Kirjoittaja Aihe: Mikä oli joskus tabu, ei välttämättä ole aina sitä  (Luettu 5044 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
Mikä oli joskus tabu, ei välttämättä ole aina sitä
 
Se, että muistaa vielä tarkalleen, miten on aikaisemmin ajatellut asioista, on ehkä toisinaan etu, toisinaan haitta. Toisinaan tulee hetkiä, jolloin tajuaa kuinka naiivi on oma ajattelukanta ollut – kuinka naiivi on yleinen käsite, kuinka meidän odotetaan yhteiskunnan puolesta ajattelevan. Tuohon ajatukseen en nyt sen suuremmin ajatellut pureutua, mutta ajatukseni hipoo myös tuota ajatusta hieman.

Droonit, nuo julkkisten ja vähän vähemmän julkkisten kammotus. Eräässä televisio-ohjelmassa puhuttiin juuri näistä drooneista, eli minihelikoptereita muistuttavista videokuvauslaitteista. Drooneista puhuttiin yleisesti julkkisten kiusana, mutta saipa tavallisen tallustajankin kiusana oleminen maininnan. Ajatella nyt kuinka kiusallisia nuo lelut ovat, henkilö asuu kerrostalossa niin korkealla, ettei ikkunoista näe pihalle ja nauttii tallustella omassa asunnossaan nakuna suihkun jälkeen. Eihän se nyt enää käy päinsä, jos vaikka drooni päivystää ikkunan takana.

Katselin ohjelmaa kaikessa rauhassa muutaman ystävän kanssa ja edes ennen kuin asiaa sen enempää ajattelin sanoinkin ääneen, että niin missä se iso haloo on? Alaston ihminen nyt kuitenkin on vain alaston ihminen, mitä niin hirmuisen erikoista siinä on? Ja jo ennen kuin tuon ajatelmani sain ajateltua ja sanottua valmiiksi toinen ajatus puski päälle. Ajatus ajalta ennen kuin tulin kaapista ulos. Siis kamalaa, alastomuutta, siveetöntä, sairasta… Listaa voidaan jatkaa, mutta ehkäpä pointtini tuli selväksi ilmankin sitä.

Alastomuus on pitkälti kriminalisoitua, miksi? Mitä siinä on niin väärää jos nauttii olostaan ilman vaatteita? Ajatelkaapas, jos alastomuus ei olisi kriminalisoitua, ei olisi enää tarvetta itsensäpaljasteluun, ehkäpä itsensäpeittelystä tulisi fetissi. Päästäisiin suuresta ongelmasta, joka joskus ihmiskuntaa kiusaa, ehkäpä siitä seuraisi jopa yksi tai useampi sukupolvi vähemmän seksuaalisesti häiriintyneitä ihmisiä. Eikä myöskään sen ja sen julkkiksen peppukuvista nousisi niin hirvittävä kohu, tai eräskään purkumoukarin päällä istuskellut naikkonen olisi saanut niin valtavaa huomiota osakseen.

Itse olin jo aika varhaisteini-iässä hyvin tarkka oman kehoni suhteen, kukaan – edes oma äiti saunassa – ei saanut alastomana nähdä. Alastomuus oli tabu ja auta armias jos joku näki edes vilahduksen kun koulun pakkoliikunnan uintitunneilla vaihtoi pyyhkeen ja vaatteiden alla piilossa ne uikkarit päälle. Silti, kun koulun diskoon lähti, piti pukea päälle juuri se pusero, joka sai tissit näyttämään isommilta tai niin, että melkein näkyi.

Edellä mainitsemaani kun ajattelee, olin todella arka alastomuuden suhteen kun tulin skeneen, mutta sen lisäksi erittäin kiinnostunut – salaa tietenkin. Se ensimmäinen kerta oli kiihottava ja jännittävä, kun riisuuduin miehen edessä, niin, ettei se ollut sitä pimeässä huoneessa peiton alla sähläämistä. Se oli puhtaasti sitä, että vaatteet piti vaihtaa tilanteeseen, eli bileisiin, sopivammiksi, enkä saanut edes sitä pientä yksityisyyttä vaihtaakseni ne rauhassa.

