Kirjoittaja Aihe: Traumat, droppailu ja tiikerit  (Luettu 5365 kertaa)

vila

  • Vieras
Vs: Traumat, droppailu ja tiikerit
« Vastaus #15 : 15.05.2018, 09:50 »
Ei ne ikävät tunteet katoa sillä, että pumppaa itsensä täyteen endorfiinia ja adrenaliinia. Siellä ne ovat ja odottavat käsittelyä. Kaikki terapia perustuu itsetietoisuuden kehittämiseen ja esim. TRE on kehitetty fyysiseksi keinoksi rauhoittaa elimistön fyysisiä stressireaktioita - kukaan ei suosittele sitä ainoaksi stressin purkukeinoksi.

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: Traumat, droppailu ja tiikerit
« Vastaus #16 : 15.05.2018, 10:15 »
--- Fyysisellä tekemisellä kannattaa hoitaa vain fyysisiä oireita.

Tämä. Jos lamaantumisen jälkeen on dropannut siten ettei tosiaan saa toimittua, ei saa aikaiseksi, ei jaksa lähteä minnekään tai nousta sängystä niin eikö oire ole melko fyysinen? Ainakin kehollinen.

Mieli ja keho toimivat todella hienosti yhteydessä toisiinsa. Se mikä hoitaa kehoa, hoitaa myös mieltä. En todellakaan kehoita lopettamaan mielellisiä ja vuorovaikutuksellisia keinoja vaan pohtimaan lisäkeinoja. Ja kokeilemaan jos aiemmat keinot eivät ole olleet riittäviä.

Sellainenkin jännä juttu on tieteessä havaittu, että esim. suun asennon vaihto hymyilevämmäksi tuottaa kokemusta ilosta. Kumpi siis on ensin, tunne vai toiminta? Kysymys on ymmärtääkseni edelleen ratkaisematon.

vila

  • Vieras
Vs: Traumat, droppailu ja tiikerit
« Vastaus #17 : 15.05.2018, 10:49 »
Ei minunkaan ollut tarkoitus vähätellä fyysisiä keinoja, anteeksi jos tästä ulinastani sai sellaisen kuvan. Olen täällä joskus kertonutkin, että itse tarvitsen fyysistä aftercarea fearplayn jälkeen kun adrenaliini droppaa niin nopeasti. Aika paljon tärinöissä on kyse myös ihan vain endorfiinista ja adrenaliinista eikä mistään vakavasta.

Tuli muuten mieleen, että itse käytän tärinää myös kivun prosessoinnissa ihan session aikana.Opin sen eräältä masokistilta.

DareDoll

  • Vieras
Vs: Traumat, droppailu ja tiikerit
« Vastaus #18 : 16.05.2018, 14:58 »
Kiitos hyvästä kolumnista bikantille!
TRE on yksi psykoterapiassa käytetyistä traumanhoito- ja rentoutumismenetelmistä, ei kannata yksin kotona kokeilla, kuten ei kolumnissakaan käsittääkseni kehotettu. Sittenhän on useita muitakin menetelmiä kuten paljon käytetty silmänliiketerapia.
Itse en ole droppaillut erityisemmin enkä koe tarvitsevani jälkihoitoa läheskään aina. Jos alkaa epämääräisesti ahdistaa, liikunta ja ystävät auttaa parhaiten.
Jos ahdistus on jatkuvaa, suosittelen myös ammattiapua itsehoitokeinojen lisäksi  :)