Kirjoittaja Aihe: Miten päättelet katkaistun köytesi?  (Luettu 16928 kertaa)

st_barbara

  • Vieras
Vs: Miten päättelet katkaistun köytesi?
« Vastaus #15 : 29.01.2013, 21:28 »
Kiitos vanhan ketjun etsimisestä ja vinkeistä.

Sitten pitäisikin miettiä, että aionko olla laiska, nokkela vai perfektionisti  >:D

kuuliainen

  • Vieras
Vs: Miten päättelet katkaistun köytesi?
« Vastaus #16 : 30.01.2013, 09:32 »
Yksi helppo ja nopea tekniikka on käyttää sähköjohtoliitosten eristämiseen tarkoitettua liimallista kutistemuovisukkaa.
Niitä on esim Motonetistä saatavana kohtuuhintainen setti, jossa on eri halkaisijalla olevia noin 20cm pitkiä pätkiä.
Värinä ainakin tumman harmaa, saattoi olla kyllä muunkin värisiä.

Leikataan noin 20mm pätkä sukkaa ja pujotetaan se köyden päähän hiukan katkaisukohdan ohi.
Kutistetaan kuumailmapuhaltimella tai itse käytän pientä näppärää sytkärikaasulla toimivaa puhalluslamppua.
Liitoksen annetaan hetki jäähtyä, jolloin liima jämähtää kiinni.
Leikataan terävällä veitsellä esim mattopuukolla sukan vierestä.

Toimii myös liukkaille polyesterisilkkiköysille, jotka purkautuvat todella herkästi.
 

Earthend

  • Vieras
Vs: Miten päättelet katkaistun köytesi?
« Vastaus #17 : 02.02.2013, 00:27 »
Yksi helppo ja nopea tekniikka on käyttää sähköjohtoliitosten eristämiseen tarkoitettua liimallista kutistemuovisukkaa.
Käsiteltiin omat köydet vähän aikaa sitten tavallisella kutistesukalla, ja itse ainakin tykkään niiden ulkonäöstä ja toiminnallisuudesta. Eri väreillä saa kivasti eroteltua köydet toisistaan.

Nemean

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 257
  • Varjoissa viihtyvä yksilö
  • Galleria
Vs: Miten päättelet katkaistun köytesi?
« Vastaus #18 : 05.02.2013, 20:39 »
Köyden materiaalista riippuen olen itse polttanut köyden päät sytkärillä (tai tulitikuilla) ja hieronut sen jälkeen päät kiinni tai tasaiseksi.
Köydenpään polttaminen tekee yleensä narunpäät koviksi, joten kovin pitkältä matkalta ei naruja kannata polttaa.

Aino

  • Vieras
Vs: Miten päättelet katkaistun köytesi?
« Vastaus #19 : 06.02.2013, 09:02 »
Ja nokkelampi kaverihan tekee tuon whippingin eri mittaisille köysille joko eri värillä tahi hieman eri tekniikalla, minkä perusteella köyden pituus on tarvittaessa helppo selvittää tämän koodauksen avulla.

Enpä olisi varmaan itse keksinyt olla näin nokkela, mutta otin vinkistä vaarin ja tein näin! Hyviä, erivärisiä päättelylankoja sain, kun purin neulontaan käytettävästä hamppulangasta (jota on kertynyt useampaa väriä varastoihin) rihmoja, ja päättelin niillä.

zognored

  • Vieras
Vs: Miten päättelet katkaistun köytesi?
« Vastaus #20 : 05.03.2013, 02:28 »
Ennen en päätellyt ollenkaan. Se köysi mikä minulla oli ei purkautunut liian nopeasti ja sitten sitä voi pätkiä sen purkautuneen pään.

Nykyisin sellainen köysi että polttamalla päättyy näppärästi. Minulle se kova pää on itse asiassa hyvä kun itsesitoessa sen voi ujuttaa helpommin vaikka ranteiden välistä.

