Kirjoittaja Aihe: Välineiden huolto  (Luettu 3203 kertaa)

runkkenstain

  • Vieras
Välineiden huolto
« : 06.11.2018, 18:58 »
Tuli mieleen etä kuinka porukka huoltaa välineitään esim nahksisia piiskoja ym vastaavia? Luulisi niidenkin vaativan huoltoa(jotain rasvausta ehkä?)että kestävät pidempään käyttökunnossa. Kertokaapa vinkkejä

Kesyeläin

Vs: Välineiden huolto
« Vastaus #1 : 07.11.2018, 06:46 »
Nahkahan kuivuu pikkuhiljaa, eli sunkin mainitsema rasvaus (tarpeen mukaan muun puhdistuksen ohessa) pidentää käyttöikää, kun nahka taipuu eikä murru.
Hyvä rasva tähän hommaan, no siihen loppuu mun ammattitaito, hevostarvikkeena myytävää valjasrasvaa olen kuullut käytettävän ja itse rasvasin hevosten suitsia joskus ihan rypsiöljyllä. Voisin veikata, että kaikenmoiset vauvaöljyt on kans ihan käypiä.
(Muuten välinehuoltoon liittyen niin vauvaöljy on ainakin köysiin sopivaa)

Itse vähän piiskan käyttöalueesta riippuen välttelisin kyllä hajustettuja tuotteita.

Rosmarin79

Vs: Välineiden huolto
« Vastaus #2 : 07.11.2018, 13:40 »
Nahkavehkeitä on tullut huollettua harrastuksen kautta jokunen vuosi.
Nahan säilytykseen ensinnäkin on yksi hyvä sääntö että missä voi sulaa niin nahka palaa.
Itse olen mieltynyt Stubbenin satulasaippuaan, Butet Akene rasvaan. Effaxin tuotteet on kans jees. Valikoima on laaja ja kaikilla mitä täältä kaupasta saa niin pärjää.
Hyvälaatuinen nahka kannattaa etenkin hoitaa ja ominaisuudet paranee vaan ajan kanssa käytössä. Mut kohtuus hoidossa. Liika läträys pilaa ne toivotut ominaisuudet.

Talitintti

  • Vieras
Vs: Välineiden huolto
« Vastaus #3 : 27.04.2019, 21:05 »
Nahkakengät olen huoltanut rasvaamalla mehiläisvahalla, jota saa ihan kenkäkaupoista. Luulisin, että nahka kuin nahka, niin se on ihan pätevä aine huoltoon.