Kirjoittaja Aihe: #metoo  (Luettu 21973 kertaa)

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 718
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Vs: #metoo
« Vastaus #30 : 21.10.2017, 13:49 »
Minusta on tökeröä syyllistää siitä, etteivät naiset osaa tai kykene aina reagoimaan ahdisteluun. Paniikki ja hämmennys eivät tarkoita suostumusta tai hyväksyntää.

Ihan totta. Sitten heti perään kuitenkin syyllistät sivullisia reagoimattomuudesta samaan asiaan, mihin et itse osannut reagoida.

Nenian

  • Vieras
Vs: #metoo
« Vastaus #31 : 21.10.2017, 13:51 »
Olen vasta löytänyt kinky-piirit, ja täytyy sanoa, että missään perusbileissä/yöelämässä ei ole ollut koskaan niin turvallinen ja toisten ihmisten yksityisyyttä kunnioittava tunnelma, kuin viimeksi Tampereen Absinttikeiju-bileissä. Olin todella otettu ja oli todella kotoisa olo. Ihanaa, aitoa, huumorintajuista ja avointa porukkaa! Jos jotain tapahtui, se tapahtui luvan kanssa.  :love:

Seksuaalista häirintää olen siis -ylläripylläri- kokenut eniten ihan tavallisessa yöelämässä ja enimmäkseen humaltuneiden miesten taholta.

Olen kyllä miettinyt sitä, että miksen ole mennyt baarissa portsarille sanomaan asiasta, jos joku on käynyt kiinni... Kumma juttu... Hävettääkö tilanne niin paljon? Pukeuduinko sittenkin liian provosoivasti? Olenko vain liian kiltti ja flirtti? Pelkäänkö, että minut leimataan "hysteeriseksi naiseksi"? Tai ehkä en usko tilanteen muuttuvan mihinkään? Useimmiten helpoiten ahdistelijoista pääsee baarissa eroon lyöttäytymällä jonkun tutun ja turvallisen miehen kainaloon... (Ja eihän sen näin pitäisi mennä, entä jos lähellä ei ole turvallista Body Guardia?)

Viimeksi tänä syksynä jouduin huutamaan (kun ei ystävälliset torjuntayritykset toimineet) yhdelle äijälle baarin tupakkakopissa (joka sijaitsee narikan ja portsarin vieressä) että "Näpit irti! Sulla ei ole mitään oikeutta tulla mun iholle ja mä en pidä siitä, että sä kosketat mua! Lopeta!" Eikä siltikään meinannut mennä kalloon. Äijä otti mua ranteista kiinni ja mussutti "älä nyt viitti". Muut äijät vaan katto vieressä (portsarikaan ei reagoinut), eikä tehneet mitään. Yksi jopa yritti selittää "tää on oikeesti ihan hyvä tyyppi, vähän liian kännissä vaan". Vastasin, että "ei se muuta sitä faktaa, että mä en halua, että hän käy mun iholle." Ja samaan aikaan huudan hipelöijälle uudestaan "Nyt irti!" Ja riuhtaisen käteni hänen otteestaan.
Kun tarpeeksi kauan olin siinä venkoillut (ja lähellä oli jo, etten alkanut väkivaltaisesti puolustamaan  itseäni keinojen ollessa kortilla), niin lopulta sen äijän joku tuttu sanoi sille, että "pitäisiköhän sun lähteä kotiin, alat olla aika humalassa".
En siis tuntenut kyseistä miestä entuudestaan, enkä missään vaiheessa antanut hänen ymmärtää, että olisin kiinnostunut hänen seurastaan, en flirttaillut enkä mitään... Ja silti vaan vähän väliä äijä tunki mun läheisyyteen ja tyypin käsi eksyi selälle ja lipui siitä perseelle.

Ja tämä nyt oli siis vain viimeisin tarina... Näitähän riittää.  :( Valitettavasti.
Miehet, naiset, sivusta katsojat, uskaltakaa puuttua tilanteisiin. Tuossakin em. tilanteessa mulla alkoi olla jo aika avuton olo, vaikka olinkin tosi tiukkana.

