Kirjoittaja Aihe: Käyttäytyminen chatissä  (Luettu 16915 kertaa)

Wibbe

  • Vieras
Käyttäytyminen chatissä
« : 01.10.2011, 02:21 »
Jonkin aikaa olen miettinyt chattimme toimintaa. Useimmat käyttäjistä ovat jo vanhoja konkareita ja osaavat chattuikäytöksen perusteet. Harjoteltu on avoimmilla chatkentillä ja rajat on löytyneet. Ja sitten on niitä ylilyöjiä.

Pidin alunperin ajatuksesta ettei chattia rajata ja neuvota säännöillä ja valvojilla. Nyt kuitenkin alkaa chatissäkin olemaan melkoisia ylilyöntejä käytöksessä joillakin nimimerkeillä. Ei tarvitse olla montaa huonokäytöksistä kun jo paikasta tulee vastenmielinen ja chatin idea tavata samanmielisiä lakastuu.
Tarvitsemmeko kuitenkin jotain rajoja? Millä estäisimme väärinkäytökset? Varsinkin kun väärinkäytöksiksi mitään käytöstä ilman rajoja ei voi sanoa. On vain vastenmielistä käytöstä. Vommeko jatkossa luottaa ns. porukan hyväntahtoiseen ohjaukseen ettei mitään rankkua kellekkään tulisi?

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: Käyttäytyminen chatissä
« Vastaus #1 : 01.10.2011, 06:45 »
 
Tarvitsemmeko kuitenkin jotain rajoja? 

Rajoja:

- Ei oteta puheeksi sellaisia henkilöitä ketkä eivät ole chatissa sillä hetkellä ja joita kirjoittelija ei tunne. Ilman lupaa toisesta ihmisestä puhuminen ei ole hyvän tavan mukaista varsinkin jos asia ei ole faktaa vaan "olen kuullut" juttuja. 

- Jos on tarkoitus varoittaa jostakin ihmisestä, siihen kannattaisi olla hyvät perustelut.
"Musta tuntuu" ei ole sitä.
 
- Yleinen kohteliaisuus mukavaa ja tuo hyvän mielen.

muuta?


Glori

  • Vieras
Vs: Käyttäytyminen chatissä
« Vastaus #2 : 01.10.2011, 07:04 »
 
Tarvitsemmeko kuitenkin jotain rajoja? 

Rajoja:

- Ei oteta puheeksi sellaisia henkilöitä ketkä eivät ole chatissa sillä hetkellä ja joita kirjoittelija ei tunne. Ilman lupaa toisesta ihmisestä puhuminen ei ole hyvän tavan mukaista varsinkin jos asia ei ole faktaa vaan "olen kuullut" juttuja. 

- Jos on tarkoitus varoittaa jostakin ihmisestä, siihen kannattaisi olla hyvät perustelut.
"Musta tuntuu" ei ole sitä.
 
- Yleinen kohteliaisuus mukavaa ja tuo hyvän mielen.

muuta?

Minusta Lady Whip pisti tuon hyvin.
Lisäisin vielä ettei sanottaisi chatissa sellaista, mitä ei olisi valmis sanomaan porukassa omalla naamallaan.

Tämä mielipiteeni jäsenenä, ei modena. Edelleen omana mielipiteenäni: En usko valvontaan, tai korkeintaan uskon jäsenten omavalvontaan. Ilkeilystä, kiusanteosta tai sellaisista voi huomauttaa. Varsinkin jos se kohdistuu selkeästi yksilöityyn ihmiseen. Niitä ihmisiähän me olemme nikkiemme takana. Netissä se tuppaa joskus unohtumaan.

