Kirjoittaja Aihe: Subilla EI ole valtaa sessiossa  (Luettu 20536 kertaa)

Snadistisadisti

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1506
  • TrueMaster and proud of it!
  • Galleria
Subilla EI ole valtaa sessiossa
« : 16.01.2018, 09:25 »
Olen usein törmännyt väitteeseen, jossa todetaan subin pitävän todellista valtaa sessiossa. Tämä sinisilmäinen lausuma olisi kenties totta, jos maailma olisi ruusunpunainen höttöfantasia, jossa kaikki olisivat kivoja kaikille kaiken aikaa.

Väite ei kuitenkaan kestä läheisempää tarkastelua ja harjaantunut silmä paljastaakin sen onttouden nopeasti. Perustelenpa väitteeni, niin moni pääsee tilaamaan herneenpalkoja kärsän täyteen tai dumpperikuorman hiekkaa pimppiinsä. Mistä kukakin tykkää.

Teoriassa on totta, että subilla on useimmiten mahdollisuus vaikuttaa session kulkuun turvasanalla, merkillä tai vastaavalla. Yllä mainitun teorian mukaan D sitten alistuu subin tahtoon lopettaa sessio ja nöyrtyy tämän vallankäyttöön. Mutta onko se kuitenkaan niin?

Asia on nimittäin niin, että D ei nöyrry, eikä alistu, vaan tekee valinnan. Hän tekee omasta vapaasta tahdostaan päätöksen keskeyttää leikki, kun vinkulelu ei kestä enempää. Mikään ei pakota häntä siihen. Esimerkiksi jos sub on kahlittu tiukasti kiinni, ei mikään estä D ihmistä tekemästä tälle ihan mitä huvittaa. Jos hän päättää leikata kädet irti moottorisahalla, ei mikään mahti maailmassa estä sitä. On ihan yksi ja hailee mitä tuleva palapaisti mökeltää, kun Husqvarna huutaa kuolemaa korvan juuressa.

Näin se menee. Yhdessä sovittujen rajojen ja pelisääntöjen noudattaminen on aina tietoinen valinta. Minun näkemykseni mukaan hyvä D toimii aina niin, eikä lähde keulimaan vauhdin kasvaessa ja innostuksen hiipiessä huolella ihon alle.

Summa summarum: D ihmisellä ei ole illuusiota vallasta, vaan valtaa. Subilla voi olla ajatuksia turvallisuudesta, mutta se illuusio on vain yhtä kestävä kuin D haluaa sen olevan.

Luminukke

Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #1 : 16.01.2018, 09:31 »
Siinä loppuisi leikit lyhyeen sellaisen Dn kanssa, joka turvasanasta ym. huolimatta jatkaisi. Luottamus häviäisi hetkessä ja sitten se olisi heihei.

MasterOpie

  • Vieras
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #2 : 16.01.2018, 09:43 »
Ihan vaan mielenkiinnosta, kun asiaa sivusit, mutta et suoraan maininnut, niin jos vinkulelusi sanoo turvasanan, niin sinä D.nä päätät miten siihen reagoit?

t. Karwis

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1871
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #3 : 16.01.2018, 09:44 »
Valta on vastuuta.

Snadistisadisti

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1506
  • TrueMaster and proud of it!
  • Galleria
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #4 : 16.01.2018, 09:49 »
Ihan vaan mielenkiinnosta, kun asiaa sivusit, mutta että suoraan maininnut, niin jos vinkulelusi sanoo turvasanan, niin sinä D.nä päätät miten siihen reagoit?

t. Karwis
Jokainen D tekee siinä kohtaa tietoisen päätöksen. Hyvä D tekee mielestäni ainoan oikean päätöksen, että noudattaa sovittuja pelisääntöjä. Näin itsekin toimin.

Oranssilyhty

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 614
  • Galleria
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #5 : 16.01.2018, 09:57 »
Siinä loppuisi leikit lyhyeen sellaisen Dn kanssa, joka turvasanasta ym. huolimatta jatkaisi. Luottamus häviäisi hetkessä ja sitten se olisi heihei.

Onneksi sitten voi mennä juttelemaan poliisisedille jotka kyllä varmasti ihan mielellään näyttävät sen subin vallan siinä rikostutkinnan yhteydessä,

Apollyon

  • Bizarre Club
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 651
  • Galleria
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #6 : 16.01.2018, 10:00 »
Niin... Mitä valta on? Onko se kykyä toimia itse, vai kykyä saada joku muu tekemään jotain?

Olet mielestäni oikeassa jos noudatetaan ensimmäistä määritelmää, mutta samalla logiikalla esimerkiksi Lee Harvey Oswaldilla oli enemmän valtaa kuin Kennedyllä. Siis jos valtaa on tehdä jotakin, ilman että joku voi estää sen.

Jos taas valta nähdään potentiaalina vaikuttaa ja toteumien kautta, niin olet mielestäni väärässä. Subilla ei ole valtaa päästä irti niistä kahleista, totta. Rajoja voisi rikkoa vaikka kuinka, Dom voisi tehdä ihan mitä haluaa.

