Kirjoittaja Aihe: BDSM & tantra  (Luettu 5693 kertaa)

Kukkanen

  • Vieras
BDSM & tantra
« : 30.10.2017, 10:57 »
Olen pitkään miettinyt tätä aihetta. Mitä yhtymäkohtia bdsm:ssä ja tantrassa on? Mitä hyvää voisi oppia kummastakin? Bdsm:n harjoittajat, oletteko kokeilleet myös tantraa, tai kokeilisitteko, miksi/miksi ei?
Mitä eroavaisuuksia, entä yhtäläisyyksiä löytyy?

Yleisestikin keskustelua tantrasta bdsm-piirissä. Olisi toki myös kiva löytää ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita monista puolista ja kokeilleet esim. kumpaakin.
Itse kun en halua rajoittaa itseäni yhteen asiaan, vaan pidän juuri monipuolisuudesta.

Mr Birch

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1343
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
Vs: BDSM & tantra
« Vastaus #1 : 30.10.2017, 15:40 »
Tällainen löytyi helposti:
M. M. Jenkins & K. E. Lovaas (ed.) 2007: Sexualities and Communication in Everyday Life: A Reader, p. 270:
"Norman (1991), too, acknowledges the spiritual dimension of BDSM and likens BDSM practices, with their ability to affect
certain states of consciousness, to the sacred sexual rituals of the Eastern tantric religious traditions."

- kovin yleistasoinen huomautus on, mutta ehkä viitatussa lähteessä on tarkempaa

Lainauksessa mainittu lähde on Norman S 1991. I am a leatherfaerie shaman teoksessa Thompson (ed.)
Leatherfolk: radical sex, people, politics and practice, pp. 276-283, Boston: Alyson.

UW

  • Vieras
Vs: BDSM & tantra
« Vastaus #2 : 30.10.2017, 16:59 »
Donald Michael Kraig - Modern Sex Magic just aluillaan. Yksi luku sivuaa myös bdsm. On tuolla hyllyllä muutakin aihetta sivuavaa, mm Julius Evolan Eros and the Mysteries of Love(astetta suoremmin tantraan)

Mitens tän lyhyesti tiivistää...syistä, että 1) suurehko osa ”tantrikoista” usein pehmoilu-söpöily orientaatiolla 2) tantran harjoittaminen on yksi yritys saada pimpsaa tai patukkaa jos ei olla saatu muuten 3) lännessä vaikuttaneet organisaatiot, yksi erityisesti, menneet pahasti perseelleen ja olen yleisesti hyvin skeptinen, että seksuaalista tantraa harjoittavat organisaatiot toimisi hyvin jatkossakaan, pelkkä tantra-sana saa tiettyä ärtymystä nousemaan.

Bdsm elementtien, pelko, kipu, valta jne leikkauspinnat itsetutkiskeluun ja rajojen ylityksiin. Onhan nuo kiintoisia otsikoita, joskin rajallisesti aikaa ja energiaa kaikkia kelailuita siirtää käytäntöön tai tehdä aktiivisia ponnisteluita asian suhteen. Kun tähdet on kohdillaan niin sitten ne on  :D

Kukkanen

  • Vieras
Vs: BDSM & tantra
« Vastaus #3 : 30.10.2017, 20:52 »
Mullakin sana "tantra" särähtää korvaan ja tuo mieleen kaupallisuuden ja erinäiset "gurut", jotka ei aina ole lainkaan niin guruja.. Myös bdsm:stä ikäviä ja stereotyyppisia assosiaatioita.

Mutta täytyy myöntää, että vaikken tantrassa kaikesta pidäkään, silti olen itse oppinut ja oivaltanut hyvin paljon samoja juttuja, mitä tantrassakin "hehkutetaan". Mm. syvähengityksen, lantionpohjanlihasten treenaamisen, aistillisuuden. Toisaalta sopii myös kysyä, mikä oikeus tantrassa on "omia" näitä hyvinkin yleismaailmallisia hyviä käytäntöjä. Oon harjoittanut "tantraa" ennen kuin olen edes tiennyt koko sanaa! Joten voisin kutsua sitä huvikseni vaikka kukkismiksi. Syvää läsnäoloa, silmiinkatsomista pitkään, syvähengitystä, eri aisteilla leikittelyä, rakastelua vain niiden kanssa, joihin koen yhteyttä.
Ja toisaalta myös "bdsm:ää" olen harrastanut ennen kuin koko sanaa olin kuullutkaan. Sitomisleikkejä, kutitusta (joskin ei niin seksuaalisesti, vaan enemmän esileikkinä), psykologista dominointia ja alistumista, erilaisten asioiden kokeilua.