Toivon että aikuisilta ihmisiltä löytyy sen verran arvostusta omaa käytöstästään kohtaan, ettei mieleen mahtuisi epäasiallisuudet chatissa tai foorumilla muutenkaan.

chilinen

  • Vieras
Vs: Käyttäytyminen chatissä
« Vastaus #3 : 01.10.2011, 09:28 »
Onneksi on olemassa nore... Mutta aina on niitä, varsinkin uusia, jotka voivat ottaa asiattomuudet tosissaan ja pelästyä pois. Joskus asiattomuuksiin suhtautuu huumorilla, joskus ne ovat niin henkilöönkäyviä, että pakko jopa kommentoida. Nuo edellämainitut (siis edellisissä kommenteissa mainitut) ohjeistukset ovat hyvät, kunhan niitä vain kaikki noudattaisivat.  Itse otan asiattomuudet ja yleiset *huomiohuora*-puheenvuorot enemmän huumorilla. Ne kertovat kyseisestä henkilöstä enemmän kuin hän arvaakaan...

Koo

  • Vieras
Vs: Käyttäytyminen chatissä
« Vastaus #4 : 01.10.2011, 09:50 »
Ohos, tarvii varmaan mennä chattiin jos siellä jotain värikästäkin on mahdollista tapahtua!

Pari kertaa käynyt ja ollut niin tylsää ja kuivaa ettei ole houkuttanut uusintaan...

LiseCohen

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1217
  • Untermensch
  • Galleria
    • TOMM¥ €A$H PERVOILUT
Vs: Käyttäytyminen chatissä
« Vastaus #5 : 01.10.2011, 14:17 »
Minä taisin käydä kerran. Yleensä minut löytää aina yhtä "laadukkaasta" Suomi24:n Kinky Barista. ;D

RigoriRasputin

  • TörkyTeatteri
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1204
  • Ihan perseestä.
  • Galleria
Vs: Käyttäytyminen chatissä
« Vastaus #6 : 01.10.2011, 22:33 »
Ani harvoin tullut missään sättäiltyä, mutta nyt mielenkiinto heräsi. Täytyy kaiketi kohta korkata baarin sätti neitsyyteni. >:D

CusTiina

  • No Tittle, only Pink Slips,,,
  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 58
  • No Guts No Glory Race Against A Win!
  • Galleria
Vs: Käyttäytyminen chatissä
« Vastaus #7 : 02.10.2011, 01:41 »
No me"vanhat"osataan käyttäytyä mutta ne random-jampat/satunnaiset aina pelästyy millon mitäkin ja osa-syy on myös sillä että"vakkarit"haluaa vaan provota ihnvaan siks että niin halutaan tehdä...eli eiköhän luovuta provoomisestakin(ainakin osaksi)ja kesitytä siihen että juttelu pysyy hyvänmaun rajoissa...no eihän tää koskaan missään käytännöksi muodostu mutta koitetaan ainakin...   C:-)

Lucrezia

  • Vieras
Vs: Käyttäytyminen chatissä
« Vastaus #8 : 02.10.2011, 10:28 »
En ehdi viettää aikaa Baarin tai muidenkaan saittien chateissä enkä siis tiedä yhtään, minkä ikäistä väkeä niissä pyörii. Oletan, että ainakin Baarissa kaikki ovat täysi-ikäisiä...Tuli vain mieleen sellainen asia, että minun ikäluokkani ihmiset ja minua vanhemmat ovat tottuneet kommunikoimaan toisten ihmisten kanssa ihan eri tavoilla kuin meitä huomattavasti nuoremmat. Ennen nettiä ja kännyköitä oli pakko (onneksi) puhua toisille ihmisille. Silloin ei ollut muuta mahdollisuutta. Suht normaaliälyiset yksilöt huomasivat aika pian, mitä kannattaa sanoa ja kuinka esittää asiat.

En tiedä sitäkään, kuinka humalassa ihmiset chättäilevät, mutten ihmettelisi vaikka osa olisi siitä syystä kyvytön arvioimaan omia ja toisten juttuja. 

Itse pyrin noudattamaan sitä linjaa, että kaiken mitä tällekin foorumille kirjoittelen, voisin sanoa livetilanteessa. Mukavuusraja on rikottu kauan sitten, koska jo työn puolesta täytyy pystyä kertomaan ihmisille ikäviä asioita kasvotusten ja kyetä ottamaan vastaan ne useimmiten negatiiviset reaktiot, joita siitä seuraa.