Nyt kun ajattelen asioita, mietin pienessä mielessäni, että miten alastomuus olikaan niin kauhean pelottava juttu silloin joskus? Nyt, jos tarve on, saatan heittää vaatteet päältäni hetkeäkään empimättä ja miettimättä, eikä sillä ole mitään merkitystä kuka on näkemässä. Tosin, tätä rohkeutta ei ole testaamalla testattu – tilanteet, joissa olen kokenut alastomuutta omalta kohdaltani, ovat olleet hyvin vähäväkisiä, jopa intiimejä. Toisaalta enää en koe tarvetta kääntää katsetta sivuun tai lapsenomaisen kaltaisen kiinnostuneisuuden salaa silmäkulmasta harjoittamista, kun näen alastomuutta, vaan pidän sitä luonnollisena ja normaalina. Olenko siis epänormaali?

Mikä sitten on rikollista ja mikä ei, siitä saa väki isossa valkoisessa pytingissä päättää, mutta alastomuus ei ainakaan tietääkseni tapa tai varasta. Ainakaan, jos sitä ei harrasta kolmenkymmenen asteen pakkasessa keskellä ei mitään. Niin, ja jos ne droonit kiinnostavat, saattanet arvata keneltä kannattanee käydä kyselemässä kuvausohjeita, kuvakulmien ja sijoittelun suhteen. Tosin, jokaista vinkkiä ei ehkä kannata kuunnella, joskus voi jäädä kiinni ja ehkäpä se drooni viidennen kerroksen ikkunan takana voi herättää hieman huomiota jos niikseen tulee.
 


Jen, joka tilaisuuden saadessaan nauttii mielellään kuuman saunan jälkeen rantamaisemasta, ihan ilkosillaan.

Underworld

  • Vieras
Sivupointtina tuli mieleen tuo ympäristön ja seuran vaikutus. En tiedä pitäisikö puhua erilaisten identiteettien hyväksymisestä vai luonnollisesta sopeutumisesta ympäristöön, mutta tottunut omaksumaan varsin erilaisia käytösmalleja tilanteen mukaan. Mm Intiassa/muualla Aasiassa suhtautuminen alastomuuteen erilaista, monessa suhteessa tuntuu konservatiiviselta, joskus taas länsimaita avoimempaa.
Suomessakin joskus tullut siftattua viikon sisään hyvin konservatiivisesta ympäristöstä hippileireihin ja sekasaunoihin  :)

PinkCat

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1012
  • nylkky
  • Galleria
Tää on kyl jännä asia. Ite oon kasvanu perheessä, ympäristössä ja kaveripiirissä missä esim aina oli sekasaunat. Oon siis oppinut siihen että alasti voi olla ihan huoletta melkein seurassa kuin seurassa, ja ennemminkin joudun keskittymään miettimään sitä, että onko sittenkin joskus parempi että ei riisu alasti ihan siinä missä sattuu olemaan. Joskus tuntemattomammat tutut esim on vähän ollu äimänä kun oon vaihtanu vaatteet sen enempää miettimättä kaikkien nähden.
Mulle siis alastomuus on tosi luonnollista ja epäseksuaalista.
Töiden kautta tutustunut aasialaisiin ja heidän  kanssa puhunut (saunassa esim) siitä miten alastomuus siellä on hyvin erilaista eivätkä he olleet alasti saunassakaan.
Mut siis, nakuilu on kivaa ja luonnollista, enkä koe että se olisi Suomessa mikään tabu.

