Newbie-nurkka > Artikkelit

Sadistisen persoonallisuushäiriön piirteitä

<< < (2/6) > >>

Occam:

 Jeps,

 koitin hiukan katsoa millainen tausta itse tutkimuksella ja tutkijalla oli. Yleisesti tutkimuksia rahoittaa joku taho ja yleisesti tutkimus voi olla kuten esim. tupakka- tai lääketeollisuudden tutkimuksissa johonkin suuntaan "kallellaan" riippuen siitä miten rahoittaja on taustalla toivonut. Vaikka tietenkin tutkimushan on aina puolueetonta eikös niin.

 Joka tapauksessa tässä tutkijalla ei minusta ollut kovin mittavaa tieteellistä taustaa. Itse tutkimusmetodit ja niistä johtavat päätelmät ainakaan minusta ole kovin uraauurtavia. Tutkimus myös itsessään ei ole kovin uusi, vaan on julkaistu jo 2012. (Submitted: 12/12/2012; Revision Accepted: 04/19/2013) nopeasti tämä 'Dark Triad personality test' näyttäisi olevan toisen julkaisijan Del Paulhusin käsialaa. Minusta olisi parempi, jos olisi muita vertailukelpoisia tutkimuksia aiheesta. Yleisesti käyttäytymispsykologiassa tutkimuksien välinen korrelaatio voi heittää merkittävästi keskenään riippuen tavasta jolla tutkitaan, tai jopa otannasta. Olettama voi muokata lopputulemaa. Myös kulttuurieroja näissä on pakosti. Kanadalainen, Kenialainen ja Japanialainen vastaisivat varmastikin hiukan eri tavalla ihan kulttuurierojen takia. -> Onko esimerkiksi ötökän tappaminen sadismia, siivoaisinko mieluummin vessan, kuin antaisin tutkijalle purkin? Onko ötökkä minulle jotenkin 'humaanimpi' jos sille on annettu nimeksi Candy tai Bob.

En siksi ihan nyt laittaisi kovasti tähän 'uutiseen' älytöntä määrää painoarvoa, kun joa alkumetreillä tämä UUSI tutkimus on 6 vuotta vanha ja kumpikaan julkaisijoista ei ole tehnyt oikein mitään uranuurtavaa aiempaa tutkimusta josta olisi kovasti natsoja harteilla. Uutisessa lisäksi viitataan sadismin luokitteluun vuodelta 1989. Onko sitten sadistinen persoonallisuushäiriö samalla tavoin tauti kuin esimerkiksi Narsistinen persoonallisuushäiriö? Varmasti voisi olla tutkimuksen paikka. Mutta en tämän perusteella lähtisi kyllä arvioimaan yhtään tai mitään. Tutkimuksen viitteistä merkittävä osa viittaa kuten edellä mainittu Paulhusin aiempiin omiin tutkimuksiin.

 uutinen on hyvä uutinen kun se saavähän klikkejä. Vähän kuin uutinen päivän säästä ja Valkoisesta Kurittajasta.

  ;D Laitan tähän hymiön niin olen vähemmän ammattimainen sadisti  ;D

 - Occam

Snadistisadisti:
Olen aika ajoin pohdiskellut omaa sadismiani ja sadismiin liittyviä ajatuksia/oletuksia/harhakäsityksiä. Itse pidän ikävänä sitä, että erittäin usein sadismi (jos se on jotakin ”rankempaa” kuin mihin itse olisi valmis/halukas), niputetaan samaan nippuun psykopaattisen käytöksen kanssa. Jopa niin vahvoja ilmaisuja on tullut eteen, että ihminen on psykopaatti, jos haluaa satuttaa enemmän, kuin toinen on halukas vastaanottamaan.

Oma näkemykseni on se, ettei tärkeää ole niinkään mistä nauttii tai tietäisi nauttivansa, vaan se kuinka toimii ja käyttäytyy. Onko ihminen vähemmän sadistinen, jos tiedostaa oikean ja väärän eron, eikä sen vuoksi satuta?

En aio avata sadistisia fantasioitani, koska siitä tuskin saataisiin erityistä lisäarvoa. Totean vain, että onneksi kykenen varsin vaivattomasti pysymään konsensuaalisen sadismin toteuttamisen puolella. Ajatusrikoksista ei sentään (vielä) saa tuomioita.

Punapää:

--- Lainaus käyttäjältä: Snadistisadisti - 18.01.2019, 20:42 ---Oma näkemykseni on se, ettei tärkeää ole niinkään mistä nauttii tai tietäisi nauttivansa, vaan se kuinka toimii ja käyttäytyy. Onko ihminen vähemmän sadistinen, jos tiedostaa oikean ja väärän eron, eikä sen vuoksi satuta?

