Kirjoittaja Aihe: Niistä sukupuolista  (Luettu 29535 kertaa)

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 717
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #45 : 18.01.2019, 01:30 »
Huomautin vain että argumenttisi on de-facto argumenttivirhe englanniksi nimenltään argument from incredulity. Argumenttisi ei siis ole pätevä loogisesti tarkasteltuna.

Argument from incredulity on linkkisi mukaan muotoa en ymmärrä asiaa X, joten se ei ole totta, kun taas oma argumenttini oli mallia en ymmärrä asiaa X, enkä omaa suunnitelmia tehdä asialle mitään. En tunnusta tuota logiikkavirheeksi, vaan ihan puhtaaksi apatiaksi.

Tämä on kyllä niin kamalaa finglishiä, että ehdotan että säästetään kaikki tältä ja siirrytään suoraan mittaamaan penisoletettuja tai jotain.

Eli tarkoituksellinen ymmärtämättömyys, ja vielä leveilet sillä. Ja silti päätät osallistua keskusteluun ja vielä uhriudut shoutboxissa? Jos nämä aihealueet triggeröi noin pahasti, niin ehkä kannattaisi vain välttää niitä?

Älä nyt hermostu. Kaikki me tehdään argumenttivirheitä, se ei todellakaan ole älykkyydestä kiinni.

En muista uhriutuneeni shoutboxissa, mutta muistan kyllä hupailleeni tänään juttunurkassa. Jotenkin mut tulkitaan aina täällä vihaiseksi, keittiöpsykologi saattaisi tulkita projisoinniksi.

Gitta

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 810
  • Elukka
  • Galleria
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #46 : 18.01.2019, 07:33 »
Sukupuolella ei ole koskaan ollut mulle suurempaa väliä, eikä sitä myöten niihin liittyvä terminologiakaan ole mulle kauheen tuttua. Oon aina käyttänyt tyttö/poika, nainen/mies jaottelua ihan täysin ajattelematta asiaa. Vasta tänne Baariin liittymisen jälkeen oon tutustunut tarkemmin esim. muunsukupuolisen käsitteeseen ja termi cis-sukupuolinenkin piti googlettaa. Vieläkin kämmäilen esim. puhumalla puolisolleni sukupuolen vaihtamisesta korjaamisen sijaan, tai tekemällä oletuksia sukupuolesta fyysisten piirteiden mukaan. Joten jos joskus jotakin asialla loukkaan, se ei johdu siitä että haluaisin, en vaan muista käyttää oikeita termejä! Pahoittelen.

Olen siis fyysiseltä sukupuoleltani nainen ja viihdyn kropassani. Viihtyisin kuitenkin todennäköisesti ihan yhtä hyvin, vaikka mulla olisikin miehen fyysiset piirteet. En oikein osaa selittää asiaa, mä oon vaan mä. Oon tätä kirjoittaessani yrittänyt googletella ja sovittaa itteeni johonkin lokeroon, mut en vaan oikein samaistu mihinkään. Onko sukupuolihuolimaton oikee termi? Vai oonko jonkin sortin queer? Tarviiko ihmisen alkaa määritellä itseään mitenkään? Voiko vaan tyytyä siihen määritelmään mihin on tottunut, koska on laiska?

Jägermies

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 379
  • Noviisi
  • Galleria
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #47 : 18.01.2019, 09:25 »
En nyt oikein ymmärrä mikä tuossa violettan seuranhaku ilmoituksessa herättää närää?

Transhenkilöt eivät vastaa anatomialtaan koettua sukupuolta kuten luusto ja keuhkot ovat edelleen alkuperäiset emmekä pysty luomaan uusia sukupuoli elimiä jotka toimisivat kuten tavalliset.
Geenien muokkaus tulee kyllä jossain vaiheessa mahdollistamaan biologisen sukupuolen vaihdon mutta emme ole vielä niin pitkällä.

Snooch86

Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #48 : 18.01.2019, 09:42 »
Olen siis fyysiseltä sukupuoleltani nainen ja viihdyn kropassani. Viihtyisin kuitenkin todennäköisesti ihan yhtä hyvin, vaikka mulla olisikin miehen fyysiset piirteet. En oikein osaa selittää asiaa, mä oon vaan mä. Oon tätä kirjoittaessani yrittänyt googletella ja sovittaa itteeni johonkin lokeroon, mut en vaan oikein samaistu mihinkään. Onko sukupuolihuolimaton oikee termi? Vai oonko jonkin sortin queer? Tarviiko ihmisen alkaa määritellä itseään mitenkään? Voiko vaan tyytyä siihen määritelmään mihin on tottunut, koska on laiska?