Mutta käytännössä todella harvoin tekee.

Onko valta silloin subilla? Ei välttämättä, mutta ei se ole kokonaan Domillakaan.

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #7 : 16.01.2018, 10:05 »
Mitäs jos subi kuitenkin alkujaankin valitsee sen D henkilönsä kenen kanssa toimia? Eikös se ole valtaa ennenkuin sillä Dllä on yhtään mitään, edes sitä subia :D
Subilla on valtaa jo paljon ennen mitään sessiota....kärjistäen  8)

Snadistisadisti

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1506
  • TrueMaster and proud of it!
  • Galleria
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #8 : 16.01.2018, 10:12 »
Mitäs jos subi kuitenkin alkujaankin valitsee sen D henkilönsä kenen kanssa toimia? Eikös se ole valtaa ennenkuin sillä Dllä on yhtään mitään, edes sitä subia :D
Subilla on valtaa jo paljon ennen mitään sessiota....kärjistäen  8)
Otsikko sanookin ”sessiossa”...  >:D

armadillo

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Vehkeilyyn taipuvainen sieluseksuaali.
  • Galleria
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #9 : 16.01.2018, 10:17 »
Ehkä tää on vähän määrittelykysymys. Tilanne, jossa dominoivaksi itseään kutsuva kohdistaa väkivaltaa toiseen ilman asianomaisen suostumusta, ei ole enää sen enempää sessio kuin perus puskaraiskaus. Voihan sitä toki sanoa että puskaraiskaajallakin on kaikki valta raiskaus"sessiossa" :D

mauje

  • Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1464
  • Siitä ei ole lainkaan vaivaa...
  • Galleria
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #10 : 16.01.2018, 10:18 »
Jos D ei vaivaudu ajattelemaan kyllin pitkälle niin se valta loppuu lyhyeen, joko siihen että subi häipyy tai tulee poliisi paikalle. Tietenkin aikuiset ihmiset tekevät valintansa itse silloin kun on sellainen hetki, useimmat toivottavasti hahmottavat sen että kaikki vaihtoehdot eivät ole...no, sieltä fiksuimmasta päästä. Sessiossa kyseessä on melko mutkikas diili: yksi luovuttaa rajatun vallan ja toinen käyttää saamaansa vastuullisesti...siis sillä oletuksella että ne hoksottimet pelaavat näkemään pidemmän aikajänteen. Joillain voi olla toiveena että olisi vielä uusikin sessio saman subin kanssa...




MasterOpie

  • Vieras
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #11 : 16.01.2018, 10:26 »
Minulla on oletus, että joidenkin D-ihmisten pitää selitellä itselleen, jopa foorumia myöten, että subeilla ei ole valtaa sessiossa ja jopa muualla. Ja väitän, että jotain tässä pelätään tai esitetään. Olenko tarpeeksi kova jätkä? Tai olenko tarpeeksi ISO-D? Tai kenties enkö olekkaan isoin kukko tunkiolla? Tms.

Ymmärrän myös sen, että valta sanaa on kiva venuttaa ja vanuttaa ja sitten heitellä epämääräisiä kommentteja asiaan liittyen ja vedota omiin näkemyksiin ja kokemuksiin. 

Ja nyt sitten mietin niitä satunnaisia fooruminen lukijoita tai "uusia" kinkyjä jotka käyvät täällä lukemassa näitä julistuksia.

- Karwis

 

Perhonen89

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1582
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #12 : 16.01.2018, 10:32 »
Mun mielestä subeillakin on valtaa, vai pitäisikö enemmän sanoa, että päätäntävaltaa. Ja se tulee turvasanan ja rajojen asettamisen kautta. Juuri sub asettaa rajat, joita molemmat noudattavat ja sub voi turvasanan sanoessaan lopettaa session milloin tahansa.

Näin subin näkökulmasta pitää sanoa, että vaikka sitä on tullut sanottua turvasanaa sessiossa, niin en itse koe olleeni tuolloin vallassa. Vaan kyllä koen, että D on jollain tavoin vallassa niin kauan kunnes sessio loppuu. :)
« Viimeksi muokattu: 16.01.2018, 10:50 kirjoittanut Perhonen89 »

Kelpie

  • Vieras
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #13 : 16.01.2018, 10:41 »
Onpas!

SaRu

Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #14 : 16.01.2018, 10:55 »
Kyllä mä mitään mistään tietämättä ja juurikaan mitään kokematta väitän, että kun sessioimaan lähdetään, niin valta ja vastuu on minulla. Ennen, aikana ja jälkeen.
Mä valitsen kenen kanssa lähden.
Mä tiedän miten pitkälle voin antaa hommien mennä.
D sitten tekee omat ratkaisunsa, joihin en voi vaikuttaa, mutta suhteen jatkon päätän jälleen minä.

Toistaseks oon osannu valita D:t niin ettei oo ollu hätää.
Vielähän tilanne ehtii muuttua, mutta silloinkin kannan itse vastuun valinnastani.