Kirjoittaja Aihe: Demiseksuaalisuus ja bdsm  (Luettu 29720 kertaa)

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Demiseksuaalisuus ja bdsm
« Vastaus #45 : 08.01.2017, 10:22 »
Totatota...olisin hyvin varovainen linkkaamaan traumatisoitumista mihinkään seksuaalisuuden muotoon.
En sano etteikö traumatisoituminen voisi aiheuttaa...mitä: homoseksuaalisuutta, kinkyseksuaalisuutta....aseksuaalisuutta....?
Mutta linkitettäessä aseksuaalisuuteen jotenkin tulee mieleen että aseksuaalisuus olisi negatiivista seksiin suhtautumista.
No enpä ole aseksuaalisuuden asiantuntijakaan..enkä linkitä tuossa edellä mitään mihinkään.


Duodaduoda...pohdiskelin tovin kommentoinko mitään...

En lainannut, enkä suoraan myöskään kommentoinut sinun kirjoittamaasi. Linkkaaminen voi olla maku- ja myös näkökulma-asia. Itselleni lähinnä sitä että tässä ketjussa joka käsitteli demiseksuaalisuutta ja bdsm:ää joku laittoi samaan yhteyteen traumat niin koin/tulkitsin sen linkkaamisena (ihan henkilökohtainen tunne).
Siksi halusin ihan y l e i s e s t i ottaa asiaan kantaa.

Sitten vielä K: eikös me sanottu heiheit lähes vuosi sitten privapuolella (sinä teit aloitteen). Toistan saman nyt julkisesti netin puolella: Hyvää elämää sinulle!
Laitan sinut nyt estolistalle tämän nikkisi suhteen (toistan tarvittaessa jos katson aiheelliseksi mahdollisten tulevien nikkien suhteen, sinut kun on helppoa tunnistaa, toisin kuin eräät, etkä edes - näin uskoisin - käytä kuin yhtä nikkiä, kerrallaan).
[/quote]

Lysti

  • Vieras
Vs: Demiseksuaalisuus ja bdsm
« Vastaus #46 : 09.01.2017, 22:11 »
No enpä tiennyt, että tällekin on oma määritelmänsä! Koko ikäni olen oikeastaan sen tajunnut, etten voi harrastaa seksiä ilman, että tunnen tiettyjä tunteita sitä ihmistä kohtaan. Mutta että se on joku oma seksuaalinen suuntauksensa... Mielenkiintoista. Taidanpa uida tähän lokeroon, jotta voin sieltä joskus sitten ponnistautua pois. Tämän asian tunnistaminen ei sitten taida yhtään helpottaa sitä parinhakua, varsinkaan täällä pohjoisessa...

Alexis

  • Vieras
Vs: Demiseksuaalisuus ja bdsm
« Vastaus #47 : 08.02.2017, 00:32 »
Aseksuaali voi sekstata ja myös suhtautua seksiin ja seksuaalisuuteen oikein myönteisesti. Seksiä voi siis harrastaa myös muista syistä kuin himosta. Ihan niin kuin voi kuka tahansa millaisella seksuaaliselta suuntautumisella tahansa.

Jotkut aseksuaalit voivat kyllä harrastaa itsetyydytystä ja esimerkiksi nettiseksiä, mutta oikean ihmisen fyysinen läheisyys ei aseksuaaleilla toimi. Ihminen voi pakottaa itsensä monenlaisiin asioihin, mutta jos aseksuaali jatkuvasti pakottaa itsensä harrastamaan seksiä niin kyllä se on suuri riski henkiselle hyvinvoinnille. Sitten on tietysti aseksuaaleja, jotka eivät ole lainkaan kiinnostuneita seksistä. Aseksuaalien kirjo on valtava, mutta kyllä se yhdistävä tekijä on se ettei ole tarvetta oikeaan fyysiseen seksuaaliseen läheisyyteen.



Eli onko niin että aseksuaali ei esim parisuhteessa voi eikä halua harrastaa seksiä jos on toive perheenlisäyksestä? Eli kokee asian itseään satuttavana toimintona? Tai aina jos sekstaa niin tekee pahaa itselleen väistämättä ennen pitkää? (luen sekstaamiseksi muutkin kuin sen perinteisen sisään-ulos heteromonogaamin aktin). Toivoisin vastauksia myös aseksuaaleilta. Itse en lukeudu heihin joten en tiedä, mutta haluaisin tietää.
Demiseksuaali kun voi kokea seksuaalista halua/himoa (toiseen fyysiseen ihmiseen) hyvinkin voimakkaasti. Tässä lienee aikalailla juuri se olennainen ero. Käsittääkseni? Vai onko?
http://demisexuality.org/articles/what-is-demisexuality/