Vallankäyttöhän se häiriköinti on. Yllättävää, epäkohteliasta ja pelottavaa. Joskus saan reagoitua, en aina. Yleensä yritän selvitä puhumalla pois tilanteesta. Mutta niin... Tutun ja turvallisen ihmisen kanssa olenkin sitten ihan mielelläni alistettu, kun on erikseen sovittu pelisäännöt.  ;)

Ja kyllä, olen itse pervoiluhuumorin ja mustan huumorin ystävä. Välillä aika "äijä" ja paha suustani. Mutta tykkään pukeutua ja laittautua seksikkäästi, olla femme. Tykkään flirttailusta. Nautin myös siitä, jos saan olla huomion kohteena. Kunhan se on oikeanlaista, kohteliasta, herrasmiesmäistä ja hyväksyttävää huomiota. ...Saatan olla siis todella provosoiva ja siksi joutua tämänkaltaisiin seksuaalihäirintätilanteisiin usein. Mutta pukeutuminen ei saisi olla peruste sille, että käydään iholle. Olen myös huomannut, että usein hauskimmat ja rennoimmat illanvietot ovat miesporukassa, ilman meikkiä ja tukka takussa, toppahousut ja lenkkarit jalassa -Äijänä äijien seurassa? Silloin ihmiset lähestyvät enemmän keskustelemalla ja arvioivat toisiaan enemmän sisällöllisin kuin ulkoisin perustein. Mutta ääääää, mä niin tykkäisin olla myös naisellisena naisena _rauhassa_ liikenteessä. Pinnallinen on tämä maailma.

wertsu

  • Turun Baletti
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 45
  • Galleria
Vs: #metoo
« Vastaus #32 : 21.10.2017, 14:00 »
Täällä on välillä tullut viestiä miehiltä, jotka kokee oikeudekseen ekassa tai tokassa viestissä kertoa, mitä haluais mulle tehdä, ja kuinka haluis saada mut itkemään. En tiiä otanko sen enemmän seksuaalisena häirintänä,  vai iha vaan yleisesti aika häiritsevänä. Kerran huomautin, et ei oo ihan ok, en haluu kuulla, et joku tuntematon haluu saada mut itkemään. Se kuitattiin sillä, et olin vissiin huonolla tuulella.

Viestit on helppo jättää huomiotta, tai vastata ilman pelkoo fyysisestä uhasta. Kasvokkain tilanne on kuitenkin ihan eri. Sanalliseen häirintään oon välillä vastannu vittuilulla tai läpällä, välillä jäätyny. Fyysisen ahdistelun kohalla oon välillä kilahtanu, välillä sanonu asiallisesti, ja välillä jäätyny. Vaikka kuinka monta kertaa ois ollu tilanteita, ja vaikka kuinka paljon yrittäis valmistautuu seuraavaan, ni ei sitä ikinä ennalta pysty päättämään, miten sit toimii. En mä ainakaan haluu elää elämääni niin, et oon kokoajan valmiina kohtaamaan seksuaalista häirintää/ahdistelua/väkivaltaa.

Piilukko

  • Vieras
Vs: #metoo
« Vastaus #33 : 21.10.2017, 14:04 »
Mulle tää kampanja on ollut hyvin paljon sellainen "ai sinuakin". Facekavereissa naisissa ei montaa ollut, joka ei tätä postannut (ja todennäköisesti lopuillakin on kokemuksia, eivät vaan osallistuneet). Metoo on alkujaan ollutkin solidaarisuuden ja yhteyden kokemisen kampanja, ei ulkopuolisten herättelykampanja. Sen merkitys ja tärkeys tulee nähdä ja tunnustaa, vaikka se ei tekisi ahdistelijoille, siis miehille, mitään: kaikkia asioista ei tarvitse tutkia sen kautta, miten ne vaikuttaa miehiin.


Onko niin, että pillusta pitää maksaa verona ahdistelun sietäminen? Tai tietynlaisesta pukeutumisesta? Ei ole, jokaisella on oikeus kulkea tuolla miten huvittaa. Päinvastoin, muilla on velvollisuus kiinnittä huomiota esimerkiksi toisen kehonkieleen: jos baarissa lähentelemäsi tyyppi kääntyy poispäin, jos bussissa vieressä istuva ei nosta katsettaan kirjastaan, hän ei ole kiinnosutnut. Anna olla. Älä jää vänkäämään.