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2785
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Miten päättelet katkaistun köytesi?
« Vastaus #21 : 05.03.2013, 08:48 »
Ennen en päätellyt ollenkaan. Se köysi mikä minulla oli ei purkautunut liian nopeasti ja sitten sitä voi pätkiä sen purkautuneen pään.

Nykyisin sellainen köysi että polttamalla päättyy näppärästi. Minulle se kova pää on itse asiassa hyvä kun itsesitoessa sen voi ujuttaa helpommin vaikka ranteiden välistä.
Muuten ihan ok, mutta köyttähän EI työnnetä vaan vedetään...jolloinka kovasta päästä ole hyötyä.

Itse rihmaiiin (ompelin) nuo päät karhunlangalla, mutta en nyt enään ole aivan varma olisko sittenkin nuo perinteiset solmut vain parempi....omaan silmään ovat kauniimpia.

zognored

  • Vieras
Vs: Miten päättelet katkaistun köytesi?
« Vastaus #22 : 05.03.2013, 22:03 »
Muuten ihan ok, mutta köyttähän EI työnnetä vaan vedetään...jolloinka kovasta päästä ole hyötyä.

Kyllä sitä itseään solmuun vetäessä välillä työnnelläänkin. Kaikilla tyyleillä millä lopputulokseen vain pääsee.

KalvinK

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 639
  • Tykkää sitoa nättejä nakuja naisia.
  • Galleria
Vs: Miten päättelet katkaistun köytesi?
« Vastaus #23 : 05.03.2013, 22:11 »
Köyden materiaalista riippuen olen itse polttanut köyden päät sytkärillä (tai tulitikuilla) ja hieronut sen jälkeen päät kiinni tai tasaiseksi.
Köydenpään polttaminen tekee yleensä narunpäät koviksi, joten kovin pitkältä matkalta ei naruja kannata polttaa.

Jos haluaa polttaa (sulattaa) nuo köyden päät, eikä halua kovia köyden päitä, niin tällöin kannattaa se polttaminen/sulattaminen tehdä noin sentin-parin verran köyden päästä ja katkaista köysi muutaman millin päästä sitä sulatetun osuuden alkua. Tällöin köyden pää jää pehmeäksi, mutta köysi ei kuitenkaan purkaudu. Pienellä kokeilulla löytyy kuinka pitkältä matkalta ja kuinka voimakkaasti sulattamalla päättelystä tulee hyvä. Itse sulatan noin sentin-pari matkalta ja hyvin kevyesti, että vain pintakerros ehtii sulaa, jolloin köyden päästä ei tule oikeastaan edes kova.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2013, 22:26 kirjoittanut KalvinK »

vaeltaja

Vs: Miten päättelet katkaistun köytesi?
« Vastaus #24 : 23.07.2018, 22:52 »
Keinokuitu: sailmaker's whipping
Luonnonkuitu:
- 8m: thistle knot
- 10m: double mathew walker
- alle 8m: mathew walker

Nick

  • Vieras
Vs: Miten päättelet katkaistun köytesi?
« Vastaus #25 : 23.07.2018, 23:49 »
helppo päätellä jäljistä ja pituudesta

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1870
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Vs: Miten päättelet katkaistun köytesi?
« Vastaus #26 : 24.07.2018, 07:00 »
Aikaisemmin rihmasin päät, jatkoin köysiä lippusolmulla sitoessani. Mutta siinä jää köyden päät törtöttämäön rumasti sivulle.

Kaikissa kohdissa on nyt solmut päissä ja jatkan niitä perinteisempää tapaan. En ole oikein solmuihin tottunut, mutta joskus kenties.

Teet uudet köydet nostolinjoihin, ne rihmaan erotukseksi sidontaköysistä.

Sauli

Vs: Miten päättelet katkaistun köytesi?
« Vastaus #27 : 24.07.2018, 08:22 »
Poltettu päistä kaasulieden liekillä ja solmu vedetty päähän. Pelkällä solmullakin ehkä pärjäisi ja vaikkei se ihan superesteettinen juttu olekaan, niin on jatkamisen kannalta käytännöllisin.