Kun paikalla ei näytä olevan muita aseksuaaleja niin yritänpä vinkua jotain meidänkin puolesta. Aseksuaalisuudessa on siis kyse nimenomaan seksuaalisesta suuntautumisesta (sexual orientation) ja se on siten neljäs "vaihtoehto" paremmin tunnettujen hetero-, homo- ja bi/panseksuaalisuuden ohella. Se voi olla asiaa ennestään tuntemattomalle helpointa hahmottaa juuri noiden kolmen muun kautta. Eli kun heterot tuntevat seksuaalista vetoa vastakkaista sukupuolta kohtaan, homot samaa sukupuolta ja bi/panseksuaalit molempia niin aseksuaalit eivät tunne sitä ketään kohtaan. Jos olet itse hetero tai homo, niin olet tavallaan aseksuaali suhteessa siihen sukupuoleen, josta et ole kiinnostunut. Eli se, mitä tunnet heitä kohtaan on jotakuinkin sitä, mitä aseksuaalit tuntevat kaikkia ihmisiä kohtaan. Jos olet bi- tai panseksuaali niin en valitettavasti osaa auttaa  :D

Seksuaalinen suuntautuminen on eri asia kuin seksuaalinen käyttäytyminen. Kuten Chmlnidae kattavasti totesikin, seksiä voi harrastaa vaikka mistä syystä, myös tuntematta seksuaalista vetoa siihen kumppaniin. Esimerkiksi kaapissa olevat homot voivat harrastaa seksiä vaimonsa kanssa, eikä se kaikille ole mitenkään traumatisoivaa, vaikka ei olekaan sama kuin jos harrastaisi seksiä miehen kanssa. Ehkä tälle foorumille osuvampi esimerkki ovat subit, jotka palvelevat myös "väärää" sukupuolta olevaa D:tä.

Palatakseni aikaisempaan esimerkkiin niin myös homot ja heterot suhtautuvat vaihtelevasti ajatukseen seksistä "väärän" sukupuolen edustajan kanssa. Toisille ajatus on äärimmäisen vastenmielinen kun taas toisille lähinnä yhdentekevä. Aseksuaaleista löytyy sama skaala. Monet aseksuaalit eivät halua harrastaa seksiä kenenkään kanssa koska heille ajatuskin on vastenmielinen. Toiset eivät koe sitä erityisen epämiellyttäväksi ja voivat harrastaa seksiä esimerkiksi seurustelukumppaninsa mieliksi. Toiset haluavat harrastaa seksiä, koska se on kivaa. Aseksuaalisuus ei tee ihmisestä mitenkään kykenemätöntä seksiin eikä myöskään tarkoita, että seksiä harrastava aseksuaali joutuisi pakottamaan itsensä siihen. Toki sitäkin tapahtuu ja silloin se on tietenkin vahingollista. Aseksuaalit kokevat varmasti muita ryhmiä enemmän painetta harrastaa seksiä, jota eivät varsinaisesti halua.

Kuten kaikki muutkin ihmiset, aseksuaalit ovat yksilöitä ja jokainen kokee seksuaalisuutensa omalla tavallaan. Selkein ero muihin seksuaalisiin suuntauksiin on se, ettei meille ole tarjolla "parempaa vaihtoehtoa" kuin toteuttaa seksuaalisuuttamme joko yksin tai ihmisen kanssa johon emme tunne seksuaalista vetoa. Meiltä puuttuu siis tavallaan se pala, joka yhdistää meidän (sisäisen) seksuaalisuutemme muihin ihmisiin. Se oma seksuaalisuus voi kuitenkin sisältää mitä tahansa. Libido voi olla matala tai korkea (kyllä, hyperseksuaaleja aseksuaaleja on olemassa, jos joku miettii) tai heillä voi olla esimerkiksi kinky-kaappi täynnä tavaraa mikä selittää sen, mitä minä teen täällä

Demiseksuaalit luetaan yleensä aseksuaalisuuden skaalaan, vaikka jotkut ovatkin sitä vastaan. Demiseksuaalin ja aseksuaalin kokemukset ovat periaatteessa samat (yksilöllisin eroin) siihen asti, kunnes demiseksuaali muodostaa tunnesiteen ihmiseen, jota kohtaan tunteekin sitten seksuaalista vetoa. Eli heillä on tavallaan "kaksikerroksinen" seksuaalisuus, josta ulompi kuori on aseksuaali ja alempi sitten hetero, homo tai bi/pan.

diaNa

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 265
  • Carpe Diem
  • Galleria
Vs: Demiseksuaalisuus ja bdsm
« Vastaus #48 : 09.02.2017, 14:59 »
kiitokset Alexis'lle tästä tyhjentävästä selvityksestä, itselle kun ollut aina varsin hämärä tuo aseksuaalisuuden määritelmä. tuli asia selväksi :)

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2958
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Demiseksuaalisuus ja bdsm
« Vastaus #49 : 09.02.2017, 15:35 »
Hyperseksuaaliselle aseksuaalille o helpompi termi.

