Kirjoittaja Aihe: Sinulle matkasi alussa  (Luettu 2004 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
Sinulle matkasi alussa
« : 31.05.2019, 23:00 »
Sinulle matkasi alussa

Mitä sinä sanoisit, jos voisit antaa neuvoja jollekulle joka on vasta pervopolkunsa alussa?

Minulla ei ole hajuakaan. "Teet vain niin kuin sinusta tuntuu oikealta" on luultavasti paras löysä latteus, johon kysyttäessä pystyisin. Se, ja että älä koskaan anna yhdenkään paksupään pystyä suhun, mutta muutoin minun vinkkipankkini holvit kumisevat tyhjyyttään.

Mutta minä tiedän yhden, jolla on aina ollut juuri oikeat sanat. Olen ehtinyt elämässäni tehdä melko monenlaisia matkoja. Paskempia ja parempia, pitempiä ja sitten vain pieniä piipahduksia. Aika monet niistä hitonmoisen lenkin kautta takaisin lähtöpisteeseen. Jokaisella tiellä jonka olen kulkenut, minulla on ollut eräs matkakumppani jonka puoleen olen voinut kääntyä silloin, kun tie on ollut käymässä kivikkoiseksi. Dr. Seuss, elämäni rakkaus.

Siispä sinulle matkasi alussa. Tässä muutamia lainattuja sanoja, jotka vilpittömästi toivoisin sinun painavan sydämeesi ennen kuin annat itsesi upota tämän maailman vesiin.

You have brains in your head.
You have feet in your shoes.
You can steer yourself
any direction you choose.
You're on your own. And you know what you know.
And YOU are the guy who'll decide where to go.


Tällä reissulla sinä päätät, ja sinun pääsi on taatusti päätöksiin pystyväinen. Voit pompata turistibussin kyytiin ja nauttia kierroksesta, tai painua muitta mutkitta mihin tahansa nokkasi sattuukin osoittamaan. Tärkeintä on, että perustat päätöksesi siihen millaisia intressejä Sinulla on, etkä anna periksi vaikka reitti olisi vaikeakulkuinen.

Out there things can happen
and frequently do
to people as brainy
and footsy as you.

And when things start to happen,
don't worry. Don't stew.
Just go right along.
You'll start happening too.


Joskus voi olla halvaannuttavan pelottavaa saada sen mitä haluaa. Se voi olla pelkoa siitä, että on tullut halunneeksi vääriä asioita, tai että on ehkä lopultakin vääränlainen niihin asioihin joista haaveilee. Sellaiset ajatukset tajunnan alla ovat totta kai kauhistuttavia, mutta tosiasia on etteivät ne pelkäämällä kummene. Ei ihan totta kannata haaskata aikaa huolehtimiseen, asiat menevät joka tapauksessa juuri niin kuin ne ovat mennäkseen. Mikään ei välttämättä ole ennalta määrättyä, mutta se ei tarkoita sitä etteikö siitä voisi tulla tarkoituksenmukaista.

I'm afraid that some times
you'll play lonely games too.
Games you can't win
'cause you'll play against you.

All alone!
Whether you like it or not,
Alone will be something
you'll be quite a lot.


Pahaa pelkään, että näissäkin virroissa on petollisen helppoa hukkua vastavirtaan itsensä kanssa. Vaikka päästäisit toisen ihmisen konkreettisesti ihosi alle, syvemmälle pääsi sisään kuin kukaan muu voi mennä, älä unohda kohdella itseäsi kunnioituksella ja huolenpidolla.

Elämä ei suinkaan ole niin suosittua puuhaa siksi, että se olisi millään tavalla reilu laji. Pervomaa ei ole mikään suojelualue siinä mielessä. Se ei suinkaan aina tule kutsumaan sinua luokseen iloisesti kuin vaaleansinisten silmälasien takaa jollotellen, eikä vahvinkaan tukiverkosto voi varjella sinua siltä, että joinain hetkinä yksikään sielu ei voi olla sinun kanssasi täysin samassa paikassa. Ei varsinkaan silloin kun olet ahtailla. Yksin olet sinä ihminen, tämänkin kaiken keskellä yksin.

You'll get mixed up, of course,
as you already know.
You'll get mixed up
with many strange birds as you go.


Kaikki oudot linnut eivät lennä samaan suuntaan. Aina ei ole helppoa nähdä, minkä parven mukana pääset kotiin ja mikä johdattaa sinut harhaan. Älä koskaan päätä luottaa kehenkään, joka ei herätä sinun luottamustasi.

Today you are you! That is truer than true!
There is no one alive who is you-er than you!


Tämä on kaikkein tärkeintä, olipa sinun perversiosi mikä hyvänsä. Kukaan ei ole täydellinen, ei jokaiselle erityinen, eikä lähellekään aina edes kovin kummoinen noin ylipäätään. Mutta ainoita laatuamme me olemme, meni syteen tai saveen. Tuntuu aika mukavalta ajatella ettei ole kokonaan korvattavissa, vaikkei itseään järin erikoiseksi tuntisikaan. Vaikket osaisikaan olla ylpeä mielihaluistasi, koeta kuitenkin jaksaa olla ylpeä siitä että sinä olet juuri Sinä.

And will you succeed?
Yes! You will, indeed!
(98 and 3/4 percent guaranteed.)


Se on varmempi juttu kuin kondomi. En minä lupaa, että sinä kaikesta löytämästäsi tykkäät, enkä edes sitä että kaikki olisi sinulle ollenkaan hyväksi.

Mutta minä olen aika varma, ettet tule katumaan kun tuli läksittyä. 

- pikkusisko, joka pahoittelee kolumnin törkeää myöhästymistä

Sitaatit Dr. Seussin kuvakirjoista Oh, the Places You'll Go! ja Happy Birthday to You!