Mainioita kysymyksiä! Kiitos kun jaoit pohdintoasi. En ole kuullut kyllä sukupuolihuolimaton termistä, mutta voisi todellakin olla mainio tapa kuvailla omaa suhtautumistaan aiheeseen. Ihmisen ei todellakaan tarvitse määritellä itseään mitenkään erityisellä tavalla jos ei koe siihen tarvetta. Käytän sitä lähestymistä oman seksuaalisen suuntautumisen kanssa. Hiljalleen havaitsin että hetero-määritelmä nyt ei oikeasti päde, mutta en vain nähnyt syytä sen enempää määritellä aiheen puolesta. Kiinnostavat ihmiset kiinnostaa, ja se riittää. Ymmärrän kuitenkin ihmisiä ketkä haluavat määritellä.

salix_alba

Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #49 : 18.01.2019, 11:01 »
En ole nyt seurannut ihan koko keskustelua, koska rehellisesti sanottuna monien viestien lukeminen on aiheuttanut minussa todella suurta ahdistusta. Uskon, että tässä on kaikilla kyllä ihan oikeasti tunteita pelissä, ei kai tästä muuten jaksettaisi vääntää. Seuraava ei ole vittuilua, vaan haluaisin ihan aidosti ymmärtää eri osapuolten lähtökohtia käytyyn keskusteluun.

Minulla on muutama kysymys niille, joita tuntuu jollain tavalla häiritsevän sukupuolivähemmistöt ja meihin liittyvä terminologia: mitä te haluatte? En ole oikein päässyt kärryille siitä, että miten asioiden pitäisi teidän mielestänne olla tai mistä tässä tarkalleen ottaen väännetään. Jos saisitte päättää, miten minä transsukupuolisena ja muunsukupuolisena eläisin? Mitä sanoja käyttäisin itsestäni ja kehostani (joka ei vastaa yksiselitteisesti ns. perinteistä mies- tai naiskehoa)? Mitä sanoja käyttäisin cissukupuolisista? Miten valitsisin mitä sukupuolitettuja tiloja käyttäisin? Miten huomioisin elämäni cissukupuoliset parhaiten? Mikä olisi rakentavin suhtautumistapa siihen, että kuulun syrjinnälle alttiiseen vähemmistöryhmään?

Millä tavalla minun olisi parasta ilmaista se, jos koen jonkin teon satuttavaksi?

Olisin ihan aidosti kiitollinen jos jaksaisitte vastata kaikkiin tai ainakin osaan kysymyksistä.  :love: Saa esittää myös pointteja liittyen sellaisiin asioihin joita en tajunnut välttämättä kysyä.

Qurat

  • Majuri
  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 674
  • I´m really bad..
  • Galleria
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #50 : 18.01.2019, 12:20 »
Mistä tulee se niin pakojomainen halu keksiä itselle ja oma "poikkeavuudelle" uusia nimityksiä? Onko se jollain tavalla " siihen on sanaa joten mä oon normaali" ? Luonnossa on miljoona poikkeavuutta mihin ei ole sanaa tai termia, se ei niiten olemassa oloa väärää. Vai 'eneekö se sen julkisen " hyväksynnän" ja "tiedoisuuden lisämisen" vaunun vetäjäksi? Että jos kaikki ei nöykkää hyväksymisen merkikisi, kun ojennat käten ja sanot" Terve, mä oon Janne" ja näytät Jaanalta, niin sitten sä oot vähemmän sinä? Ehkä kannattais ekaksi olla sinut pään sisällä, sitten ei tarvii niitä termejä eikä häiritse, jos jossain kohta on pakko lokeroitua vaikka byrokraattian karvasen kouran kanssa asioidessa.
Jos vaan keskittys oleelliseen ja muistais pitää hauskaakin...

salix_alba

Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #51 : 18.01.2019, 12:41 »
Hei Qurat, kiinnostaisi tosi paljon kuulla esimerkiksi sun vastaukset mun kysymyksiin.  :)

UW

  • Vieras
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #52 : 18.01.2019, 12:51 »
Pohjois-Suomesta kotoisin oleva tuttava kertoi kuin 90-luvulla genret oli 1) hevarit 2) rokkarit 3) homot.

