Kirjoittaja Aihe: "Mutta onko siinä sanoma?" ;D  (Luettu 11838 kertaa)

Mr Birch

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1343
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
"Mutta onko siinä sanoma?" ;D
« : 26.12.2016, 13:00 »
Oletteko, arvoiset baarilaiset, lähemmin pohtineet, millaisista lähtökohdista ja millaisin odotuksin luette BDSM-aihepiirejä sisältävää kirjallisuutta? Mitä tapahtuu lukukokemukselle, kun teoksesta ja tekijästä tai taustasta saa tietää enemmän?

Otan tähän omakohtaisen esimerkin: Olen hankkinut O:n tarinan joskus alle kaksikymppisenä (1980-luvulla) ja ilman minkäänlaista omakohtaista kosketusta aihepiiriin. Hankintaan johtanut vihje varmaan ohjasi lukemista ensimmäisillä kerroilla. Sittemmin olen silloin tällöin palannut siihen.

Vasta paljon myöhemmin minulle selvisi kirjoittajan (Pauline Réage, oik. Anne Desclos) tausta kirjallisuustoimittajana ja kääntäjänä sekä esimerkiksi toiminta Ranskan vastarintaliikkeessä. Erikseen tuli esiin myös, miten kirjaan esipuheen kirjoittanut Jean Paulhan hämäsi lukijoita: hän ei muka ollut tietävinään tekijästä mitään, vaikka tämä todellisuudessa oli hänen pitkäaikainen rakastajattarensa ja kirja, erään selityksen mukaan, oli kirjoitettu lahjaksi Paulhanille itselleen. Kirjan tausta oli kuitenkin Ranskassa tiedossa ja Charles De Gaulle esim. sanoi suoraan Desclosille tietävänsä tämän olevan kirjoittaja. Itselleni tarina asettui näiden tietojen myötä uusiin yhteyksiin, sai lisää syvyyttä.
 

poisongrrrll

  • Vieras
Vs: "Mutta onko siinä sanoma?" ;D
« Vastaus #1 : 26.12.2016, 13:31 »
Herkässä teini-iässä kokiessani villinä tykyttävien hormonien ja lappilaisen biblebeltin välistä raastavaa ristiriitaa päädyin lainaamaan kirjastosta De Saden "Justinen". Tämä oli siis aikana, jolloin internettiä ei ollut tarjolla kuin tunti kerrallaan kirjastolla tuikean tätin katseen alla ja konkreettisempi tiedonhankinnan kanava oli mittavat tietosanakirjasarjat. Myöskin kirjastolta. Vietin siellä paljon aikaani, näet. Sadismista lukiessani löysin siis henkilön kenen mukaan tällainen nautintoaine on nimetty. Kirjan lukeminen aiheutti yhtäaikaisesti pöksyjen kostumista ja oksennuksen kihoamista kurkunpäähän. Ristiriita tuntui suurelta, kun ei oikein tiennyt samaistuako uhriin vai tekijään. Taisin ahmaista kirjan yhdeltä istumalta ja luin sen laina-aikana useasti. Nyttemmin en muista teoksen kaunokirjallisia arvoja enkä tiedä huvittaisiko lukea sitä enää uudestaan. Ehkäpä voisi antikvariaatista käydä kysäisemässä.. En siis valitettavasti vastaa aloittajan varsinaiseen kysymykseen.  ;D

IKRM

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1542
  • kizzzan Herra
  • Galleria
Vs: "Mutta onko siinä sanoma?" ;D
« Vastaus #2 : 26.12.2016, 14:28 »
Oletteko, arvoiset baarilaiset, lähemmin pohtineet, millaisista lähtökohdista ja millaisin odotuksin luette BDSM-aihepiirejä sisältävää kirjallisuutta? Mitä tapahtuu lukukokemukselle, kun teoksesta ja tekijästä tai taustasta saa tietää enemmän?

Heikkoja on olleet BDSM-aiheiset opukset miltei järjestään, kaikin puolin pettymyksiä. Useimmiten vain nimi on ollut hyvä.

Tekijän tunteminen ei opusta tietenkään paranna, en ymmärrä miten se vois siihen vaikuttaa.

IKRM

Matsina

  • Vieras
Vs: "Mutta onko siinä sanoma?" ;D
« Vastaus #3 : 27.12.2016, 03:44 »
Oletteko, arvoiset baarilaiset, lähemmin pohtineet, millaisista lähtökohdista ja millaisin odotuksin luette BDSM-aihepiirejä sisältävää kirjallisuutta? Mitä tapahtuu lukukokemukselle, kun teoksesta ja tekijästä tai taustasta saa tietää enemmän
 

Riippuu aika paljon siitä onko kyseessä kauno- vai tietokirjallisuus. Kaunokirjallisuudessa taustat vaikuttavat vähän esim. De Saden tekstit avautuivat vasta kun olin tutustunut De Saden taustaan vähän laajemmin. Tietokirjallisuudessa taas opuksen pitää kannatella ihan itse itseään.