Kirjoittaja Aihe: Karabiinerit riiputukseen  (Luettu 6590 kertaa)

Kesyeläin

Karabiinerit riiputukseen
« : 10.12.2018, 18:14 »
Eli tarve olisi hankkia karabiinereita helpottamaan nostolinjojen pitämistä erillään ja nostolinjojen "alapäähän" vähentämään kitkaa.

Eli parhaat kivijalkakaupat (mieluiten Tampere) tai nettikaupat?
Merkit, mallit, speksit?
Kiipeilykäyttöön tarkoitettuja ilmeisesti useimmat käyttää, mutta käykö esimerkiksi pelastuskäyttöön tarkoitetut yhtä hyvin?
Erilaisten muotojen edut (ovaali/ "päärynänmuotoinen")?
Fiksu lukitus, onko ruuviportti ainoa järkevä vaihtoehto?

Pieni mieli on rajoittunut nyt karabiinereihin, mutta jos vaihtoehtoisia ratkaisuja on tarjota niin niitäkin otetaan ilolla vastaan.

Pip

Vs: Karabiinerit riiputukseen
« Vastaus #1 : 10.12.2018, 18:29 »
Kalevan Prismassa on hyvä kiipeilyosasto.

Jägermies

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 379
  • Noviisi
  • Galleria
Vs: Karabiinerit riiputukseen
« Vastaus #2 : 10.12.2018, 18:42 »
Tottakai pelastuskäyttöön tarkoitetut välineet sopivat (saattavat tosin olla kalliimpia) mutta ehkä taljarulla sopii paremmin jos tarkoitus on vähentää kitkaa ja nostaa?

Nekoroms

Vs: Karabiinerit riiputukseen
« Vastaus #3 : 10.12.2018, 20:18 »
Kaikki kiipelilykäyttööän tehdyt välineet on samanlaisia..työkäyttöön tehdyt vielä vähän tukevampia mutta tuohon ei kannata uhrata semmoisia järeämpiä. ja tosiaan karabiineri/sulkkari eiole se joka vähentää kitkaa vaan köysirulla on paras https://varuste.net/tuotemerkin_tuotteet?_tuoteryhmaid=2144&_tuotemerkkiid=6 . kokemusta irata (työammattikiipeilystä) niin voin antaa tarkempiakin ohjeita ja oon tämmönen avulias niin heitä vaan kysymyksillä. Noista porteista senverran että aina käytetään 2 kiinnityspistettä köysille ja sillon kun on pakko olla vain yksi esim kiipeilyvaljaisiin kiinni niin se on aina automaattisesti lukittuva sulkkari jotta se eivoi vahingossakaan olla huonosti kiinni. mulla vois olla jotain turhia välineitäkin mitkä voisin melkein antaa.

Edit myös: oothan opetellut oikeat solmut myös?

Kesyeläin

Vs: Karabiinerit riiputukseen
« Vastaus #4 : 10.12.2018, 20:26 »
Täytyy todeta, että ilmeisesti pointtini ilmaisu on ollut epäselvää.

Mutten usko köysi-/taljarullan tasoisen kitkanpoiston olevan tarpeellista, vaan ennemmin tarkoitus on, ettei ihan suoraan nostopisteessä köydet hinkkaa toisiaan vasten, lisäksi helpottaa käsittelyä, kun nostolenkki tahtoo usein jäädä hiukan pieneksi.

Ja nostolinjojen yläkiinnitys on se toinen, mutta siinä ongelma on se, että linjat menevät niin tiukalle yhteen, että kireyden säätäminen menee vaikeaksi.

Nekoroms

Vs: Karabiinerit riiputukseen
« Vastaus #5 : 10.12.2018, 21:13 »
joo kerroit aika vähän sun systeemistä ja mitä loppujenlopuksi tarkoitit niin arvasin lähinnä :D

Mazete

Vs: Karabiinerit riiputukseen
« Vastaus #6 : 10.12.2018, 21:16 »
Eli tarve olisi hankkia karabiinereita helpottamaan nostolinjojen pitämistä erillään ja nostolinjojen "alapäähän" vähentämään kitkaa.

Eli parhaat kivijalkakaupat (mieluiten Tampere) tai nettikaupat?
Merkit, mallit, speksit?
Kiipeilykäyttöön tarkoitettuja ilmeisesti useimmat käyttää, mutta käykö esimerkiksi pelastuskäyttöön tarkoitetut yhtä hyvin?
Erilaisten muotojen edut (ovaali/ "päärynänmuotoinen")?
Fiksu lukitus, onko ruuviportti ainoa järkevä vaihtoehto?

Pieni mieli on rajoittunut nyt karabiinereihin, mutta jos vaihtoehtoisia ratkaisuja on tarjota niin niitäkin otetaan ilolla vastaan.

Käytän karabiinejä ainoastaan riiputuksissa joissa "vinssaan" riiputettavaa ylös/alas, en normaaleissa riiputuksissa.

Mun härpäkkeet on näitä https://varuste.net/Sulkurenkaat+normaaliportilla?_tr=3148 mutta olen ostanut paikan päältä enkä missään nimessä verkosta. Syynä se että noista kuvista ei aina käy lainkaan ilmi muotoilu tai kapeus. Osa on niin teräväreunaisia ja kapeita etten käyttäisi luonnonköysiin.