 :D ok, tietty surkuhupaisaa, mutta mielestäni sivuaa keskustelua. ”Homo” oli tässä tapauksessa synonyymi kaikille jotka näyttivät epäilyttäviltä, erikoisilta tai vaikeasti lokeroitavilta(?).

viaton

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 369
  • pikkuvikainen
  • Galleria
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #53 : 18.01.2019, 13:02 »
Sukupuoli ei ole ollut itselleni mitenkään merkityksellinen asia. Se ei ole koskaan määrittänyt omaa toimintaani tai suhtautumistani muiden toimintaan. Kaikki me ollaan yksilöitä ja koetaan itsemme ja muut eri tavoin. En myöskään ole koskaan ajatellut ilmentäväni sukupuoltani toiminnallani, vaan teen ja pukeudun niin kuin itsestäni tuntuu hyvältä. Identiteettini ilmaisussa sukupuoli ei ole mitenkään olennainen osa, vaikka pukeudunkin usein naisellisesti.

Olen kaiketi cisnainen ja viihdyn yleensä tässä kehossa, mikä mulla nyt sattuu olemaan. Kaiketi siksi, että itselläni ei oikeastaan ole kokemusta omasta sukupuolestani. Olen vain minä. Minulla on samanlaisia ajatuksia kuin Gitalla tuosta, etten tiedä vaikuttaisiko omaan kokemukseeni, jos itselläni olisikin eri fysiikka. Sanoilla mies ja nainen ei ole itselleni ihmeempää painoarvoa eikä kumpikaan, tai mikään muukaan noista sukupuolta ilmaisevista sanoista, oikeastaan tunnu sen enempää omalta kuin joku toinen sana. Määrittelen itseni naiseksi lähinnä sen takia, että on helpompaa sanoa olevansa sitä sukupuolta, jonka stereotyyppiä muistuttaa ulkoisesti.

Mitä tulee kolumnin aiheeseen muuten, niin en ainakaan itse koe sitä mitenkään vaikeaksi, että joku määrittelee itsensä eri tavalla kuin minä ja käyttää siihen kuvaavaa termiä. En ymmärrä, miksi toisen toiveen kunnioittaminen olisi jotenkin kovin työlästä tai hankalaa. Varsinkin, kun useimmiten pyydetään vain lopettamaan jonkun ilmaisun käyttö. Toki silloin olisi hyvä myös kertoa, mitä ilmaisua toivotaan käytettävän. Silti joskus saattaa jollakin tottumuksesta lipsahtaa, kun ennen samainen sana on ollut, ja monissa paikoissa on edelleen, yleisessä käytössä.

Heh, sukupuolihuolimaton, oikein hyvä ilmaisu :D

Pulse

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 418
  • Pulse est 7\3\2011 bdsmbaari
  • Galleria
    • Fetlife profiili
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #54 : 18.01.2019, 13:13 »
Quratilla on tuossa pointtia!
Tällähän syytettiin jo sceneä vihamielisyydestä ”muunsukupuolisia kohtaan” ?!
Vuonna 1991 ekoissa isoissa virallisisa kinkybileissä valtaenemmistö oli nahkahomoja ja vanhempia transuja, ja siitä lähtien scene ainakin mun milelestä on sallinut vapaasti ihmisten olla juuri sellaisia kuin haluavat, (omituisia katseita tai julkista dissaamista ei juurikaan tapaa/ pääse todistamaan?!)
Mielestäni qurat hyvin toi esille ”ehkä kyse on itsetunnosta”?! Toki ymmärrän että MtF joille luoja on valmiiksi suonut luuston ja kroppaa jota normi hetero ei kadulla erota ”norminaisesta” -pääsevät ”helpolla”.. -(heitä kukaan ei katso pitkään ja osottele sormella..) Ongelma ovat he jotka sitten yhdistetään ”transuihin”.. niin, kuinka jaksaa ja siedättää omaa libidoa jatkuvan yhteiskunnallisen dissaamisen ja eriarvoisuuden edessä..!? Ehdotan että jollei salix_alba esim. ole vielä aktiivisesti osallistunut scenessä bileisiin,miitteihin,jne.. liven kautta pääset varmasti sosieteettiin jossa sinulle annetaan tilaa, arvostetaan mielipidettäsi eikä katsota arvostellen  nenänvartta pitkin, oletpa ulkoiselta habitukselta millainen tahansa..  Ihan järjetöntä sensijaan on kehitys jossa jo esikouluikäisistä lapsista puhutaan: ”tyttö-/poikaoletettu !?! Sekä tämä ihan järjettömyyksiin mennyt ”rasismi-keskustelu”..  meillä suomessa ainakin itsestä tuntuu että valkoinen heteromies ei saa nykyään avata suutaan ollenkaan asioista jotka vituttavat uskonnon, tasa-arvon tai politiikan saralla ilman että saa heti rasistileiman...

