Kirjoittaja Aihe: Bilelippujen hinnoitteluperusteista  (Luettu 8635 kertaa)

latexbun

  • Vieras
Bilelippujen hinnoitteluperusteista
« : 06.12.2018, 20:34 »
Aloitan bilelippujen hinnoittelusta oman aiheensa ja lainaan nyt alkuun omia foorumiviestejäni tuolta Wildclubin tapahtumaa koskevasta ketjusta.

Kyllä, kyseessä on yleinen käytäntö monellakin klubilla ja tavoitteena on houkutella paikalle enemmän naisia. Ongelmana kuitenkin on, että tämä hinnoittelu voi tavallaan tehdä naisista "kauppatavaraa" sillä alhaisempi hinta koetaan epäreiluksi ja hinnalle saatetaan haluta vastinetta näiden halvemmalla sisään päässeiden naisten kustannuksella. Joku maksaa, tavalla tai toisella. Naisetkin tykkäävät panna. Tasahinnoittelu on tätä päivää, sukupuolittunut hinnoittelu on yhtälailla eilistä, kuin miesten ja naisten hiustenleikkuun hinnoittelu riippumatta hiusten pituudesta. Koen että sama pääsymaksu jokaiselle säästää paitsi vaivaa lipunmyynnissä, mutta myös madaltaa kynnystä osallistua tapahtumiin. Ihminen ei aina itsekään osaa tai halua määritellä sukupuoltaan ja helpottaa huomattavasti, kun ei tarvitse tehdä asiasta mitään numeroa siellä lipunmyynnissäkään. Sukupuolisuuden sisäinen kokemus ei aina vastaa ulkoista olemusta.

Aiheen tarkoitus ei ole varsinaisesti puuttua hinnoittelukäytäntöön, vaan tarkoituksena on aktivoida asiallista foorumikeskustelua esimerkiksi sukupuoleen ja siihen liittyvien ulkoisten tekijöiden aiheuttamien olettamusten perusteina olevista bilelippujen hinnoista.

Osallistuisitko tai oletko osallistunut bileisiin, joissa lipun hinta määräytyy sukupuolesi mukaan?
Mitä mieltä olet tällaisesta hinnoittelusta?
Onko sinusta hyväksyttävää, että ulkopuolinen henkilö lipunmyynnissä määrittelee sinun sukupuolesi?
Koetko tasavertaisen hinnoittelun hyvänä vai huonona asiana?
Millaisia kokemuksia sinulla on aiheesta?

Toivon että keskustelu säilyy asiallisena ja muut huomioon ottavana. Yhteiskunnalliset kannanotot eivät kuulu tällä kertaa tähän, nyt puhutaan lippujen hinnoitteluperusteista.

Omppu

  • Ketjureaktio
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 140
  • Galleria
Vs: Bilelippujen hinnoitteluperusteista
« Vastaus #1 : 06.12.2018, 20:44 »
Kuulostaa varsin typerältä määritellä sukupuolen mukaan. Eikö se riitä, että eri hinnat jonkun alan järjestön jäsenille ja niille, jotka eivät ole. Tähän on jopa joitain perusteita, sukupuoli jaolle ei.

Tuli

  • Vieras
Vs: Bilelippujen hinnoitteluperusteista
« Vastaus #2 : 06.12.2018, 20:46 »
Mä en ole käynyt, enkä kävisi bileissä, joissa on hinnoittelu sukupuolen mukaan. Pidän sukupuolitettua hinnoittelua indikaationa siitä, että ilmapiiri ja tilan säännöt eivät ehkä ole niin hyviä, että naisia olisi muuten paikalla nauttimassa olostaan.

Lähden bileisiin joko seuralaisen kanssa, jolloin epätasainen hinnoittelu on mielestäni ikävää tai sitten yksin ilman aikomusta etsiä itselleni tuntemattomista seksiseuraa, jolloin epätasainen hinnoittelu on myöskin ikävää.

Lisäksi näin muunsukupuolisena en jaksaisi käydä keskustelua siitä, mikä mun sukupuoleni on. Ja jos järjestäjän mielestä sukupuolia on kaksi, siinä on yksi hyvä lisäsyy jättäytyä pois.

