Kirjoittaja Aihe: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?  (Luettu 11517 kertaa)

Aestus

  • Vieras
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #30 : 05.07.2019, 21:08 »
Olen itse kädetön koiraspuolinen konttoristi mutta arvostan kaikenlaista ammattitaitoa ja erityisesti käden taitoa. Ikävä kyllä se harvoin lyö leiville. Sama koskee oikeastaan soittotaitoa. Erityisesti ihailen veneenrakennustaitoa ja soittimien rakentamista, ehkä siksi että taidot on aika vanhoja ja harvinaisia.

Toisaalta rakennus- ja lvis-alalla pyörii sellaistakin väkeä joiden ammattitaito ei ole samalla tasolla kuin laskutus. Pitää tietää kenelle soittaa.ä

RsT

Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #31 : 05.07.2019, 22:27 »
Itse arvostan kädentaitoja erittäin korkealle. Omissa näpeissä pysyy monenlaiset työkalut ja kodin rempat onnistuu helposti, sekä kaikenlaiset koneet saa viritettyä tai ehjättyä ihan omin kätösin. Työkaluilla osaan myös tarvittaessa rikkoa erittäin tehokkaasti tarvittavia asioita.
Niitä ominaisuuksia joita ei itsellä ole hallussa arvostaa ihaillen suuresti mm. oikein todella hyvä kokkkaaminen, piirtämisen taito, erilaiset tekstiilityöt, oikein taidokas hitsaaminen ja sepän taidot, sekä taitava konetyö on ovat aina mykistäviä ihmettelyn aiheita omassa käsittämättömyydessään.

Pulse

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 418
  • Pulse est 7\3\2011 bdsmbaari
  • Galleria
    • Fetlife profiili
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #32 : 06.07.2019, 00:56 »
motto: olet elänyt hyvän elämän silloin kun pystyt tekemään tarvittaessa kaiken itse, ilman kenenkään toisen apua ... :o 8)
Naiselle suodaan tässä erivapauksia.. vaikkei mulla kaiketi mitään sitäkään vastaan olisi että " mies voisi tulla raskaaks ja synnyttää..?!"

onez

Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #33 : 06.07.2019, 07:20 »
Kai niitä kädentaitoja ja muitakin taitoja yleisesti arvostetaan, varsinkin jos ei itse osaa moisia asioita tehdä. Mutta muita arvostuksen kohteita voi mennä edelle. Esim nykyään arvostetaan halpaa hintaa.. tai no, onks se arvostusta vai vaan ahneutta ostaa samalla raha määrällä enemmän. Parisuhteessa myös käsityötaidot ei ehkä ole siellä arvostuslistan kärjessä. Tärkeämpänä tulee esim kommunikointi yms taidot.. riippuu tietty ihmisestä.

Itse olen henkeen ja vereen diy ihminen joten propsit kaikille hengenheimolaisille :love:

Mr Birch

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1343
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #34 : 06.07.2019, 08:34 »
Selasin ketjun läpi nähdäkseni tuleeko survivalismin teema missään kohtaa esiin. Kun maailma on loppumaisillaan, siis hieman ennen kuin se oikeasti loppuu tai muuten vaan katastrofin kourissa, löytynee paljon kysyntää kaikenlaisille kädentaidoille, paitsi ihan oma- ja perhekohtaisissa tarpeissa, myös laajemmissa yksiköissä, mitä ne sitten silloin lienevätkään.

Ketjun selaus tuotti jänniä löytöjä ja hyviä fiiliksiä, kiitos niistä. Nostettakoon muutama löytö:

Koska itse pystyn ja osaan tehdä kaikenlaista tiedän mikä arvo itse tehdyllä tavaralla/tuotteella on niin samalla arvostan suuresti.

Juuri nyt lähdössä laittamaan erästä mummonmökkiä,jossa palkka on aina kohdallaan... Rahat ovat jo tilillä ja se hyvänmiehenlisä maksetaan luonnossa" koron korkojen kera" eikä vaniljaa ole tarjolla edes jätskituutissa:)

Mää kerran väsäsin omilla pikku nakki sormillani semmosen musta-pinkin kaakinpuun, ja sille kyllä ilmaantui ostaja vaikken ees esitellyt sitä mitenkään myyntimielessä.

Sara-Little

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 124
  • Ihan pikkuinen ilman rajoja
  • Galleria
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #35 : 06.07.2019, 08:53 »
Jokainen arvostaa sitä mitä tekee itse, enemmän kuin monia muita asioita mitä sitten ei tee. Itse olen puuseppä ja arvostan eniten massiivisesta kotimaisesta puusta tehtyjä esineitä ja asioita. Muuten kyllä käsityötaito on muutenkin minun arvostus listalla korkealla.