Mun mielestä bdsm:ssä erityisen hyvä, vaniljoillekin sopiva konsepti on turvasanan käyttö ja liikennevalot. Ja avoin keskustelukulttuuri. Tantrassa taas ärsykkeiden vähentäminen ja keskittyminen pieniin tuntemuksiin -silloin pienet asiat tuntuvat suuremmilta. Mun mielestä olemassaolon onni on kaiken nautinnon pohja. Joten on hyvä harjoitella itsestään ja olemassaolostaan nauttimista myös ilman suuria ärsykkeitä -ihan vain fiilistellä ja nauttia hengityksestään.
Toisaalta, vaikea kategorisoida. Voihan bdsm:ssäkin nauttia omasta hengityksestään laukeamiseen asti, ja voihan tantraseksissäkin nauttia vaikkapa kivusta. Veteenpiirrettyjä, keinotekoisia rajanvetoja, nauttia saa monella tavalla ja monipuolisesti. Ei tarvitse olla "tantrasessio" ja "bdsm-sessio" erikseen, vaan voi luovasti yhdistellä niitä, tehdä mitä mieli halajaa.


mooky

  • Vieras
Vs: BDSM & tantra
« Vastaus #4 : 30.10.2017, 21:16 »
Urban Tantra
sacred sex for the twenty-first century
by: Barbara Carrellas

Aloin lukemaan tuota koska siinä pitäisi jossain kohtaa tantra ja bdsm yhdistyä

Olen tosin viimeaikoina ollut hidas lukija, ja vasta neljännes kirjaa käyty läpi, mutta odotan yhä tätä bdsm-osuutta
...muuten kirjan opeista on kyllä ollut iloa :D

zorro

Vs: BDSM & tantra
« Vastaus #5 : 06.11.2017, 10:35 »
Tantrassa ja BDSM:ssä on mun mielestä paljon yhtymäkohtia, terminologia vain on toinen. Mulle molemmat tyylit edustaa matkaa häpeästä, myyteistä, uskomuksista vapautumiseen ja kasvamiseen täyteen mittaansa ja nautintoon.Toinen oleellinen juttu mulle on yhteys toiseen. Tietty tantrassa on vielä universaali aspekti. dom/sub asetelmat löytyy myös tantrasta, nimitykset vain ovat erilaiset.

Kukkanen

  • Vieras
Vs: BDSM & tantra
« Vastaus #6 : 06.11.2017, 15:40 »
Mitä terminologiaa tulee mieleen? Itse en ole niin termien perään, toisaalta voisi olla fiksua perehtyä niihinkin, etten vahingossa keksi "omia" termejä universaaleille asioille tai joudu selittämään hyvin monisanaisesti sellaista ilmiötä, jolle olisi yleisesti ymmärrettäväkin nimi.

Mikä mahtaa tantrassa vastata esim. subspacea? Subspace- nimestä en muutenkaan oikein pidä, koska samoihin "tiloihin" voi päästä hyvin monilla muillakin tavoilla kuin subina. Toisaalta subspace, ainakin äärimmillään, kuulostaa hyvin vastaavalta kun taas egokuolema. Välillä sitä vaan pohtii, mikä kaikki on samaa ilmiötä, ja onko termejä siten liikaa tai toisaalta joissain asioissa liian vähän.

Tantrassa tykkään erityisesti siitä, että painotetaan näitä asioita:
-Silmiinkatsominen, yhteys
-Läsnäolo
-Lantionpohjanlihasten treenaaminen
-Kehotietoisuus ja yhteys omaan kehoon

Bdsm:ssä taas on hyvä, kun painotetaan:
-Turvasanaa, liikennevalot, konsensuaalisuus
-Turvallisuus muutenkin
-Se, ettei mikään "outokaan" leikki ole suoralta kädeltä tuomittava

Toisaalta pohdin vaan, että mitä mahtaisi käydä, jos "truetantrikot" ja "truekinkyt" pistettäisiinkin päikseen joskus, toiset tantrakurssille, toiset sessioimaan. Voisi näkökulmat avartua, selkeytyä mitä haluaa ja mitä taas ei, löytää uusia ideoita ja itsestään jotain uutta. Kaikenlainen rutiinien ja kaavojen rikkominen tekee mielestäni kelle tahansa aika ajoin hyvää :) Itsekin esim. ulkoillessa meinaa rutinoitua samalla lenkkireitille, ellei tietoisesti välillä vaihda suuntaa ja paikkaa.

