Kirjoittaja Aihe: Sadomasokismin (SM) psykologiaa  (Luettu 53867 kertaa)

Sarastuskävijä

  • Vieras
Vs: Sadomasokismin (SM) psykologiaa
« Vastaus #15 : 29.02.2012, 01:02 »
Onko ihminen siis todistettavasti ollut "täysi eläin"..

Ihminen on edelleen täysi eläin  >:D
Tiettävästi ainoa, jolle on kehittynyt näinkin laaja tietoisuus.

(Ja koska kaikki niin rakastaa aihetta uskonto vastaan kaikki muu niin...)
Tiede ja evoluutioteoriahan ei ota kantaa siihen, mihin kenenkin pitäisi uskoa, mikä kaiken on pistänyt alulle. Nykyään ollaan tietenkin kaiken syntyä tutkimassa niinkin pitkällä kuin alkuräjähdyksen ensisekuntien kaltaisten olosuhteiden uudelleen luominen. Mutta aina, kun yhteen kysymykseen vastataan, syntyy miljoona uutta. Ja siellä, missä on kysymyksiä, on mahdollisuus nähdä ylemmän voiman läsnäolo, jos niin haluaa. Itseasiassa muun muassa uusimmat teoriat muista ulottuvuuksista voivat antaa tukea omalle uskolle. Löytyyhän niistä vallan toimiva selitys sille, miten voisi olla olemassa meitä voimallisempia olentoja, jotka ovat tietoisia meistä, mutta joiden läsnäoloa emme voi havaita.
(Jos tahdot jatkaa aiheesta, suosittelen yksäriä :D Ettei koko foorumi hiilly tähän :D)

Sori, oli pakko ^^'

Sarastuskävijä

  • Vieras
Vs: Sadomasokismin (SM) psykologiaa
« Vastaus #16 : 29.02.2012, 01:03 »
JetErus,
Tuntemattoman Maan linkkejä oli kiintoisaa lukea, kiitos!

Andex

  • Vieras
Vs: Sadomasokismin (SM) psykologiaa
« Vastaus #17 : 15.10.2012, 11:18 »
Pitkän pohdinnan tuloksena minulla on teoria.

Että SM kumpuaa sellaisista täysin alitajuntaisista, eläimellisistä, alkukantaisista vaistoista, jotka ovat jääneet syvälle ihmisen psyykeen ajalta, kun olimme vielä täysiä eläimiä. Silloinhan meininki oli se, ja on yhä suurimmilta osin eläinlajien kohdalla, että kumppani vain otetaan, otetaan vaikka väkisin.

Mutta se on ok, koska akti toteutuu vain pitkän riiauksen tuloksena, naaras on valinnut puolisonsa ja kummankin perimmäisin halu on on suvun jatkaminen. Esimerkiksi telkkien pariutuminen näyttää hyvinkin pahoinpitelyltä. Uros kipuaa naaraan päälle, tarttuu sen niskahöyhenistä  naaraan yrittäessä pyristellä niin, että pari päätyy räpiköimään ympäri lampea kuin karannut moottorivene.

Jos tästä pidemmälle haluaisi, pitäisi lähteä tutkimaan, miksi näiden eläinten pariutuminen tapahtuu niin väkivaltaisesti, eikä hellää huomiota osoittaen. Jos jollain on tietoa tästä aiheesta, olen erityisen kiinnostunut lukemaan.

Tosiaan... Jos laji harrastaa monivuotista tai elinikäistä pariutumista, on kumppanin miellyttämisellä selviytymistä edesauttava vaikutus. "Jos teen niin kuin tuo haluaa, ehkä se jää myös hoitamaan penskoja." Eläimen aivot eivät vain pysty tällaiseen tietoiseen ajatteluun, joten homma toteutuu niin, että vastapuoli saa mielihyvää miellyttämisestä, mikä ajaa sen miellyttämään lisää. Ja näin syntyy pariskuntia.

