Kirjoittaja Aihe: Seuranhaku ja itsetunto  (Luettu 10790 kertaa)

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Seuranhaku ja itsetunt
« Vastaus #15 : 06.09.2016, 12:40 »
Hirvaz: tarkoitan nimenomaan konnotaatioita juuri mainitsemassasi merkityksessä.
Ja, tietenkin, on muilta osin kyse omasta mielipiteestäni. Sen enempää luonnollisen kielen kehittyseen historiallisesti kuin muutenkaan kantaa ottamatta.

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Seuranhaku ja itsetunto
« Vastaus #16 : 06.09.2016, 13:14 »
Se tosin jäi minulla aika heikosti sanotuksi kuinka oleellisena pidän juuri sitä kuinka itsetunto kehittyy omaa itseä kuunnellen. Elämällä omien arvojensa mukaisesti. Ja siksi halusin sanoa oman kantani siihen miksi ärsyynnyin kovin ulkokohtaisesta käsittelytavasta kolumnissa.
Eli sellainen ole rohkea ja käy kiinni-neuvominen on minusta aika vastenmielisen tuntuista silloin kun puhutaan asiasta jolla on hyvin kiinteä suhde ihmisen arvomaailmaan.

pulseproto

  • Vieras
Vs: Seuranhaku ja itsetunto
« Vastaus #17 : 06.09.2016, 13:35 »
Itselle "hyvä perus itsetunto" on arkisesti lähinnä tätä:

*Uskallan hakeutua sosiaalisesti mihintahansa seuraan
*Kykenen kommentoimaan ja ottamaan kantaa lähes mihin tahansa keskusteluun "asiantuntevasti" ( = ainakin hyvin perustellusti)
*Muutan katsantokantaa ja mielipidettäni avoimesti jos esitetty on omaan kokemukseeni perustuvaa katsontokantaa avarampi/laajempi
*Uskallan olla seurassa myös hiljaa ja seurata tapahtumia "sivusta" (yleensä)
*Uskon ja luotan omiin arvoihin ja tiedän olevani sosiaalisesti "taitava", jos haluan
*Olen hyvä kuuntelija
*Uskallan olla erimieltä suurtakin joukkiota vastaan (en ole peesaaja/muiden suosiota hakeva)
*Suhteeni erilaisiin auktoriteetteihin yhteiskunnassa on avoin, arvioiva ja kyseenalaistava
*Ihoni alle on muiden mahdotonta päästä - Mistään narusta vetämällä kukaan ei voi provosoida minua
*Ei ole tabuja joista en voisi keskustella, avautua salaisimmista mielen kiemuroista.. fantasiat/fetissit/jne
*Rakastan ja hengitän depattia ja ihmisten analysointia
*Heittäydyn usein tuntemattomaan ja saan kiksejä jos onnistun löytämään itseni epämukavuusalueelta
*Tiedän hallitsevani lähes kaikki tilanteet, en ole ikinä pelännyt tarttua mihinkään, tehdä jotain käsillä,jaloilla taikka aivoilla
*En anna periksi ongelmille, "kovin helposti".. ( virn. ok tänään tosin heitin uuden nokia215 luurin roskiin kun .vcf tiedoston siirtoyritykset eivät onnistuneet laaditussa aikataulussa - tosin veikkaan ettei siirto ehkä ole mahdollinen ilman microsoft s30+ käyttiksen breikkaamista..?! ja sitä kautta koodaamista)
*Annan myöden kun olen väärässä
*Osaan jonkinverran myös tukea ja kannustaa muita  ;D
*Avain omaan hyvään itsetuntoon.. se saattaa olla masokistisessa suhtautumisessa itseensä?!