nim. Cismastermies jolla naisenluusto, ja lähes naisen aivot, äitinsä mukaan luuli itseään vielä 2-3veenä tytöksi kunnes sai oikean pikkusiskon
« Viimeksi muokattu: 18.01.2019, 13:46 kirjoittanut Pulse »

Blondie77

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 887
  • Horotin - löytyy leluosastolta
  • Galleria
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #55 : 18.01.2019, 13:17 »
En ole nyt seurannut ihan koko keskustelua, koska rehellisesti sanottuna monien viestien lukeminen on aiheuttanut minussa todella suurta ahdistusta. Uskon, että tässä on kaikilla kyllä ihan oikeasti tunteita pelissä, ei kai tästä muuten jaksettaisi vääntää. Seuraava ei ole vittuilua, vaan haluaisin ihan aidosti ymmärtää eri osapuolten lähtökohtia käytyyn keskusteluun.

Minulla on muutama kysymys niille, joita tuntuu jollain tavalla häiritsevän sukupuolivähemmistöt ja meihin liittyvä terminologia: mitä te haluatte? En ole oikein päässyt kärryille siitä, että miten asioiden pitäisi teidän mielestänne olla tai mistä tässä tarkalleen ottaen väännetään. Jos saisitte päättää, miten minä transsukupuolisena ja muunsukupuolisena eläisin? Mitä sanoja käyttäisin itsestäni ja kehostani (joka ei vastaa yksiselitteisesti ns. perinteistä mies- tai naiskehoa)? Mitä sanoja käyttäisin cissukupuolisista? Miten valitsisin mitä sukupuolitettuja tiloja käyttäisin? Miten huomioisin elämäni cissukupuoliset parhaiten? Mikä olisi rakentavin suhtautumistapa siihen, että kuulun syrjinnälle alttiiseen vähemmistöryhmään?

Millä tavalla minun olisi parasta ilmaista se, jos koen jonkin teon satuttavaksi?

Olisin ihan aidosti kiitollinen jos jaksaisitte vastata kaikkiin tai ainakin osaan kysymyksistä.  :love: Saa esittää myös pointteja liittyen sellaisiin asioihin joita en tajunnut välttämättä kysyä.

No, ensinnä haluan sanoa, että mua ei häiritse millään tavalla sukupuolivähemmistöt, mutta se, että vähemmistöltä puuttuu ymmärrys, että kaikki ei osaa käsiteviidakossa puhua oikeilla termeillä ja siitä päätellään, että on foobikko on mun mielestä vähän perseestä. Ja ymmärrän, että jos ollaan spesifissä keskustelussa niin kannattaa ensin tutustua aiheeseen/käsitteisiin, mutta...

Sitten varsinaiseen kommenttiin, mulle CIS-naisena tulee ehkä mieleen, että onko vähemmistöllä itselläänkin käsitteet hukassa? ollaan miehiä, ollaan naisia, ollaan muunsukupuolisia, ollaan miehen anatomialla, ollaan naisen anatomialla, ollaan miehen anatomialla naisia, ollaan naisen anatomialla miehiä.. sitten vielä mainitsemasi perinteinen anatomia.. todella vaikea näin vähemmistön ulkopuolelta päätellä, että miten pitäisi puhutella/kokea transihmiset kun käsitteitä tulee koko ajan lisää ja jokaisella vähemmistön edustajalla omat käsityksensä kuinka tulisi kokea/puhutella.

Mä ymmärrän, että joku on syntynyt mieheksi/miehen vartaloon ja tuntee itsensä naiseksi, mutta miksei voi kokea olevansa nainen, vaikka anatomia olisi perinteinen miehen anatomia? miksi se anatomia vähentäisi naiseutta? Mä olen aina kuvitellut, että koko homma lähtee enemmän päänsisältä eikä fysiikasta... mutta ei mulle ole ikinä tullut mieleen, että joku jolla on toisen sukupuolen anatomia "omisi" myös anatomian käsitteen oman identiteetin mukaan.. Vähän kun mulla olisi proteesikäsi ja sanoisin, että joo on se käsi ja että se on ihan oikea käsi.. Ei se mun mielestä vähennä käden arvoa vaikka se ei ole se minkä on syntymässä saanut, mutta ei se kyllä ole anatomisesti oikea käsi. Ja ei, tämä ei ole vittuilua jos siellä joku nyt rivien välistä tulkitsee vaan yritän pohtia kysymystä..

Aloitin kommenttini lainauksella niin päätänpä sen myös lainaukseen.. Kyllä mäkin voisin hieman loukkaantua alla olevasta, jossa esim. omat preferenssini/homous/lesbous koettaisiin asennevammana...