Raippa

  • OuSM
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1515
  • En ole sellainen kuin uskot minun olevan. ;)
  • Galleria
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #36 : 06.07.2019, 09:10 »
Lähes kaikki arvostavat, kunnes tajuavat Suomessa käsin tehdyn yksilöllisen tuotteen ja eteläaasiassa lapsityövoimalla tuotetun  massatuotten välisen hintaeron.

Eli hyvin harva arvostaa ellei saa lähes ilmaiseksi.

Itselle tehty työ on aina omassa lompakossa riippumatta siitä mikä sen hinta on Aasiassa. Ja mikä sen parempaa kuin huomata tehdessään että on oppinut jotain uutta. Seuraavaksi aijon rakentaa tyttären Joposta vaihdepyörän joka on uniikki. Sitten itselle sähköavusteisen polkupyörän. Molemmat vaatii että kokoan itse kiekot. Vaatii kärsivällisyyttä, mutta lopputulos on palkitsevaa.

Tässä puhuttiin käsillä tekemisestä, mutta miten on koneilla tekemisen taidon laita. Arvostetaanko sitä?

Kink

  • Vieras
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #37 : 06.07.2019, 14:31 »
Jokainen mies (paitsi jos invalidi) osaa vetää käteen, mutta yllättävän harva osaa enää työkaluja käyttää. Tämä on mielestäni aika harmillista.

Osa naisistakin osaa käyttää työkaluja paljon paremmin kuin osa miehistä. Ajat ovat muuttuneet. Kaikki miehet eivät ole enää miehekkäitä, osa aivan taidottomia.

Arvostan muuten sellaista naista, jolla on hyvät kädentaidot. Oli kyseessä sitten rakentaminen tai ompeleminen, kutominen, virkkaaminen jne. Ei ole itsestäänselvää.

Kahlitsija

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 367
  • Dominoiva sadisti. Utelias perverssi.
  • Galleria
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #38 : 06.07.2019, 14:51 »
Osa naisistakin osaa käyttää työkaluja paljon paremmin kuin osa miehistä. Ajat ovat muuttuneet. Kaikki miehet eivät ole enää miehekkäitä, osa aivan taidottomia.

Tuli mieleeni seuraava. Miehet eivät ole miehekkäitä, jos eivät osaa käyttää työkaluja. Naisille se on kiva bonus, pitäisi kokata ja ommella. Mitä taitoja muilla sukupuolilla on oltava?

Retsam

  • Vieras
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #39 : 06.07.2019, 17:07 »
Yleisesti kaikilla aloilla on toistaitoisia tunareita sählääjiä js säätäjiä sukupuoleen ja koulutustasoon katsomatta.... täs vähä makupaloja Nivalalaisten puistopottujen tyyliin....
Päästyäni viimen tänne kivisen järven rantamille perettäessäni romurattoriani mökin nurkan taa törnään miltei ukkeliin joka mökkiä pystyssä pitäen kusee Spede tyylisiin urheilushortseinsa.Naisväkeä edustaa miukumouku joka alkaa innokkasti hieroa tuttavuutta..purkaessani kuormaani saan hetimiten tarjouksen sahdista tuosta maakunnan kuulusta seksintappajasta..Ärtymys nostaa päätänsä kun luvstusta saunaseurasta ei ole havaintoa...Känniläisen ördaamisesta ei saa selvää...Tunteroisen päästä alkaa vintiltä yllättäen kuulua naisääniä..Pari hyvinmuodostunutta peppua tarjoaa tikkailta mukavan näkymän...kohteliaana herrasmiehenä jään toki huolehtimaan siitä että laskeutuminen sujuu turvallisesti..Selviää että kännikala on mökkinaapuri jonka sauna pn ollut Juhannuksesta jotenkin rikki eli ei siis lämpiä.Naapurit on kutsuttu saunomaan ja kenties voisin
kun nyt olet täällä myös vilkaista heidän saunaansa..Emmin mutta pehmitys alkaa kun selviää että pääsen molempien naisten kanssa saunaan ja myöhemmin vintille...Porukalla lähdemme naapuriin saunaa tarkastamaan ja sahtiin väsähtäneen saattelemiseen unten maille...Perillä selviää että ongelma on Aitokiuas-57...Kahdella silmäyksellä huomaan mikä on vikana...Nyt lopetan että jaksan nauttia työni hedelmistä...Toki olisi se viis satanenkin riittänyt mutta tulipunaisena hehkuvista kivistä koelöylyt äsken nakannut isäntä ei taida olla enää pelikunnossa ;)

Aestus

  • Vieras
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #40 : 14.07.2019, 16:55 »
"Osa naisistakin osaa käyttää työkaluja paljon paremmin kuin osa miehistä. Ajat ovat muuttuneet. Kaikki miehet eivät ole enää miehekkäitä, osa aivan taidottomia. "

Tämä taidoton on joinain vuosina köynyt naapurikoulussa puuseppäkurssilla. Siellä kun on kunnon tasohöylät ja vannesahat ja zirkkelit. Kohtuulline  naisenemmistö siellä on. Hyvää työtä tekevät. Parempaa kuin minä kyökissä.


