Kirjoittaja Aihe: Markkina-arvosta  (Luettu 15196 kertaa)

Macy

  • Vieras
Vs: Markkina-arvosta
« Vastaus #30 : 29.10.2018, 20:33 »
Kertosko joku viisaampi mun markkina-arvon, ni osaa suhteuttaa ja osallistua sitten keskusteluun?  ;D

lemmikki

Vs: Markkina-arvosta
« Vastaus #31 : 29.10.2018, 20:54 »
Tähän pitäs kehittää joku luotettava testi.

Macy

  • Vieras
Vs: Markkina-arvosta
« Vastaus #32 : 29.10.2018, 20:58 »
Tähän pitäs kehittää joku luotettava testi.

Osa ainakin osasi heittää numeroita, ni saa jakaa mullekki tai kertoa arvoasteikon  O:-)

Mr.Black

Vs: Markkina-arvosta
« Vastaus #33 : 29.10.2018, 21:23 »
Kukaan ei näitä voi sanoa tuntematta ihmistä, kuva ei kerro ihmisestä yhtään mitään.
Mikä ylipäätään on markkina arvo? Toisen jäte on jonkun aarre.

Jägermies

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 379
  • Noviisi
  • Galleria
Vs: Markkina-arvosta
« Vastaus #34 : 29.10.2018, 21:28 »
Kertosko joku viisaampi mun markkina-arvon, ni osaa suhteuttaa ja osallistua sitten keskusteluun?  ;D
Se on ihan hyvä.

Omppu

  • Ketjureaktio
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 140
  • Galleria
Vs: Markkina-arvosta
« Vastaus #35 : 29.10.2018, 21:58 »

Jos ajattelee keskiarvoa niin karkeasti jos heittää, että puolelle olisin "ok, voisin ehkä.." Pienelle osalle "wau" ja joillekki "yök". Ni arvoasteikon ollessa 0-10 sijottuisin puoliväliin. Kuten jokanen?

Liian lyhyt, liian laiha, liian pyöreä, liian pienet rinnat, liian suuret rinnat, ei tarpeeks nätti, turhanki kaunis, liikaa yleissiivistystä, liian tyhmä, liian äänekäs, liian hiljanen, liian vahvoja mielipiteitä, liian sitä tätä ja tota.

Notta mun markkina-arvo olkoot keskiarvolta 5. Kuten oli sillon aikanaan reilu 15kiloa isompana.

Ihan kun tällä olisi väliä. Mulle riittää et joku tykkää nyt monesta asiasta minussa ja loppuja sietää ja se joku on mun makuun. Ja onhan tietty kauheen kiva et muutama muukin tykkää, edes ulkonäöstä, vaikkei se ole Niin tärkeetä. Huomiohuoraus kuitenki parantaa fiilistä aina ku farkut puristaa liikaa  :love:

Raukkauella yks ihan tarpeeks täydellinen.

D79Mies

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 724
  • Haista vittu ei ole turvasana.
  • Galleria
Vs: Markkina-arvosta
« Vastaus #36 : 29.10.2018, 22:02 »
Tuntuu, että ihmiset hieman sekoittavat arvon ja markkina-arvon. Markkina-arvo viittaa kysynnän ja tarjonnan suhteeseen, ei siihen kuinka arvokas joku on ihmisenä. Jos parisuhdemarkkinoilla kaltaisellesi on enemmän tarjontaa kuin kysyntää, on markkina-arvosi huono. Se ei kuitenkaan ole sama asia, kuin arvo tai ihmisarvo. Se kertoo vaan, kuinka paljon kysyntää on markkinoilla. Ai millä orjamarkkinoilla? Sekin on vain termi, jota käytetään talousteorioiden yhteydessä vaikka mihin, koska kapitalismin katsotaan pyörivän taustalla vähän kaikessa.
Olin kirjoittamassa jotakin samaa, mutta sepä tuli jo Kahlitsijan kynästä. Toisin sanoen joku "arvokas" ihminen voi olla markkina-arvoltaan arvoton väärässä paikassa.

Toiseksi... Asioiden epämiellyttävyys ei tee niistä epätosia.

Kolmanneksi... Se tärkein: "Miehen markkina-arvo oli korkeimmillaan vajaan 40 vuoden ja naisten vajaan 30 vuoden tienoilla." Kröhm, minä täytän kohta 40, wink-wink!  ;D ;D ;D

Ja sitten neljänneksi, jo vakavammin... Pidemmässä juoksussa eri palikoiden tasapaino alkaa korostumaan, eikä banaaneilla pysty korvaamaan luumujen puutetta.

ipoint

Vs: Markkina-arvosta
« Vastaus #37 : 30.10.2018, 17:07 »

Jos ajattelee keskiarvoa niin karkeasti jos heittää, että puolelle olisin "ok, voisin ehkä.." Pienelle osalle "wau" ja joillekki "yök". Ni arvoasteikon ollessa 0-10 sijottuisin puoliväliin. Kuten jokanen?

