Kirjoittaja Aihe: Subilla EI ole valtaa sessiossa  (Luettu 20538 kertaa)

remmittä

  • Vieras
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #75 : 19.01.2018, 12:09 »
Valta, turvasana. Aloitan vallasta.

Mielestäni kaikki sessiot ovat fantasioiden toteuttamista. On subi, joka haluaa kokea esimerkiksi alistumista ja kipua - voidakseen tuntea avuttomuuden olotilaa ja silti olla turvassa toisen määrätietoisessa otteessa. Kun taas dominoiva saattaa haluta esimerkiksi voivansa olla arvostettu toisen silmissä ja olla huolehtivainen tai sitten fiilistellä omalla olemuksellaan kun herättää pelkoa subin silmissä. Esimerkkejä on miljoonia, mistä kukin saa ne omat kiksinsä aka. mistä kukin syttyy. Se on perustavanlaatuinen syy koko bdsm sessioille.

Ennen sessiota subi ja dominoiva molemmat valmistautuvat henkisesti ja apuna tässä ovat erilaiset fantasiat. Mielentilat ovat jokaisella hyvin yksilölliset ja siksi fantasiat voivat vaihdella maan ja taivaan väliltä. Mutta sessiossa fantasiat ja todellisuus kohtaavat ja tuotteena syntyy jotain uutta.

Mielestäni valta on session aikana vain yksi fantasia lisää. "Minä fantasioin siitä, että voin antaa vallan minua dominoivalle, jotta kokisin siitä tilanteesta asioita, jotka saavat minut syttymään". "Minä fantasioin siitä, että minulla on valtaa tehdä subilleni niin kuin haluan ja hän hyväksyy asian mukisematta. Eikä vastustaminen haittaa, saanpahan laittaa subini kuriin, niin tietää paikkansa."

Missä kohtaa mielestänne tähän olisi sopinut juridiset perusteet vallalle tai vallan merkitys todellisesti?

Kuulostaako tämä siis jotenkin oudolta? "Haluan alistua dominoivalleni, jotta voisin syttyä siitä alistumisen tunteesta... JA koska olen juridisesti antanut toiselle vallan niiden määritysten puitteissa, mitä vallan käsitteellä ymmärretään"

Mielestäni tuo jotenkin kuulosti oudolta. Eikö vain?

Kyllähän voidaan miettiä, mitä valta tarkoittaa session aikana, mutta sillä ei oikeasti ole väliä, koska sessiossa valta on lopulta fantasiaa. Todellista valtaa varmasti on olemassa, mutta se on enemmänkin filosofinen kysymys, eikä tällaisella pohtimisella ole käytännön arvoa.

Jokainen voi tuntea olevansa vallassa, jos se siltä TUNTUU session aikana. Onko se oikeasti valtaa, niin objektiivista totuutta on vaikea löytää, kuten jo tässä viestiketjusta voi huomata.

Turvasana seuraavaksi. Koska bdsm sessioissa usein toistuu tuo malli valta-asetelmista, niin turvasana on mielestäni ihan kultturillinen ilmiö, mikä on juurtunut yhteisön hyväksymäksi tavaksi toimia tilanteessa, missä leikin käydessä epävarmaksi, on rajat voitava jollain tavalla tuoda esille. Ehkä viidenkymmenen vuoden päästä ei enää tunneta käsitettä "turvasana" vaan tilalle on saattanut kehittyä jokin muu hyväksytty tapa toimia.

Mutta tärkeintä on turvasanan edustama IDEA siitä, että on oltava jotkin rajat. Koska bdsm sessioissa kyseessä on oikeasti sellaisesta kanssakäymisestä, missä voi tapahtua fyysisiä tai henkisiä vaurioita, niin rajoja tarvitaan. Ei puhuta enää mistään yhteisestä kaulahuivin neulomisesta, missä ainoa fyysinen ja henkinen vaurio on vahingossa puikolla silmään.

Ja jälleen kerran, millä tavalla turvasana liittyy valtaan, niin turvasanan ideaan ei liity vallankäyttö. Kyse on vain vaurioiden välttämisestä, eikä siitä, kuinka sessiossa jokainen tuntee käyttävänsä valtaa.

Itse myönnän, että en ole ollut innokas käyttämään turvasanaa, koska mielestäni se vähentää session aitoutta, jos on kyse esimerkiksi rangaistuksesta. Minulle esimerkiksi kurittaminen piiskaamalla tarkoittaa, että silloin piiskaaja on se, joka päättää, että paljonko piiskaa tulee. Ja tämä liittyy omaan fantasiaani "tuhma lapsi ja vastuullinen vanhempi/opettaja". Eihän sitä oikean vanhemman antaessaan oikealle lapselleen piiskaa kuule lapsen sanovan "punaista" ja piiskaaminen loppuisi :D Tosin tällaiset tilanteet eivät olekaan bdsm sessioita, ja lapsi ei ymmärrä oikeuksiaan. Ja siksi miellänkin lasten piiskaamisen henkisenä kuin myös fyysisenä väkivaltana, mikä pitäisi saada loppumaan maailmasta.

Aasinsiltana tähän, niin jos maailmasta loppuisi lasten piiskaaminen kokonaan, niin syntyisikö enää piiskaamisesta innostuneita pervoja? Koska itse myönnän, että sen muutaman kerran kuin sain piiskaa ollessani lapsi, niin keittiöpsykologisesti arvioisin, että sieltä omatkin kinkytarpeet ovat ainakin osittain lähtöisin. Ihmismieli, go figure!