Jos joku haluaa sellaisia bileitä järjestää, siitä vaan. Kaikenlaisia juttuja voi tehdä ja toteuttaa, mutta minua ei kiinnosta osallistua.

vanDaali

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 662
  • Kutsumapronomini: "se"
  • Galleria
Vs: Bilelippujen hinnoitteluperusteista
« Vastaus #3 : 06.12.2018, 20:52 »
Ihan käytännön juttuna nyt on jo monissa bileissä ollut jako esim smurffit / muiden yhdistysten / ei-jäsenet ja kun kokonaismäärä bileisiin on esim 100, niin noiden kesken on sitten lippukaupoissa joutunut tasaamaan lippujen määriä pinosta toiseen myynnin edetessä.

Jos tuohon lisätään vielä jako miehet / naiset / muut, niin kombinaatioita tulee ihan liikaa sekä ostajalle että myyjälle. Lisäksi mikä on estynyt eikä sen vuoksi kykene tulemaan, liian monimutkainen lippujärjestely hankaloittaa lipun edelleenmyyntiä tarvitsevalle.


ofelia

Vs: Bilelippujen hinnoitteluperusteista
« Vastaus #4 : 06.12.2018, 20:57 »
Ennemmin laittaisin vaikka opiskelija-alennuksen. Työssäkäyvillä ihmisillä harvemmin vaikuttaa osallistumisintoon se maksaako lippu 5€ vähemmän tai enemmän. Lisäksi tuntuisi lähinnä kiusalliselta maksaa vain sukupuolen takia eri hintaa kuin joku toinen.

Draugo

Vs: Bilelippujen hinnoitteluperusteista
« Vastaus #5 : 06.12.2018, 21:02 »
Jäsenyysalennukset on ok, syrjivät hinnoittelut ei. Henk. koht. en tue kohteita jotka sitä harrastavat. Tosin jotenkin en ole yllättynyt siitä että argumentiksi vedetään naisille ja muunsu olevan alemman hinnan olevan väärin heitä kohtaan, sen sijaan että yksin miesten maksettavaksi jäävä korkeampi hinta olisi se ongelma.

Tuli

  • Vieras
Vs: Bilelippujen hinnoitteluperusteista
« Vastaus #6 : 06.12.2018, 21:03 »
Jäsenyysalennukset on ok, syrjivät hinnoittelut ei. Henk. koht. en tue kohteita jotka sitä harrastavat. Tosin jotenkin en ole yllättynyt siitä että argumentiksi vedetään naisille ja muunsu olevan alemman hinnan olevan väärin heitä kohtaan, sen sijaan että yksin miesten maksettavaksi jäävä korkeampi hinta olisi se ongelma.

Onhan se hinnoittelu ihan ilmiselvästi syrjivää.

Meeri

  • tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 4507
  • Galleria
Vs: Bilelippujen hinnoitteluperusteista
« Vastaus #7 : 06.12.2018, 22:39 »
Olen käynyt kolmessa eri maassa sukupuoleen perustuvan sisäänpääsymaksun bileissä, yhteensä bilekäynnit lasketaan varmaan jo kymmenissä.
Olen käynyt näissä bileissä miehen kanssa, joten olen itsekin joutunut sen pariskuntasisäänpääsymaksun maksamaan, joka ei niin halpa ole aina sekään. Ei kuitenkaan niin hintava, kun joissain paikoissa oleva jopa 100 euron sisäänpääsymaksu yksinäiseltä mieheltä.
Olen tykännyt käydä näissä bileissä. Häirintää on ollut vähemmän kun suomen kinkybileissä, ja olen löytänyt helposti itselleni sopivaa leikkiseuraa, kun se muu porukka jää ulos.
Monessa maassa halvemmalla sisäänpääsymaksulla panobileisiin tulijoista miehiä olisi niin paljon, että bileet olisivat yhtä nakkibilettä. Se on myös sen korkeamman sisäänpääsymaksun maksavan miehen etu, että paikalla on vähemmän miehiä, niin onnistaa varmemmin. Ja mitä olen darkkarin puolella näissä paikoissa vieraillut, niin aika montaa onnistaa.
Näihin bileisiin siis tullaan toimimaan. Kyse ei ole suomalaistyyppisistä bileistä, joihin mennään juomaan kaljaa ja tapaamaan kavereita.
Miten tälläinen sitten toimii suomessa ? En usko että Wildclubin kävijäkunnassa vaikutusta on suuntaan tai toiseen. Swingersit sitä mestaa pitää pystyssä, ei kinkyt, joille jo kahden euron narikkamaksu on katastrofi. Aiemmin Wildclubille on ollut sisäänpääsy 50e naama, joten tuo nykyinen käytäntöhän on jopa halvempi.
Kaikesta nyt vaan tarvii aina valittaa, etenkin jos asia ei itseä kosketa.
Jossain varmaan se kipuraja menee sisäänpääsymaksussa itse kullakin. Välillä on itseäkin sylettänyt maksaa bilesisäänpääsystä 50e naama, ja vielä juomista lisää, paikoissa joissa pelkkä vesipullo maksaa 7e. Mutta se on bisnestä, ei hyväntekeväisyyttä. Ja paikka itse oman hinnastonsa määrittelee.