Se o "Ihan sama".

Seksuaalisuus ei välttämättä ole mitenkään henkilöön, sukupuoleen tai edes esineeseen kohdentuvaa.
Toiminnan laukaisijana ei ole välttämättä tunne, esim. himo tai viha, vaan se voi olla ainoastaan toimintamalli.
Persoona voi vihata sitä mitä tekee mutta sitä on pakko tehdä koska se on se mitä se persoona on.

Go figure.

LÄHETÄÄ PANEE!

*ja tää ei ollu ees vitsi tai provokaatio*


 :o







Jännä92

Vs: Demiseksuaalisuus ja bdsm
« Vastaus #50 : 18.09.2018, 21:10 »
En jaksanut lukea koko viestiketjua, mutta demiseksuaali ilmoittautuu..
Mulle kumppanin löytyminen ja bdsm-kokemukset (tän kumppanin kanssa) ovat olleet suht helppoja.. Oon rohkeesti kertonu mitä oon ja mitä haluan.. Seksi kumppanin kanssa johon on tunneside, on aivan parasta.. Yhden illan juttuja joskus nuoremoana harrastanut, mutta niistä en oikeastaan saanut mitään irti..

Redirect

  • Vieras
Vs: Demiseksuaalisuus ja bdsm
« Vastaus #51 : 07.11.2018, 21:33 »
Juu eipä tullut ihan kaikkia luettua ja onhan tämäkin keskustelu täällä pitempään seisoskellut, mutta juuh demiseksuelli tässä moro.

Itellä on tuo bdsm ollut jo nuoresta koltiaisesta asti mukana, mutta se on aina mielletty aiempien kumppaneiden osalta jotenkin sairaaksi ja siksi sen toteuttaminen onkin jäänyt pahasti pakkasen puolelle. Se on osa minua, mikä on helvatan syvälle kätketty tästä syystä ja nyt vasta olenkin alkanut työstämään sen ulos saamista kunnolla, kun olen päättänyt olla täysin oma itseni ilman muiden länkytyksiä. Asiaahan ei helpota se, että meikäläinen vaatii jo pelkkään vanilja-touhuiluun sen luottamuksen ja ison tunne siteen ja ajatus sessioinnista vaatiikin sitten melkoisesti enemmän luottamusta ja kunnioitusta tähän toiseen henkilöön.

Joskus sitä tietty toivoisi, että lego palikat olisi eri tavoin päässä ja voisi vaan napsauttaa itsensä nautintojen maailmaan, mutta minkäs teet, kun tuo olkapäiden välissä oleva finni vaatii niin paljon muutakin siihen. Toisaalta taasen kun menneitä suhteita miettii, niin eipä se heppiä ihmeemmin ole ylösnousemukseen saanut se perinteinen petipaini ja monesti se on omalta osalta jäänyt niin perin tylsäksi. Voihan se tietty olla joku lahja, että sitten kun on tunteet pelissä ja luottamus kohdillaan, niin sit mennäänkin sata lasissa ja ollaan het kuin pilvissä ja siellä voidaankin olla sitten jatkuvasti. Mutta voi perskele, että voikin olla hankala semmoista ihmistä löytää, jolla kärsivällisyys riittää moiseen rumbaan. Kuten joku muinoin lauloi, ei oo helppo olla onnellinen  :-\

Griselda_80

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 104
  • Silmät ovat sielun peili.
  • Galleria
Vs: Demiseksuaalisuus ja bdsm
« Vastaus #52 : 25.05.2021, 15:34 »
Mielenkiintoinen keskustelu itselle todella tärkeästä asiasta. Llysin termin "demiseksuaalisuus" vasta noin vuosi sitten ja koin valtavaa helpotusta. En olekaan niin uniikki ja kummallinen, meitä on maailmassa muitakin!

Voin harrastaa seksiä tuntemattoman kanssa (ja nuorena tätä teinkin, kun en ymmärtänyt, mitä tarvitsin oikeasti), mutta se oli teatteria, esitystä, miellyttämistä ja rikkoi minua joka kerta. Kun lopulta pääsin parisuhteeseen ja kasvattamaan rakkautta, siirryttiin seksissäkin ihan eri sfääreihin.

Kun siirryin vaniljaelämästä kinkyyden puolelle, tyrmistyin. Oli kaikenkarvaista alistajaa ja heti olisi pitänyt kyetä alistumaan ja olla niin subia. Minä olin vasta menossa vaiheessa "pidetään kädestä kiinni ja jutellaan." Päätäni löin seinään, mutta sitkeys kannatti; meitä on muitakin, täytyy vain löytää se oikea. Johon rakastua ja sen myötä tarjota alistumiseni.

