistem.

mauje

  • Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1464
  • Siitä ei ole lainkaan vaivaa...
  • Galleria
Aha, seksuaalisuudesta ei keskustella. Suljetaan koko foorumi. :-X  Käsitän kyllä pointin mutta ymmärsin otsikon hiukan laajemmaksi kuin vain sen mistä ei nyt keskustella. Osaan toki pohtia halutessani ominkin päin.  :)

-katy-

  • Vieras

Jos teillä on joku muu aihe mitä varsinaisesti haluatte pohtia, niin voitteko olla käyttämättä meitä transsukupuolisia ja kokemuksiamme keppihevosina niihin ja lakata tirkistelemästä? Tuollaisia heinrichin juttujakaan kun ei jaksaisi lukea jatkuvasti uudestaan ja uudestaan kun on pakko tunkea nuo mielipiteensä aina asiasta.

Transsukupuolisuus ei ole joku asia ja aihe joka silleen kivasti jotenkin kutkuttaa vähän mieltä ja avartaa ja pistää cisihmisiä  miettimään vähäsen kaikenlaista jännää ja siistii niinq seksuaalisuudesta ja sukupuolisuudesta ja kinkyilystä ja lokeroista, vaan monille meille aika pitkä ja traumaattinen juttu elämässä, jonka joutuu kohtaamaan välillä päivittäinkin ihmisten kanssa tekemisissä ollessa ja yhteiskunnassa toimiessa.

Näen jotenkin niin asian, että jos ottaisin jonkun yksityisen henkilön, nimeltä, ja ilman hänen lupaansa käsittelisin asioitaan täällä,että se olisi tirkistelyä ja enemmänkin, kenties keppihevosteluakin- tai vaikka jonkun julkisuuden henkilön, joka on julkisuudellaan tavallaan antanut luvan elämänsä riepotteluun. Mutta kun tässä ei sellaisesta ole kyse.


Itselläni on yli 20 vuoiden tausta fundamentalistina kristittynä ja voin todeta, että matka on myös ollut pitkä siitä tähän päivään. En tiedä miten olisin selvinnyt järjissäni, jos en olisi puhunut asioista. Tämä on enimmäkseen tapahtunut tosiaan foorumeilla..jostain syystä, kuten vaikka siitä että on ollut sosiaalisesti rajoittunut ja estynyt. Ihanteellista olisi varmastikin, että voisi yksityisesti ystävien kanssa keskustella, mutta kun kävi miten kävi, että ystäviä ei yhtenä kauniina päivänä ollutkaan enää.

Itsekseen puhuminenkin tietenkin olisi yksi vaihtoehto- ehkä kokeilen sitä... Ja voihan olla, että keskusteleminen onkin lopulta turmiollista, erityisesti netissä, kun se usein menee vain huutamiseksi over and out. 

Eilettäin tosin pohdin, että onko se, että jokaisella on oikeus "julkisesti netissä" saada äänensä kuuluviin, ollutkin hyvä vaiko huono asia näinä vuosina. Kun suomalaisista sanotaan, ettei se heimona ole kovinkaan kummoinen keskustelija,vaikenee,ei löydä oikeita sanoja ja ilmaisua,ei osaa small talkkia,on juntti punaniska-- Että pitäisikö sittenkin vain niiden keskustella, joilla on asiaankuuluvaa tietoa,akateeminen koulutus,vaikutusvaltaa enemmän yms.  :D

onez

Fuck cis entitlement, fuck the cistem.
Fuck the cistem indeed.

Mutta voitko olla tuomitsematta ihmisiä joita et tunne.. joiden elämästä ja sukupuolesta et tiedä yhtään mitään.. voitko olla niputtamatta meitä kaikkia johonkin yhteen lokeroon?

Se ettei näistä asioista sais keskustella on mun mielestä vähän outoa. Miten se edistää tän binääri järjestelmän purkua? Ja miten toi "minä vastaan muut" eroaa siitä binäärijärjestelmästä?.. samanlaista mustavalkoista joko-tai ajattelua sekin. Heinrichin kommentit on heinrichin kommentteja, ei ne vastaa kaikkien näkemyksiä.

Itselle nämä asiat ei ole mitään tirkistelyn aiheita vaan konkeettisia asioita omasta elämästä. Sä oot ilmeisesti sen trans polun kulkenut ja nähnyt sen systeemin. Mutta jotkut on vielä siellä polun alussa pohtimassa että lähteäkkö kulkemaan sitä pitkin vai ei.

isabella

Mitäh? Transsukupuolisuudesta ei saa puhua jos ei itse ole transihminen? Entä jos oma sisarus tai vaikka lapsi on? Tai seurustelukumppani? Tai ystävä? Saako sitten puhua?