Joten stogea lainaten voisi sanoa vaan että "ihan sama". Jos haluan bileisiin, menen sinne, maksoi mitä maksoi. Jos en halua, en mene vaikka pääsisin naisena ilmaiseksi. Aion jatkossakin käydä bileissä joissa sisäänpääsy on sukupuolen mukaan, siinä missa muissakin bileissä.

D79Mies

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 724
  • Haista vittu ei ole turvasana.
  • Galleria
Vs: Bilelippujen hinnoitteluperusteista
« Vastaus #8 : 06.12.2018, 22:41 »
Itselleni hinnoittelu sukupuolen mukaan aiheuttaa lähinnä vastareaktion.

Ymmärrän toki swingerbileitä, jolloin jokin tasapainoittelun tavoittelu hinnoittelun kautta on ymmärrettävä. Tästä huolimatta pidän korrektimpana antaa alennuksia pareille. Olivatpa ne mitä sukupuolta hyvänsä.

Summa summarum: järjestäjä hinnoitelkoon miten lystää ja minä saavun tai jätän saapumatta. Helppoa.

Piilukko

  • Vieras
Vs: Bilelippujen hinnoitteluperusteista
« Vastaus #9 : 06.12.2018, 23:10 »
Mä tunnistan kyllä sen, että kun miehillä on korkea (ei siis mitenkään ehdottomasti korkeampi) sisäänpääsymaksu, jää paikalta moni huvikseen perseilemääntulija pois. Esitän seuraavan teorian naisten perseilystä: sitä ei pääse samalla tavalla syntymään, koska naisiin kohdistuu tälläisissä bileissä niin jatkuvasti huomiota, että ei tule tylsää tai ulosjäämiskokemusta jotka sykäyttäisivät perseilyä tapahtumaan. Naisena näen, että olen erihinnoittelussa se tuote, jolla miehiä paikalle houkutellaan (kuten esim facebookissa olen se tuote, jolla mainostajien rahoja hiukutellaan, kun homma ei maksa itselle mitään). Jonkinlaisen pariskuntahinnan kokisin mielekkäämpänä, mutta siinä saattaisi sitten muodostua jonossa pariskuntia samaa sukupuolta olevista maksuvaihetta varten.

Minä miettisin muita tapoja houkutella naisia paikalle, jos motivaatio muutokselle on nimeomaan naisten puute.
Wildclubin kohdalla esimerkiksi se, että bi-iltoja mainostetaan kahden naisen kuvalla ohjaa minut ajattelemaan, että siinä todetaan mm ”tulkaa miehet katsomaan naisten muhinointia”. Tottakai mainoksen voi tulkita monella muullakin tavalla. Itse en vaan koe wildclubin asettavan naisen kokemusta yhtä keskiöön kuin miehen.
Teoriassa voisi miettiä, jos antaisi alennuksen sille sukupuolelle, jota edellisissä bileissä oli vähemmistö. Aikamoista säätämistä sekin olisi, mutta tällä voisi kiertää kyseisen tasa-arvo-ongelman.

Sukupuolen toteamisesta, niin kai se menisi sitten ihan vaan oman todistuksen mukaan. Aika monelle cis-sukupuoliselle on todella epämukavaa väittää olevansa jotain muuta, osalle ihmisistä valehtelu on vastenmielistä, osa ei välitä liaämaksusta, osa valehtelee. Tuskin siellä diagnoosipapereitakaan kysytään.