Normandie

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1528
  • Metamorfosis
  • Galleria
Itse asun korkealla, asunnon ikkunat kahteen suuntaan. Maisemaa ja tyhjyyttä riittää hyvin pitkälle molemmista näköaloista, koska katson muiden talojen kattojen "yli". Olen tottunut olemaan kotona korkeintaan alushousut jalassa ja parvekkeellani makoilemaan kesähelteellä lepotuolissani alasti. Olen myös tottunut siihen, että kukaan ei näe. Alastomuus on luonnollista minullekin, vaan en sitä luonnollisuuttani silti kaikelle maailmalle halua esitellä, saati sitten sitä, että mitä täällä luonnollisimmillani kukaties puuhailen. Kotonaan ihmisen täytyy saada olla alasti tai villapipo päässä. Jos tuollaisen droonin huomaisin päivystävän kärkkäästi ikkunani takana tai leijailevan parvekkeeni lähettyvillä, niin saisi kyllä mokoma hökötys äkkilähdön. Minä en paljastele silloin, kun joku vieras taho niin haluaa vaan silloin kun itse tykkään.

Alastomuus on luonnollista ja kaunista, jokainen ihmiskeho on kuin kantajansa sormenjälki, ainutkertainen juuri sellaisenaan. Sitä juuri nyt tässä mietin, kun olen viime ajat melko lailla aktiivisesti käynyt kinky-bileissä, jotta jos tulisi kutsu Alastomien Kinkyjen bileisiin, jossa dc olisi siis täysi alastomuus, niin siinä olisi kyllä minulla korkea kynnys lähteä mukaan. Miksi?

Kettu vinossa

  • Vieras
Jos dronet joskus yleistyvät, niin pitääkin ostaa pitkävartinen haavi, niin saisi napattua sellaisen itsellekin omaksi jos semmoinen tulisi oman asunnon luo pörräämään.  8)

Itse olen ollut Bizarressa lähes alasti. Kengät olen pitänyt jalassa koska siten on ollut miellyttävämpi kävellä ja pikkuhousut ovat olleet jalassa, koska on semmoinen vähän kohteliaampaa yleisiä tuoleja kohtaan. Olen myös muutaman kerran muutenkin nakuillut julkisesti, vaikkei se itselle mikään suurempi fetissi ole. Olen esimerkiksi jäähdytellyt ilkosillani Pariisilaisen hotellin parvekkeella, koska hotellihuoneessa oli aivan liian kuumaa. Kadun toisella puolella asuvan kerrostalon asukkat saivat katseltavaa.

Lähinnä suurin ongelma alastomuudessa itselleni on ollut, että olen aina miettinyt että pitääkö julkisesti nakuillessa ihokarvoja poistaa tai siistiä. Itse olen aina ollut laiska niitä poistamaan, ja silloin kun ne olen poistanut, niin sängen aiheuttama punoitus ja kutina on ollut useamman päivän yhtä tuskaa. Kyllähän ihokarvat ovat monien mielestä naisella kauhistus (hiuksia, silmäripsiä ja kulmakarvoja lukuunottamatta). Mutta olisiko se kovin törkeää jättää karvat paikoilleen kinkybileisiin? Onhan tosi paljon ihokarvafetisistejäkin, joiden mielestä mitä karvaisempi sen kauniimpi. Lääkärillä olen jo oppinut käymään karvoitus luonnontilassa.

Pitänee varmaan mennä ensi kerralla Bizarreen (lähes) nakuna, kaikkinen läskeineni ja tällä kertaa myös karvoineni, ihan vain siksi että voin.