Liian lyhyt, liian laiha, liian pyöreä, liian pienet rinnat, liian suuret rinnat, ei tarpeeks nätti, turhanki kaunis, liikaa yleissiivistystä, liian tyhmä, liian äänekäs, liian hiljanen, liian vahvoja mielipiteitä, liian sitä tätä ja tota.

Notta mun markkina-arvo olkoot keskiarvolta 5. Kuten oli sillon aikanaan reilu 15kiloa isompana.

Ihan kun tällä olisi väliä. Mulle riittää et joku tykkää nyt monesta asiasta minussa ja loppuja sietää ja se joku on mun makuun. Ja onhan tietty kauheen kiva et muutama muukin tykkää, edes ulkonäöstä, vaikkei se ole Niin tärkeetä. Huomiohuoraus kuitenki parantaa fiilistä aina ku farkut puristaa liikaa  :love:

Raukkauella yks ihan tarpeeks täydellinen.
:love:

Dante79

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 378
  • Don't give up on your dreams. Keep sleeping.
  • Galleria
Vs: Markkina-arvosta
« Vastaus #38 : 30.10.2018, 21:54 »
Olen ollut huomaavinani aavistuksen enemmän "käyksä täällä usein" -henkisiä lähestymisiä omalla kohdalla sen jälkeen kun laihdutin itteni 3XL-kokoluokasta normaalipainolukemiin. Eli kai markkina-arvokäsitteissä jotain perää saattaa olla...

Tuntuu että loppupeleissä ihmiset yleensä kuitenkin kokee siellä parisuhteiden kirpputorilla kiinnostaviksi sellaisen käytetyn tavaran joka tuntuu olevan jollain tapaa samankaltaisista taustoista kuin itse, omiin aaltopituuksiin sopivalta, oli markkina-arvot sitten mitä tahansa.

SaRu

Vs: Markkina-arvosta
« Vastaus #39 : 31.10.2018, 07:26 »
Herää taas kiitollisuus siitä että en ole markkinoilla niin ei tarvii yrittää nostaa 0-arvoaan mihinkään  :blank:

UW

  • Vieras
Vs: Markkina-arvosta
« Vastaus #40 : 31.10.2018, 08:26 »
Itselle markkina-arvo on erittäin vahvasti humoristinen termi jota käytetään vain oikeissa yhteyksissä jossa tosikot eivät pääse loukkaantumaan. Itse en millään tavalla rinnasta arvoon, tai erityisesti ihmisarvoon  ;)

Tuntuu, että ihmiset hieman sekoittavat arvon ja markkina-arvon. Markkina-arvo viittaa kysynnän ja tarjonnan suhteeseen, ei siihen kuinka arvokas joku on ihmisenä. Jos parisuhdemarkkinoilla kaltaisellesi on enemmän tarjontaa kuin kysyntää, on markkina-arvosi huono. Se ei kuitenkaan ole sama asia, kuin arvo tai ihmisarvo. Se kertoo vaan, kuinka paljon kysyntää on markkinoilla. Ai millä orjamarkkinoilla? Sekin on vain termi, jota käytetään talousteorioiden yhteydessä vaikka mihin, koska kapitalismin katsotaan pyörivän taustalla vähän kaikessa.

SuurRealisti

  • Vieras
Vs: Markkina-arvosta
« Vastaus #41 : 31.10.2018, 12:54 »
Itse ymmärrän markkina-arvoteorian vain yhtenä työkaluna hahmottaa tuota niin hankalaa parinvalinnan mekanismia.
Se on meille suoraviivaisille, insinööri-tyypeille sopiva. Humaniikan ihmelapset voivat miettiä asian vaikka sateenkaarina, kukkina ja mehiläisinä, mutta totuus on, että jokainen meistä on omasta tilastaan, ulkonäöstään ja älystään  jotain mieltä ja potentiaalisen kumppanin astuttua näkökenttään, muutaman sekunnin jälkeen hänestä jotain mieltä.
Ihan sama, onko se murtoluku vai vaan + tai -, sellainen kuitenkin syntyy ihan itsestään.