Ihminen on vaan nykyään erityisen itsetietoinen olento. Näin ollen SM:n käsitteeseen liittyy paljon muitakin elementtejä, kuin partnerin väkisin ottaminen. Hyvin tietoisen olennon seksuaalisuuteen pääsee liittymmään paljon monimuotoisempia asioita kuin alkukantaisen suvun jatkamisen kannalta on oleellista. Ihan vain, koska tiedostamme itsemme, halumme, ajatuksemme, voimme tunnistaa vapautuneisuuden surun ilmaisemisen takana, jopa ohjailla tiettyjen mielihyvähormonien erittymistä vaikkapa herkistämällä kehomme niin, että jokainen pieni kosketus aiheuttaa väristyksiä.

Kivusta nauttimisenkin takana on luultavasti hyvin yksinkertainen aivokemiallinen reaktio, kun samaan aikaan vapautuu myös selviytymistä edistäviä mielihyväaineita, ote todellisuudesta tiukentuu ja niin päin pois. Kehonsa reaktioita seuraavan, hyvin itsetietoisen olennon on hyvin helppoa kokea tämä miellyttävänä. Joillekin kipu taas merkitsee juurikin alistumisen tilaan vaipumista.

Nämä kaikki linkittyvät tähän alkukantaiseen haluun alistaa ja tulla alistetuksi, vaikka toinen puoli mielestä sanoisikin tätä vastaan. Tietenkin, kun aikojen alussa ihmisenkin aivot vain olivat rakentuneet niin. Löytyy monia mahdollisia syitä, miksi piirre olisi sitten kehityksen kulussa tippunut isolta osalta väestöä pois. Muun muassa juuri tietoisuuden kehittyminen ja se, ettei ajatteleva ja kommunikoiva olento enää tarvitse mielihyväkoneistoa parinmuodostukseen. Ehkä me pervot olemme vain paremmin kosketuksissa alitajuiseemme ;P (Köhöhööh...)

Ja tietenkin, ihan niin kuin seksuaalinen sukupuolisuuntautuminen vaihtelee ihmisestä toiseen, esiintyy myös alistumis- ja dominointihaluja sukupuolesta riippumatta.
Hyvä teoria!

Tiia (Niina)

Vs: Sadomasokismin (SM) psykologiaa
« Vastaus #18 : 17.11.2012, 17:54 »
Olin vähällä aloittaa uuden ketjun, mutta ehkä tämä kysymykseni sopiikin tän artikkelin alle:

Löytyisikö baarilaisilta akateemisia artikkeli- tai kirjavinkkejä siitä, miksi subin rooli on parhaimmillaan niin vapauttava ja monella tasolla voimaannuttava? Erityisesti mua kiinnostaisi sub-(hetero)naiseus. Englanniksi, ruotsiksi tai suomeksi?

Haluaisin siis lukea tutkimustekstiä aiheesta (jota on oletettavati tutkittu paitsi psykologian myös ainakin sosiaalipsykologian ja poikkitieteellisen sukupuolentutkimuksen sisälllä). Oma hypoteesini on, että tällaisissa oletetuissa tutkimuksissa saatettaisiin käsitellä tavalla tai toisella esim. ruumiinkuvaa, häpeää ja/tai heteronormatiivista sukupuolijärjestelmää. :) Anyone?

Jiituomas

  • Rsyke
  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 27
  • Akateemisesti orientoitunut Dom
  • Galleria
Vs: Sadomasokismin (SM) psykologiaa
« Vastaus #19 : 17.11.2012, 18:48 »
Hyviä paikkoja aloittaa aiheesta lukeminen ovat nämä:

Brandhurst, C. (2011). Kinky Sex: Die etwas härtere Nummer. Wilhelm Heyne Verlag, München.

Moser, C. & Madeson, JJ (1996). Bound to be free. The SM experience. New York: Continuum.

Newmahr, S. (2011). Playing on the edge. Sadomasochism, risk, and intimacy. Bloomington: Indiana University Press.

Stoller, R. J. (1991). Pain and passion: A psychoanalyst explores the world of S & M. New York: Plenum Press.

Wetzstein, T. A., Steinmetz, L., Reis, C & Eckert, R. (1993). Sadomasochismus. Szenen und
Rituale. Hamburg: Rowohlt.