Itselleni tantrassa ja bdsm:ssä, sekä määrittelemättömässä seksuaalisessa toiminnassa tärkein on syvä läsnäolo. Siihen taas ei aina pääse, mutta sitäkin voi harjoitella. Tuo oli hyvin sanottu, että kummatkin ovat matka häpeästä ja haitallisista uskomuksista vapautumiseen. Jos ei ole vapautuneessa mielentilassa, on vaikea olla kunnolla läsnäkään, ja jos taas ei ole läsnä, on vaikea nauttia. Joskus toisaalta on mielenkiintoista suunnata katse itse estoihin silloin kun niitä tulee. Kohdata ne, sanoa ääneen, pohtia ja purkaa niitä. Tarkoitettu seksi voikin muuttua lennossa terapiaksi, mutta pitkällä aikavälillä se on hyödyllisempää, kuin että harrastaisi seksiä "hammasta purren". Jotta estoista voi vapautua, pitää ensin tiedostaa, mitä estoja on, ja mistä ne ovat tulleet.


Light

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 282
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Vs: BDSM & tantra
« Vastaus #7 : 24.08.2020, 18:19 »
Tantrinen BDSM

Nosto, kiinnostava aihealue. Uusia linkkivinkkejä, kokemuksia, fiiliksiä tms. otetaan tähän vastaan.  :)

Kouluttaja

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 358
  • Etsitään nuoria narttuja koulutettavaksi
  • Galleria
Vs: BDSM & tantra
« Vastaus #8 : 25.08.2020, 15:35 »
Sinänsä jännää et jooga, meditaatio, tantra ja bdsm aktivoi samoja alueita aivoista ja laittaa samat välittäjä-aineet juoksemaan.

Dante79

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 378
  • Don't give up on your dreams. Keep sleeping.
  • Galleria
Vs: BDSM & tantra
« Vastaus #9 : 26.08.2020, 11:45 »
Meditaatiota harrastan paljon. On se juu kyllä ehdottomasti kivaa myös sessioidessa ottaa sellainen intiimi rituaalifiilis siihen. Että nyt ollaan kahdestaan ja vaikka kyntilänvalossa, ja fiilistellään kaikessa rauhassa näitä tuntemuksia. Elämässä muutenkin kaikki hyvä on aina hiukan parempaa kun hidastaa vauhtia, rentoutuu, keskittyy ja fiilistelee yksityiskohtia.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2020, 05:26 kirjoittanut Dante79 »

ilo_oli

Vs: BDSM & tantra
« Vastaus #10 : 27.08.2020, 09:37 »
Olen ollut työpajassa joka yhdistää näitä molempia. Paikalla oli oman arvioni mukaan ihmisiä, joista osa harrasti tantraa, osa kinkyili, osa molempia ja osa ei välttämättä sitä ennen kumpaakaan. Tykkäsin todella paljon pajasta. Yksi parhaista asioista siellä olo se, että jokainen harjoitus tehtiin parin kanssa molemmin päin eli niin, että molemmat vuorottelivat topina/bottomina. Oli myös muutama switchaus harjoitus. Sanasto pajassa oli tantran puolelta, mutta kinkysilmälaseilla sitä voisi sanoa ikään kuin ohjatuksi primal play/play fight työpajaksi.

Mielestäni tantrassa, kinkyilyssä, paritanssissa, kontakti-improvisaatiossa ja hypnoosissa on paljon yhtymäkohtia. Kaikissa yhteistä on:
- tärkeää olla yhteys omaan kehoon ja mieleen
- rajat, niiden asettaminen ja toisen rajojen tunnistaminen ja kunnioittaminen
- Läsnäolo
- yhteys toiseen/toisiin ihmisiin
- flowtilat
- top/bottom, viejä/seuraaja asetelma, kaikissa voi kuitenkin switchata

Kaikissa lajeissa on todella paljon alalajeja/tyylisuuntaa ja jokainen opettaja on lisäksi omanlaisensa. Harva varmaan sanoisi ”kokeilin kerran BDSM:ää enkä tykännyt, se ei ole mun juttu” kattokäsite on niin laaja, että lause ei oikeastaan tarkoita mitään. Sama muissa lajeissa.