Mäkin nyt transtyyppinä kommentoin tähän, että on ihan ok haluta suhteita vaan cissukupuolisten kanssa (tosin kannattaa silloin myös tutkailla vähän omien asenteiden alkuperää).

Qurat

  • Majuri
  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 674
  • I´m really bad..
  • Galleria
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #56 : 18.01.2019, 13:22 »
Hei Qurat, kiinnostaisi tosi paljon kuulla esimerkiksi sun vastaukset mun kysymyksiin.  :)

Mulla ei ole vastauksia sun kysymyksiin. Miten kukaan muu voi määrätä, miten sä elät. Elä miten haluut, sun sukupuolella ei oo mitään merkitustä. Ja ilkkuja löytyy aina' riipumata elämäntavasta. Nykyaikaa on muotia näyttä "välittämistä" valittamalla viranomaisille tai kirjoittamalla johonkin palstalle ikäviä "huolestuneitä"  viestejä.

Mjnä mamuna kuuluun myös ainakin kritikkia ja stereotyypisia ajatuksia herättävään vähemmistöön. Saatta olla shokeeeava, mutta en ota sitä millä tavalla asiana, mihin mulla pitäis suhtautua. Se on jonkinlainen taustamelu mun elämässä, ei muuta. 

Vessavalinta on yksinkertainen asia, jos keskittyy oleellisen-eli mahdollisemman vähäisellä häslinkilla asiointiin. Menee sinne, missä se onnistuu helpoiten ja väihinten mukinaa aiheuttaen. Oma elämä voi elää helpostikin. Tottakai, jos koet pakonomaista tarvetta mennää naistenvaatteissa naisten vessaan, ja kuset seisoessa ovi selällä, aiheutat omale epämukaviakin tilanteita.

Keep it simple löytää se kultainen keskitie ollaksen se kuka olet ja sopeutu. Jostajn syystä ihmisilla ei ole vaikeuksia sopeutua pakkaseen laittamalla pipo ja hanskat, mutta toisiin ihmisiin sopeutuminen on niin hankala ja sitä yritettaan väkisin, muuttamalla toisia. Aina pitä tajua se, että heitä on enemän. Niikun pakkastakin...

salix_alba

Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #57 : 18.01.2019, 13:23 »
Ehdotan että jollei salix_alba esim. ole vielä aktiivisesti osallistunut scenessä bileisiin,miitteihin,jne.. liven kautta pääset varmasti sosieteettiin jossa sinulle annetaan tilaa, arvostetaan mielipidettäsi eikä katsota arvostellen  nenänvartta pitkin, oletpa ulkoiselta habitukselta millainen tahansa..
Kiitoksia, mutta osallistun skenen toimintaan jo ihan siinä määrin kuin haluan ja livenä ihmiset eivät olekaan tohtineet päästää suustaan ihan sellaisia asioita kuin täällä netissä. :)

Apollyon

Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #58 : 18.01.2019, 13:26 »
Mä en nyt valkoihoisena heteroseksuaalina heteromiehenä ymmärrä väitettä siitä, etten saisi puhua. Musta se on ihan tyhmä väite, joka ei perustu mihinkään muuhun kuin siihen, että harmittaa kun joutuu miettimään mitä sanoo. Valkoinen heteromies saa puhua paljon ja kaikkialla, mutta meiltä ei siedetä enää ihan kaikkea, ja se on vaan oikein.

Ehkä tohon "miksei voi olla nainen peniksellisessä vartalossa", niin eikös aika moni ole? Ja käsittääkseni aika monelle taas se oma fysiikka saattaa tuntua väärältä. Toki tässä olen kuulopuheiden varassa.

salix_alba

Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #59 : 18.01.2019, 13:27 »
Hei Qurat, kiinnostaisi tosi paljon kuulla esimerkiksi sun vastaukset mun kysymyksiin.  :)
Mulla ei ole vastauksia sun kysymyksiin. Miten kukaan muu voi määrätä, miten sä elät.
Kysyin juuri siksi, kun kovin monilla täällä näyttää olevan ajatus siitä, että me sukupuolivähemmistöt jotenkin tehdään asiat mielipahaa aiheuttavalla tavalla.

Erityisesti tämä kysymykseni kaipaa vastausta, mutta toivoisin silti että joku ottaisi aikaa ja ihan oikeasti miettisi, miten toivoisi meidän sukupuolivähemmistöjen elävän, että emme aiheuttaisi tunnekuohuja ja hermostusta:

"Millä tavalla minun olisi parasta ilmaista se, jos koen jonkin teon satuttavaksi? "