Zurbriggen, E. L. & Yost, M. R. (2004). Power, Desire, and Pleasure in Sexual Fantasies. Journal of Sex Research 41(3), 288-300.

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: Sadomasokismin (SM) psykologiaa
« Vastaus #20 : 17.11.2012, 19:29 »
Ei varsinainen tutkimustulos, vaan keskustelua aiheesta Mitä sadistin päässä liikkuu.

http://www.tiede.fi/keskustelut/psykologia-aivot-ja-aistit-f12/mita-sadistin-paassa-liikkuu-t56007.html

On tässä ketjussa hyviäkin oivalluksia jos jaksaa käydä läpi.

Broken Puppet

  • Vieras
Vs: Sadomasokismin (SM) psykologiaa
« Vastaus #21 : 28.02.2015, 18:03 »
Onneksi nykyään SM on muotia ja valtavirtaa massamediassa.
Valitettavasti se ei auta heitä joilta on viety perhe tämän takia.

Broken Puppet

  • Vieras
Vs: Sadomasokismin (SM) psykologiaa
« Vastaus #22 : 28.02.2015, 18:29 »
Miksi teet tästä ongelman? Eihän laki kiellä ketään toteuttamasta suuntautumisiian ja halujaan, kunhan ei satuta toisia. Satanismi.

neiti_nuppu

  • Vieras
Vs: Sadomasokismin (SM) psykologiaa
« Vastaus #23 : 14.09.2015, 06:55 »
Hyvä katsaus.

Kysymys: miten korvatulppia käytetään? Luin täältä jostain, että sidonnassa x-asentoon (ja silmät), mutta onko muita variaatioita? Käytetäänkö korvatulppia vain kun sub on paikallaan?
Millaisissa leikeissä korvatulppia on käytetty?



Maasterix

  • Vieras
Vs: Sadomasokismin (SM) psykologiaa
« Vastaus #24 : 14.09.2015, 23:35 »
Miksi kaikesta mieluisasta halutaan tehdä tiedettä tai jonkin sortin banderollitapahtuma.

TheJorma

  • Vieras
Vs: Sadomasokismin (SM) psykologiaa
« Vastaus #25 : 27.01.2016, 15:55 »
Kevennyksenä voi käydä Hikipediasta lukemassa masokismista ja sadismista ;)

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: Sadomasokismin (SM) psykologiaa
« Vastaus #26 : 27.01.2016, 19:12 »
Miksi kaikesta mieluisasta halutaan tehdä tiedettä tai jonkin sortin banderollitapahtuma.

Joillekin tiede ja banderollitapahtumat ovat mieluisia.

Glori

  • Vieras
Vs: Sadomasokismin (SM) psykologiaa
« Vastaus #27 : 27.01.2016, 19:46 »
Hyvä katsaus.

Kysymys: miten korvatulppia käytetään? Luin täältä jostain, että sidonnassa x-asentoon (ja silmät), mutta onko muita variaatioita? Käytetäänkö korvatulppia vain kun sub on paikallaan?
Millaisissa leikeissä korvatulppia on käytetty?

Olen käyttänyt korvatulppia subilla säkityksen tai kelmutuksen yhteydessä. Tarkoituksena, että ainoa aisti joka on toiminnassa, on tuntoaisti. Kelmulla paketoidessa tuo toimii hyvin. Ensin tulpat korviin ja sitten käärin pään kelmuun. Enkä unohda putkea hengitystä varten.

Säkki+huppu-versio vuotaa hajuaistin verran. Tosin sitäkin olen joskus käyttänyt tehokeinona ja tuonut subin ulottuville tilanteeseen sopimattomia tuoksuja.

Aisteilla pelaamista ja yhteen asiaan keskittymisestä on kyse. Ja pienestä kiusasta  >:D

   

Mr Birch

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1343
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
Vs: Sadomasokismin (SM) psykologiaa
« Vastaus #28 : 17.12.2017, 14:34 »
Miksi kaikesta mieluisasta halutaan tehdä tiedettä tai jonkin sortin banderollitapahtuma.
Sadistit haluavat panna muut lukemaan tiedettä ja kantamaan banderolleja. Sekä tieteen että banderollien tekeminen on hauskempaa kuin lukeminen ja kantaminen.  >:D

pikkuPrinssi

Vs: Sadomasokismin (SM) psykologiaa
« Vastaus #29 : 23.05.2019, 20:22 »
Tälläistä sain selvile, pohdiskellessani fetissejä (ei tiedefoobikoille).