Naisellisuuteen yhdistetään kulttuurisessa kuvastossa alistuvuus ja sovittelevuus: siinä on vaikea pyristellä tekemään muuta, se vaatii erikseen aktivoitumista. Miehet ahdistelevat, koska he pääsevät siitä kuin koirat veräjästä. Miehen ahdistelevat, kun he ovat vahvoilla: kun he luottavat siihen, että heille ei tule seurauksia. Ei ahdistelussa kyse ole väärinymmärryksistä tai virheistä, koska muuten kähmintää tapahtuisi paljon enemmän esimerkiksi viranomaisten, vartijoiden, äitinsä jne silmien edessä. Sitä ei tapahdu. Miehet kyllä tietävät, milloin kannattaa kähmiä, ja ketä kannattaa kähmiä. Se, että ei pyydetä lupaa, johtuu siitä, että lupaa ei ehkä heltiäisi: on näppärää kähmiä ensin ja sitten teeskennellä tietämätöntä. Väärinymmärryksissäkin on kyse oman haluan tyydyttämisestä välittämättä toisesta ihmisestä.


Mä puutun aina myös huuteluun, koska vaikka mulla on terävä kieli ja paksu nahka, se huutelija ei valikoi pienimmän haitan periaatteella mua tyydyttääkseen tätä "hillitsemätönta tarvettaan", vaan se huuta myös ohutnahkaisille ja ahdistuville. Eikä sellaista yhteiskuntaa, jossa mä haluan elää, rakenneta niin, että vaaditaan ihmisiä kovettumaan jotta asiaton käytös saa rauhassa jatkua.

Ei ole ok, että mun pitää käyttää aikaani siihen, että puolustaudun. Pitää puuttua niihin hyökkääjiin. Siksikin puutun jo huuteluun: koska sen pohjalla on sama ajatus kuin kähminnän pohjalla, kuin raiskausten pohjalla. Ei ole ok, että mun pitää vaan kestää ne jatkosolvaukset, kun puolustaudun. Uhkailut, toistuva mun sanomisten lyttääminen ja ivaaminen.

Ps yksärillä saa kysyä tilinumeroa, jos joku haluaa sponssata mulle itsepuolustuskurssin: tiedättehän, että voin vastustaa tätä ahdistelulta turvallisesti. Meinaan mielelläni puolustan itseäni, mutta jos mulle tulee siitä vielä ekstrakulujakin, niin odotan että ne sentään tasataan.

Snithan

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 125
  • Pikkususi
  • Galleria
Vs: #metoo
« Vastaus #34 : 21.10.2017, 18:15 »
Minusta on tökeröä syyllistää siitä, etteivät naiset osaa tai kykene aina reagoimaan ahdisteluun. Paniikki ja hämmennys eivät tarkoita suostumusta tai hyväksyntää.

Ihan totta. Sitten heti perään kuitenkin syyllistät sivullisia reagoimattomuudesta samaan asiaan, mihin et itse osannut reagoida.

Jos viittaat omaan kokemukseeni, jonka kerroin, niin kyllä syyllistän niitä aikuisia, jotka eivät puuttuneet lapsen asiattomaan kohteluun. Kyseiset asiakkaat olisi pitänyt poistaa tilasta ja tehdä selväksi, että lapsilla on oikeus asioida samassa paikassa ihan rauhassa ja turvassa. Minusta ehkä pahinta on juuri se, että lapset kasvavat tähän kulttuuriin, jossa tyttöjen odotetaan vain sietävän huonoa käytöstä ja poikien törttöilyt kuitataan "pojat on poikia" -fraasein. Kun on kasvanut tiettyyn muottiin, on siitä vaikeampi oppia pois kuin ihan alusta alkaen kasvattaa ihmistaimesta toisia kunnioittava.

