Dominoiva luonne tarkoittaa minulle sitä että otan luonnostani vastuuta muista. Heidän hyvinvoinnistaan, jaksamisestaan, hyvästä olosta. Siedän huonosti perseilyä, joten puutun rakkaideni huoliin luonnostani, ohjaan, neuvon ja autan. En myöskään pelkää konflikteja, riitoja, joten tällainen ajatus ei estä minua ottaantumasta asioihin, joissa nään kehitettävää tai joista subi itse kärsii.
Älykkyys on tärkeä piirre domilla, etenkin sosiaalinen älykkyys. Tarvitsee olla herkkä näkemään toisen tarpeita, tulkitsemaan niitä ja halukas täyttämään niitä.
Perheessäni on myös paljon opettajia eli tällainen "koulutus" tulee äidinpuolelta luonnostaan. Osaan olla melko jämäkkä ja tinkimätön kun tullaan hyvään käytökseen ja etikettiin.
Osaan myös sanoittaa subille sen mistä kiikastaa. Selkeät, hyvät ohjeet ovat subeile turvaa tuova tekijä. Ei auta valittaa että subin toiminta on perseestä, jossei sitä osaa itse korjata. Täten kyky kommunikoida subille on äärimmäisen tärkeä. Subeilta hyväksyn helpommin vaitonaisuutta, sitä että kuuntelevat hiljaa ja tekevät mitä sanotaan, itse mitään ilmaisematta. Toki toivon subilta myös kykyä kommunikoida mutta subin ujous ja hiljaisuus ei haittaa mielestäni samalla tavalla. Mutta dominanssissa kommunikoiminen on vitun tärkeää kun hommaa viedään ja kannetaan vastuuta.
Toki sitten rehellisyys, suoruus, rohkeus on aika tärkeitä piirteitä.
Että tuntee itsensä ja on temperamentiltaan vakaa ja ennakoitava.
Dom menettää tosi helposti asemansa mun silmiin jos käytös on poukkoilevaa tai on hukassa elämänsä kanssa.
Myös sadismi ja ihmisläheinen huumori on tärkeää. Armo. Koska subin kasvu vie aikaa.
Kyky hoivata ja huolehtia ja huomata missä tällaiset kehityskohteet ovat.
Hirveen kiva myös jos dom tietää luonnostaan mihin hän on menossa. Määrätietoisuus tuo monille turvaa.