Usein ihmisen käsitys omasta markkina-arvostaan on matalampi, kuin voisi ulkoapäin päätellä.
Tämä mahdollistaa tilanteen, jossa molemmat osapuolet voivat kokea "tekevänsä hyvät kaupat", eli sisäinen mekanismi käskee lyömään kaupat kiinni heti ja erittää mielihyvähormooneita.



lemmikki

Vs: Markkina-arvosta
« Vastaus #42 : 31.10.2018, 16:01 »
Täytyy tunnustaa, että otsikossa on vahvasti klikkihuorauksen makua. Mutta itsekin näen markkina-arvoteorian ihan käypänä tapana hahmottaa asioita. Eikä sillä tarvitse olla yhtään mitään tekemistä ihmisarvon kanssa.

Kysynnän ja tarjonnan lait määrittävät markkina-arvon. Toki parinmuodostuksessa joku voi olla sinulle täysi kymppi, vaikka noin yleensä hänellä ei olisi "korkea markkina-arvo". On vaikea kuvitella mitään, millä olisi sama arvo kaikille ja kaikkialla.

Ihmisillä on joskus kumma tapa päättää, mitä toinen etsii. Aika usein saa kuulla esimerkiksi puolileikillään heitettyjä juttuja siitä, miten tekisi kaikkensa saadakseen jonkun, jos olisi 10/20/30 vuotta nuorempi. Tai nuori ja nätti. Tai mitä ikinä. Eikö silloin samalla päätä, että toinen on juurikin kiinnostunut vaikkapa oman ikäisistään.

Samoin on aika yleistä äimistellä pareja, joissa on jokin epäsuhta. Joidenkin kohdalla se tunnutaan hyväksyttävän paremmin kuin toisten. Hyvänä esimerkkinä nuo suuret ikäerot. Fakta kuitenkin on, että kukaan ei näe itseään, niinkuin muut näkevät.  Eikä tutustumatta voi oikeastaan tietää millaisia asioita joku arvottaa. Eikö kinkyjen julkisesti tehdyssä lokeroinnissa ole pohjimmiltaan kyse siitä, että helpotetaan seuranhakua rajaamalla etukäteen jotain pois. Onko silloin riski, että jää huomaamatta se palapelin palanen, joka sopisi juuri täydellisesti omiin koloihin (tirsk), koska oletetaan jotain ehdotonta omasta tai toisen tarpeista? Onko kinkyys joillekin juuri sellainen palapelin osa, jonka on vain loksahdettava?

Sitä mää oikeastaan yritin kysyä, enkä sitä, että paljonko maksaa.

Seuraavaksi vois ehkä verrata kuvagalleriaa tai kinkybileitä lehmä- tai koiranäyttelyyn ja puhua muotovalioista. Niillekinhän on muuten jotkut kriteerit olemassa, silti tuomariston henkilökohtaisella maulla on väliä, ja ne vähemmän sertejä keränneet on ihan yhtä rakkaita omistajilleen.

Punapää

  • Vieras
Vs: Markkina-arvosta
« Vastaus #43 : 01.11.2018, 09:46 »
Kukaan ei näitä voi sanoa tuntematta ihmistä, kuva ei kerro ihmisestä yhtään mitään.
Mikä ylipäätään on markkina arvo? Toisen jäte on jonkun aarre.

Jäin muutaman muun tavoin pohdiskelemaan omaa osuuttani tässä. Lyhyesti näin:
Koen erittäin vahvasti markkina-arvoni olevan hyvin alhainen, ehkä 0-10 asteikolla noin 1 (jos tälläisiä numeroita nyt oikeasti voi käyttää  :)) ). Miksikö? Koska olen täysin Kahlitsijan omistuksessa ja olemme hyvin pitkälti monogamisia. Hänellä on se valta päättää saako joku koskea muhun, ei mulla. Voi olla, että se taas puolestaan nostaa hieman Kahlitsijan markkina-arvoa  ;D

Sen sijaan koen olevani ihmisenä arvokas, itselleni ja monille muille. Pyrin elämään mielestäni hyvien arvojen mukaan (niinkun varmaan kaikki), autan läheisiäni ja teen tärkeää työtä ihmisten auttamiseksi, myös vapaaehtoistyössä olen ollut mukana. Mutta tämä tai mitkään muutkaan asiat eivät muuta sitä että ns. markkinoilla olen lähes arvoton, olinpa nuori ja nätti tms..

fen84

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 503
  • Galleria
Vs: Markkina-arvosta
« Vastaus #44 : 01.11.2018, 11:16 »
Mut liittyykö se saavutettavuus ja markkina-arvo toisiinsa, Punapää? Koska jos ei kuiteskaan seuraa oo vailla niin silloin voidaan musta lähinnä puhua teoreettisesta markkina-arvosta, ja siihen se saavutettavuus tuskin vaikuttaa, kun se on vähän niinkuin se oletus ettei oo "markkinoilla".