Jos joku taas esimerkiksi baarissa alkaisi ahdistella minua, en odota tai toivo, että kukaan yrittää leikkiä ritaria ja ryhtyy käsirysyyn ahdistelijan kanssa. En tahdo, että kukaan toinen ihminen joutuu vaikeuksiin takiani (koska tappelustahan voi seurata terveydellisiä tai lainopillisia vaikeuksia kaikille osapuolille). En pitäisi kuitenkaan siitäkään, jos julkisella paikalla joku kävisi minuun käsiksi ja muut vain katselisivat vierestä. Siis, jos tilanteessa kaikille olisi selvää, että koskettelu tapahtuu vasten tahtoani, enkä itse pääse tilanteesta pois. Mutta asioihin voi puuttua monella tavalla.

Tämä on yksi syy, jonka takia en baareissa pyöri (lukuun ottamatta Jyväskylän kinkymiittejä aika ajoin). Minulle tulee automaattisesti turvaton olo humalaisten ventovieraiden ympäröimänä.

isabella

Vs: #metoo
« Vastaus #35 : 21.10.2017, 19:33 »
Kohta vuosikymmenen olen nyt kinkypiireissä pyörinyt ja olen kyllä monen aikaisemman kolmentoijan kanssa samaa mieltä siitä että huomattavasti enemmän rauhassa saa olla kuin normibaareissa. Mutta on näitä ahdistelutapauksia ollut kinkybileissäkin. Kerran tuntematon mies kävi suoraan edestäpäin tisseihin kiinni. Ripitin tyypin perusteellisesti ja kovaäänisesti, minkä jälkeen ilmoitin staffille. Kun olen ollut sessioimassa on useita kertoja tuotu kyrpää nenän eteen tai kähmitty.

Hauska tapaus oli kuitenkin kun (naispuoleinen) subini oli kiinni häpeäpuussa. Olin keskittynyt sessioon enkä tajunnut että joku tuntematon äijä oli hivuttautunut lähelle. Subini vaikutti varmaan otolliselta uhrilta mutta hyypiö taisikin yllättyä. Näin kun äijä kumartui ja alkoi hipelöidä subiani ja olin juuri komentamassa häntä lopettamaan ja perääntymään kun subini kumautti häntä oikein kunnolla kyynärpäällä nenään. Tyyppi pakenipaikalta häntä koipien välissä ja minä meinasin tukehtua nauruun. Uskoisin että tyyppiä nolotti saada turpaan naiselta, jonka ranteet, nilkat ja kaula olivat kinnitettyinä :))

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 718
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Vs: #metoo
« Vastaus #36 : 21.10.2017, 20:02 »
Jos viittaat omaan kokemukseeni, jonka kerroin, niin kyllä syyllistän niitä aikuisia, jotka eivät puuttuneet lapsen asiattomaan kohteluun. Kyseiset asiakkaat olisi pitänyt poistaa tilasta ja tehdä selväksi, että lapsilla on oikeus asioida samassa paikassa ihan rauhassa ja turvassa.

Ja nyt aikuisiällä toimit itse näin, mitä odotat muilta? Alati valppaana kuuntelet tuntemattomien puheita, eleitä ja arvioit ikää, sekä puutut jämäkästi havaitsemiisi epäkohtiin?

Siis kun kuvittelen itseni vaikka tuohon huoltisskenaarioosi, niin tietysti mielelläni käsikirjoittaisin itsestäni semmoisen supersankarin joka viskaa ääliöt ikkunan läpi, heittää nasevan one-linerin, ja ratsastaa parta hulmuten auringonlaskuun. Mutta oikeasti olisin ollut aktiivisesti kuuntelematta mitä paikalliset känniääliöt höpisevät, olisin maksanut bensani ja häipynyt minuutissa, tietämättä ikinä että siinä tapahtui just jotain mihin olisi pitänyt puuttua.

latexbun

  • Vieras
Vs: #metoo
« Vastaus #37 : 21.10.2017, 21:18 »
Jos viittaat omaan kokemukseeni, jonka kerroin, niin kyllä syyllistän niitä aikuisia, jotka eivät puuttuneet lapsen asiattomaan kohteluun. Kyseiset asiakkaat olisi pitänyt poistaa tilasta ja tehdä selväksi, että lapsilla on oikeus asioida samassa paikassa ihan rauhassa ja turvassa.