Aseksuaalisuus on minulle vieras, koska rakastamani ihmisen kanssa haluan seksiä ja paljon. Mutta tämä on vain minun määritelmä itselleni itsestäni.

Irwikissa

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 568
  • Kiltti niin halutessaan
  • Galleria
Vs: Demiseksuaalisuus ja bdsm
« Vastaus #53 : 25.05.2021, 20:57 »
Nii-in, olen kyllä huomannut olevani myös hyvin klassinen demi. Mitä enemmän tunnetta, sen suurempi seksuaalinen lataus. Jos ei ole tunnetta, keho on lukossa. En ole enää edes lainkaan kiinnostunut hyppäämään mihinkään liian nopeasti kun tiedän etten saa siitä mitään irti, tai no, ainakaan riittävästi.

Sessiointi on itselle tietysti myös hyvin tunnesidonnainen osa-alue. Olen huomannut, että vaikka toinen ihminen olisi turvallisen ja luotettavan oloinen, hyvä tyyppi, niin menee liinat kiinni kun yrittää mennä syvemmälle jos se ei ole tuon enempää. Kaverillinen ja ihan ok ei vain riitä...

Mitä tuohon ihan ensimmäiseen aloitusviestiin muiden ihmisten tapaamisesta tulee, niin itselle miitit ja tapahtumat taas ovat äärimmäisen tärkeitä ja mielekkäitä. Mahdollisuuksia kohdata ihmisiä livenä, saada vähän kiinni siitä millainen tyyppi on kyseessä. Kirjeenvaihto ei siinä auta pätkääkään. Läsnäolon kautta.
Jotta voisi herätä kiinnostus.
Jotta haluaisi alkaa tapailla.
Jotta voisi huomata, että tässä on potentiaalia ihmissuhteeksi.

Sukkanauhafani

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 92
  • Paatunut monogamisti
  • Galleria
Vs: Demiseksuaalisuus ja bdsm
« Vastaus #54 : 25.05.2021, 23:20 »
Demiseksuaalisuus tuntui itselle käytännössä loukkaavalta termiltä ensin. :D Mikä ihmeen puoliseksuaalisuus? On hankalaa olla aika hyperseksuaalinen ja samalla kaivata jonkinlaista sielullista kipinää että kehollinen himo syntyy. Olen edelleen vähän varovainen hyväksymään mitään leimoja, koska ne ovat niin laatikottavia. Olin ajatellut kirjoittavani tästä demiseksuaalisuuden ja kovan seksuaalivietin yhdistelmän problematiikasta jonkinlaisen kolumnin tai tekstiavauksen tänne, ehkä saan sen vielä joskus aikaiseksi. Uskon että miehillä (varmaan myös homomiehillä) on tässä vielä oma problematiikkansa, koska stereotyyppinen käsitys miehisestä seksuaalisuudesta on että kaiken pitäisi aina kelvata. 

kuningatar

  • Vieras
Vs: Demiseksuaalisuus ja bdsm
« Vastaus #55 : 30.05.2021, 10:01 »
Oheinen kuva tiivistää kaiken mitä mulla on tästä aiheesta sanottavaa.


Mr.Mod

  • Vieras
Vs: Demiseksuaalisuus ja bdsm
« Vastaus #56 : 30.05.2021, 18:27 »
Tuo kuva on asian ytimessä. Nuf said.

Yuino

  • Vieras
Vs: Demiseksuaalisuus ja bdsm
« Vastaus #57 : 30.05.2021, 22:38 »
Hear, hear, kuningatar.

_Saga_

  • Vieras
Vs: Demiseksuaalisuus ja bdsm
« Vastaus #58 : 31.07.2021, 14:27 »
Voin samaistua, itse olen pyörinyt kinkypiireissä pari vuotta enkä ole koskaan seksiä harrastanut, en ole löytänyt sellaista ihmistä jonka kanssa olisi sellainen luottamus, mutta sessioita olen tehnyt ja nautin valtavasti kinkytiloissa olemisesta. Usein silloinkin kun on painottanut omaa demiseksuaalisuuttaan tavatessaan toisen hänellä on silti odotuksia seksistä.

Viviana

Vs: Demiseksuaalisuus ja bdsm
« Vastaus #59 : 04.08.2021, 17:26 »
On tosi turhauttavaa, kun on se seksuaalinen halu ja kovasti haluaisi alistua ja tehdä juttuja, mut sit ei vaan ole ketään ketä haluaisi. Kun tarvii sen tunneyhteyden ja luottamuksen.