Vasta nyt myöhemmin olen ymmärtänyt turvasanan tärkeyden etenkin silloin, kun vasta tutustuu toiseen session aikana. Eihän sitä millään tiedä, mihin toinen kykenee tai missä toisen rajat menevät, niin turvasanan käyttö on erittäin toimiva rajojen tunnustelemiseen ja lopulta tietämiselle. Kiitoksen haluan antaa tälle bdsm yhteisölle täällä, koska olen aikaisemmin ollut naiivin innokas vain toteuttamaan fantasioitani asenteella, että turvasanaa en tarvitse. Hyvä, etten löytänyt ketään sessioimaan kanssani tuolla asenteella. Vaikka onkin kokemusta piiskaamisesta, niin en silti väittäisi olevani mikään guru vain kokemukseni perusteella. Turvasana on jokatapauksessa hyödyllinen.



 

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #76 : 19.01.2018, 12:46 »
https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000005529557.html

Suostumus seksiin vahvistetaan kännykkää pyyhkäisemällä.

Sopii varmaan myös kinkyyn. Kännykkäturvasana. Suostumus vallan siirtoon kännykkää pyyhkäisemällä.
Lieneekö toimiva idea. Aika koomiselta tuntuu.

remmittä

  • Vieras
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #77 : 19.01.2018, 17:41 »
Haha :D Veikkaan, että ei viisikymmentä vuotta riittäisi, jotta jokin muu tapa turvasanalle astuisi vähitellen voimaan. Toivottavasti se ei mene kännykällä pyyhkäisyksi!

Mutta toisaalta, kun asiaa katsoisi vinskahtaneesta näkökulmasta.. niin jos pyyhkäisyllä saisi aikaan esimerkiksi jonkin ääniraidan, niin silloinhan yksilöitävissä oleva turvasana voisi olla sen "punaisen" sijasta jokin kaunis melodiapätkä klassista musiikkia.

Tosin kuvittelisin sitä tilannetta, missä subi pyytää oikein kunnon käsittelyä ja kun session aikana alkaakin ahdistamaan, niin pelkällä yhdellä pyyhkäisyllä pyrähtää soimaan rauhallinen melodia. Tähän dominoiva reagoisi: "Ai, satutinko liikaa? No höllätäänpä sitten vähän" ja pyyhkäisee omasta kännykästään, niin musiikki lakkaa.

Puhumattakaan muista mahdollisuuksista! Subihan voisi olla täysin sidottu ja gägitty, ettei pystyisi liikkumaan laisinkaan, mutta onneksi peukalolla voi aina pyyhkäistä ulottuvilla olevasta kännykästä.

Joo... ehkä vähän turhankin koomiselta tuntuisi.



Alexios

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1235
  • Truuhampster
  • Galleria
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #78 : 19.01.2018, 17:44 »
Ei toimi. Suostumus seksiin ei ole mikään velvoittava sopimus, vaan sen voi vetää pois koska tahansa, vaikka kesken seksiaktin. Silloin toisen osapuolen on lopetettava välittömästi, ei auta appien räplääminen.

Sama periaate toimii sessioissa.

Qurat

  • Majuri
  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 673
  • I´m really bad..
  • Galleria
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #79 : 19.01.2018, 17:54 »
Onon, kannattais vaan tottuua siihen.

remmittä

  • Vieras
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #80 : 19.01.2018, 18:14 »
Suostumus sopimus - sovellus voisi eeeeehkä mahdollistaa sen, että esimerkiksi kukaan ei lähtisi tuntemattoman matkaan, ennen kuin tuo älysopimus olisi tehty. Silloin, vaikka raiskaustilanteen koittaessa kännykällä näpräily ei juuri pelasta, niin seuraamukset ovat kuitenkin olemassa digitaalisesti, eikä raiskauksesta jäisi "hiljaisia todistajia". Raiskaustekijä leimaantuisi oikeudessa. Ja jos tuo sovellus saadaan käyttäjäystävälliseksi, niin sopimuksen teko voisi yleistyä sen helppouden takia verrattuna paperille kirjoittamiseen. Toisaalta en tunne tapausta, jolloin joku olisi kirjoittanut paperille suostumusta seksiin.

Onhan sitten olemassa niitäkin, jotka valehtelevat tulleensa raiskatuksi. Suosiiko sovellus tällaisia ihmisiä? Ei kuulostaisi kivalta ongelmalta alkaa kenekään ratkaisemaan oikeuden edessä.

isabella

Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #81 : 19.01.2018, 20:25 »
Subillani ei hänen omasta toiveestaan ole turvasanaa, ei (juuri) mitään sovittuja rajoja eikä oikeutta päättää session lopettamisesta. Jos hän on kunnolla kiinni, voin tehdä hänelle mitä haluan. Tämän perusteella voisi ajatella että subilla ei ole valtaa sessiossa.

Käytän kuitenkin kiinni sitomista sessioissa vain osan aikaa. Muun aikaa subini tottelee käskyjäni vapaaehtoisesti. Myös se kiinnittäminen tapahtuu vapaaehtoisesti, tosissaan riehuvaa ihmistä on suhteellisen vaikea sitoa/kahlita. Subini on ylipäätään minua selkeästi vahvempi potkunyrkkeilijä, jos hän alkaisi fyysisesti vastustaa minua, olisin parissa sekunnissa liikuntakyvyttömänä kanveesissa. Hän siis vapaaehtoisesti tulee luokseni sessioimaan, tottelee komentojani, antautuu sidottavaksi ja satutettavaksi eikä pötki pakoon vaikka ei olekaan sidottuna. Kenellä se valta silloin on?

TheJorma

  • Vieras
Vs: Subilla EI ole valtaa sessiossa
« Vastaus #82 : 23.01.2018, 22:50 »
Hallitseminen on ennakoimista. Valta on sillä, joka saa toisen reakoimaan, niin kuin haluaa.