Ymmärän että vituttaa kun urpot huutelevat typeryyksiä. Mutta pitääkö silloin myös ihmisten, joilla on järkevää sanottavaa olla hiljaa? Tai vaikka ihmisten joilla on kysyttävää? Miten voi koskaan oppiakaan suhtautumaan "oikein" jos kukaan ei kerro miten se tapahtuu?

Ajatus siitä että jostain asiasta ei saisi puhua koska jollakulla on siitä traumaattisia kokemuksia on minulle todella vieras. Jos rasismista saa puhua vain ei-valkoinen tai raiskauksista uhri, aika vähiin jää keskustelu mistä tahansa aiheesta, jossa toivotaan parannusta tilanteeseen. Ja olen ymmärtänyt että useimmat transihmiset ovat iloisia siitä että on myös cis-ihmisiä, jotka puolustavat heidän oikeuksiaan.

submit

  • Vieras
Kyllä mua ilahduttaa, että näistäkin asioista voi puhua tai ainakin lukea Baarissa.


Joo, kyllä varmasti monella meistä cis-tyypeistäkin on läheisinä muitakin kuin cissejä. Esim. intersukupuolisia tai henkilöitä joilla on intersukupuolisuuden kaltaisia piirteitä. Joten ei pidä pistämän kaikkia samaan nippuun.






Kettu vinossa

  • Vieras
Jos rasismista saa puhua vain ei-valkoinen tai raiskauksista uhri, aika vähiin jää keskustelu mistä tahansa aiheesta,

On myös rasismia valkoisia ihmisiä kohtaan. Kyllä minuakin on netissä tummaihoiset ihmiset haukkuneet useamman kerran "white trashiksi" tms, vaikkei keskustelu ole mitenkään liittynyt kansallisuuteen, ihon väriin tai muuhun. Kun keskustelukumppani on ollut netissä jostain asiasta eri mieltä, muttei ole osannut perustella kantaansa asiallisesti, on pitänyt tyytyä lapsellisiin keinoihin. "Olet valkoinen, olet siis tyhmä."

Huvittavaa on myös, että vaikkei minulla ole edes ollut kuvaa netissä kaikilla sivustoilla, niin silti on automaattisen rasistisesti oletettu, että koska olen Suomesta, minun täytyy olla myös valkoinen. Tottahan se stereotypia on minun osaltani, mutta mitenkäs suu pantaisiin, jos netin valkoisia vihaavalle rasistille olisikin paljastunut, että olisin ollut sekä suomalainen että joku muu kuin valkoinen...

sandra2

  • Vieras
Musta tuntuu että kerrankin voi puhua avoimesti seksuaalisuudesta. Minua se on aina kiehtonu asiana. Yritäpä puhua omille sukulaisille omasta transsukupuolisuudesta. Eipä onnistu. En tiedä pitääkö olla vähän kinky, että ymmärtää näitä asioita. Ite muistan että kun koulussa näitä asioita käsiteltiin niin kaikki heitti vaan paskaa läppää seksuaalisuudesta, mutta mua se kiinnosti ihan hirveästi. Mie oon aina ollu kiinnostunu kaikesta mikä seksiin liittyy. Erityisesti transukupuolisuus. Totta kai kun ite olen daa :D
Paskaa kun ei oo kukaan koskaan ymmärtäny.

Nick

  • Vieras
Daffyd Thomas.

-katy-

  • Vieras
Tein tuonne Suomi24 tunnuksen ja mietin, että jos tämän aiheen siirtäisi sinne. Saas nähdä,että syntyykö keskustelua vai ei.
(Muok- parempi olla laittamatta mitään suoria linkkejä sittenkään)
« Viimeksi muokattu: 06.02.2016, 11:04 kirjoittanut Kammiovärinä »

Kettu vinossa

  • Vieras
Yhdeksi suomenkielisen nettikulttuurin kirjoitetuksi säännöksi pitäisi laatia natsikortin vastine, että jos joku mainitsee Suomi24:n, niin keskustelu on automaattisesti hävitty.

Ja nyt kun mainitsin tässä ketjussa sekä Suomi24:n että natsit, niin painunpa tästä ketjusta hiiteen tuplaluuserina.  8)