En jotenkin koe, että suomen tasa-arvoilmapiiriin istuu tilanne, jossa asioita hinnoitellaan sukupuolen mukaan. Minun arvoihini se ei myöskään istu, mutta sen lisäksi tulee ongelmaksi se, millaiseen rooliin joudun kun olen paikalla houkutuslintuna. Minusta tuollaisesta tulee seksiskeneen ikävää virtausta, epätasapuolisuutta, joka heijastuisi ympäriinsä.

Käyttekö muuten tästä miesten syrjinnästä tuohtuneet aina vain sellaisessa hiustenleikkuussa, jossa paikka ilmoittaa leikkaavaansa molempien hiukset ja laskuttavansa operaation, ei sukupuolen mukaan?

Tuli

  • Vieras
Vs: Bilelippujen hinnoitteluperusteista
« Vastaus #10 : 06.12.2018, 23:23 »
Käyttekö muuten tästä miesten syrjinnästä tuohtuneet aina vain sellaisessa hiustenleikkuussa, jossa paikka ilmoittaa leikkaavaansa molempien hiukset ja laskuttavansa operaation, ei sukupuolen mukaan?

Mä käyn ainoastaan mun vakikampaajalla, joka laskuttaa ihan saman hinnan sukupuolesta riippumatta. Leikkauksen haastavuus sen sijaan vaikuttaa hintaan.

DareDoll

  • Vieras
Vs: Bilelippujen hinnoitteluperusteista
« Vastaus #11 : 07.12.2018, 10:59 »
Olen käynyt kolmessa eri maassa sukupuoleen perustuvan sisäänpääsymaksun bileissä, yhteensä bilekäynnit lasketaan varmaan jo kymmenissä.
Olen käynyt näissä bileissä miehen kanssa, joten olen itsekin joutunut sen pariskuntasisäänpääsymaksun maksamaan, joka ei niin halpa ole aina sekään. Ei kuitenkaan niin hintava, kun joissain paikoissa oleva jopa 100 euron sisäänpääsymaksu yksinäiseltä mieheltä.
Olen tykännyt käydä näissä bileissä. Häirintää on ollut vähemmän kun suomen kinkybileissä, ja olen löytänyt helposti itselleni sopivaa leikkiseuraa, kun se muu porukka jää ulos.
Monessa maassa halvemmalla sisäänpääsymaksulla panobileisiin tulijoista miehiä olisi niin paljon, että bileet olisivat yhtä nakkibilettä. Se on myös sen korkeamman sisäänpääsymaksun maksavan miehen etu, että paikalla on vähemmän miehiä, niin onnistaa varmemmin. Ja mitä olen darkkarin puolella näissä paikoissa vieraillut, niin aika montaa onnistaa.
Näihin bileisiin siis tullaan toimimaan. Kyse ei ole suomalaistyyppisistä bileistä, joihin mennään juomaan kaljaa ja tapaamaan kavereita.
Miten tälläinen sitten toimii suomessa ? En usko että Wildclubin kävijäkunnassa vaikutusta on suuntaan tai toiseen. Swingersit sitä mestaa pitää pystyssä, ei kinkyt, joille jo kahden euron narikkamaksu on katastrofi. Aiemmin Wildclubille on ollut sisäänpääsy 50e naama, joten tuo nykyinen käytäntöhän on jopa halvempi.
Kaikesta nyt vaan tarvii aina valittaa, etenkin jos asia ei itseä kosketa.
Jossain varmaan se kipuraja menee sisäänpääsymaksussa itse kullakin. Välillä on itseäkin sylettänyt maksaa bilesisäänpääsystä 50e naama, ja vielä juomista lisää, paikoissa joissa pelkkä vesipullo maksaa 7e. Mutta se on bisnestä, ei hyväntekeväisyyttä. Ja paikka itse oman hinnastonsa määrittelee.

Joten stogea lainaten voisi sanoa vaan että "ihan sama". Jos haluan bileisiin, menen sinne, maksoi mitä maksoi. Jos en halua, en mene vaikka pääsisin naisena ilmaiseksi. Aion jatkossakin käydä bileissä joissa sisäänpääsy on sukupuolen mukaan, siinä missa muissakin bileissä.

Näistä täysin samaa mieltä.