UW

  • Vieras
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #41 : 14.07.2019, 18:01 »
Tunnen varmaan keskimääräistä enemmän miespuolisia kokkeja kun useimmissa tuntemissani pariskunnissa mies yleensä kokkaa. Hyvin maskuliinisia kyllä (muuten).
Omissa suhteissa ruoanlaitto ei ole kyllä naisia muutenkaan kiinnostanut  :D

Naisten muut taidot.. joo ihan kiva, joskin painoarvo vähäinen verrattuna aivojen käyttöön ja huumoriin.

Kouluttaja

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 358
  • Etsitään nuoria narttuja koulutettavaksi
  • Galleria
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #42 : 15.07.2019, 01:51 »
Osa naisistakin osaa käyttää työkaluja paljon paremmin kuin osa miehistä. Ajat ovat muuttuneet. Kaikki miehet eivät ole enää miehekkäitä, osa aivan taidottomia.

Tuli mieleeni seuraava. Miehet eivät ole miehekkäitä, jos eivät osaa käyttää työkaluja. Naisille se on kiva bonus, pitäisi kokata ja ommella. Mitä taitoja muilla sukupuolilla on oltava?

Vähän brainstormaan täs mut eiks ekat työkalut ollu aseita? Maskuliinisuuden perikuvia. Jos et niitä osannut käyttää niin varmaan se miehsyys heimon parissa otti pienen kolhun.

Kahlitsija

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 367
  • Dominoiva sadisti. Utelias perverssi.
  • Galleria
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #43 : 15.07.2019, 07:57 »
Osa naisistakin osaa käyttää työkaluja paljon paremmin kuin osa miehistä. Ajat ovat muuttuneet. Kaikki miehet eivät ole enää miehekkäitä, osa aivan taidottomia.

Tuli mieleeni seuraava. Miehet eivät ole miehekkäitä, jos eivät osaa käyttää työkaluja. Naisille se on kiva bonus, pitäisi kokata ja ommella. Mitä taitoja muilla sukupuolilla on oltava?

Vähän brainstormaan täs mut eiks ekat työkalut ollu aseita? Maskuliinisuuden perikuvia. Jos et niitä osannut käyttää niin varmaan se miehsyys heimon parissa otti pienen kolhun.

Ensimmäisistä työkaluista on niin kauan ja ne on tehty orgaanisista materiaaleista, joten on mahdotonta tietää, mitä ne olivat. Luultavimmin eivät aseita, vaan jotain kaapimia, joilla saa luuytimen/lihan irti raadoista, tai muita yksinkertaisia tikkuja tai koukkuja helpottamaan syömistä tai askartelua

Edit. Mallia saa, kun katsoo millaisia työkaluja vaikkapa simpanssit tai orangit käyttävät.

Mr Birch

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1343
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #44 : 15.07.2019, 10:28 »
Osa naisistakin osaa käyttää työkaluja paljon paremmin kuin osa miehistä. Ajat ovat muuttuneet. Kaikki miehet eivät ole enää miehekkäitä, osa aivan taidottomia.

Tuli mieleeni seuraava. Miehet eivät ole miehekkäitä, jos eivät osaa käyttää työkaluja. Naisille se on kiva bonus, pitäisi kokata ja ommella. Mitä taitoja muilla sukupuolilla on oltava?

Vähän brainstormaan täs mut eiks ekat työkalut ollu aseita? Maskuliinisuuden perikuvia. Jos et niitä osannut käyttää niin varmaan se miehsyys heimon parissa otti pienen kolhun.

Ensimmäisistä työkaluista on niin kauan ja ne on tehty orgaanisista materiaaleista, joten on mahdotonta tietää, mitä ne olivat. Luultavimmin eivät aseita, vaan jotain kaapimia, joilla saa luuytimen/lihan irti raadoista, tai muita yksinkertaisia tikkuja tai koukkuja helpottamaan syömistä tai askartelua

Edit. Mallia saa, kun katsoo millaisia työkaluja vaikkapa simpanssit tai orangit käyttävät.

Kumpikin lienee totta. On ilmeistä, että esi-isämme ovat mätkineet ja muksineet toisiaan ja eläimiä millä tahansa sopivalla käteen sattuvalla ja toisekeen käyttäneet näitä käteen sattuvia myös mainittuihin muokkaus-, syömis- ja askarteluhommiin. Eivätkä dildotkaan ole mikään uusi keksintö ja askarteluhomma.  ;D