--- Lainaus päättyy ---

Hyvää pohdintaa Snadistisadisti. Kysymykseesi vastaisin, että koen tälläisen ihmisen omaavan moraalikäsityksen, ymmärtävän tätä yhteiskuntaa ja sen normeja. Mielestäni käsitys oikeasta ja väärästä, sekä sen tiedon varassa toimiminen on osa sitä, mikä, erottaa sadistit psykopaateista. Psykopaateilla ei ole kykyä tuntea empatiaa, eikä valtaväestön kykyä automaattiseen moraalikäsitykseen.

vila:
Jos puhutaan persoonallisuushäiriötasoisesta toiminnasta niin silloin henkilön persoona on häiriintynyt. Hänellä ei siis ole eikä voi olla (persoonallisuushäiriöhän on pysyvä tila) samalla tavalla käsitystä oikeasta ja väärästä kuin meillä muilla. Ei ainakaan niin, että käsitys perustuisi syvällisiin abstrakteihin arvoihin. Toki hän voi olla sitoutunut noudattamaan lakia rangaistusten pelossa, mutta ei lakia kuulua noudattaa rangaistusten takia vaan niiden lakien taustalla olevien arvojen takia. Ei persoonallisuushäiriöinen sellaiseen ajatteluun pysty, koska hän ei edes ymmärrä että muut ihmiset ovat erilaisia kuin hän.

Jos mietitään ihan normaalilla psyykkeellä varustettuja perusihmisiä niin hekin loukkaavat lähimmäisiään tuon tuostakin. Se on normaalia ihmiselämää. Itsetutkistelulla sitä voi vähentää, mutta ihminen on vajavainen otus. Tämän vuoksi minusta on naurettavaa ja erittäin epärehellistä väittää, että persoonallisuushäiriöinen yksilö voisi omalla toiminnallaan olla vaaraton läheisilleen. Kaikkiin dark triad häiriöihin kuuluu epärealistinen kuvitelma omasta erityisyydestä, joten he tietysti itse kuvittelevat niin. Totuus on sitten ihan eri juttu. Rikoksista pidättäytyminen vähänkään älykkäämmälle ihmiselle on kohtuullisen helppoa, mutta en usko että dark triad-ihminen edes pystyy arvioimaan harjoittaako henkistä väkivaltaa arkipäivän tilanteessa. Ihan siksi koska empatian tehtävä on varoittaa toimista vahingollisesti ja persoonallisuushäiriöisten empatiakyky on hyvin puutteellinen - jos sitä edes on. Ja oma lukunsa ovat vielä psykopaatit, joiden koko aivobiologia on poikkeava eivätkä he edes tunnista toisten ihmisten reaktioita samoin kuin me muut.

Itse miellän seksuaalisen sadismin vain yhdeksi tavaksi saada seksuaalista nautintoa. Vaikka sadismi seksuaalisessa tilanteessa olisikin HC:ta niin se jää sinne seksuaaliseen kontekstiin. Itse oletan, että jos ihminen kertoo olevansa ns. oikea sadisti erottaakseen itsensä seksuaalisista sadisteista niin silloin hän on ihminen, joka harjoittaa satuttamista kaikissa elämänsä tilanteissa. Esim. on julma muita ihmisiä (ja mahd. myös eläimiä) kohtaan silloin kun itsekontrolli pettää - jos sitä edes on. Ongelmana on se osaako kyseinen ihminen lopettaa "ajoissa". Enkä tarkoita vain fyysistä julmuutta vaan myös henkistä.

Nuppu:
Olen vähän eri mieltä kanssasi vila siitä, pystyykö persoonallisuushäiriöinen erottamaan oikean ja väärän He tietävät sen, mutta omaan itseen kohdistuvat loukkaukset (joku on parempi,saa huomiota enemmän)aiheuttaa voimakkaita tunteita ja saa hyökkäämään Persoonallisuushäiriöiselle on tavallista ajatella esim "tyhmiä on oikein käyttää hyväksi" jne He tietävät mikä on väärin, mutta tyynnyttääkseen omaa tunne-elämäänsä he luovat itselleen uskomuksen että ovat näiden asioiden yläpuolella ja toiset ovat ansainneet sen pahan mitä persoonallisuushäiriöinen heille tuottaa.

Mielenkiintoista tällä foorumilla on se, että monissa puheissa koemme olevamme hyviä ja asiat mitä teemme ovat tavallisia; kuitenkin koko ajan esille nostetaan mielen sairauksia ja häiriötiloja joiden avulla selitetään ja hahmotetaan omaa tapaa saada seksuaalista mielihyvää. Itse luokitan itseni terveeksi, koska nämä  asiat elämässäni eivät aiheuta itselleni tai muille haittaa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta