Kirjoittaja Aihe: Aseksuaalisuudesta  (Luettu 5555 kertaa)

scar

  • Vieras
Aseksuaalisuudesta
« : 07.09.2018, 13:32 »
Käytin hakua,mutta en löytänyt varsinaista otsikoitua aihetta sanoilla aseksuaalisuus tai aseksuaali.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Aseksuaalisuus

Wikipediasta lainattua:   (ei Hikipediasta :D)

Lainaus
  Aseksuaalisuus on edelleen virallisesti luokiteltu mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöksi. Suomessa käytettävä ICD-järjestelmä ei määrittele aseksuaalisuutta täsmällisesti, mutta se katsotaan ei-elimelliseksi seksuaaliseksi toimintahäiriöksi

Tuota lainattua en tiennyt,enkä tiedä liian paljon muutakaan.
 Huomannut olen,että jotkut täälläkin käyttävät itsestään aseksuaali-ilmausta.
Kuten myös itse,esim.syystä ettei vuosiin ole kokenut riittävästi haluja aktiin.
Wikipedia tietää kertoa,että aseksuaalilla voi kuitenkin olla jopa voimakas halu itse seksiin..

Mitähän ajattelisi näistä.. (?)

Morgul

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 673
  • Galleria
Vs: Aseksuaalisuudesta
« Vastaus #1 : 07.09.2018, 17:08 »
Kuten esimerkiksi autismissa, tuossakin lienee kyseessä ennemminkin kirjo.

rp_

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 183
  • En route vers de nouvelles dimensions.
  • Galleria
Vs: Aseksuaalisuudesta
« Vastaus #2 : 07.09.2018, 17:48 »
Minä tunnen jotenkin kaksi henkilöä, jotka ovat itse kertoneet tuosta aseksuaalisuudestaan ja kolmannen, jonka arvelen olevan sellainen. Tuli silloin itsekin tutustuttua jonkin verran tuohon aiheeseen.

Yksi tapaus tilanteena sai kyllä itselläkin sellaisen ajatusprosessin käyntiin, että "mitä jos sattuisi omalle kohdalle?" Ei siis niin, että itsestäni tulisi aseksuaali, vaan että jos ihastuu henkilöön joka on aseksuaali joka ei tunne lainkaan vetoa seksiin ja ei haluaisi sitä harrastaa. Että kuinka kova paikka se itselle olisi. Varsinkin, kun tämä aseksuaali nainen suomalaiseen tapaan kuningas alkoholin vaikutuksesta johtuen kertoi, kuinka hänellä on paikat kipeät seksistä (yhdynnästä). Vaikkei hän itse tunne lainkaan seksuaalista halua eikä halua harrastaa seksiä, niin oli kuitenkin sitä harrastanut pelkästään siksi, että halusi miellyttää omaa seurustelukumppania. Itse tilanne oli kyllä minunkin mielestäni karmea, kun toinen on aseksuaali joka ei halua seksiä ja toinen taas seksistä normaalisti nauttiva. Kaunista asiassa oli se, että tämä seksuaalinen osapuoli tykkäsi kumppanistaan niin paljon, ettei missään tapauksessa ollut aikanaan halunnut erota, vaikka varmasti oli ollut kova paikka.

Kai tätäkin voisi verrata siihen, että seksuaalisuus on jonkinlainen jana, jossa ollaan vaan eri kohdissa. Että kukaan ei ole aivan täysin hetero tai homoseksuaali, vaan kaikki jotakin siltä väliltä. Aseksuaaleilla käsittääkseni asia menee jotenkin niin, että pitääkö seksiä sen kaikissa muodoissaan vastenmielisenä vai sitten neutraalina asiana, siis jotakin näiden väliltä. (Tämähän ei kerro mitään suuntautumisesta tai siitä että haluaako läheisyyttä). En ihan yksityiskohtiin keskustelussa mennyt, mutta käsitin myöhemmin niin, että tämä nainen kuitenkin sai mielihyvää siitä, että sai tyydyttää kumppaniaan, vaikkei saanut siitä seksuaalista mielihyvää itse (koska ei koe sellaista).

En itsekään ole aiheeseen niin perehtynyt, että tietäisin perusasioita enemmän ja varmaan hukkasin jo scar'in pointinkin asiasta, mutta tänään onkin perjantai.

scar

  • Vieras
Vs: Aseksuaalisuudesta
« Vastaus #3 : 07.09.2018, 17:51 »
Kuten esimerkiksi autismissa, tuossakin lienee kyseessä ennemminkin kirjo.

Taitaapi olla. Autismi on tosin aivojen toimintahäiriö tai ainakin poikkeavuus..

Mutta että joo,on sitä hieman tullut työstettyä ja ymmärrettyä syitä ja seurauksia.
Joskus asiat  ja ajatukset selkiytyvät,kun niistä kirjoittaa edes,lukee toisten ajatuksia ja kokemuksia.

Tavallaan sitä on nähnyt ja kokenut liikaa- joskus sitä voi paatua, tulla tunnelukkoja,voi joutua taistella katkeruutta vastaan, inhoa vastaan yms.

rpmn, hyvää tekstiä. Itse en osaisi minään viikonpäivänä noin selkeästi ;D

Piilukko

  • Vieras
Vs: Aseksuaalisuudesta
« Vastaus #4 : 14.09.2018, 10:06 »
Onhan tuo homoseksuaaleilukin ollut lääketieteen mielestä aivojen toimintahäiriö ja poikkeavuus...

Minusta henkilö, joka on aseksuaalin kumppanin kanssa, ja harrastaa tämän kanssa seksiä niin että toisella paikat kipeytyy kohtelee tätä huonosti.

Jos aseksuaalisuutta on vaikea kuvitella omalle kohdalleen, voi miettiä, millaista on olla esimerkiksi omassa heteroudessaan; aseksuaalisuudessa seksuaalisen mielenkiinnon puute ei kohdistu vain omaan sukupuoleen.

Pentu

Vs: Aseksuaalisuudesta
« Vastaus #5 : 15.09.2018, 11:15 »
Periaatteessa aseksuaalisuus on sitä, ettei tunne seksuaalista viehätystä tai halua. Se ei välttämättä liity siihen etteikö pitäisi seksistä, vaikka sekin toki ainakin oman kokemuksen mukaan aika yleistä.

Aseksuaalisuus pitäisi hetimmiten poistaa tuolta ICD-luokituksista. Kyse ei ole toimintahäiriöstä.

scar

  • Vieras
Vs: Aseksuaalisuudesta
« Vastaus #6 : 15.09.2018, 23:24 »
Periaatteessa aseksuaalisuus on sitä, ettei tunne seksuaalista viehätystä tai halua. Se ei välttämättä liity siihen etteikö pitäisi seksistä, vaikka sekin toki ainakin oman kokemuksen mukaan aika yleistä.

Aseksuaalisuus pitäisi hetimmiten poistaa tuolta ICD-luokituksista. Kyse ei ole toimintahäiriöstä.

Onko sitten ajateltu,että jos ei suku jatku tai ei ole haluja siihen,niin se nyt on ainakin "evoluution" kannalta toimintahäiriötä.
No olen jatkunut yhdellä ihmisellä, hallelujaa  :))

On todettava,että jos vertaan itseäni esim.tämän Baarin väkeen,niin tunnen olevani aseksuaali/libido on lähellä nollaa.
Tämmöisiä keskusteluja kuitenkin käy lähinnä täysin anonyyminä mieluiten ja mulla ei ole sitä mahista,koska niin kauan kuitenkin ollut mukana tai heppoisesti jossain omassa "bdsm-kuplassa" roikuskellut  :)

Nick

  • Vieras
Vs: Aseksuaalisuudesta
« Vastaus #7 : 15.09.2018, 23:39 »
Mites avoimet suhteet tai polypallot.....kai siihen N+1 henkilöä mahtuu jokunen pienemmälläkin libidolla?

scar

  • Vieras
Vs: Aseksuaalisuudesta
« Vastaus #8 : 16.09.2018, 00:00 »
Mites avoimet suhteet tai polypallot.....kai siihen N+1 henkilöä mahtuu jokunen pienemmälläkin libidolla?
Jos tämä oli mulle,niin totean,että  kaikki rakkaimmat ystäväni ovat,yllatys yllatys,kinkyjä..ja aina vain näemmä lisääntyy. On polyja ja ties mitä titityy-päitä,muutama  :))

(Mutta jos koitettas tossa otsikossa olla ainakin löyhästi- )

Lisään vielä:  Minut tuntevat ymmärtävät tuon "titityyn" ottaa huumorilla ja hekotellen tai ainakin pieni pilke silmäkulmassa- koska meikä  :))
« Viimeksi muokattu: 16.09.2018, 00:29 kirjoittanut scar »

Jännä92

Vs: Aseksuaalisuudesta
« Vastaus #9 : 18.09.2018, 21:15 »
Periaatteessa aseksuaalisuus on sitä, ettei tunne seksuaalista viehätystä tai halua. Se ei välttämättä liity siihen etteikö pitäisi seksistä, vaikka sekin toki ainakin oman kokemuksen mukaan aika yleistä.

Aseksuaalisuus pitäisi hetimmiten poistaa tuolta ICD-luokituksista. Kyse ei ole toimintahäiriöstä.


Tämä

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: Aseksuaalisuudesta
« Vastaus #10 : 19.09.2018, 14:13 »
Demiseksuaalisuus-ketjussa Alexis (vieras-nikki) kommentti aseksuaalisuudesta antaa oikein hyvän kuvan siitä, mistä tässä on kyse.
https://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=15543.msg395968;topicseen#new

Jännä92

Vs: Aseksuaalisuudesta
« Vastaus #11 : 19.09.2018, 14:51 »
Demiseksuaalisuus-ketjussa Alexis (vieras-nikki) kommentti aseksuaalisuudesta antaa oikein hyvän kuvan siitä, mistä tässä on kyse.
https://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=15543.msg395968;topicseen#new


Joo Alexisin kommentti oli asiallinen :)

scar

  • Vieras
Vs: Aseksuaalisuudesta
« Vastaus #12 : 19.09.2018, 17:37 »
Kiitos linkistä aiheeseen. Tämä on aika hieno päivä,kun viimein valaistui jotain oleellista.
Hakuahan yritin,mutta kun linkin otsikko ei vastannut hakusanoja  :))

Pinku

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 539
  • Babygirl
  • Galleria
Vs: Aseksuaalisuudesta
« Vastaus #13 : 20.09.2018, 00:03 »
Mie olen aseksuaali ja en kyllä sitten yhtään näin autisminkirjolaisena allekirjoita tuota, että on joku kirjo. Sille joka haluaa seksiä vain vahvan tunnetilan kanssa on eri nimike. Baarissa, siis täällä oon saanu aivan järkyttävän törkeitä kommentteja. Mene terapiaan, oot sairas, eikö sulle olis joku aivoleikkaus tai pilluleikkaus hyvä, dädi on noin komea että vonkaa varmana ja niin edelleen. Aseksuaalisuus ei ole sairaus, se ei ole vamma eikä siitä kärsi. Ainoastaan siitä kärsii, kun ympärillä olevat ihmiset pitävät sairaana. Mehän ollaa Setassa ja musta on alkanu tuntumaan, että aseksuaalit on ainoa seksuaalinen vähemmistö, jota koitetaan koko ajan käännyttää ja meitä koitetaan muuttaa.

Kuinka moni menis sanomaan homolle, että mene johonkin aivoleinkaukseen, niin susta tulee hetero. Seksuaalisuus on muutakin kuin yhdyntä. Seksuaalisuus on sitäkin, että mie näytän siltä miltä haluan. Enemmän se sekasi on vähän niinkuin joku asia mikä ei ole millään muotoa tärkeä. Ilman sitä voi elää ja se ei vaan kiinnosta. Monet aseksuaalit joiaa tiedän ja tunnen on neitsyitä ja ikää on 40+. Me saadaan tyydytys jostain muusta, itelle se on pikkuistelu sekä keskustelut. Se ihminen on tärkeä ja se persoona. On tutkimus, jossa todetaan että useat Aspergerit ovat aseksuaaleja ja suosittelen lukemaan esitteen netissä kuin Asperger ja parisuhde, se kertoo aseksuaalisuudestakin aika hyvin. :)

Mieki olen joutunut häpeään itteäni ja piilottelin omaa seksuaalisuutta, mutta en ennää. Minusta tuntuu, että tämä kommentti varmana provosoi monia, mutta toivoisin että ei nakata "hauskaa läppää" kuinka oikea piiskaus/mies/kyrpä/dildo/sessio/pullaresepti/dädi/dickpic saa aseksuaalit mouruamaan.

Tavallaan sen voi havaita näinkin, että vapaaehtoisesti lapseton ei tarvitse lapsia itelle omaan elämään, niin aseksuaali on vapaaehtoisesti seksitön. Ei ole tarvetta tehä lasta, eikä ole tarvetta olla yhdynnässä, harrastaa suuseksiä tai käsiseksiä.

Rautakäsi

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 538
  • Enimmäkseen harmiton
  • Galleria
Vs: Aseksuaalisuudesta
« Vastaus #14 : 20.09.2018, 07:27 »
Mulla on iät ja ajat ollut fiiliksiä jotka olisi parhaiten selitettävissä jonkin sortin aseksuaalisuudella. Mutta fiilikset myös vaihtelevat eikä oikeastaan mikään yksittäinen termi ole oikeasti sopiva.