Fetissit on paljon yleisempiä kuin yleisesti kuvitellaan. Esimerkiksi Journal of Sex Research-lehdessä julkaistussa raportissa kerrotaan ainakin kolmasosan USA:n kansalaisista kokeilleen fetissileikkejä ainakin kerran. Pariskunta saattaa esimerkiksi sisällyttää sitomis-, ruoka-, tai roolileikkejä seksielämäänsä piristääkseen sitä. Tämä ei kuitenkaan vielä tarkoita, että he olisivat fetisistejä, he vain tykkäävät välillä pervoilla. Kun taas ihmiset, jotka jatkuvasti, pakonomaisesti himoitsevat vaipan käyttöä, tulla piiskatuksi, nuolla toisen jalkaa, koulutettavan/kouluttaa pannan ja hihnan käyttöä, tulla sidotuksi, tuntea tietty materiaali ihollaan ja niin edelleen ovat fetisistejä.

Fetissien alkuperä on vaikea paikallistaa tiettyyn alkuperään, mutta on vaikea kuvitella, ettei ne olisi aina ollut osana seksuaalisuutta. Termi fetissi on johdettu ranskankielisestä fétiche ja sillä tarkoitettiin esinettä, jolla on yliluonnollisia ominaisuuksia ja erityisesti ihmisen tekemää esinettä, jolla voi vaikuttaa toisiin ihmisiin. Eroottisessa kontekstissa termiä fétichisme käytti ensimmäisenä vuonna 1887 Alfred Binet. Sama Binet, joka keksi ensimmäisen älykkyystestin ja määritteli modernin älykkyysosamäärä käsitteen.

Pitkään fetissien uskottiin kuuluvan lääketieteellisten häiriöiden ja jopa sairauksien piiriin. Ihmisiä, joilla oli seksifetissejä, pidettiin jotenkin viallisina ja sairaina tai moraalittomina ja selkärangattomina. Mutta tarkoittaako fetissi, ettet ole normaali, että olet sairas? Rikkinäinen?

Seksuaaliterapeutti Jessica O’Reilly on esimerkiksi sanonut, että aivan samalla tavalla kuin ihmisillä on tiettyjä mieltymyksiä ruokaan, on meillä myös erilaisia seksifantasioita. Eli fetissi ”voi olla yksi elementti seksuaalista mielenkiintoa ja kiihottumista”. Hän myös uskoo, että tavallisesti fetissi on jotakin, joka on iskostunut mieleen ihmisen ensikertaa tullessa tietoiseksi omasta seksuaalisuudestaan. Onkin melko tavallista, että hetki, jolloin oma fetissi löytyi, muistetaan yksityiskohtaisesti.

Vaikkakin seksologia on tutkimusalana uusi, useimmat terapeutit uskovat, että fetissit on terveellinen osa seksuaalisuutta, kunhan kaikki tapahtuu sovitusti kahden aikuisen välillä. Voi jopa olla niin, että fetissin tukahduttaminen ja siitä poisoppiminen voi aiheuttaa vakavaa psykologista vahinkoa. Eräässä tutkimuksessa pääteltiin, että BDSM:ää harjoittavat olivat vähemmän neuroottisia, ekstrovertimpiä, avoimempia uusille kokemuksille, tunnollisempia, vähemmän hylkäysherkkiä ja omasivat paremman subjektiivisen hyvinvoinnin, kuin kontrolliryhmä joka ei BDSM:ää harjoittanut, keskimäärin.

Kyselyn, johon osallistui yli 1500 henkilöä ja jossa kysyttiin 55 erilaisesta seksifantasiasta, hyvin monimuotoisin eri sessioin. Näistä 36 oli aika yleisiä (yli 50% vastaajista) ja 5 hyvin tyypillisiä (yli 84,1% vastaajista). Kysymykset olivat jokseenkin spesifejä ja osallistujat jaoteltiin sukupuolen perusteella.