Kyky kommunikoida on varmasti aivan eri maailmasta sellaisilla ihmisillä, jotka syystä tai toisesta ovat muiden kanssa tekemisissä pääasiassa virtuaalisesti. Luulenpa, että he myös ottavat asiat herkemmin itseensä, vaikka ollaan vain vaihtamassa mielipiteitä.

Opettaja

  • Vieras
Vs: Käyttäytyminen chatissä
« Vastaus #9 : 02.10.2011, 11:13 »
Taitaa vain olla niin että iso osa tuolla chatissa olevista on tavannut toisensta irl, joten tälläisen "ulkopuolisen" bileettömän maalaisen on joskus vaikea pysyä kärryillä mitä siellä mölistään.
Tietyistä maantieteellisistä syistä voi olla ikännkuin mahdotonta jopa puhella naamakkain samanhenkisten kanssa, joten onneksi sentän nykyaikana muukin kuin kirjeposti liikkuu.

Muuten olen sitä mieltä että kenenkään ei tuolla ole pakko olla, keittiöönkään ei tarvitse mennä jos ei kuumuutta kestä. Maailma on täynnä valintoja, kaikkia ei voi miellyttää, ainakaan samanaikaisesti.

Nenne

  • Vieras
Vs: Käyttäytyminen chatissä
« Vastaus #10 : 02.10.2011, 14:25 »
Lisä-ääni sille että ellei voisi sanottavaansa sanoa irl päin naamaa, ei sitä tarvitse kirjoittaakaan.

Toisensa tuntevat sättääjät tietävät milloin kaveri "vittuilee", mutta yhä sillä metsällä on tapana vastata niin kuin sinne huudetaan...

mastervsop

  • Vieras
Vs: Käyttäytyminen chatissä
« Vastaus #11 : 11.12.2011, 17:05 »
Lisä-ääni sille että ellei voisi sanottavaansa sanoa irl päin naamaa, ei sitä tarvitse kirjoittaakaan.
+1
Sama koskee foorumissa kirjoitteluakin.
Härifrån tvättas  :))

Lainaus
Toisensa tuntevat sättääjät tietävät milloin kaveri "vittuilee", mutta yhä sillä metsällä on tapana vastata niin kuin sinne huudetaan...
Totta mutta kyllä läppä saa olla chatissa sallittua. Suora uhkailu tyyliin jos mulle sanot noin niin takasin saat etc on asia mihin itse tartun niin että sitten takuulla katotaan kortit livenäkin koska en koe uhkailua mielekkääksi ja sitä on ovihommissa saanut kuulla ihan liikaa. Toleranssi siihen on lähellä absoluuttista nollapistettä.
Ne jotka mut tietää tietää että näin on käynyt enkä nyt tarkoita että olen valmis tappelemaan mutta tapana on ollut joko antaa toiselle reilu mahdollisuus lyödä kättäpäälle ensin ja molemmat pyytää anteeksi ja nauraa koko asialle taikka sitten vaan lopetettava toisen ylireagointi jollain tapaa sen enempää asiassa tunteilematta, business as usual.

Toisaalta itse käytän nykyään aika iloisesti ignorea jos jonkun höpinät täyttää ruudun negatiivisesti, suosittelen muillekkin.

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Käyttäytyminen chatissä
« Vastaus #12 : 30.12.2011, 07:16 »
En ehdi viettää aikaa Baarin tai muidenkaan saittien chateissä enkä siis tiedä yhtään, minkä ikäistä väkeä niissä pyörii. Oletan, että ainakin Baarissa kaikki ovat täysi-ikäisiä...Tuli vain mieleen sellainen asia, että minun ikäluokkani ihmiset ja minua vanhemmat ovat tottuneet kommunikoimaan toisten ihmisten kanssa ihan eri tavoilla kuin meitä huomattavasti nuoremmat. Ennen nettiä ja kännyköitä oli pakko (onneksi) puhua toisille ihmisille. Silloin ei ollut muuta mahdollisuutta. Suht normaaliälyiset yksilöt huomasivat aika pian, mitä kannattaa sanoa ja kuinka esittää asiat.

En tiedä sitäkään, kuinka humalassa ihmiset chättäilevät, mutten ihmettelisi vaikka osa olisi siitä syystä kyvytön arvioimaan omia ja toisten juttuja. 