Muotoilu on varmaan enemmänkin makuasia mutta itse olen pitänyt ovaaleista kaarevalla sulkuportilla, symmetrisenä on aina oikein päin ja kaareva sulkuportti helpottaa kiinnitystä.

Lukitus ei ole käynyt mielessäkään.

Ailouna

  • Smurffit
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 822
  • Galleria
Vs: Karabiinerit riiputukseen
« Vastaus #7 : 10.12.2018, 21:18 »
Ängen samaan ketjuun kyselemään: Mistä saa niitä kevyitä, vähän kulmikkaita karabiineja? Hankkisin heti, mutta kun en itse löydä.

Nekoroms

Vs: Karabiinerit riiputukseen
« Vastaus #8 : 10.12.2018, 21:24 »
Ängen samaan ketjuun kyselemään: Mistä saa niitä kevyitä, vähän kulmikkaita karabiineja? Hankkisin heti, mutta kun en itse löydä.

Minkälaisia tarkoitat..esim varustenetistä saa kaikkea.

Kesyeläin

Vs: Karabiinerit riiputukseen
« Vastaus #9 : 10.12.2018, 22:06 »
No himputti. Yritin pitää kysymyksen asettelun yleismaailmallisena, koska pointtina oli tosiaan se, että millaiset karabiinerit olisi fiksut.

Mutta tarve on siis itseriiputukseen, joissa tosiaan ylälinjan päällekkäisyys tekee totisesti kiusaa. 

Oikeita solmuja on harjoiteltu köysimiitissä kokeneempien sitojien valvonnassa ja omatoimisesti netistä.

GraylingDainty

  • Vieras
Vs: Karabiinerit riiputukseen
« Vastaus #10 : 10.12.2018, 22:51 »
Uittokalustolla Nekalassa on kanssa aika hyvin kiipeilyvarusteita.

Ehkäpä sinne yläpäähän kannattaisi laittaa joku isompi rengas mihin sitten kiinnittelee köysiä, ei ole niin ahdas (jos sitä tarkoitit päällekkäisyydellä). Itseroikotuksessa noi karabiinit vois olla hyvät, saa paremmin itsensä alas vaikka köydet menisikin vähän sekaisin. 

dskk

  • Vieras
Vs: Karabiinerit riiputukseen
« Vastaus #11 : 11.12.2018, 11:01 »
Plussat Kalevan Prisma ja Uittokalusto Ahlmannintiellä. Yläpäähän mulla on tuollainen Uittokalustolta haettu https://www.uittokalusto.fi/big-alu-laskeutumiskahdeksikko-r161.html , tuossa kuvassa ylösalaisin kuin sitä käytetään. Joillakin muillakin taitaa olla noita käytössä.
Arboristiosastolta muutakin hyödyllistä https://www.uittokalusto.fi/metsatyot/arboristi.html?p=1 , Slingit, siis tuommoiset nailon nauhalenkit, ostin myös sieltä. Mulla on studiolla katto korkeella yli kolmessa metrissä, laitan siis slingillä katosta tuon linkin mylpyrän käsittelykorkeudelle.


Mr.Vic

Vs: Karabiinerit riiputukseen
« Vastaus #13 : 11.12.2018, 18:26 »
No himputti. Yritin pitää kysymyksen asettelun yleismaailmallisena, koska pointtina oli tosiaan se, että millaiset karabiinerit olisi fiksut.

Mutta tarve on siis itseriiputukseen, joissa tosiaan ylälinjan päällekkäisyys tekee totisesti kiusaa. 

Oikeita solmuja on harjoiteltu köysimiitissä kokeneempien sitojien valvonnassa ja omatoimisesti netistä.

Itse käyttäisin tässä ankkurijakajaa, eli rigging platea, johon voi littää useamman karabiinin yhtä aikaa.
Malli johon sopii 5 karabiinia tai enemmän, olisi pitkällä tähtäimellä paras. Myös karabiinin kannattaa olla sellainen, että useampi köysi mahtuu kulkemaan sen läpi kulkeutumatta vedossa toistensa päälle.

Esim Petzl Paw M
https://varuste.net/Petzl+Paw+-ankkurinjakaja%2C+koko+M?_tu=17062

ja Mammut crag HMS
https://varuste.net/Mammut+Crag+HMS+Twistlock+Plus?_tu=71320

Itse käytän yleensä mieluummin pikalukollisia tai ylipäätään lukollisia karabiinejä lukottomien sijaa, koska ne eivät voi aueta jos laitat niitä useamman peräkkäin ja köysi lähtee kiertymään.


Kesyeläin

Vs: Karabiinerit riiputukseen
« Vastaus #14 : 11.12.2018, 19:00 »
Joo elikkäs. Slingistä roikkuu tälläinen.
Ja arvostan suuresti tosiaan, että on vastattu siihen millainen karabiineri olisi hyvä. (Tarkennetaan tähän, että yläpäähän lisäisin todennäköisesti vain yhden paikan, kun tuo on usein niin, että tuo yksi terävämpi kulma jumauttaisi köyden, jos siihen laittaa)

Ja ensijainen käyttö olisi tosiaan linjojen alapäähän, missä olen kokenut ne hyödyllisenä.

Mr.Vic kuinka tukevasti tuollaiset pikalukittavat pysyy lukossa? Vahingossa aukeamisen riskiä mietin, kun olen nähnyt ruuviportillisia käytettävän. (En muista muunlaisia lukitusmetodeja nähneeni shibari-käytössä)