Ja nyt aikuisiällä toimit itse näin, mitä odotat muilta? Alati valppaana kuuntelet tuntemattomien puheita, eleitä ja arvioit ikää, sekä puutut jämäkästi havaitsemiisi epäkohtiin?

Siis kun kuvittelen itseni vaikka tuohon huoltisskenaarioosi, niin tietysti mielelläni käsikirjoittaisin itsestäni semmoisen supersankarin joka viskaa ääliöt ikkunan läpi, heittää nasevan one-linerin, ja ratsastaa parta hulmuten auringonlaskuun. Mutta oikeasti olisin ollut aktiivisesti kuuntelematta mitä paikalliset känniääliöt höpisevät, olisin maksanut bensani ja häipynyt minuutissa, tietämättä ikinä että siinä tapahtui just jotain mihin olisi pitänyt puuttua.

12-13 -vuotias tuskin vaikuttaa täysi-ikäiseltä missään tilanteessa. Inhottava tilanne tuo on varmasti ollut ja tietenkin asiaan olisi pitänyt puuttua. Valitettavasti moni aikuinen ei huomaa tai halua huomata lapsiin kohdistuvaa häirintää, eikä kyseessä ole harvinainen ilmiö.

Aikuinen voi toimia menemällä väliin sellaiseen tilanteeseen, jossa vaikuttaa siltä, että toinen aikuinen käyttäytyy sopimattomasti alaikäistä henkilöä kohtaan. Itse olen toiminut näin esimerkiksi ratikassa, kun olen huomannut ahdistelua. Täytyy vain tehdä itsensä näkyväksi ja kuuluvaksi (usein säikähtäneen) lapsen puolesta. Ihan perus "anna nuoren olla" on toistaiseksi riittänyt.

NaughtyGorgeous

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2257
  • Galleria
    • Blogi
Vs: #metoo
« Vastaus #38 : 21.10.2017, 21:29 »
Naamakirjassa yksi tuttavani oli tehnyt päivityksen "#itwasme". Suorastaan pöyristyttävää, vaikka oletankin hänen vitsailevan. Mutta vitsailu tässä asiayhteydessä ja asiallisessa keskustelussa ei ole oikein sopivaa, ainakaan omasta mielestäni.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: #metoo
« Vastaus #39 : 21.10.2017, 21:36 »
Naamakirjassa yksi tuttavani oli tehnyt päivityksen "#itwasme". Suorastaan pöyristyttävää, vaikka oletankin hänen vitsailevan. Mutta vitsailu tässä asiayhteydessä ja asiallisessa keskustelussa ei ole oikein sopivaa, ainakaan omasta mielestäni.

Tai sitten se ei ole vitsi ja tunnustuksen takana on tällainen ajatteluketju:
https://fetlife.com/users/14568/posts/4704042

NaughtyGorgeous

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2257
  • Galleria
    • Blogi
Vs: #metoo
« Vastaus #40 : 21.10.2017, 21:43 »
Naamakirjassa yksi tuttavani oli tehnyt päivityksen "#itwasme". Suorastaan pöyristyttävää, vaikka oletankin hänen vitsailevan. Mutta vitsailu tässä asiayhteydessä ja asiallisessa keskustelussa ei ole oikein sopivaa, ainakaan omasta mielestäni.

Tai sitten se ei ole vitsi ja tunnustuksen takana on tällainen ajatteluketju:
https://fetlife.com/users/14568/posts/4704042

Mä todellakin toivon että kyseessä omisi tämän tyyppinen tunnustus, mutta jotenkin tällainen tunnustus ei olisi hänelle yhtään tyypillistä, ainakaan tyypillistä nettikäyttäytymistä. Ehkä olen vain liian pessimistinen.

Snithan

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 125
  • Pikkususi
  • Galleria
Vs: #metoo
« Vastaus #41 : 21.10.2017, 21:59 »
Jos viittaat omaan kokemukseeni, jonka kerroin, niin kyllä syyllistän niitä aikuisia, jotka eivät puuttuneet lapsen asiattomaan kohteluun. Kyseiset asiakkaat olisi pitänyt poistaa tilasta ja tehdä selväksi, että lapsilla on oikeus asioida samassa paikassa ihan rauhassa ja turvassa.