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Alaston bileet DC piti järjestää jo vuonna kivi ja kirves siis kinky clubin aikaan niistä luovuttiin hiljaisuudessa syy oli että naiset oli

sanoneet mä en ainakaan tule. no itse olen myös sekasauna ajan ihmisiä parhaillaan ollut yli20 ihmistä eikä yhtään haittaa

joskus 20 vuotiaana kävin pihliksen nude puolella n 5 min ja ei huomaakkaan että on alasti.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2016, 21:28 kirjoittanut orjamies »

Annaleena

  • Vieras
Alastomuus on kyllä Suomessa tabu verrattuna tuonne toiseen kotimaahani, jossa liikuntasalien pukuhuoneet ja suihkut saattavat olla kummallekin sukupuolelle sekaisin tarkoitettuja ja saunaland-nimiset wellnes-keskukset järjestään sekasaunoja. Alastomuus on toisaalta Suomessa vähemmän tabu kuin monella muulla suunnalla maailmassa. Mutta kun seurailee uimahallien sukupuolierottelua, eri sukupuolten erillisiä pukutiloja, miesten ja naisten erillään pidettäviä saunavuoroja myös kaveriporukan kesken, avantosaunojen uikkarit päällä istuvia ihmisiä - kyllä alastomuus on tabu täällä, ei siitä mihinkään pääse.

Lähtisinkö nakubileisiin..? En. On turvallisempi olo pitää edes jotakin yllään. Ilman yhtään mitään on niin.. ALASTON olo. Sen erityisyyden säästän mielelläni vain harvoille ja valituille - niin tai sen toisen kotimaani yleisille tiloille sekasaunoineen.

Meeri

  • tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 4503
  • Galleria
Oon kyllä eri mieltä, en oo missään euroopassa törmännyt niin vapaaseen suhtautumiseen alastomuuden suhteen kun suomessa. Esim. Briteissä uimahalleissa on erilliset suihkukopit ja pukeutumis/riisumis kopit, kun taas täällä suomessa kaikki vaihtaa yhteispukkarissa reteesti uikkarit ja käy samoissa suihkutiloissa samaan aikaan muiden kanssa. Kaikissa saunoissa myös missä oon ulkomailla käynyt, on istuttu uikkarit päällä.

Annaleena

  • Vieras
Tässä hauskaa reflektointia "avoimesti" alastomuuteen suhtautumiseen suomalaisena Saksassa.. http://eurooppaonmunosteri.blogspot.fi/2012/04/saksalainen-saunakulttuuri.html

..eikun saiko täällä linkata moista..?  :o

Itselleni on käynyt Saksassa juuri noin: pomo tuli ilkosillaan vastaan saunassa. Minulle se oli äärimmäisen noloa, pomolleni ei.  O:-)  ..ja minä totuin sekasaunakulttuuriin aika vaivattomasti. Silti oli jotenkin vaivaantunutta moikata pomolle nakuna.

DareDoll

  • Vieras
Juu, Saksassa jos haluut mennä esim. kylpylään tai maauimalaan vaikka vain hierontaan, kävelee samoissa tiloissa ukot munat heiluen ja naiset myös nakuna vaan chillaillen  ;D
Muuallakin maailmassa nakurannoilla näkee lähinnä saksalaisia, joten itsekin päätynyt siihen että nakuilu on ainakin germaaneille helpompaa ku suomalaisille.

Amunet

Vs: Mikä oli joskus tabu, ei välttämättä ole aina sitä
« Vastaus #10 : 04.04.2016, 09:15 »
Nännit ja huuhaa ei saa näkyä. Ja kasvoille jotain. Mun mielestä nuo peitettynä on pukeissa, eikä alaston. Jonkun toisen mielestä on tuo on alastomuutta.

Suomessa on tää kaksinaismoraali, että saunassa ja mökillä voi olla alasti, eikä ketään haittaa. Se ikäänkuin kuuluu asiaan ja pyyhkeen kanssa piilottelevaa on pidetty outona. Mut annas olla jos erehtyy kaupunkiin tai varsinkaan kauppaan sandaalita jalassa tai ilman paitaa, niin voi kauheeta. On perusteltu että epähygieenistä, mikä on kyl outoa. Tuskin kukaan varpasillaan tai tissisillään sinne ruokien sekaan sukeltaa.