Itse pyrin noudattamaan sitä linjaa, että kaiken mitä tällekin foorumille kirjoittelen, voisin sanoa livetilanteessa. Mukavuusraja on rikottu kauan sitten, koska jo työn puolesta täytyy pystyä kertomaan ihmisille ikäviä asioita kasvotusten ja kyetä ottamaan vastaan ne useimmiten negatiiviset reaktiot, joita siitä seuraa.

Kyky kommunikoida on varmasti aivan eri maailmasta sellaisilla ihmisillä, jotka syystä tai toisesta ovat muiden kanssa tekemisissä pääasiassa virtuaalisesti. Luulenpa, että he myös ottavat asiat herkemmin itseensä, vaikka ollaan vain vaihtamassa mielipiteitä.

Tässä on paljon totta ja kun ei ole ennen sattunut silmääni,niin pikku komentti.

itse olen aiemmin viihtynyt chatissa hyvinkin,vaikka olen viimesen päälle naamakkain kohtaaminen parasta tyyppiä,

mutta tosiaan sitten jossain vaiheessa,kai se on sitä itse vanhenen ja uusia entistä nuorenpia tulee chattiin.

alkoi tuntua että jutut loittonee niin pitkälle omista + sit nämä VAIN  chatissa elävät,piilovittuilijat, besserwisserit

latvakakkoset jne,,joiden ainut idea on tosiaan vaan tuhota keskustelu tavalla tai toisella.

on saaneet minut vähentämään chatin käyttöä kun melkein aina jäi vaan paskafiilis.

Caro_77

  • Vieras
Vs: Käyttäytyminen chatissä
« Vastaus #13 : 30.12.2011, 14:47 »
Mee lupasin, etten puutu asioihin, enkä kirjotele tänne foorumille, mutta on alkanu pistää yksi asia silmään. Näiten meidän valvojien käytös sätissä lukuun ottamatta nais puoleisia. Kuka helvetti nää idiootit joilla ei ole mitään käytös sääntöjä ja puhe tapoja, on menny valihtemaan, juovuksissa kiusataan toisia, tai muuten vaan heitetään tosi ala arvosta vitsiä ihmisistä. Suvaitsevaisuus puuttuu kokonaan ja ihmisiä kohtaan tehdään juttuja pärstä kertoimen mukaan. Eiks heidän pitäs edustaa tän sivuston yhteistä näkemystä ja kantaa, vai onko tää saitti kaikkia kohtaan samalainen. Jos et kuulu piireihin ja oot erikoinen painu vittuun täältä. Et suositelisin pikasen asenteen muutosta ja henkilö vaihdoksia, varmaan löytys fiksumpiakin ylläpitäjiä sättiin.    :o  >:D

Oranssilyhty

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 614
  • Galleria
Vs: Käyttäytyminen chatissä
« Vastaus #14 : 30.12.2011, 14:58 »
Mee lupasin, etten puutu asioihin, enkä kirjotele tänne foorumille, mutta on alkanu pistää yksi asia silmään. Näiten meidän valvojien käytös sätissä lukuun ottamatta nais puoleisia. Kuka helvetti nää idiootit joilla ei ole mitään käytös sääntöjä ja puhe tapoja, on menny valihtemaan, juovuksissa kiusataan toisia, tai muuten vaan heitetään tosi ala arvosta vitsiä ihmisistä. Suvaitsevaisuus puuttuu kokonaan ja ihmisiä kohtaan tehdään juttuja pärstä kertoimen mukaan. Eiks heidän pitäs edustaa tän sivuston yhteistä näkemystä ja kantaa, vai onko tää saitti kaikkia kohtaan samalainen. Jos et kuulu piireihin ja oot erikoinen painu vittuun täältä. Et suositelisin pikasen asenteen muutosta ja henkilö vaihdoksia, varmaan löytys fiksumpiakin ylläpitäjiä sättiin.    :o  >:D

Ja mitä siellä nyt on sattunut? Itse en mitään tuollaista ole kohdannut kun iltaisin olen sinne eksynyt? Päivisinkö ne juovuksissa riehuu?