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Seuranhaku ja itsetunto
« Vastaus #18 : 06.09.2016, 13:39 »
Kiitoksia tästä. Hyvä kun (kerrankin)enemmän kommentteja kolumniini. Puolustauduttakoon tässä sen verran, että vaikka on toistuvasti mielessä aloittaa kirjoitukset viikkoja etukäteen, niin yleensä ne kuitenkin tehdään korkeintaan vuorokausi ennen deadlinea mikä rajoittaa syvällisyyttä  :P

Toisaalta ajattelen, että tietyllä spontaanisuudella on puolensa, ja toisaalta haluan myös pitää asiat suht simppelinä. Kirjoitus tuo yhden näkökulman asiaan, en näe tarpeelliseksi tai mahdolliseksikaan käsitellä aihetta jokaisesta vinkkelistä. Mutta näitä voi laajentaa juurikin kommenteissa  :)

Ei tarvii, mutta tietenkin saa, puolustautua. Eihän siitä mitään tulisi jos ihan kaikki kulmat yhdessä kolumnissa tarttis valottaa. Ja jää sitten kommentoinnille enemmän tilaa ja tarvetta.
Eli en halua deletoida sinun kantaasi, se on yksi, ja hyvä. Minulla on toisenlainen, ainakin osittain. Muut voi sitten lisätä jos haluavat omansa.
Ei tämä m i e l ipiteiden esiin tuominen niin kuoleman vakavaa, tai vakavasti otettavaa, tosiaankaan ole  ;)

poisongrrrll

  • Vieras
Vs: Seuranhaku ja itsetunto
« Vastaus #19 : 06.09.2016, 13:42 »
Kun nyt on käsitelty termejä itsetunto, itseluottamus ja itsevarmuus niin voisin heittää soppaan lisämausteena vielä hyppysellisen minäpystyvyyttä. Olen tavallaan todella iloinen että päädyin palaamaan kinkyilyn pariin vasta kolmenkympin paremmalla puolella, jolloin noin yleisesti ottaen mulla on parempi käsitys itsestäni tässä maailmassa ja erinäisissä intersektioissa. Kun osaa sanoa useammille asioille ei, voi reippaammin ja halukkaammin sanoa toisenlaisille asioille kyllä. Kinkyilyn ja seuranhaun suhteen on ollut oppimista ja erehdystä. Kaiken kaikkiaan tykkään siitä mitä teen ja haluan tulla siinä paremmaksi. Tietysti se ei ole ollut pahitteeksi, että aloittelevalla femmellä dommella on ehkä tietty statistiikka edukseen..  ;D

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Seuranhaku ja itsetunto
« Vastaus #20 : 06.09.2016, 13:54 »
Toi on niin hyvä termi toi minäpystyvyys.
Käsiteltiin mun lukiolaisen kans pari viikkoo sitten (liittyen opinnoissa pärjäämiseen ja siihen miten itseensä uskoo missäkin asiassa ja aineessa, ja omiin kehitysmahdollisuuksiinsa).

telle

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1896
  • Ehkä jonkunlainen switch. Näillä kilsoilla asiat..
  • Galleria
Vs: Seuranhaku ja itsetunto
« Vastaus #21 : 06.09.2016, 15:55 »
Hyvä kirjoitus  :)

Nick

  • Vieras
Vs: Seuranhaku ja itsetunto
« Vastaus #22 : 06.09.2016, 16:35 »
Pulselle, vcf modauksissa dos on näppärä juttu.

Aika usein ulkoisesti näyttävät pariutuvat keskenään ja vähemmän säväyttävät keskenään. Molemmat taitavat omalla tavallaan antaa aika usein painoarvon habitukselle suhteessa omaansa.

Aktiivisuus ja positiivinen asenne lienevät helpoimpia tapoja parantaa onnistumismahdollisuuksia.

Deitti-ilmon merkitys miehelle lieneekin  tarjota täydentävää taustatietoa tukemaan privavonkaamista. Foorumikirjoituksiin yleensä kannattaa suhtautua varauksellisesti, ne eivät välttämättä tuo esiin henkilön todellista minää tai kyvykkyyttä.

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Seuranhaku ja itsetunto
« Vastaus #23 : 07.09.2016, 08:11 »
Mä mietin vien eilen illalla et sekoittuukohan termit itsetunto ja itseluottamus siks ku (tää on nyt sit psykomössöä, väistä jos et siedä) korostetaan niin kovasti sitä tekemisen kautta olemista.
Mä muistan joskus ku mun muksut oli ihan pieniä ja sain sellaisen alkuperäiskohtauksen ku anoppi ja vähän sit poikansakin rupes MUN lapsiltani odottaa jotain suoritusten ja tekemisten kautta hyväksymistä. Siitä seurasi vakava keskustelu (lasten isän ja minun välillä, anopin jätin rauhaan).
Ku sit jos ei oo saanu olla sellainen ku on, ja tuntenut et äiskä ja iskä rakastaa ja tukee silloinki ku on ihan mööö tai tehnyt jotain pahaa, tai epäonnistunu jossain jutussa, ja onkin tykätty vaan sillon ku mukelo on miellyttänyt itteä tekemisillään ja olemisellaan, ni johan sitä rupee miettimään jossain parisuhdekuvioissakin et ku se ei kert tykänny musta, pakit tuli, ni mä oon huono, en kelpaa, oon vääränlainen.