Ihan alkuun pitää huomauttaa, että kyselytutkimukset on erittäin alttiita vähättelylle. Ihmiset ei ihan täysin rehellisesti kehtaa vastata aiheisiin, joihin liittyy häpeän tuntemuksia.

Ainot harvinaiset fantasiat olivat pedofilia (0,8% naisista ja 1,8% miehistä), zoofilia (3% naisista ja 2,2% miehistä). Virtsaamisfantasioita oli 7% naisista ja 9% miehistä. Jotkin fantasioista olivat harvinaisia vain naisilla: eri sukupuolelle tarkoitettujen vaatteiden pitäminen (6,9%), pakottaa joku seksiin (10,8%), juopuneen, nukkuvan tai tajuttoman hyväksikäyttö (10,8%), seksi prostituoidun kanssa (12,5%) ja seksi hyvin pienirintaisen naisen kanssa (10,8%). Mikään edellä mainituista ei ollut miehillä mitenkään harvinaisia.

  • 61,2 prosenttia miehistä ovat fantisoineet seksistä eri rotua edustavan kanssa; vain 27,5 prosenttia naisista
  • 57,0 prosenttia miehistä fantasioi seksistä itseään huomattavasti nuoremman kanssa; vain 18,1 prosenttia naisista
  • 56,5 prosenttia naisista fantisoi seksistä yli kolmen (naisia ja miehiä eri konfiguraatioissa) kanssa; vain 15,8 prosenttia miehistä
  • 64,6 prosenttia naisista fantasioi dominoiduksi tulemisesta seksin aikana; 53,3 prosenttia miehistä

Tutkimuksen tekijät kertovat:
“Naisten seksifantasiat dominoimisesta, piiskatuksi tai ruoskituksi tulemisesta, sidotuksi ja pakotetuksi seksiin tulemisesta oli huomattavasti korkeampi kuin miehillä, keskimäärin. Miehillä dominoivana oleminen oli tilastollisesti vahvempi, keskimäärin.”
Lopuksi he toteavat:
“Kliinikkojen ja tutkijoiden ei pitäisi pelkästä seksifantasiasta (SF) päätellä patologisuutta tai epätavallisuutta… Pitää olla hyvin varovainen, ennen kuin leimaa SF:n epätavalliseksi saatikka poikkeavaksi. Siitä huolimatta, että patologinen seksifantasiointi on helppo diagnosoida (toisen pakottaminen ilman suostumusta, psykologinen vahinko itselle tai muille), ei ole mitään tarvetta valita spesifisiä teemoja, stigmatisoida yhteisymmärryksessä toimivien aikuisten suuntautumisia ja on tärkeää pohjata diagnoosi tieteelliseen, todistettuun dataan. Ei pidä keskittyä seksifantasian sisältöön, vaan sen aiheuttamaan jälkiseuraamukseen.”
 

Faktaa on, että fetissit on yleisiä ja niin kauan kun kaikki tapahtuu sovitusti ja yhteisymmärryksessä, on pervoilu terve osa seksuaalisuutta. Hauskuudesta puhumattakaan.

Aamen.

Ja loppuun meille tiedesadisteille, pari artikkelia:

PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF BDSM PRACTITIONERS

HOW TO BE A PERVERT: A MODEST PHILOSOPHICAL CRITIQUE OF THE DIAGNOSTIC AND STATISTICAL MANUAL OF MENTAL DISORDERS

Fifty Shades of Ape: Exploring the Evolutionary Explanations behind BDSM

Bondage-Discipline, Dominance-Submission and Sadomasochism (BDSM) From an Integrative Biopsychosocial
Perspective: A Systematic Review


Pleasure, power, and pain: A review of the literature on the experiences of BDSM participants

What Exactly Is an Unusual Sexual Fantasy?
« Viimeksi muokattu: 24.05.2019, 11:37 kirjoittanut pikkuPrinssi »