Kirjoittaja Aihe: Pohdiskelevia kysymyksiä taiteesta  (Luettu 2302 kertaa)

Jyrki73

  • Vieras
Pohdiskelevia kysymyksiä taiteesta
« : 11.04.2018, 06:28 »
Mitähän tässä tapahtuu? Mies paikkaa naisen särkynyttä sydäntä, vai punoo sellaiseen solmuun että nainen kärsii siitä vuosia?
https://www.facebook.com/onlythinkingart/photos/a.1381534705232967.1073741828.1381521181900986/1566480853405017/?type=3

Vanilja

Vs: Pohdiskelevia kysymyksiä taiteesta
« Vastaus #1 : 11.04.2018, 09:34 »
Vai vaan molemminpuolinen rakkaus, joka punoutuu yhteen? Yhteiseksi kärsimykseksi ikäänkuin  O:-)

Naeel

  • Vieras
Vs: Pohdiskelevia kysymyksiä taiteesta
« Vastaus #2 : 12.04.2018, 09:38 »
Rakkaus on kuin lankakerä. Se alkaa ja se loppuu?

mustapukki

Vs: Pohdiskelevia kysymyksiä taiteesta
« Vastaus #3 : 12.04.2018, 09:54 »
Lukematta artikkelia mutta ottaen osaa lankakerä vertaukseen:

Rakkaus on itkusta sotkua kun äiti purkaa lankakerää lattialle ja sä oot sen mytyn kanssa siinä.

armadillo

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Vehkeilyyn taipuvainen sieluseksuaali.
  • Galleria
Vs: Pohdiskelevia kysymyksiä taiteesta
« Vastaus #4 : 12.04.2018, 12:50 »
Mulla on tästä kaksi (2) vaihtoehtoista teoriaa:

Teoria 1:
Tässä kuvataan yksisuuntaista ihmissuhdetta, jossa yhden tehtävä on pelkästään paikata toisen rikkoontunutta sydäntä. Tämä ilmenee mm. siitä, että ompelevalla osapuolella ei edes ole omaa sydäntä, eikä täten mitään omia emotionaalisia tarpeita (joko niille ei ole tilaa, tai niitä ei sallita).

Kuva pönkittää perinteistä patriarkaalista sukupuolistereotypiaa. Ommeltava osapuoli esitetään naisena, joka seisoo tumput suorana, passiivisena vastaanottajana. Ompelija puolestaan on ulkoasunsa perusteella mies - aktiivinen aloitteentekijä, joka suorittaa parantavaa toimenpidettä ja korjaa viallisen naisen.

Näin annetaan implisiittisesti ymmärtää, että miehen tunne-elämä on olematon - tai vähintäänkin triviaali naisen emotionaalisten tarpeiden rinnalla. Näinollen mies on pelkkä väline, jonka ainoa onni ja olemassaolon oikeutus syntyy naisen tunne-elämän tarpeiden palvelemisen kautta. Nainen puolestaan on heikko uhri, joka ei kykene huolehtimaan omasta henkisestä hyvinvoinnistaan, vaan tarvitsee miestä paikkaamaan haavat sielussaan.

Teoria 2:
Pertti siinä ompelee Pirkon paitaan muodikasta sydämen muotoista koristepaikkalappua. Pertti on insinööri. Tämä ilmenee nerokkaasta ratkaisusta sijoittaa lankakerä rintataskuun, mistä lanka kätevästi rullautuu neulaan. Pirkko pitelee toimenpiteen ajan käsissään painavia ostoskasseja, mikä selittää Pirkon alaspäin venyvät olkapäät.

viaton

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 369
  • pikkuvikainen
  • Galleria
Vs: Pohdiskelevia kysymyksiä taiteesta
« Vastaus #5 : 12.04.2018, 13:22 »
^Tykkään teoriasta 2 paljon enemmän.

Onhan toki myös mahdollista, että Pirkko pitelee kädestä kahta lastaan, jotka koittavat rynnätä sopivan tilanteen tullen ilakoimaan. Tilanne ei kuitenkaan ole juuri nyt sopiva, sillä riehuvat lapset voisivat tarkoittamattaan sotkeutua Pertin lankaan tai tönäistä Pertin kättä ja näin aiheuttaa ikävän tapaturman, jos Pertti sattuisikin pistämään Pirkkoa.

Ja koska tilanteillahan on tapana eskaloitua hallitsemattomasti, pian olisikin Pertin tilalla ompelemassa naapurin Esko ;D

onez

Vs: Pohdiskelevia kysymyksiä taiteesta
« Vastaus #6 : 12.04.2018, 13:31 »
Tuli mieleen läheisriippuvuus. Mies ompelee oman lankakeräsydämmensä kiinni naiseen. Sen jälkeen hän joutuu pysyttelemään lähellä ettei lankakerä purkaannu liikaa ja pahimmassa tapauksessa lanka pääse loppumaan.

NeitiM

  • Vieras
Vs: Pohdiskelevia kysymyksiä taiteesta
« Vastaus #7 : 12.04.2018, 13:56 »
Mies ompelee naisen sydämen kuntoon, jonka oli itse särjennyt. Hän löysi keinon rakentaa rakkauden uudelleen.