Yuino

  • Vieras
Vs: BDSM & tantra
« Vastaus #11 : 27.08.2020, 11:03 »
Ilo_oli, missä tää työpaja oli? Muistan törmänneeni tuollaiseen, mutta ei käynyt omiin aikatauluihin tms.. Jos joku on kuulolla joka sen on järjestänyt, niin täällä yks kiinnostunut!

faerie

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 90
  • Kokeilunhaluinen sensualisti.
  • Galleria
Vs: BDSM & tantra
« Vastaus #12 : 27.08.2020, 16:36 »
Minäkin kuulisin mieluusti pääkaupunkiseudun tantraa ja kinkyilyä yhdistävistä tapahtumista. Ehdonkin jo ilmoittautua yhdelle vuodenvaihteessa, mutten sitten päässytkään paikalle. En ole elämän mullistusten myötä seurannut tantirisia yms. tapahtumia kohta kahteen vuoteen, mutta voisi palailla näin elämän tasoittuessa.

Mulle taannoin tahattomasti löydetty tantraseksi exän kanssa mullisti vähitellen harjoittelun ja harrastamisen myötä koko seksuaalisuuteni ja käsitykseni läheisyydestä ja eroottisuudesta. Päädyin arvioimaan uudelleen myös oman kinkyyteni. Oma aito itse oli enempi piilossa tavanomaisten ja miehisten roolien sekä kinkykuvaston puristuksessa. Minusta kuoriutui syvää läheisyyttä ja kiireetöntä sensualismia kaipaava herkkä minä ainoastaan univormufetisismin pysyessä jotakuinkin ennallaan.

Löytämääni on vaikea sanoittaa sopivien adjektiivien puuttuessa ja samaa piilee myös syvälle sisimpään menevissä kinkysessioissa läheisen partnerin kanssa. Olen omimmillani kinkyilyssä fetisistisen roolin ulkopuolella ilman välineitä vain kehollisissa sessioissa. Yhteistä on ollut ainakin mun kohdalla tantran kanssa paljonkin energiayhteydestä ja hyvin hienopiirteisestä äärimmäisen läheisestä yhteydestä kiireettömyyteen ja päämäärättömyyteen. On vain tässä ja nyt, ei muuta. Hieman vaikea selittää.

ilo_olin lista sopii mun kokemuksiin.

Meeri

  • tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 4502
  • Galleria
Vs: BDSM & tantra
« Vastaus #13 : 27.08.2020, 16:51 »
Kauheasti ei ole tantra-tapahtumia, joissa olisi BDSM teemana. Ja aika turhaa se mielestäni olisikin, tantra on niin kokonaisvaltaista, että sitä voi soveltaa kaikkiin elämän osa-alueisiin. Joten itse melkein suosittelisin "vaniljaisia" tantran tai eroottisen tantran kursseja, ja niistä sitten ammentaa itselleen sopivia osia kinkyilyyn. Niitä kursseja on huomattavasti useammin tarjolla.
Ensi kuun alussa olisi esimerkiksi Natural High Healing-festarit Uudessakaupungissa. Siellä on paljon eroottisen tantran työpajoja kiinnostuneille.

ilo_oli

Vs: BDSM & tantra
« Vastaus #14 : 29.08.2020, 08:49 »
Ilo_oli, missä tää työpaja oli? Muistan törmänneeni tuollaiseen, mutta ei käynyt omiin aikatauluihin tms.. Jos joku on kuulolla joka sen on järjestänyt, niin täällä yks kiinnostunut!

Tää järkättiin Helsingissä Kalasatamassa. Oli sen verran suosittu, että järjestäjä pohti, että uuden voisi joskus pitää. Tämä järjestäjä (yksityishenkilö) ei kuitenkaan järkkää mitään avoimia tapahtumia ennen kuin koronasta ollaan selvitty. Ainakin yksi työpajan vetäjä oli Tampereelta ja on kuulemma vastaavan, mutta pidemmän pitänyt Tampereella.