77TOP

Vs: Bilelippujen hinnoitteluperusteista
« Vastaus #12 : 07.12.2018, 11:41 »
Olen käynyt kolmessa eri maassa sukupuoleen perustuvan sisäänpääsymaksun bileissä, yhteensä bilekäynnit lasketaan varmaan jo kymmenissä.
Olen käynyt näissä bileissä miehen kanssa, joten olen itsekin joutunut sen pariskuntasisäänpääsymaksun maksamaan, joka ei niin halpa ole aina sekään. Ei kuitenkaan niin hintava, kun joissain paikoissa oleva jopa 100 euron sisäänpääsymaksu yksinäiseltä mieheltä.
Olen tykännyt käydä näissä bileissä. Häirintää on ollut vähemmän kun suomen kinkybileissä, ja olen löytänyt helposti itselleni sopivaa leikkiseuraa, kun se muu porukka jää ulos.
Monessa maassa halvemmalla sisäänpääsymaksulla panobileisiin tulijoista miehiä olisi niin paljon, että bileet olisivat yhtä nakkibilettä. Se on myös sen korkeamman sisäänpääsymaksun maksavan miehen etu, että paikalla on vähemmän miehiä, niin onnistaa varmemmin. Ja mitä olen darkkarin puolella näissä paikoissa vieraillut, niin aika montaa onnistaa.
Näihin bileisiin siis tullaan toimimaan. Kyse ei ole suomalaistyyppisistä bileistä, joihin mennään juomaan kaljaa ja tapaamaan kavereita.
Miten tälläinen sitten toimii suomessa ? En usko että Wildclubin kävijäkunnassa vaikutusta on suuntaan tai toiseen. Swingersit sitä mestaa pitää pystyssä, ei kinkyt, joille jo kahden euron narikkamaksu on katastrofi. Aiemmin Wildclubille on ollut sisäänpääsy 50e naama, joten tuo nykyinen käytäntöhän on jopa halvempi.
Kaikesta nyt vaan tarvii aina valittaa, etenkin jos asia ei itseä kosketa.
Jossain varmaan se kipuraja menee sisäänpääsymaksussa itse kullakin. Välillä on itseäkin sylettänyt maksaa bilesisäänpääsystä 50e naama, ja vielä juomista lisää, paikoissa joissa pelkkä vesipullo maksaa 7e. Mutta se on bisnestä, ei hyväntekeväisyyttä. Ja paikka itse oman hinnastonsa määrittelee.

Joten stogea lainaten voisi sanoa vaan että "ihan sama". Jos haluan bileisiin, menen sinne, maksoi mitä maksoi. Jos en halua, en mene vaikka pääsisin naisena ilmaiseksi. Aion jatkossakin käydä bileissä joissa sisäänpääsy on sukupuolen mukaan, siinä missa muissakin bileissä.

Näistä täysin samaa mieltä.

Hyvin kirjoitettu ja perusteltu.

scar

  • Vieras
Vs: Bilelippujen hinnoitteluperusteista
« Vastaus #13 : 07.12.2018, 11:55 »
Sukupuoleen perustuva hinnoittelu ei edistä mielestäni tasa-arvoa ja tasavertaisuutta. Naisen euro ehkä pysyy pienempänä näinkin- mikäli se on vielä pienempi.
Ajatelmoin ihan yleisellä tasolla,en vain seksiasioissa-
Tosiaan,ei ole pakko osallistua jos ei taho,enkä olekaan.
Jokaisella oikeus toteuttaa itseään parhaaksikokemallaan tavalla- lain puitteissa jne.

Ansku

  • Vieras
Vs: Bilelippujen hinnoitteluperusteista
« Vastaus #14 : 07.12.2018, 14:57 »
Kysyntä ja tarjonta. Ehkä se vain on niin, että miehiä riittää asiakkaaksi vähän kalliimmallakin hinnalla. Hyvää businestahan se vain on.

Tuohon hiustenleikkuuseen rinnastaminen. Parturitekniikka on täysin eri verrattuna kampaamotekniikkaan. Uskoisin jaottelun liittyvän tähän, mutta myöskin siihen, että naiset nyt vain ovat valmiimpia maksamaan hiustenleikkuusta. Jälleen. Hinta viedään mahdollisimman ylös. Se on hyvää businesta.