Et siis kyl tuo itsetunto on oleellinen seuranhaussa, ja ihmissuhteissa, ni voi sit miettii et millaiset tyypit ittee kiinnostaa, ja millaisten ihmisten sanomisella, ja millaisella sanomisella, on itselle merkitystä.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2958
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Seuranhaku ja itsetunto
« Vastaus #24 : 07.09.2016, 08:40 »
Jos ei heru sitä sezziä ni se on hakijassa vika.
Piste. Huutomerkki. Vittuiluhymiö.



Kulkuri

  • Vieras
Vs: Seuranhaku ja itsetunto
« Vastaus #25 : 07.09.2016, 08:46 »
Itseluottamus syntyy, itsensä tuntemisesta ja hyväksymisestä. Hyvän ominaisuuden siitä itseluottamuksesta ihmisessä, tekee kyky hyväksyä sekä ymmärtää myös ympäristöä.

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Seuranhaku ja itsetunto
« Vastaus #26 : 07.09.2016, 09:03 »
Itseluottamus syntyy, itsensä tuntemisesta ja hyväksymisestä. Hyvän ominaisuuden ihmisessä se itseluottamus, tekee kyky hyväksyä sekä ymmärtää myös ympäristöä.

Nii-in. Mut tie voi siihen hyvään itsetuntoon olla pidempi, ja kivisempi, jos ei ole saanut hyväksyntää ja apua silloin kun identiteetti on ollut kehittymässä.
Eli kun vanhemmat (kasvattajat) eivät ole osanneet emotionaalisesti tukea lasta ja sanottaa ja säiliöidä (onkohan tää sopiva termi  :-\) lapsen tunteita niin että lapsi on saanut rauhassa kypsyä, oppia tunnistamaan tunteitaan, ja sitten itseään, ja sitä mistä tykkää, ja voinut näin terveesti ja turvallisesti kehittyen oppia ymmärtämään itseään. Säilyttää sitten kyvyn itsereflektioon ja omien tunteiden tunnistamiseen ja sitä kautta itsensä tuntemiseen ja miettimiseen mikä itselle on tärkeätä, minkälaisia ominaisuuksia niin itsessä kuin muissa yleisemmin arvostaa. Ja näin saa vankan pohjan elää oman näköistään elämää, jota ei mitkään ulkopuoliset, saati median tyrkyttämät, mallit ja ihanteet heittele.
Silloin myös itseluottamus - joka nyt voi toki heitellä kaikenlaisten juttujen takia aina enempi ja vähempi - kehittyy terveeksi ja realistisesti oman itsensä tuntemiselle ja arvostamiselle. Ja koska se on alkujaan sieltä lapsuudesta ja nuoruudesta (aika paljon) kiinni, ni ku silloin on saanut arvostusta itsenään, ni osaa arvostaa myös muita. Ihan kaikenlaisia muita.
(Mutta itsetuntoon, ja -luottamukseen) voi vaikuttaa ihan koko elämän ajan. Itsetunto vaatii enempi omaa pohdiskelua siitä mitä on, ja itseluottamus taas sitten siitä mitä tekee, ja palautteesta (toki nämä liittyvät yhteen sitten siinä mitä pitää oleellisena tekemisenä omalle itselle ja näin itseluottamukselle).

Violation

  • Vieras
Vs: Seuranhaku ja itsetunto
« Vastaus #27 : 21.11.2021, 23:36 »
.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2021, 00:44 kirjoittanut Violation »

Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Seuranhaku ja itsetunto
« Vastaus #28 : 16.01.2022, 02:30 »
Niin itsetunto on kyllä kumma asia, eli jotkut löytävät helposti ihmisiä ja joillakin se sitten on vaikeampaa, eli  luonne kysymys paljolti.