Niin ja mikä outoa, että rinnat paljaina julkisella paikalla liikkuva nainen herättää huomiota, mutta miesten rinnat ei herätä samanlaista reaktiota?

heinrich

  • Vieras
Vs: Mikä oli joskus tabu, ei välttämättä ole aina sitä
« Vastaus #11 : 04.04.2016, 09:31 »
Niin...
Mikä on sopivaa käytöstä alastomuuden kanssa?
Mun mielestä alastomuus ei ole sopivaa yleisillä paikoilla.
Jos joku haluaa hengailla alasti, siihen ihan varmasti löytyy paikka, missä se järkytä muita ;)

Kauppaan alasti menemistä voisi myös perustella kysymyksellä.
"No vittu mieti?"

Miesten tissit???
Holy Underwear!
Pakko myöntää, että kattelisin kyllä terasseilla paljon mieluummin naisten kuin miesten rintoja ;D
Mutta ilman paitaa sielläkään istuskelu ei, mun mielestä, kuulu tähän meidän evankelisluterilaiseen viitekehykseen.
Saksa ja muu Eurooppa taas... No... Riippunee missä sielläkin liikkuu.
Katolilaiset tuo aika äkkiä naisille huivin olkapäille, jos ne on paljaana...

Juu.
Meikä on konservatiivi ;)

Underworld

  • Vieras
Vs: Mikä oli joskus tabu, ei välttämättä ole aina sitä
« Vastaus #12 : 04.04.2016, 09:39 »
Britit on on kyllä yleensä suht estyneitä tässä asiassa. Muutamat tuntemani ottaneena selittäneet kuinka sauna on oikea hirvitys heille.
Vielä tarkennuksena aasiaan: käytin harkitusti "erilainen" termiä. Vaikka yleislinjana konservatiivista, mm Intiassa ei samalla tavalla stressata muiden tekemisiä, jos joku kävelee kadulla alasti, Suomessa/lännessä kova haloo, koska ajattelu on:" Tuo on kiellettyä ja minäkään en saa tehdä noin.", Intiassa taas ajatellaan:" Minulla on vaatteet, hänellä ei, who cares."

Riverlady

  • Vieras
Vs: Mikä oli joskus tabu, ei välttämättä ole aina sitä
« Vastaus #13 : 04.04.2016, 15:07 »
Ajatelkaapas, jos [itsensäpaljastelijoiden] alastomuus ei olisi kriminalisoitua, ei olisi enää tarvetta itsensäpaljasteluun, ehkäpä itsensäpeittelystä tulisi fetissi. Päästäisiin suuresta ongelmasta, joka joskus ihmiskuntaa kiusaa, ehkäpä siitä seuraisi jopa yksi tai useampi sukupolvi vähemmän seksuaalisesti häiriintyneitä ihmisiä.

Sivuhuomautan, että koska itsensäpeittely on keksitty, ilman muuta joillakin on jo siihen fetissi  :D ks. fetlifen "burkha fetish" -ryhmät. Niissä ryhmissä on paljon valkoihoisia brittimiehiä, kuinka ollakaan. Enpä ihmettelis jos joukkoon olis pikku hiljaa eksymässä myös Suomalaisia isäm maam puollustajia elämäm kovasta-koulusta. (Enkä tietenkään käy spekuloimaan, etteikö joillakin kokonaisilla kansakunnilla voisi olla joku fetissi naisten peittelemiseen.)

Se taas on totta, että Saksassa ollaan "textilfrei". Heidän historiastaan muistetaan sellaisiakin ajanjaksoja, jolloin oli pääpiirteissään kaikista siisteintä olla joko alasti germaaninen vartalo kokonaan esillä tai uniformu päällä.

heinrich

  • Vieras
Vs: Mikä oli joskus tabu, ei välttämättä ole aina sitä
« Vastaus #14 : 04.04.2016, 22:32 »
Stoppen Sie die Druckmaschine!
Alles haben hosen ;)

http://www.berlin.de/webcams/index.php/alex