Ja nyt aikuisiällä toimit itse näin, mitä odotat muilta? Alati valppaana kuuntelet tuntemattomien puheita, eleitä ja arvioit ikää, sekä puutut jämäkästi havaitsemiisi epäkohtiin?

Siis kun kuvittelen itseni vaikka tuohon huoltisskenaarioosi, niin tietysti mielelläni käsikirjoittaisin itsestäni semmoisen supersankarin joka viskaa ääliöt ikkunan läpi, heittää nasevan one-linerin, ja ratsastaa parta hulmuten auringonlaskuun. Mutta oikeasti olisin ollut aktiivisesti kuuntelematta mitä paikalliset känniääliöt höpisevät, olisin maksanut bensani ja häipynyt minuutissa, tietämättä ikinä että siinä tapahtui just jotain mihin olisi pitänyt puuttua.

En kaivannut paikalle supersankaria, enkä koe, että tilanteeseen puuttuminen olisi vaatinut mitään ihmeellistä. Jos ei mitään muuta olisi osannut, joku paikalla olleista aikuisista olisi voinut edes todeta minulle, ettei se känniääliöiden käytös ollut ihan ok, eikä minun olisi tarvinnut joutua kuuntelemaan sellaista. En ole myöskään väittänyt missään vaiheessa, että osaisin itse hoitaa kaikki tilanteet täydellisesti, mutta jos aikuisena joutuisin todistamaan vastaavaa, niin en varmasti olisi hiljaa. Ihan jo senkin takia, että minä tiedän millaista on joutua siihen tilanteeseen.

En myöskään koe, että vaadittaisiin mitään erityistä valppautta, toisten jatkuvaa arviointia tai analysointia. Olen kuitenkin kuvitellut, että ihmiset yleensäkin kiinnittävät huomiota ympäristöönsä. Jos jokaisella on tapana elää elämäänsä täysin laput silmillä ja korvilla, niin ehkä tästä kampanjasta voisi vaikka ottaa opiksi sen, että edes joskus nostaa hetkeksi katseensa ja avaa korvansa ympäröivälle maailmalle.

Toki, jos jotain tilannetta ei oikeasti näe tai kuule, on siihen hyvin vaikea reagoida mitenkään. Sen sijaan on mielestäni naurettavaa kuvitella, että kertomassani tilanteessa ainutkaan paikalla ollut aikuinen ei olisi tajunnut, mitä tapahtuu. Kyseessä oli pieni, rauhallinen huoltoasema. Paikalla oli itseni ja känniääliöiden lisäksi myös vähintäänkin myyjä, yksi rahapeliä pelannut ja pari vieressä kahvia kitannutta asiakasta. Ahdistelijat pitivät sen verran kovaa ääntä, että jos siihen ei oikeasti mitään huomiota kiinnittänyt, niin sai kyllä aidosti olla jo jollain tasolla kuulovammainen. Myyjä ainakin sanoi minulle jäätelön hinnan maksutapahtuman yhteydessä, joten hän tuskin oli täydellisen kuuro ja tiedoton ympäristöstään. Eikä tämä esimerkki ollut ainoa, jossa huomaa monien välinpitämättömyyden asiaa kohtaan. Varmasti usein mukana on myös ymmärtämättömyyttä.

pikkusisko

Vs: #metoo
« Vastaus #42 : 21.10.2017, 22:04 »
Tätä minun on nimenomaan vaikeaa käsittää, että miksi ei puututa. Silloin kun häirintä kohdistuu itseen, on jo sosiaalisesti vaikeaa "heittäytyä vaikeaksi" ja pyrkiä katkaisemaan tilanne, niin kuin liian usein todetaan enimmäkseen pääsee helpommalla kun antaa vaan mennä ohi korvien. Niin sen ei pitäisi olla, minkä tämäkin kampanja on hienosti esiin tuonut, mutta niin se vain enimmäkseen menee.

Mutta sitä luulisi ja toivoisi suojeluvaiston heräävän itse kullakin kun näkee että heikompaa vastaan hyökätään. Varsinkin, jos tilassa on muita, ja jos kyse on perusperseilystä eikä silminnähden uhkaavasta tilanteesta. Jos itse olisin kassajonossa ja kuulisin humalaisten huutelevan yläasteikäiselle, niin tulisi ihan selkäytimestä sanoa että nyt riittää. Ja se riittäisi. Ei tarvitsisi heitellä ketään ikkunoista, tarvitsisi vain tuoda julki että tämä ei ole sellaista käytöstä jonka voisi hyväksyä. Etenkin sille lapselle (tai mille tahansa seksuaalisen häirinnän uhrille) se olisi siinä tilanteessa äärimmäisen tärkeää. Että joku tekisi selväksi että vika on huutelijoissa eikä niiden kohteessa. Se on oikeasti aika hirveää että jo lapset joutuvat miettimään, olivatko ne tehneet itse jotain mistä sellainen kielenkäyttö johtui. Olivatko ne muotifarkut liian tiukat tai hame liian lyhyt, oliko se oma syy. No ei ##### ollut.

Silti, näitä näkee että koko väkijoukollinen ihmisiä antaa pahan vain tapahtua mieluummin kuin "sekaantuu". Viimeksi toissapäivänä junassa pelkäsin todella oman ja lapseni turvallisuuden puolesta, eikä edes konnari puuttunut asiaan muuten kuin pyytämällä häiritsevää henkilöä siirtymään toiseen vaunuun. Kun tämä ei suostunut, konnari totesi vain että hyvä on, ja liukeni paikalta. Sikäli ohi aiheen ettei tällä kertaa kyse ollut seksuaalisesta häirinnästä vaan yleisestä humalaisesta örvellyksestä, mutta tuon puuttumisen kulttuurin puutteen tilanne kyllä manifestoi. Häirikkö oli hontelo parikymppinen jannu jonka farkkujen taskuun ei takuulla kättä pitempää olisi mahtunut, eikä edes neljän hengen skrodejen miesten seurue uskaltanut tai viitsinyt estää tätä häiritsemästä minua ja toista pienen tytön kanssa matkustavaa naista. Itse en voinut ottaa riskiä että tyyppi kävisi edes sanallisesti minun kimppuuni lapseni nähden saati tietenkään häneen itseensä, joka epäonneksi istui häirikköä lähempänä. Ei siinä voinut kuin epätoivoisesti katseella anella apua sivullisilta, eikä sitä apua keneltäkään herunut.

Se on karua se. Ja se on se todellisuus jossa tässä ollaan, maailma jossa saa ahdistella muttei mielellään olla kovin ahdistunut, koska miksi ja miksi et. Oma vika.

latexbun

  • Vieras
Vs: #metoo
« Vastaus #43 : 21.10.2017, 22:23 »
Hiljainen hyväksyntä/paheksunta ja hissukka-aikuiset ovat omiaan luomaan turvattomuuden tunnetta lapsille. Mielestäni on helpompaa puuttua toisen kokemaan ahdisteluun, kuin sellaiseen joka kohdistuu itseeni. Ensimmäisenä mainitun usein havaitsee, siihen ehtii reagoida ja tapahtunutta voi jäsennellä toisin.

CRPulse

  • Vieras
Vs: #metoo
« Vastaus #44 : 22.10.2017, 02:15 »
Mä en ole mikään "hötyhiha", paremminkin kukkakeppi.. mutta ikinä en vielä kinkypiireis oo joutunu vääntään enempää " siinä vaihees kun ulkopuoliset ovat alkaneet tuleen subini iholle joka ollut sidottu/puolustuskyvytön.. Ollaan katsottu hetki, juteltu "voiko, onko ok et joku runkkari koskee-- jos ei niin sana aina tehonnu.. " Mielenkiintoista ois nähdä mitä sitten tapahtuu jos sanaa ei kunnioiteta...
nim. Torpedolle töitä
« Viimeksi muokattu: 22.10.2017, 09:23 kirjoittanut CRPulse »